Nieuwe accu's laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ewald HPI, 5 mei 2004.

  1. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    Hay , ik heb een vraagje .
    Ik ga van brandstof over op elektro.
    nu is mijn vraag moet je nieuwe accu's op een bepaalde manier behandelen (laden),of is het gewoon laden en rijden.
    Ik heb een protech delta piek lader,waar je volgens mij 1 pakket per keer kan laden,of kan ik ook een laad snoer maken dat je bv 2 of 3 pakketten tegelijk kan laden.
    Ik ben nog helemaal niet op de hoogte wat betreft accu's dus alle info is welkom
    Alvast bedankt
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Re: nieuwe akku's laden

    Nu weet ik niet wat voor akku's je precies hebt, maar naast alle info die nog komt mag je het volgende meenemen:
    - Of een akku nu nieuw is of oud, hij gaat het langste mee als je laat met 1/10 van de totale capaciteit (1800Mah, dus 180Mah laden) en dan 12-14 uur lang;
    - Een nieuwe akku geeft pas de volle capaciteit na een aantal keren ontladen en geladen te zijn;
    - Een nieuwe akku heeft, ondanks dat vaak gezegd wordt dat dit niet zo is, van de fabriek uit een lading in zich; ga er dus mee om alsof'ie geladen is (solderen/draadjes knippen/pluggen lassen/EERST ontladen voordat je gaat laden)
    - Door mij gebruikte methode: ontladen, laden, ontladen, laden, ontladen, laden (ontladen 1Ah, laden met maximaal 1/3 capaciteit) en daarna pas voor het eerst gebruiken;
    - Laden ALTIJD buiten het apparaat!!!!!!!! NIET IN de zender (of deze nu een uitwendige laadplug heeft of niet) en NIET IN je boot/auto/vliegtuig. Waarom? Had je gisterenavond in mijn tuin kunnen zien: akku's kunnen echt licht (zonder tussenkomst van gloeilamp) geven, en alleen omdat ik er altijd goed op let staat mijn huis nu nog zonder tussenkomst van Ome Brandweer!
    - Koop een goede lader die ook jouw soor Akku's aankan;

    Veel elektrischjz plezier,

    Jos
     
  3. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    hey ! bedankt voor je snelle reactie,ik heb sanyo 2000mha racingpacks.
    Maar volgens mij kan ik op mijn protech lader niets instellen,hij heeft 1 uitgang om de race packs aan te hangen en 2 andere kleinere uitgangen,ik denk dat die voor de zender en ontvanger zijn.
    Groetjes
     
  4. Het klopt dat er word gezegd dat je een accu met een zo laag mogelijk mA op moet laden. Ik ben de test aangegaan, en heb bij de conrad 2 dump accu's gekocht voor 5,95 per stuk, niet zo goed dus. Ze waren maar voor 1500mA. Ik heb de ene met een Delta Peak lader van 900mA opgeladen, en de andere met de standaard lader die ik bij de auto heb gekregen opgeladen. Na een paar maand haast elke dag laden en rijden merk ik nu al verschil in de tijd dat de accu meegaat. Het verschil is nu zeker al 5 minuten. Ik heb die waarmee ik met delte Peak oplaad maar weggegooid want het is echt rijden, en het is alweer opgehouden. Laad zo laag mogelijk, ookal duurt het lang, je kan er wel langer mee.
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    je haalt wel minder 'punch' uit de batterij minder kracht of hoe moet ik het zeggen..
     
  6. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    @Dancemaster:

    Ja, wat wil je met zulke "knaken" accu's?
    Als je gematchte accu's koopt (hoeft niet eens duur te zijn) kun je die gewoon op 5A of 6A laden en gaan ze ook erg lang mee.

    5 min verschil in rijtijd? Ik rijd maar 5 min op een 3300mah accu ;)
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Daar gaan we weer.
    NiCad accu's gaan het langst mee als je ze op de juiste manier laad en dat is NIET zo langzaam mogelijk! Tijdens het laden gebeurt er in de cellen iets dat kristalvorming heet. Die kristalvorming is een functie van de laadtijd. Hoe langer je laad hoe meer kristalvorming. Hoe meer kristalvorming hoe hoger de inwendige weerstand. Hoe hoger de inwendige weerstand des te slechter je accu "presteerd".
    Langzaam laden (1/10 v/d capaciteid) is voor een accu zoals de jouwe echt te laag. Het beste is je accu te laden met 1 tot 2 x de capaciteid, in jouw geval dus met 2 tot 4 Amp. Dat kunnen deze cellen prima hebben en je houd de kristalvorming op een minimum. Natuurlijk moet je wel een goede lader gebruiken die ook op het juiste moment stopt met laden. Een Delta Piek lader is echt noodzakelijk en daarvan zijn er vele soorten en maten te koop.
    Wanneer dan wel langzaam laden? Als je een accu hebt die van cellen is samengesteld die niet snel geladen mogen worden dan moet je deze altijd langzaam laden. Ook een nieuwe accu kan je het beste eerst enkele keren langzaam laden en ontladen. Dit om de cellen van je accu zo veel mogelijk aan elkaar gelijk te maken. Daarna de laadstroom verhogen en je accu weer opladen. Na ontladen (rijden varen of vliegen) en weer opladen maar weer iets sneller. Dit herhalen tot je na een keer of 3 a 4 laden en ontladen aan de maximum stroom komt (dat is dus die 1 tot 2 x de capaciteid).
    Je accu op deze manier behandeld zal het beste presteren en het langste meegaan.
     
  8. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    He Ernst !
    Bedankt voor de info,en zoals jij al zei,is dat volgens mij dan ook de beste manier om mijn
    "knaken" accu's van Sanyo dan ook te laden.
    Mvg Ewald
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo

    dancemaster als er een verschil in zit van 5 minuten dan zouden al de eco racers een probleem hebben
    wij trekken 3300 gp van hopf leeg in 88 minuten
    laden die op met 3.3 amp
    meer ampjes dan doen die cellen gekke dingen
    zie hier de laadcurves op het forum van de deltapeak power infyniti 2

    al heb je een deltapeaklader dan weet je nog niet wat je cellen doen als je ze op laad
    aan een pc hengen en naar de grafiek kijken dan gaat er een wereld voor je open
    En Ernst heeft gelijk gebruik de zoek funktie


    sportieve groeten raf
     

Deel Deze Pagina