Nieuwe CNC Freesmachine [bouwverslag]

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Joost, 9 okt 2006.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Spelings vrij wordt hij natuurlijk nooit. Ik heb hem iets ruimer afgesteld, en het scheelde bijna niks in soepelheid.

    Toen de spindel los geschroefd. De spindel blijkt lekker soepel in de 'moer' te draaien. Alleen op het punt waar hij op zijn plaats gehouden wordt loopt het zeeer zwaar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier dus. Krijg je moeilijk vet tussen lijkt mij.... teflon spray?
    Ik spuit/smeer er liever niks verkeerds op/tussen. Wat moet ik wel en wat absoluut niet gebruiken?

    De borgpen wil ik er niet uit halen. Ik heb er namelijk geen vertrouwen meer in dat het zaakje dan in een keer loskomt.

    De tafel schuift zonder spindel nog steeds best zwaar. Vooral bij het in beweging krijgen 'plakt' hij behoorlijk vast.

    Verder nieuws:
    Ik heb deze unit bij DamenCnC gekocht:

    [​IMG]
    Met een Kress 800. :D

    En ik ga mijn motor drivers niet meer zelf maken. Dus ik heb ook bij DamenCnC de 3D step chopper driver besteld. Eigenlijk precies wat ik wilde gaan maken. Alleen hoef ik nu geen (soms exotische) onderdelen meer te zoeken, te bestellen en te solderen. Wat betekent dat ik alleen het leuke/uitdagende werk nog maar hoef te doen, namelijk het bouwen van de aansturing van de motor drivers. :)

    Anderhalf jaar geleden had ik dit allemaal mooi zelf gedaan, maar nu ik studeer heb ik daar de tijd niet meer voor.

    Wie weet raad met het smeren?
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Hey Joost,

    Ziet er weer goed uit, as always!


    Ik denk dat het oorspronkelijke vet is gaan aankoeken. Je doet er verstandig aan om de spindel te laten weken in thinner, met als mogelijk eindresultaat dat de harde substantie week wordt en dus smeert. Zo niet zou ik toch tot demontage overgaan.

    Overigens, heb je die tellerklok überhaupt nodig? Zo niet zou ik die rommel er vanaf halen en enkel die beugel laten zitten. Eventueel een nieuw lager en borgring erop zodat hij niet weg loopt.
     
  3. erikkate

    erikkate Guest

    die afleesnonius eraf slopen (het zaakje waar je geen vertrouwen in hebt),
    en vervolgens een lagerblokje voor maken / aanpassen.
    Zodat je spindel mooi in een lagertje loopt, dat 1 keer fijn afstellen en je hebt er geen omkijken meer naar.
    Ik zou nu liever in 1 keer goed doen als ik jou was.
     
  4. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222

    Joost,

    Tja je hebt er eigenlijk geen zin en/of vertrouwen in om alles te demonteren maar gezien je "plak" beschrijving denk ik persoonlijk dat dit de enige goede oplossing is, gewoon werkelijk alles wat demonteerbaar is demonteren en alle aanwezige vet en andere rommel verwijderen met bijvoorbeeld wasbenzine of misschien handiger/makkelijker/goedkoper nog in petroleum, dit kost niet veel, vervliegt niet, en tast geen metalen aan, wel indien er kunststof onderdelen zijn gebruikt deze NIET met petroleum bewerken, na reiniging alles opnieuw invetten met een soepel soort vet, MOBIL EP-0 bijvoorbeeld is heel erg geschikt voor lineare geleidingen.

    Groeten, André.
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt voor alle reacties.

    Zou goed kunnen. Alleen thinner ontvet toch juist?

    Die tellerklok heb ik niet nodig en mag er dus af wat mij betreft.

    Tja.. makkelijk gezegd...maar daar heb ik de materialen en gereedschappen niet echt voor.
    Het er uit drukken van die borgpen lukte vorige keer al niet op een normale manier. En toen ik hem er uit had zat het zaakje nog steeds múúrvast. Conclusie was dat alles wat er af moest, gesloopt is. En dat kan ik bij dit onderdeel niet gebruiken :(
    Ik heb ook geen idee of die 'afleesnonius' er zomaar af kan slopen. Ik denk trouwens niet dat de nonius zelf de weerstand veroorzaakt. Maar als de boel goed ingevet moet worden zal hij toch gedemonteerd moeten worden vrees ik :(
    De vraag is alleen of dat dit keer wel op een normale manier kan zodat het weer gemonteerd kan worden. Is dit onderdeel wél gemaakt om los gehaald te worden? (De hendels op de spindels waren er echt niet op een normale manier af te krijgen namelijk..)

    Dit zie ik wel zitten. De geleidingen zitten gewoon met bouten vast. Geen vreemde borg/klem/locktide constructies :)
    Bedankt voor de tip. Weet je ook waar ik dat vet kan aanschaffen?
     
  6. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    Dit vet hebben ze zeker te weten HIER, je zou er een mailtje of belletje aan kunnen wagen.

    Mocht dat echt niet lukken stuur dan even een PB.


    Groeten, André.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Thx, ik zal eens kijken.

    Kogellagervet is zeker niet geschikt? te dik?
     
  8. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222

    Tja,,, nu is het met vet/smeermiddelen net als met weerstanden bijvoorbeeld, iedere toepassing zijn eigen soort/waarde,,, zo ook dus met "Kogellagervet", dit is alleen een verzamelnaam en geen classificatie,,,, maar goed,, als in jouw kruistafel kogellagerconstructies voorkomen dan zou je een universeel kogellagervet kunnen gebruiken, echter als daar alleen glijconstructies in voorkomen dan zou ik je aanraden een iets soepeler vetsoort te kiezen, zoals EP-0 of eventueel SHC-100.


    Groeten, André.
     
  9. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Joost,

    Ik zou het verder slopen even achterwege laten!

    Probeer eerst de week en smeer methodes uit!

    Je weet namelijk nooit wat er voor een lagering in dat eindblok zit!
    Misschien zit er wel gewoon een soort glijlagering in die je na het slopen niet meer goed gemonteerd krijgt.
    Deze goedkopere tafeltjes kun je vaak niet zomaar uit elkaar halen om er even nieuwe lagers in te zetten ofzo.
    Als je de oorspronkelijke lagering beschadigd of verwijderd krijg je er zo geen nieuwe op, dan moet je ook gaan tappen etc om de lagers vast te zetten op de spindel. EN je zult dan een lagerblok moeten bouwen.

    Dus probeer eerst de andere adviezen eens uit. Mocht het zooitje dan nog niet soepel lopen. Sluit gewoon je stappers aan, die hebben behoorlijk wat kracht. Als je tenminste die 1Nm stappers koopt???
    Misschien draait het wel gewoon.

    Groeten en succes!
     
  10. erikkate

    erikkate Guest

    tuurlijk eerst proberen te weken en te smeren,
    maar ik zou nooit een niet fijn lopende tafel in gebruik nemen want dat is vragen om gemiste stappen
    en de ellende die daar bij hoort. Ik zou zeggen, doe het in 1 keer goed of doe het niet, bespaart veel ergernis
    en mislukte werkstukjes.
     
  11. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Als een moeilijk lopend en een wat goedkoper tafeltje met 1Nm motoren goed loopt. Waarom zou je dan verder moeilijk doen met het bouwen van nieuwe lagerblokken etc etc.
    Joost wil graag een low budget machine maken en heeft hier volgens mij niet heel erg veel geld voor over.
    Dan wil je niet nieuwe lagerblokken gaan zitten bouwen etc. Want... van het één komt het ander.

    Ik denk dat goede 1Newton meter stappers op zo'n tafeltje niet snel een stap gaat verliezen.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Low Budged is en wordt deze machine zeker niet. Dat was mijn vorige (die kostte alles bij elkaar minder dan €60 :))
    Denk meer aan medium budged, ik blijf een student.

    De tafel is zeer goed demonteerbaar. Het is gewoon een zwaluwstaart profiel, en je kan de tafel er dus zo afschuiven. Ik heb het oude vet er afgehaald, en er nieuw tussen gestopt.
    Leek een hele verbetering! Maar, toen ik hem spelingsarm afstelde, liep het zaakje weer zo stroef als voorheen... :(


    Ik heb intussen een stappenmotor van 0,9Nm liggen. Deze is zeker voldoende voor op de Z-as, en ik kan nu mooi testen of hij ook voor X en Y voldoet.
    [​IMG]
    De diameter van het gat in de grote poellie is alleen 1 mm te klein. Bij de plaatselijke garage durfde men hem niet op te boren en ze raadde me aan iemand te zoeken met een draaibank. Ik kan hem dus nog niet monteren.

    De Z-as:
    [​IMG]
    Ziet er toppie uit en loopt super soepel! :D

    [​IMG]

    [​IMG]
    De stappenmotor kan hier met afstandsbussen op worden gemonteerd. De assen worden verbonden met een flexibele koppeling.

    [​IMG]
    Zo zal het er ongeveer uit gaan zien. Met de aankoop van deze Z-as is de rest van de machine direct tot zwakste schakel benoemd..
    Het voordeel van deze Z-as is, dat ik hem eventueel later ook nog op een andere machine zou kunnen gebruiken.

    [​IMG]
    Hier komt hij dus tegenaan geklemd. Moet ik nog iets tussen het aluminum van de Z-as en het metaal (staal?) van de boorkollom doen? Ik ben nu van plan om het er gewoon tegenaan te drukken, en iets van hout erachter zodat ik het zaakje wat 'op kan spannen'. Alleen metaal op metaal kan je niet echt klemmen lijkt mij. Of vergis ik me daarin?

    Ik heb ook een voeding gebouwd die 43V, 12V en 5V levert.
    [​IMG]

    Een gelijkrichtbrug die 15A en 1000V aan kan.
    3 × 4700uF 80V parallel voor de stappenmotoren.
    5V en 12V regelaars voor de logica en relais.


    [​IMG]
    Met een 31V AC 225VA trafo. DC wordt dan ongeveer 43V. En is ontworpen van een stroom van ca. 5A.

    Door het 'grote' elko pakket, van bijna 15000uF, zie je de lichten in huis even inkakken op het moment dat je het zaakje met het lichtnet verbindt.. Misschien iets van een inschakel vertraging inbouwen, misschien ook niet.

    Ik heb de zekeringen nu vóór het elko pakket. Misschien is het slimmer om deze er achter te zetten.. Hangt er van af wat je wilt beveiligen ;)
     
  13. erikkate

    erikkate Guest

    Wooooow, 15000 uF is echt veel.
    Ik gebruik met mijn steppers (2A per stuk) minder dan de helft aan uF :p. Zou wel iets van een softstart bedenken maarja,
    het ziet er goed uit Joost! Ga zo door, nu een weekje vakantie en dan moet het gebeuren :wink:
     
  14. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Hoi,
    is het mogelijk om de voeding langzaam op te laten starten ?
    Bij mij zit er 3 keer 4700uF in m'n voeding. Als ik de stekker in het stopcontact doe
    gaat m'n computer weleens spontaan uit.


    Gr. Ingo
     
  15. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Als je de pully in een envelop durft te stoppen wil ik hem wel even op de draaibank opboren tot de desgewenste millimeter. :) Ben je hem wel een weekje kwijt (na de vakantie dan).
     
  16. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Hey Joost!

    Progressie! Leuk!

    Je Z-as kun je prima opspannen tegen je metalen steun hoor...

    Als je er hout tussen stopt hun je je Z-as via vier punten stellen en uitrichten omdat het hout erg zacht is. Dit is een voordeel. Maar kan later ook als groot nadeel gaan werken.

    Ik zou het swikkie gewoon uitrichten met een plaat messing tussen je Z-as en je steun. Messing is mooi zacht en zal als inleg vel gaan fungeren. Zo kun je hem mooi vlak opspannen.
    (Hoewel die tafel van je boormachine wel niet al te vlak zal zijn, kijk dus uit dat je je Z-as niet uit zijn verband trekt! Dat zou erg jammer zijn.)
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Valt wel mee hoor. Reken op 2000uF - 3000uf per A.

    De vakantie is helaas net voorbij :(
    Ik heb nog wel iets meer progressie gemaakt. Op microcontroller gebied, valt niet zo veel aan te zien.

    Ja dat is mogelijk.
    Je kan een relais plaatsen voor de elkobank. Dit relais schakelt bij het inschakelen van de voeding een weerstand in serie, zodat de elkos 'langzaam' opladen. Na een bepaalde tijd (wellicht afhankelijk van de elko spanning?) laat je het relais omslaan, waardoor de weerstand omzeilt wordt.

    @Jorrit, bedankt voor het aanbod! Ik probeer het eerst even bij de faculteitswerkplaats. Mocht dat niet lukken dan laat ik het wel weten.

    Mijn bedoeling was om het hout er achter te zetten.
    Code:
      #=||
     -#=||-  <-bout
      #=||
      #=||
     -#=||-
      #=||
    
    # = hout
    = = staal (?)
    ||= aluminium
    
    Zo zitten de bouten goed klem, en zit het aluminum goed strak tegen het staal.

    Daar zeg je wat, ik zal er op letten. Thx
     
  18. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Hoi,

    Ben je inmiddels als verder gekomen met deze frees of ligt het project stil.

    Bij mij begint het ook steeds meer te kriebelen om er ook een te maken.

    Kevin
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Het project vordert gestaag. Heb het nu en de komende weken erg druk met tentamens. Daarna volgt een update.
     

Deel Deze Pagina