Nieuwe CNC Freesmachine [bouwverslag]

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Joost, 9 okt 2006.

  1. erikkate

    erikkate Guest

    Ik ben gek op al deze foto's!
    Harmpy dat ziet er uit als een heel serieuze krachtpatser! Sterk werk!
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Wow, indrukwekkende machine Harmpy!
    Misschien is het leuk als je daar een eigen topic voor opent, waar je je vorderingen in kan bijhouden :)


    Ik kan intussen de stappenmotor aansturen vanuit een zelfgeschreven programma dat op de PC draait.
    Ziet er best leuk uit. 100 omwentelingen doet hij in een kleine 20 sec. Op 16V.

    Nu experimenteren met de versnellings curves, kijken of ik hem nog sneller kan krijgen. En een buffer maken voor meerdere coördinaten.
     
  3. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    @ Harmpy; Indrukwekkende machine heb je daar. Inderdaad zie ook ik graag een eigen topic met je vorderingen.

    Even interesse; Is dat met of zonder bufferelectronica? En welke stappenmotoren gebruik je op dit moment?

    Gr.

    Erik
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat bedoel je precies met bufferelectronica?

    Ik commandeer via de pc dat de microcontroller 192 × 100 = 19200 stapjes moet doen. Dit voert hij dan zelf uit. Momenteel in 10 sec :).
    Het kan nog sneller, maar gaat wel ten koste van het koppel denk ik. Ik test ook nog onbelast.
    19200 past natuurlijk niet in 1 byte, dus gebruik ik er 2. Er zijn dan 2^16=65536 'punten' beschikbaar. Omdat het een 8 bit systeem is moet er dus af en toe wat geshift worden.
    Misschien moet ik er nog wel een byte bijpakken, als ik een mechanische vertraging inbouw.

    Ik was net bezig om een functie te maken die de volledige acceleratiecurve vanuit het aansturings programma kan inladen, zodat dit altijd gemakkelijk aangepast kan worden aan de motor en machine. Alleen was het geheugen van het kleine test microcontrollertje te klein. :)

    Mag ik er trouwens van uit gaan dat de accelartiecurve er hetzelfde uit ziet als de remcurve? Omgedraaid natuurlijk.

    Momenteel kan ik nog maar 1 'draai' opdracht geven, geen reeks. Eerst even wat ervaring op doen met het aansturen op zich.
    Daarna worden waarschijnlijk de coordinaten gebufferd, zodat de motoren niet (lang) hoeven te stoppen totdat de nieuwe coordinaat er is. Hier moet ik nog eens goed over gaan nadenken, misschien gebruik ik wel 2 micorcontrollers, een om de coördinaten te ontvangen, en een om de motoren aan te sturen. Een dual core systeem :D

    Ik werk nog steeds met de stappenmotor uit een printer, foto een paar pagina's terug. Dit is een bipolaire stappenmotor, die in Half-Step mode 192 stapjes moet zetten voor 1 omwenteling. Raar aantal.. nog nooit een motor gezien met 96 steps/omw.


    Een betere motor, in welk opzicht?

    Is er een reden dat ik de 900 zou moeten hebben, in plaats van de 800?
    Ik wil geen 800 kopen en er dan later achter komen dat ik een 900 nodig heb.
     
  5. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Dat microcontrollertje waar je het over hebt. Knap dat je het al (gedeeltelijk) werkend hebt.

    Google eens op "torque" en "steppermotor" en/of "rpm" o.i.d. Het koppel in verhouding tot het toerental/stepfrequentie is nog een studie op zich. De grafieken die daarbij horen zijn niet netjes lineair zoals je zou denken.

    **Edit post**

    Nog een paar foto's m.b.t. de "verloren stappen discussie".Vandaag gefreest aan een bodemplaat voor m'n autootje.

    [​IMG]

    Aluminium 3mm, freesdiameter 3mm en 6mm.

    [​IMG]

    Deze kantjes zijn gefreest met de 6mm frees in 3 stappen van 1 mm. Op de schuine kant is er geen voelbaar/zichtbaar/meetbaar verschil tussen de 3 gangen. Helemaal links op de foto in het rechte stuk is de onderste gang iets anders dan de bovenste 2 gangen. Vermoedelijk is de voedingsdiepte hiervan de oorzaak.

    Gr.

    Erik
     
  6. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hier kan je tekeningen downloaden van de kress freesmotors
    http://spareparts.kress-elektrik.de...S-SPAREPARTS=5cdc35139eaf294b0954d3af99086bb3
    Ik moet zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben van de 800FME, dat ding is zo stabiel.
    Als je wat meer wil uitgeven koop je gewoon de 6990 en anders de 1050 of de 800, ze zijn allemaal goed. :D
     
  7. KOEZE

    KOEZE Guest

    Ik heb het idee dat je alles zelf wilt bouwen. Is prima natuurlijk. Kijk echter ook eens op CNCecke.de . Hier hebben een aantal lui een prima servo controller inelkaar geknutseld. Deze UHU controller is voor het aansturen van dc servo's (met koolborstels) en rotary (incremental) encoders. De controller is in staat ongeveer 200.000 stappen per seconde te verwerken. Als je hem dat kan voeren kan hij dus met een 500cpr encoder 100 omw per seconde aansturen. Probeer dat eens met stappenmotoren in 1/10 microstep. Dit gebreurd met vol koppel.

    6000 rpm bij een resolutie van 2000 stappen per omwenteling (500x4). Bij vol koppel en zonder resonantie.

    De controller, die als beerware (per controller een bijdrage in de kosten en een biertje bij jou uit de streek) verkocht wordt kost je dus ongeveer 6 euro.
    Print layout is beschikbaar voor zelf etsen of van tijd tot tijd kun je meedoen in een professionele print productie waarbij je een 70um print krijgt met soldeermasker en soldeerlak (erg strak).
    Tot nu toe zijn er bijna 2000! processoren uitgegeven en weet ik dat de processor wordt beruikt tot in Rusland, India, New Zealand en de VS (onder andere)

    Complete print opgebouwd in een versie die tot ongeveer 100v 20A kan hebben kost ongeveer 50 euro uitgaande van zelf etsen en onderdelen kopen bij Reichelt.de

    Erik Jan
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een clublid van mij is ook vollop aan het hobbieen met dit soort controllers en stuff, oa voor schuimsnij apperatuur en frees spul.

    ik zal een mailen naar hem om hem in de discussie te betrekken, misschien vind hij het leuk om gedachtes te wissellen.

    dit is oa zijn site: http://www.usbcnc.com/
     
  9. EddyK

    EddyK Guest


    Erik, met welke aanvoersnelheid (X, Y en Z) heb je dit gefreesd? En met welk toerental voor de 3 en 6mm freesjes?

    Eddy.
     
  10. bert-eding

    bert-eding Guest

    Hoi Gerard,
    Het is je gelukt om mij erbij te betrekken.
    Ik heb wat artikels gelezen en zie dat sommige mensen nog veel van mij kunnen leren.

    Zo iets over Micro-step van stappen motoren.
    Het is klinklare onzin dat deze eerder stappen verliezen, ze
    verliezen juist minder stappen als conventioneel aangestuurde
    motoren.
    Ze lopen ook veel mooier, zeker bij lage snelheden bijna geen vibraties.

    Mijn piepscuimsnijmachine is met halfstap aangestuurd.
    Dit is tevens de laatste keer dat ik daarme werk, voortaan uitsluitend
    microstep systemen, iets duurder, maar ja, hobby kost nou eenmaal geld, toch.


    Ik zal proberen regelmatig te lezen, echter ik heb het bere druk.
    Groeten,
    Bert
     
  11. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    6mm frees met ong. 2000rpm. In Kellycam staat als voeding 10 mmPM :roll: ingesteld. Wat die eenheid mag betekenen is me een raadsel.

    Gr.

    Erik
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Hallo Bert,

    bedankt voor je informatie. Maar wat is er precies zo vervelend aan halfstappen? Het enige irritante is misschien het schokkerige draaien en de vibraties, maar is dit echt een ramp? Is dit slecht voor je motoren, geleidingen, spindels, frees? Neemt de speling toe?
    De resolutie met half-step vind ik hoog genoeg, voor hobby doeleinden.

    Ik heb er nog geen ervaring mee, dus ik hoor graag wat de grote nadelen van de vibraties zijn.
     
  13. bert-eding

    bert-eding Guest

    De machine maakt een hoop herrie bij langzame snelheden,
    dat is het grootste bezwaar, het klinkt gewoon niet!
    Afhankelijk van wat je ermee doet zie je de vibraties ook terug op je werkstuk, bij piepschuimsnijden geen probleem, bij graveren wel.
    Bovendien lopen de meeste motors met micros step ongeveer 1.5 maal zo snel als met halfstep en je verliest minder snel stappen.
    Een LMD18245 gebaseerde microstep controller kost aan zelfbouw ongeveer 35 Euro, en dat is het geld dubbel en dwars waard.
    Halfstap gebruiken op je machine waar je veel tijd en moeite hebt ingestopt is gewoon zonde.
    Net zoiets als goedkope luidsprekers gebruiken op een dure geluidssinstallatie. Gewoon gaan voor microstep dus.
    1/8 microstep is al erg goed.

    Groeten,
    Bert
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Voor grotere toepassingen veroorzaakt het "schokkend" draaien voor meer sleet van de spindels.
    Het maakt ook dat de verplaatsing van de tafel al schokkend gebeurd.
    Als je per stap 1 mm. zou bewegen dan springt je tafel in stappen van 1mm. vooruit i.p.v. soepel vooruit te gaan.
    Voor kleine tafeltjes en kleine belastingen valt dit wel mee.
    Als je met riemaandrijving werkt, vangen de riemen ook een beetje van de vibraties op.
    Voor de rest is alleen het geluid irritant.
    Een microstepmotor draaid veel zachter en stiller.
    Voor mezelf was achteraf gezien een resolutie van 0.025 mm genoeg geweest i.pv. nu 0.0125 omdat ik veel met HPGL-formaat werk en dit toch 1/40 mm is maar de machine maakt op halfstep wel minder herrie.
    Uiteindelijk blijft dit voor mij een hobby en die moet nog altijd betaalbaar blijven.
    Dure drives hebben in mijn ogen alleen nut in speloingsloze prof-machines met kogelspillen e.d.
     
  15. erikkate

    erikkate Guest

    Kort door de bocht:
    een stappenmotor die aangestuurd wordt in microstepmode benadert de loopwijze van een servomotor (afgezien van het enorme verschil in koppel).

    de motor draait rustiger, en natuurlijker.
     
  16. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    @Bert-Eding:

    Ik lees dat je schrijft dat het sneller verliezen van stappen in mircostepping mode klinkklare onzin is.

    Leg uit? :wink:


    Ik ben namelijk van mening dat, het tegenover gestelde waar is.


    @Erikkate:

    Idd, een goede microstepping drive komt aardig in de buurt van de loop van een servomotor.
    Maar je praat dan al wel over een hele andere aansturing dan wat Joost in de eerste instantie wil.


    @Joost:
    Wat ik al eerder aangaf kun je kiezen voor een microstepping driver in de unipolaire reeks. Het zijn standaard drivers die voor een aardig prijsje te koop zijn.
    Maar ook hier weer mijn onderbouwende kritiek op de mircostepping.
     
  17. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Nog updates?
     
  18. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    @erikkate,


    Een goed afgesteld servo systeem met tacho's draait veel, maar dan ook veel, en nog iets meer.
    Dus ontzettend veel mooier, sneller en beter dan een Stappenmotor systeem.


    Maar ik zal ophouden te zeuren.
    Voor een hobby cnc bank moet je gewoon een bi-polaire aansturing aanschaffen.
    Microstapping 1/10 heb je echt niet nodig, dan mag je wel 1000 euro kostende spindels enzo gaan kopen om dat verschil uberhaupt te gaan merken.


    Maar koop gewoon een leuk geprijsde stappenmotor driver, met microstepping, en voldoende fut voor de door jouw gebruikte stappenmotor.

    (Die dingen van stappenmotor.nl bijvoorbeeld)
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Geen updates helaas, druk druk druk.

    Heb ook nog steeds geen Z-as :(
     
  20. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Joost,

    Ik heb net mijn 30mm kogelomloop geleiding binnen.

    Stappenmotor.nl verkoopt een simpele variant hiervan.
    En ook een stuk goedkoper.
    Misschien moet je hier eens kijken bij de ronde lineare geleiding.

    Moet ik eventueel wat voor je in de gaten houden.
    Via via kan ik misschien nog wel aan een strookje THK kogelomloop geleiding komen.
    Maar dan gaat de prijs denk ik wel richting de 50 euro.

    Groeten!
    Harmen.
     

Deel Deze Pagina