Nieuwe 3D-printer is ook als freesmachine te gebruiken

Discussie in 'CNC' gestart door ron van sommeren, 24 dec 2013.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    je moet even zoeken naar de verkoop prijs maar onder specificaties staat die: €1389,-
     
  3. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Leuk bedacht, qua techniek zou het inderdaad moeten kunnen. Als het de freesmachine op de foto is gaat het echter wel om balsa frezen ofzo. Iets dichters(harders) dan balsa gaat ie denk ik snel buigen.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    In principe is iedere 3D printer ook als frees te gebruiken en vice versa. Punt is alleen dat een 3D printer gebouwd is om snel te zijn (en dus licht is gebouwd en weinig kracht heeft), terwijl een CNC frees juist op stabiliteit is gebouwd. Een (hobby) 3D printer kan dus alleen héél licht verspaanwerk doen, terwijl een (hobby) CNC frees veel langzamer is dan de gemiddelde 3D printer.

    Verder vind ik het artikel wel grappig. Ik zie een Rostock-achtige 3D printer, waar inmiddels al vele versies van verkrijgbaar zijn, die deels is opgebouwd uit aluminium profiel en deels uit in PLA (want biologisch afbreekbaar) geprinte onderdelen. Dan vraag ik me toch af wat de nieuwswaarde van dit artikel is. Waarschijnlijk was de schrijver ook niet zo bekend met het fenomeen "3D printer".
     
  5. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Wat Micropuller zegt, elke 3D printer is ervoor te gebruiken. Je kunt er ook mee lasersnijden, en dat zelfs met minder beperkignend dan frezen.

    Een 3D printer is in feite niet veel meer dan een 'X,Y,Z' tafel met een veredeld lijmpistool. Vervang het lijmpistool door een dremel en je kunt (beperkt) dingen frezen.

    Als je 3mm aluminium op die 3d printer legt, gaat ie er echt niet doorkomen. Het zal dus inderdaad gaan om schuim, balsa, dat soort spul.

    Rostock, Kossel, hoe je het noemt, dit is een printer volgens het delta principe. Is wat meer werk om goed te krijgen, maar theoretisch beter. Theoretisch, want in de praktijk is dat vooralsnog niet gebleken.

    Ik zit zelf te denken om het business-end ('het lijmpistool') vervangbaar te maken door oa. een dremel. Een stif (om te plotten) is er al, daarmee kun je ook printjes (PCB's) maken, met een etsbestendige stift. Dan nog iets waarmee je SMD componenten kunt plaatsen, het ding heeft al een hotbed, dus prima.

    Zo wordt het een alles in 1 machine. Het belangrijkste stuk van een 3d printer is voor nagenoeg alle CNC machines gelijk, een apparaat wat een platform kan bewegen om de X, Y en Z-as. Daarom kun je ook van een CNC frees een 3d printer maken.

    Het probleem zijn alleen de krachten. De gemiddelde 3D printer, en zo'n delta al helemaal, is niet gebouwd op het verwerken van grote krachten. De stappenmotoren zijn er niet sterk genoeg voor, de belts niet, enzovoort.

    Daarom; zeker een leuke toepassing van de techniek, voor ons modelbouwers helemaal, maar verrwacht er niet te veel van..

    En tsja.. 1300 euro voor iets wat je zelf voor 400 euro echt wel in elkaar hebt zitten in een dagje klussen..

    [media=youtube]Z4I6MqJ1OEw[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina