Nieuwe accu voor electrische fiets

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bimbo, 21 feb 2009.

  1. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi iedereen,

    Ik ben naar dit forum gekomen met deze vraag omdat het gebruik van de accu's volgens mij redelijk vergelijkbaar is. Ik zie dat het best een verhaal is geworden, hopelijk kunnen jullie het opbrengen het helemaal door te lezen :D.

    Ik heb een electrische fiets, die werkt op 2 loodgelaccu's van 12V in serie. In het 'battery pack' zit ook een oplaadcircuitje. Na een aantal jaar dienst is de accu versleten, en ik heb een keer nieuwe gelaccu's in het battery pack gedaan. Echter, hetzelfde type is niet meer verkrijgbaar (ik kon het iig niet vinden). Het ging om de yuasa REC12-12 (12V, 12A, 2 in serie). Ik heb daarom de yuasa NP12-12 besteld, op papier exact dezelfde accu, en dat ging in het begin erg goed. Echter, na een paar maanden is de capaciteit en vermogen van de accu's dramatisch.

    Een nieuwe originele accu bestellen is helaas geen optie, de fiets is uit 2001. Nu zit ik erover te denken de boel te laten lopen op NiMH of NiCd. Dan moet ik voldoende AA's (bij wijze van spreken) in serie en parrallel schakelen, om de spanning en capaciteit goed te krijgen. Uiteraard kan ik de originele lader dan niet meer gebruiken. Op conrad zijn wel laders te vinden die tot 20 AA's in serie op kunnen laden, dus dat zal het probleem niet zijn.

    Vraag is echter: gaat zo'n idee werken in zo'n fiets? De fiets heeft een piekvermogen van 450W, dat is nogal wat. Daarnaast heeft de fiets contact met 3 pinnen met de accu, een 0, een +24V en (kennelijk) een datasignaal (of voltmeter). Ik heb al geprobeerd om zonder dit contact de fiets te laten rijden (accu open, contactje losmaken, in de fiets en uitproberen), maar dat werkt niet.

    De electronica van de accu bestaat uit 2 delen, de bovenkant waar de stekker ook aan zit, en de onderkant waar hij contact legt met de fiets. Deze onderste heeft ook een zekering erin zitten. Ze zijn verbonden middels 3 dunne draden. De accu's zelf zijn alleen verbonden met de onderste electronica middels 2 dikke kabels. De fiets werkt wel als het bovenste stuk electronica is losgekoppeld. In principe zou ik, volgens mij, een ander type accu aan kunnen sluiten op de onderste electonica, zodat de fiets het doet. Of de batterij-indicatie op de fiets dan nog juist functioneert laat ik dan maar in het midden ;), maar daar gaat het me ook niet echt om.

    Het liefste zou ik eerst gaan testen. Opzich kan ik dit wel doen, ik heb genoeg batterijen liggen om 24V te maken, echter dan heb ik het over NiMH's met een capaciteit van 1900 mAh. Deze kunnen volgens mij niet het maximale vermogen leveren (5C komt overeen met 8A, 8A*24V is 200W). Uiteindelijk als ik een accupack maak is dat probleem op te vangen door batterijen parallel te schakelen, maar voor een test wilde ik dit dan eerst proberen, is dat verstandig?

    Wat denken jullie hierover? Is zoiets te doen, verstandig, hebben jullie betere ideeen, of kan ik misschien beter 2 auto-accu's gebruiken? (die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor diepontladen omdat de loden platen zo dun zijn...).

    Ik ben benieuwd naar suggesties, commentaar, opmerkingen, en andere dingen die ik zelf niet kon bedenken :)

    Alvast bedankt,

    Stefan
     
  2. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    De meeste accu`s zijn nog wel te bestellen, maar mocht je al nieuwe hebben dan is het nog een heel gedoe om deze in te stellen.
    Op mijn werk werken wij met de Sparta Ion en de Gazelle`s, nadat hier ook maar iets aan is veranderd, of er is een nieuwe accu in gekomen, dan moet je hem aansluiten op de computer.
    Ik zou als ik jou was je licht een opsteken bij een leverancier als kruitbosch o.i.d.

    Met vriendenlijke groet,

    Mike
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ALs je met loodaccu's wil blijven werken dan moet je echt een tractie accu hebben en niet zo maar een lood accu of loodgelaccu. Deze zijn zoals je al gemerkt hebt na korte tijd kapot.

    Met NIMH's zou kunnen en die 5C kan ook makkelijk 10C zijn hoor, 450 watt is dus niet zo een probleem hoor.

    Welk merk is die fiets en heeft de fabrikant die accu's niet meer in zijn programma zitten? Volgens mij zou dat wel nog het geval moeten zijn, alleen zal dan de prijs wel aan de hoge kant zijn.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Want beter bestand tegen diep ontladen. De andere lood-accu's zijn ontwikkeld voor hoge (start) stroom gedurende korte tijd.
     
  5. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Het is een Giant LaFree uit 2001, zie ook hier.

    Ik heb dus (zelf) de cellen van het pack vervangen, maar kennelijk niet het juiste type, ondanks dat de accu's op papier exact hetzelfde zijn (incl max ontlaadstroom, temperaturen waarin je hem mag gebruiken etc). Dus er moet een andere oplossing komen. Daar komt bij dat zo'n nieuwe accu al gauw 300E of meer kost, terwijl de losse cellen (ervan uit gaande dat ze even duur zijn) samen maar 100E kosten. En om nou 200+ euro te betalen voor een oplaadcircuitje dat ik al heb...

    Maar als ik het zo hoor ga ik dat met die NiMH's eens uitproberen (als ik weer eens bij mijn ouders op bezoek ben, fiets van mijn moeder he...)

    Een tractie-loodoplossing vind ik ook niet zo'n probleem, maar hoe kan ik zien of het zo'n tractie-accu is dan? De fiets heeft fietstassen, dus plek zat :p
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als ik de specs lees van die fiets dan twijfel ik heel erg over die 450 watt, of je hebt een vrij korte motorlooptijd bij volgas. Maar aan de andere kant heb je 7 versnellingen ter beschikking, dat kan energie besparend werken.

    Als ik hiervoor een nieuwe accu moest samenstellen dan zou ik gaan voor life cellen oftewel 123 cellen. Die kunnen vrij goed tegen leeg trekken en zijn ook nog eens snellaadbaar. 1 cel is iets van 3,4 volt, dus maar 8 cellen in serie nodig en dan kun je de ruimte van de loodaccu vullen door meerdere pakketjes paralel te zetten. Ontladen met hoge stromen is dan ook totaal geen probleem. Alleen de lader zal redelijk prijzig zijn.

    Ik zit zelf al een hele tijd te denken om mijn fiets (of mijn Vespa ciau) te voorzien van een electromotor en lipo's of 123 cellen. Alleen de kostprijs en het opnieuw keuren door de RDW houdt mij nu nog tegen.
    Ik zou dan deze Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 80-100-B 130Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55) $149.95) of deze Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 80-85-A 250Kv Brushless Outrunner (eq: 70-40) $139.95) motor nemen aan 10s??p lipo of vergelijkbaar 123 pakket.
    Het 123 pakket heeft dan eigenlijk de voorkeur ivm snelladen met hoge laadstromen, maar voor woon werk verkeer als je bij de werkgever kan opladen zou dat ook geen probleem hoeven te zijn, dan hoeft de "fiets" ook maar een minuut of 15-20 op volgas te hoeven draaien. En nee, trappen is er dan niet meer bij.

    Zo heb ik ook mijn ideeën over een electrische auto, hier op het forum staat ergens een prototype ervan wat perfect werkt. Het idee heb ik opgestuurd naar het TV programma Prautotype, maar ik weet helaas niet of ze ermee aan de slag durven te gaan. Mocht zich echter een "gek" melden met veel geld om de beide ideeën in de praktijk te proberen dan zal ik dat niet afslaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2009
  7. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik dacht dat het maximale vermogen van een fiets met trapondersteuning 250 Watt mocht zijn :confused:
     
  8. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    @Theo
    Klinkt heel interessant, leuke motoren trouwens maar daar ben ik niet echt naar op zoek... Ik ben op zoek naar een *goedkope* oplossing om die fiets weer aan de gang te krijgen. Gezien de leeftijd van de fiets moet het echt goedkoop, anders kan ik beter naar de halfords een compleet nieuwe electrische fiets halen van 750E he ;)

    [offtopic]
    Overigens heb ik ook interesses in electrisch vervoer, check dit eens ;), maar daar gaat dit topic niet over.
    [/offtopic]

    Een electrische fiets mag best vermogen hebben vziw, maar niet harder kunnen dan 25 km/u, anders moet er een verzekeringsplaatje op.

    Hoe dan ook, iemand een idee hoe ik aan niet al te dure tractie-accu's kan komen? Ze liggen niet bij de gamma...
     
  9. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    De Europese Unie heeft een wet goedgekeurd waardoor fietsen uitgerust mogen worden met een elektrische hulpmotor, met een maximum vermogen van 250 Watt en een begrensde topsnelheid van 25km/h, waarbij de motor niet in z'n eentje mag werken (want dan rijd je wettelijk gezien met een bromfiets), maar waarbij de motor slechts ondersteuning mag verlenen als de fietser zelf ook trapt.

    In dat geval wordt de elektrische fiets beschouwd als een gewone fiets en dien je geen extra B.A. verzekering af te sluiten, geen helm te dragen en niet over een rijbewijs te beschikken. Natuurlijk is het verstandig om je hersenpan te beschermen met een fietshelm! En natuurlijk verdient het wél aanbeveling om een of andere vorm van verzekering af te sluiten, voor het geval je in een ongeval betrokken raakt. In België dekt de 'familiale polis' het gebruik van een PAS fiets, maar een (goede) polis rechtsbijstand is aan te bevelen.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.844
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  11. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Ik heb deze gevonden, in grootte is ie exact hetzelfde als de originele accu. Hij staat bij de accu's die geschikt zijn voor electrische fietsen, maar hij is me te goedkoop (ik vertrouw het niet).

    Op de website van de fabrikant vind ik dat de accu's van het type BZX beter geschikt is voor cyclisch gebruik dan bovenstaande BFS. Ik denk dat er dus beter zoeen kan bestellen. Dan wordt het prutsen met wat draadjes richting de fietstassen, maar dat is te overzien [​IMG]. Deze passen namelijk niet in het plastic huls van de originele accu.

    De capaciteit is dan een stuk groter, 20 Ah ipv 12, maar dat is alleen maar goed voor de actieradius, en omdat ze minder diep worden ontladen zullen ze langer meegaan. Ik ga wel ff de oplaadkarakteristieken van de oplader checken. Wellicht moet ik ze straks af en toe extra laden met een autoaccu-lader (om sulfatering tegen te gaan). Wat vinden jullie?
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als ze goed genoeg zijn voor gebruik in rolstoelen dan zijn ze voor jou doel ook geschikt.
    Die Yuasa accu kun je volgens mij hier ook wel zo bestellen bij de betere accu boer.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ja dat is een erg bekend merk in motorfietsland.
     
  14. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Volgens mij zegt dat vrij weinig, ik heb dus een paar maanden terug de NP12-12 besteld (omdat de REC12-12 niet te vinden waren), op papier hetzelfde als de REC12-12, maar dat blijken dus niet bepaald tractie-accu's te zijn...
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Die conclusie is misschien wat te snel. Mogelijkerwijs dat het laadcircuit het probleem was?
     
  16. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Oh dat is wel een goeie om eerst te controleren ja. Wordt vervolgd (als ik weer bij mijn ouders langs ga...)
     
  17. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Yuasa bedoel je?

    Ik heb namelijk net op conrad de NPC accu's gevonden. Volgens de website van yuasa geschikt voor cyclisch gebruik (in tegenstelling tot de NP versie blijkbaar...). De NPC kost 93E voor 17 Ah, de eerder genoemde BSOL BZX kost 62E voor 20 Ah.

    Wat zou wijsheid zijn, welke kan ik het beste bestellen? Ik kan op internet niet echt vinden welk merk beter zou zijn... Ik vind het prijsverschil best groot. De Yuasa kan wel net iets vaker tot 50% ontladen worden (700 vs 650 keer). De andere wordt relatief minder ver ontladen in de praktijk, omdat de capaciteit hoger is. Waarom zou de yuasa dan zoveel duurder zijn?
     
  18. Bimbo

    Bimbo

    Lid geworden:
    21 feb 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    eindhoven
    Via de fietsenmaker ben ik op Repower-Home gekomen, en zij raden de multipower MP12-12c aan. Voor cyclisch gebruik, en dezelfde afmetingen als de originele accu. Dat doe ik dan maar.

    Bedankt iedereen!

    Groetjes, Stefan
     
  19. bjorn

    bjorn Guest

    accuvoorfiets.nl
    Daar kan je een accu met slotje en bevestiging en lader kopen en dat zijn lipo accu's ,die gaan veel langer mee dan lood accu's .
    dan hoef je ook een tas meer en geen lader meer te kopen.
     
  20. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Draadje is uit maart 2009 ;-)

    Groet,
    Theo
     

Deel Deze Pagina