Nieuw speeltje, CSF411

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 9 aug 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Als je woest rijd, maak je sneller brokken, de kunst is dus je zelfbeheersing te bewaren tot je geen brokken meer maakt :D

    Ik heb nog niet het volle vermogen (motor heeft mischien 30 minuten looptijd) en ik rij nog met extra olie, maar zo hard als electro zal het toch niet gaan.
    RC-motorrijden, vergeleken met 4-wielers, is net zoiets als het vergelijk tussen vliegtuigen en heli's. Gewoon "anders".... Met een auto moet je leren sturen, rijden doet het ding zelf wel.
    Met een motorfiets moet je leren rijden, want net als een vliegtuig, als jij niks doet, gaat hij vroeg of laat tegen de vlakte. En daarna moet je nog leren sturen (wat ik ook nog niet 100% beheers, getuige het putje en de stuiterpartijd die daar op volgde).

    Maar met voldoende vermogen trek je wheelies all over the place.



    Dat zal die van mij wel niet gaan doen, denk ik....
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag twee testritjes gedaan, helaas begon de achterband los te komen, dus ik moet weer naar de lijmpot grijpen.
    Maar de ergste buitelingen weten te voorkomen.

    Achtervering werkt stukken beter, al ben ik er nog niet. Motor blijft nu óók met berijder er op tamelijk stabiel met eigenlijk alles, met name de hobbelige klinker-perkjes. Ook daar kun je, "knie aan de grond" hard accelererend overheen. Putdeksels moet je nog steeds een beetje mee uitkijken, maar ik heb het achterwiel eigenlijk niet meer van de grond zien komen.
    Het opwarmen van de achterband was voelbaar. Niet schokkend, maar duidelijk voelbaar. De voorband bleef gewoon koud....

    Een tie-rapje om een van de vorkpoten gebonden liet zien dat gewoon bij sukkeldrafsnelheid over uitsluitend het vlakke asfalt, reeds ongeveer 5 mm van de veerweg gebruikt word, en bij het wat harder over de klinkerperkjes rausen word op 2 a 3 mm na, de volledige veerweg benut. Eigenlijk precies zoals het hoort.
    Achter kan ik dat soort truukjes niet doen, dus dat word een aantal keer de vertraagde video bekijken.

    Hier is alvast de eerste:







    Niet slecht, zeker niet als je bedenkt dat bij ieder filmpje the achterband steeds verder los kwam te zitten.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2018
    Mark-013 vindt dit leuk.
  3. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oldeholtpade
    ouwe pand Lidl Heerenveen?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal correct, Micha!
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Blijft cool. Maar hoe blijft hij in een bocht? Waarom vliegt hij er niet telkens uit als je accelereert? Gezien de bestuurder niet meebeweegt. Of glijd je eigenlijk vooral over die beugels? En wel straf dat de achterband telkens los komt. Gezien je er al zoveel aandacht aan gaf. Kan het nog beter?
    Ik zou benieuwd zijn naar een sprongetje, maar wss geen goed idee om brokken te vermijden...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het rijd gewoon (mechanisch gezien) precies zoals een echte motor. Het sturen functioneert ook precies zo. (1:1 motorrijders sturen niet met hun lichaamsgewicht, dat is een fabeltje. De pop hoeft dus helemaal niet te bewegen). Die beugels raken soms de grond, maar ze dienen niet echt om de motor overeind te houden.
    Je moet dat meer zien als een "aanslagpunt" dat je niet dieper in moet sturen. Sterker nog, als de beugel de grond raakt en je stuurt dan nog dieper in, gaat hij opeens rechtuit. De kunst is dus om die beugels net wel/net niet tegen de grond te houden, en dat vergt wat oefening. Naarmate je er handiger in word, kun je de beugels steeds verder inkorten, al is er natuurlijk wel een grens, waar je "naast de rand" van de banden komt.

    Als je de Video's wat aandachtiger bekijkt, zie je dat in de meeste bochten, de beugels alleen aan het begin de grond raken, en ik de bike daarna een haartje terug haal. Ook al omdat ze anders zo hard slijten.

    Die verlijming van de banden, dat ligt aan mij, ik heb ze gewoon niet goed verlijmd. Het is een erg lastig klusje, en ooit heb ik dat klusje in de vingers gehad (de banden van mijn oude SF501 zitten op dit moment nog steeds goed om de velgen, maar kwamen de eerste vier of vijf pogingen ook steeds los).

    Ding is inderdaad niet echt iets om mee te gaan springen.
    Eerlijk is eerlijk, het is bepaald NIET een "bash-model" zoals de ARX offroad en Supermotard. Het is meer een ding voor als je van "enig realisme" in het rijgedrag houdt.

    Ik vind dit:

    er extreem onnatuurlijk uitzien (met name het aanremmen van bochten en het insturen), en ik weet gewoon dat ik me daar groen en geel aan ga ergeren, ondanks dat het minder vaak valt, wellicht makkelijker rijd of harder gaat.
    Maar dat ligt natuurlijk meer aan mijn dwarse karakter dan aan wat anders.... :D :D :D
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK dan....

    Dit gaat een uitdaging worden:

    IMG_20180815_170001.jpg

    En ik heb daar nog zo'n setje van voor het achterwiel....

    Het spaken is het probleem niet....

    IMG_20180815_171702.jpg

    IMG_20180815_173403.jpg
    Maar het richten en centreren zal me nog wel een avondje zweten en meten kosten, vrees ik....
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2018
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt als een bus, als motor rijder doe je dit automatisch, maar de meesten hebben dit idd niet door.
    Het filmpje laat het eigenlijk al zien, maar als laatste bevestiging, het klopt dus dat als jij de zender links stuurt, de servo de vork naar recht drukt?
    Bij een auto stuur je de hele tijd door de bocht, tot je weer recht wilt rijden, in dit geval lijkt het me dat je alleen begin stuur geeft, door de bocht het stuur ongeveer midden hebt, en om uit de bocht te komen moet je weer extra insturen (de motor komt dan weer recht op), of heb ik het mis bedacht?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... als je naar links stuurt, drukt de servo middels een veer de voorvork naar rechts.
    Bij voldoende snelheid zit er eigenlijk geen of verwaarloosbare beweging in de voorvork ten gevolge van de bocht, en kun je zodra de gewenste hellingshoek bereikt is, het stuur loslaten. Eigenlijk helemaal niet anders dan de rolroeren bij een vliegtuig. Dus inderdaad, je "stuurt" vóór de bocht, de feitelijke bocht bepaal je met de snelheid: gas los maakt de bocht korter, gas geven maakt de bocht ruimer. Zowel remmen als gasgeven hebben allebei als bij effect dat de fiets wat rechtop wil komen, maar constante snelheid doet dit dus niet. Dan loopt hij gewoon de bocht door tot je hem weer rechtop stuurt. Al met al vergt het heel wat coördinatie van gas rem en sturen om een bocht fatsoenlijk te ronden.
    Hoe sneller de motor gaat, hoe trager het "kantelen" gaat, iets waar je goed rekening mee moet houden als je op een circuit rijd: je moet aan het eind van het rechte stuk zomaar 15~20 meter vóór de bocht al beginnen met remmen en insturen.
    Nou, je moet gewoon de andere kant uit sturen... Als je stuurt, kantelt de motor, net als een vliegtuig rolt als je rolroer geeft. Stuur je naar rechts, dan kantelt de motor naar rechts.
    Dus als je in een linkerbocht zit, en je wilt rechtop komen, moet je naar rechts sturen...

    Als je heel langzaam rijd, dan draait de voorvork merkbaar in de bocht (ik bedoel nu ten gevolge van de bocht, NIET ten gevolge van de stuur-imput).
    Dit vanwege de veel kleinere bochtstraal. Het voorwiel doet dat helemaal zelf, net als wanneer je met losse handen fietst.
    Nu komt er een "vuiligheidje" om de hoek kijken, want als de servo in het midden staat, maar de vork draait wat naar links ten gevolge van de bocht, word die stuurveer OOK ingedrukt, en de fiets reageert daarop precies hetzelfde (dus hij stuurt verder in).
    Bij hele lage snelheden moet je dus insturen, en daarna gelijk een héél klein beetje tegenstuur geven, OF gelijk lichtjes op het gas gaan (dan richt de motor zich ook een klein beetje op, maar de bocht word dan wel weer ruimer).

    Langzaam rijden vergt dus oefening, maar ik herinner me dat ik met die oude SF501 na een tijdje gewoon kon vertragen tot nét boven wandelsnelheid, en dan bochtjes kon draaien van ongeveer 1,5 meter diameter. Het is dus echt niet zo dat je alleen kunt rijden met heel veel snelheid.

    Al met al, vind ik het ontzettend leuk werk, het is echt een behendigheidsspelletje.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok.... Helemaal niet als met een auto dus. Nice! Hoe werkt die dan van op het filmpje? Komt recht dmv een gyro of zo?
    Die wielen spaken... Ja idd. Hoewel minder dan bv een fietswiel, wat ik ook nog heb geprobeerd om zelf te doen... Zit er een uitleg bij? Want als je ene spaak aanspant moet de tegenovergestelde mogelijk gelost worden, die er vlak naast ook een beetje opgespannen...
    Wel mooi!
    Spijtig dat er bij auto's zo geen zijn ☺
    Heb je de banden ook al?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat laatste filmpje bedoel je? Die stuurt precies zo, alleen die heeft in het achterwiel (binnenin, dus onzichtbaar) een tol ingebouwd, waardoor de motor de stabiliteit krijgt alsof hij heel hard rijd (er zit een "wiel binnen in het wiel" wat snel draait).

    Nope, er zit geen enkele aanwijzing bij hoe je moet spaken, spannen of uitrichten. Is gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
    Moet zeggen, gisteravond kostte het voorwiel me een uur werk om te richten en te spannen, het achterwiel ging vanmiddag binnen een half uur ongeveer zoals ik het hebben wilde.
    Je krijgt dat nooit 100%, maar ik denk dat het wel redelijk acceptabel gelukt is.

    Banden had ik er inderdaad ook al bij:

    IMG_20180815_235453.jpg
    Bedoeling is dat ik, als het eens een keer zo uitkomt, de wielen kan wisselen en me even uitleven op het gras (als dat wil, tenminste).
    Opvallend is dat het noppen-voorwiel beduidend groter is dan het straat-voorwiel.
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat lijkt mij normaal, op de straat met hoge snelheden zijn de gyrokrachten groter dan dat je in het zand rijdt. Dat maakt de motor wendbaarder. De crosser kan juist die krachten goed gebruiken om bij sprongen de motor te sturen in de lucht.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De cross wielen zijn klaar, morgen eens kijken of het ding op kort vlak gras rijden wil....

    IMG_20180817_024646.jpg

    IMG_20180817_024654.jpg

    IMG_20180817_024638_1CS.jpg

    Vind het eigenlijk wel mega-stoer staan... Ook al rijd het wellicht voor geen meter, voor op de kast zijn dit toch wel DÉ wielen.... :D
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En....


    Video: Peter Ike
    Geen alledaagse crosser, en absoluut beperkter dan de ARX en ARM met hun gyro in het achterwiel, maar het valt me toch eigenlijk nog niet tegen.
    Je moet wel met zijden handschoentjes rijden, dat wel....

    Het ding kan alleen niet de volle snelheid aan, en met de snelheid die hij wel aan kan, is het vermogen er nog niet, dus wellicht een paar tandjes meer in het achter kettingwiel....
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2018
    Mark-013 en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat gaat hartstikke strak!
    Volgende stap: springschans! :D
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ik had van mensen op RCGroups begrepen, dat zodra je gaat springen, je erg veel risico loopt de achterschokbreker te vernaggelen, dus dát gaan we maar niet doen.
    Maar ik denk wel dat ik eens even bij Conrad ga sneupen, want ik weet dat die deze kettingsoort ooit verkochten, met verschillende blanco tandwielen.
     
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je hebt springen en springen....



    En ik bedoel "springen op schaal" waarbij je door meer/minder gas (lees: koppel) netjes neerkomt.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat ik dát maar niet ga proberen, want dan heb ik brokken....
     
  19. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Je bent op het verkeerde terrein, het is de bedoeling dat hier gevlogen wordt, het crossterrein ligt er naast. :D
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2018
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat zeiden er meer.... maar ze stonden wel allemaal te filmen....
     

Deel Deze Pagina