Nieuwe eigenbouw frees

Discussie in 'CNC' gestart door DirkSchipper, 27 feb 2013.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, ruim een half jaar verder ...
    We zijn gestart:

    Tafel in aanbouw (hij staat alleen maar inm de woonkamer te drogen, rubber voor stelpootjes). Vrouwlief is niet zo gek dat ik daar mag zagen, schuren, ...
    [​IMG]

    Werkblad ligt ook in het vacuüm. 2 lagen 1,5mm alu met 18mm multiplex ertussen. Dat ligt nu op een natuurstenen werkblad, dat het rechtste oppervlak is dat ik 'in huis' heb.
    Vannacht naar binnen. Morgenavond mag de (onder)druk er vanaf.
    [​IMG]
     
  2. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Mooi Dirk, ik zal het met genoegen volgen! Een CNC frees zal mijn volgende grote projekt zijn. Ertussen moet ik nog enkele DLG´s produceren!
    Voorste balkje te kort gezaagd?;)
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, maar aangezien die plaat links ervan toch demontabel blijft (er komt nog een bodem in) leek het mij geen essentiële verzwakking. Bovendien onderaan zit ook nog zo'n rijtje balkjes.
    Die 'kamer' onder het werkblad en boven die bodem ga ik alle elektronica plaatsen. Bereikbaar via de demontabele voorkant, een paar gaten voor de ventilatie (met ventilator) en een gat om alle kabels naar binnen/buiten te laten gaan.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Anko heeft alle Trespa onderdelen voor mij gefreesd. Alle uitsparingen heeft hij met opzet een tikkie te krap gelaten. Daarom moet ik alles met een beitel nog even nakrassen. Met een beitel ± haaks op het oppervlak van de zijkant van de uitsparingen erlangs ratsen. 2-3 keer per zijkant, en het past zuigend.

    Eerst ga ik alles monteren met schroeven. Kijken of het past en haaks is. Als alles goed is, gaat het nog een keer uit elkaar en wordt het mbv. epoxy ook nog eens verlijmd. Dan zit het als een huis.

    Die twee dwarsplaten waarin de Spindel hangt krijgen eerst nog een gat vanaf de zijkant met schroefdraad, daarna wordt er een speelt in gezaagd, waarmee ik de spindel kan klemmen.

    Hier de losse onderdelen van de Z-as:
    [​IMG]

    En hier 'gemonteerd':
    [​IMG]
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    YIEEHAAAA!!!! Dirk is "begonnen"!!
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    8O
    Gaat het goed?!
    is het nog wel veilig vanavond?
    :rolling:
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja, hoor! Het gaat lekker! Vanavond geen gevaar.
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Haha, Was het maar te krap.. kwam er na het frezen achter dat je Platen net een paar honderste groter dan 12mm waren:rolling:

    Je brug is iets overmaats gefreest zodat je hem kan uitrichten overigens;) aangezien je met vierkante delen werkt.;)

    Pas wel op met schroefdraad kops in het trespa, tap het in ieder geval. met parkers druk je het materiaal stuk... (eigen ervaring met de waterbak)

    Ik ga m ff volgen :D
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik had al een testje gedaan op restafval. Inderdaad, het splijt zelfs al op houtschroeven die op het draad slechts 1 mm dikker zijn. Tappen dus en niet te hard aantrekken. Dat komt met de epoxy wel.
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zit er al schot in?:D
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, ik ben begonnen, maar er zijn de laatste tijd heel veel thuisklussen tussendoor gekomen. De vervelendste was een verstopt hoofdriool. Dat is tijdelijk opgelost, maar de definitieve oplossing (oorzaak wortels) moet nog worden aangepakt.

    Maar ... dit weekend gaan we weer verder. En ik verwacht daarna goed door te kunnen werken, met voortgangsberichten.

    Op dit moment is de houder van de spindelmotor bijna passend in elkaar te schroeven (gisteren een voldoende lange machine-tap gekocht). Al die gaatjes ('t zijn er veel) over de volle diepte tappen en monteren.

    Ook de rails en lagerblokken voor die Z-as hebben al een keer in elkaar gezeten.

    Als de Z-as klaar is zal ik weer eens met een foto komen.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een stapje verder.
    Z-as zit in elkaar. :D
    Dwz. alle onderdelen worden met boutjes bij elkaar gehouden.
    Tzt. als alles uitgericht is en goed zit, worden al die onderdelen verlijmd en geschroefd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2014
  13. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoe dik is dat trespa?
    en waarmee kan je dat lijmen?
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Kijk dat ziet er goed uit!

    Is er eigenlijk een reden dat je al die gaatjes niet hebt mee laten frezen toen? stuk nauwkeuriger als gewoon boren..;)

    @oscar, 12mm.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, die reden is er.
    Die ondersteunde rails heeft aan de bovenkant van de linker en rechter 'voet' een gleuf waardoor je netjes kan boren. Als de schroefgaten al in het trespa zitten, maar nog niet in die ondersteunde rails, dan moet ik die schroefgaten gebruiken als 'mal' om in de rails te boren. Dan moet het van onderen. Bovendien is het relatief zachte trespa dan de geleiding.
    Nu leg ik de trespaplaat op de werkbank, positioneer de rails daar op de goede plek op (klemmen met lijm klem). Heel exact positioneren tov. de rand van het trespa (die is recht en haaks heb jij beweerd :rolleyes:), vervolgens kan ik ze netjes doorboren. Werkt perfect ...
    Waar die gaten exact komen is niet zo heel belangrijk.

    De eerste denk-/ontwerpfout is ook al gevonden. :rolleyes:
    Je ziet die 3 schotten op de foto.
    De meest linker is de onderkant waarop de freesspindel komt te rusten.
    De middelste was bedoeld als klem. Eerst nog een gat boren door de smalle rechter kant (van boven naar onder), dan net boven die zijkant doorzagen. Door het geboorde gat kan een lange bout of draadeind, motor erin, moer er op aandraaien (door het doorzagen kan dat) en de motor klemt.
    Alleen hoe krijg ik die motor erin ... dat lukt niet vanuit de bovenkant, want daar zit het schot (meest rechtse op de foto) waaraan de stappenmotor hangt :schrik:
    Ik moet dat middelste spant dus aan twee kanten doorzagen ...

    Edit:
    Zie rode tekst:
    Anko heeft het Trespa voor mij gefreesd, en nav. de rode zin kreeg ik een PB-tje van Anko. Hij was bang dat het freeswerk niet goed was, maar ik dat niet hardop wilde zeggen. Oeps, ja zo kun je die zin ook interpreteren. :schrik: Maar dat was niet de bedoeling. En omdat anderen dat ook zo kunnen lezen wil ik dat hier bij voorbaat recht zetten.
    Wat ik bedoelde was dat ik met mijn beperkte middelen (aan gereedschap) juist gebruik maak van die haaksheid van Anko's freeswerk om een zo recht en haaks mogelijke machine te maken voordat ik ga afstellen....
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2014
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Kan je niet dat bovenste plaatje waar de stepper op komt loshalen en dan de spindel erin laten zakken?

    Bij mijn geleiding zaten de gaatjes er al in.. en nauwkeurig ook. heb de gaatjes ook in mn schroefplaten geboord en die platen met t moeren weer op mn alu profielen geschroeft..
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja dat is een idee. Ik zal er eens naar kijken.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    12 mm dik (had Anko ook al geschreven).
    Lijmen: met epoxy, maar waarschijnlijk met bijna elke 2 componentenlijm.
     
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Het laat zich heel mooi lijmen met polyurethaan lijm (ook 2k).. epoxy ging niet hier. dat hechtte niet en brak gewoon los.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm, ik zal tzt. een proefje doen. Ik had gelezen dat het met epoxy uitstekend zou gaan, maar jouw ervaringen zijn kennelijk anders.

    Jammer, want ik had de hardheid (stijfheid) van epoxy wel gewaardeerd.
     

Deel Deze Pagina