Nieuw

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Ron Wijnen, 16 okt 2013.

  1. Ron Wijnen

    Ron Wijnen

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    3
    Dag.

    Ik ben schipper van beroep ik wil beginnen met modelbouw natuurlijk binnenvaart gerelateerd.
    Wil eerst een bouwdoos proberen en later een binnenschip bouwen.
    Wie heeft er een tip om te bouwen ?
    Welke bouwdoos ?
    Welk soort schip ?
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Welkom. Heb je nog een voorkeur voor een bepaald schip? Een mooie beginnersdoos is de Dolly van Robbe. Heeft ook nog een link met de binnenvaart, en mocht je later je binnenschip in dezelfde schaal bouwen, dan passen ze ook nog mooi bij elkaar.

    Er zijn meer opties, maar deze was de eerste die me te binnen schoot.
     
  3. Ron Wijnen

    Ron Wijnen

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de tip ga ff verder snuffelen bij robbe.
    Denk dat ik iets met hout wil gaan doen.
     
  4. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
  5. Ron Wijnen

    Ron Wijnen

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    3
    dank voor de reactie's
    ga een bouwtekening bestellen bij modelbouwtekeningen.nl
    natuurlijk van een binnenvaartschip denk zelf aan een spits.
    heeft iemand nog ervaringen met deze tekeningen ?
    staan er ook materialen bij vermeld voor de spanten en de huidplaten enz ?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Ron, Welkom in de modelbouwwereld. Als je begint met bouwen leg dan de lat niet al te hoog en begin met iets eenvoudigs. Puur om uit te vinden of je het bouwen leuk vindt en de kneepjes van het vak in de vingers te krijgen. Wil je met het schip varen, of komt het in een vitrine te staan? Een varend model moet waterbestendig zijn en niet te fragiel. Ook ik kom uit de binnenvaart en dat heeft als voordeel dat je onderdelen van een schip (her)kent en weet waar ze horen te zitten. Toen ik een kleine 60 jaar geleden begon te bouwen was dat aan een veel te moeilijke houten bouwdoos. We hadden aan boord geen open haard, dus ging het grootste deel van het spul in de afvalbak. Daarna een sleepbootje gebouwd van blik. Wel multiknikspant, waardoor gemakkelijk te buigen. Op mijn 17e verjaardag kreeg ik weer een bouwdoos. Romp van balsa en opbouw deels van heel dun triplex. Het duurde een jaar of tien eer het scheepje kon varen en dat doet het (na wat noodzakelijke werfbeurten) nog steeds. Daarna twee bouwdozen met een kunststof romp, houten dekken en opbouw. Voordeel bij die bouwdozen was de uitgebreide bouwbeschrijving. Van 1978 tot 2009 staakte de modelbouwwerf. Daarna nog een sleepboot met kunststof romp van Billing Boats. Summiere bouwbeschrijving, maar dat was geen beletsel. Veel beslag zelf kunnen maken. Het laatste scheepje van tekening gebouwd. Uitgebreid bouwverslag kan je vinden bij multiknikspant coastertje.
    Bij een tekening moet je geen bouw- en materiaalbeschrijving verwachten. Spantenplan is meestal halve spanten. Aan een kant van de hartlijn SB en aan de andere kant BB.
    Houd er wel rekening mee dat je de materiaaldikte van de huid moet verwerken in de contouren van de spanten. Of anders accepteren dat je model iets breder en dieper wordt.
    Hoe je een en ander aanpakt moet je zelf uitvogelen. Mij is het goed bevalllen om het spantenraam op z'n kop op een bouwplank te bevestigen. Dat geeft steun en voorkomt dat de romp tijdens de bouw krom trekt. Bij het beplanken aan beide zijden gelijk op werken.
    Maar zoek eerst eens bouwverslagen van soortgelijke schepen op het Forum. Daar kan je een schat aan informatie vinden. Je kunt je beter eerst 3 maanden orienteren en dan gaan bouwen, dan dat er een hele doos met spullen staat en je niet weet waar of hoe te beginnen. Veel succes verder en maak ons blij met een bouwverslag. Automatisch krijg je dan gratis advies. Succes verder! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina