Nieuwe Duo LiPo lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Madhouse, 14 feb 2016.

  1. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb nu een Graupner Ultramat 16 (komt te koop) lader maar wil graag een Duo lader aan gaan schaffen omdat ik in meerdere klassen rij en met de Ultramat 16 net niet uit kom. Nu zat ik te denken aan een budget tussen de 100 en 150 euro en daarin kom ik de volgende laders tegen:

    - Dynamite Prophet Sport Duo lader (link)
    - SkyRC D100 Duo LiPo lader (link)

    Ik heb allemaal 5400mah 2S LiPo's en voorlopig ben ik niet van plan andere aan te schaffen maar wil in de toekomst misschien wel accu's kunnen laden met een hoge capaciteit.

    Is het raadzaam om voor 1 van de laders te gaan die ik heb gevonden? Of zijn er mee modellen op de markt binnen mijn budget? Het grootste nadeel is de 100W (2x50W) voeding heb ik begrepen omdat je je accu's niet op volledige capaciteit kunt laden.

    Ik ben benieuwd of jullie nog ander (beter) advies hebben.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een lader met een laag vermogen zal de aangesloten LiPo altijd volledig laden. Het kan alleen wat langer duren. Maar in jou geval valt dat nog wel mee...

    Een twee cellige LiPo (8,4 volt) met een capaciteit van 5400 mAh met 1C (dus 5,4 ampere) laden vraagt een maximaal vermogen van 8,4 x 5.4 = 45,4 watt. Rekening houdend met wat verlies zal dat net gaan met een 50 watt lader. Maar reserve heb je niet. Wil je grotere LiPo's laden of sneller laden dan is het op.

    Een 100 watt lader is dan een betere keuze. Je hebt dan meer reserve. Op het Internet zie ik dat de SkyRC een vermogen heeft van twee maal 100 watt. Echter in jou link is daar niets over terug te vinden.
     
  3. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Je hebt gelijk, ik drukte me verkeerd uit. Het zal inderdaad langer duren met de D100. Ik denk dat je de D200 bedoeld, deze heeft wel 2x 100watt. Maar deze is wel weer gelijk een stuk duurder.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2016
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Het liefst wil ik toch een alles in 1 apparaat, dus niet nog een externe voeding er bij. Je sjouwt al zoveel mee tijdens een racedag.
     
  6. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De D100 heeft een vermogen van 2 x 100W.
    De D200 heeft een vermogen van 1 x 200W + 1x 100W.
    De D100 kan op 230Volt maximaal 100W totaal, de D200 200W.
    Ze doen ook beide maximaal 10A wat voor 2S pakketten van meer dan 5 Ah wel fijn is.
    De D200 op uitgang A zelfs 20A.
    Voor jouw doel is de D200 al met al dus veruit te prefereren.

    Misschien wat duurder maar dan heb je ook wat, lijkt me.

    Rick
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2016
  8. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Daar was ik al bang voor dat ik mijn budget moet opkrikken. Maar is een D200 in die prijsklasse dan de beste koop of is er beter? Er is best veel te krijgen en ik wil graag een lader waar ik een tijdje mee vooruit zou kunnen.
     
  9. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Laatst bewerkt: 15 feb 2016
  10. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Heeft er iemand ervaring met de CS lader?
     
  11. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Jazeker, ik ;)
     
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Dat weet ik Govert, maar wil graag wat meer ervaringen horen/lezen, ik kan er verder niets over vinden op internet.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    CS is geen onbekend merk, het is Duits oid. en wordt op veel wedstrijden wel gezien. Volgens mij is dit er ook zo'n OEM product waar vele merken wat mee doen want div CS producten lijken weer op andere zoals van Geforce.
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  15. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Qua prijs is de Turnigy zeker een goede optie, scheelt toch dik 50 euro tegenover de CS. Echter kan ik niet achterhalen of 1 output ook als externe voeding gebruikt kan worden wat bij de CS wel kan. Ik vind dat namelijk een heel groot pluspunt omdat het weer een voeding extra scheelt mee te nemen voor de bandenwarmers. In de praktijk zal het denk ik niet zo zijn dat ik continu 2 LiPo's aan het laden ben.
     
  16. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Je vergeet ook dat je voor de Turnigy een externe voeding nodig hebt. De CS kan op 220V.

    Er zijn maar heel weinig laders die een output als voeding hebben. Een zekere nieuw gelanceerde Reedy lader heeft dit naar mijn weten ook, samen met de CS. Ik heb het vermoeden dat ook het binnenwerk van beiden hetzelfde is.
     
  17. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik neig ook nog steeds naar de CS daar deze vele voordelen heeft. Echter wil ik mijn aanschaf wel goed overwegen omdat ik voorlopig niets nieuws wil kopen en hier een tijd mee wil gaan doen.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    En toch denk ik dat je gewoon beter kunt kijken naar een losse lader en een losse voeding.
    Waarom de wil voor een dual lader en toch maar 1 poort kunnen gebruiken om zo de andere poort als voeding te gebruiken? Je gaat jezelf weer beperkingen opleggen.
     
  19. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Ik weet niet welke bandenwarmerset je gebruikt, maar de meeste sets trekken max 5 a 6A bij 12V bij 80 graden stoken, rond de 70W dus. Ik heb voor een clublid voor 6 euro incl verzenden een kleine 12V 6A laptop-achtige voeding gekocht via een grote internationale verkoopsite. Werkt perfect en heeft beide poorten beschikbaar van z'n CS lader. Dat is ook een idee.
     
  20. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    @Roelof , ik wil wel 2 LiPo's tegelijk kunnen laden, dat is mijn prio en de rest een mooie bijkomstigheid. Geen must maar ik vind het wel makkelijk dat ik niet zo veel hoef te sjouwen.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016

Deel Deze Pagina