Nieuwe HD lipo's sneller laden???

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 17 jul 2004.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De bekende 350HD cellen mag je snel ontladen maar ook 2 / 3C laden. Zou je die nieuwe 2000HD cellen ook sneller kunnen laden? 3 - 4A moet toch nog geen probleem zijn? Normale NiMh cellen worden ook erg snel opgeladen (2C) en de auto mensen willen wel eens gaan tot 4C. Kortom, iemand ervaring met 2000HD cellen snel laden? Ander ga ik het gewoon proberen :)
     
  2. BoomDuiker

    BoomDuiker Guest

    Hoi Tadango,

    Van de Konions LiIon hoor ik dat diverse mensen deze laden met 1.5 of 2C. Standaard is 1C
    Het schijnt te kunnen, maar of het goed is voor de levensduur???

    Bij LiPoly cellen heb ik dit verhaal echter nog niet gehoord en volgens mij geld daar nog altijd 1C.
    Uitproberen lijkt me niet verstandig...

    Rob
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    2.5A (1.25C) gaat goed. Dan houd ik het daar op. Ik wil ze liever ook niet stuk maken maar zolang wachten is ook niet luek.
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Andere manier om laadtijd te bekorten:

    Het laatste beetje laden kost extra veel tijd.
    Kijk maar eens hoe weinig er eigenlijk maar bij komt op het moment dat de 1C laadstroom begint te zakken.
    Mischien gewoon accu van de lader trekken als de stroom tot bijvoorbeeld tot 0.5C is gezakt en gaan vliegen.
     
  5. Tadango , ik vind dat je maar gevaarlijk doet met al die ideeen , NiMH met lipo,s vergelijken , en vragen om snelladen .
    Maak nu eerst eens voor je zelf duidelijkheid , een gebruiks aanwijzing lezen , een laadproces volgen , informatie lezen op het internet enz,enz .
    Zoek bij Google lipo cellen , informatie genoeg om tot een veilige accu behandeling te komen .
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet wel iets van accu's laden hoor. Iedereen heeft het over veilig laden enzo terwijl NiMh cellen bruut worden behandeld en dat is niet erg. Waarom met lipo's zo voorzichtig doen? Ze gaan alleen stuk bij te lage en te hoge spanning. Iets sneller laden maakt alleen verschil in temperatuur en zolang die niet te hoog is (niet eens merkbaar met de hand) maakt het voor de cellen dus weinig uit. Je hebt een veilige waarde, je hebt een aanvaardbare waarde en je hebt een te hoge waarde. Ik wil gewoon van veilig naar aanvaardbaar. NiMh laden met 10A is nog veel erger maar elke auto rijder doet het dus zo erg zal het ook wel weer niet zijn.
     
  7. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    LOL, ik ken geen enkele rijden die op 10A laadt, 6A is het max wat er gebruikt wordt.

    Als ik geen tijd heb wil ik wel eens op 7A laden maar dan houdt het ook echt op.
    (En alleen met gematchte GP3300's)
     
  8. Tadango, nogmaals maak voor jezelf een duidelijke situatie of heb je zo,n dikke portemonnee.
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Eh, Tadango.

    Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt of je deze cellen sneller kan laden dan aanbevolen. Waar ik wat moeite mee heb is dat je nog voor dat je deze vraag hier stelde al "advies" hier over gaf in de Zoom 400 thread:
    (30 Juni)

    Ik hoop niet dat het de bedoeling was om alvast ervaring op te doen aan de hand van stukke lipo's van anderen....
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Eeh nee hoor. Ik merk alleen weinig verschil tussen snel en langzaam laden. Alleen de laadtijd wordt korter ;) De capaciteit is gelijk, ze worden niet warm, vermogen is ook 100% dus ik zie geen probleem nu. Kan natuurlijk zijn dat de levensduur minder wordt maar dat merk je later pas..
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Het punt dat Bert maakt is dat je zelf moet weten of je misschien per ongeluk toch een keer kapotte lipo's overhoudt aan het snelladen, zoals dat anderen door foute instellingen ook al is overkomen. Maar hier op het forum kun je beter niet adviseren dat sneller laden van lipo's in z'n algemeenheid geen probleem is, vermeld er dan altijd duidelijk bij dat JIJ het zo doet en er (nog) geen problemen mee hebt. Als een andere onervaren gebruiker namelijk klakkeloos je advies over zou nemen (wat ik niet hoop) maar daarbij niet de temperatuur etc. zo goed in de gaten houdt als jij dan gebeuren er misschien meer lipo ongelukken :blowup: en daar zit niemand op te wachten. Stel je toch eens voor dat er door vele ongelukken een lipo verbod komt net als op LPG, dat is een modelbouwramp :wink: ! Kijk voor de gein maar eens in zo'n handleiding van Robbe of Schulze laders, een groot deel beslaat de veiligheid bij lipo's laden en het afwijzen van enige aansprakelijkheid... vast niet voor niets.

    Gezien de reakties lijkt me tot dusver het algemene verantwoorde antwoord op jouw vraag dus: Niet sneller dan 1C laden tenzij de fabrikant nu of in de toekomst (vast na onderzoek :wink: ) anders aangeeft...
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    OKee, maar hoe zit het dan met die 350HD's? Daarvan gaf de fabrikant toch ook niet aan dat ze sneller dan 1C geladen konden worden terwijl iedereen dat deed? Iedereen zei toen dat dat gewoon kon.. Kan ook :)
     
  13. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De 350 HD's worden inderdaad door sommigen onder ons met 1,5 C geladen (500 mA)
    Dit kan echter wel van invloed zijn op de levensduur en is in het algemeen niet aan te raden!
    Hoger dan 1,5 C laden lijkt me zeker onverstandig, ook voor de nieuwe 2000/2100 (resp. 15/20C) Kokams.
    Harolds advies om de laadtijd te verkorten door de accu er wat eerder af te halen levert net zo veel tijdwinst op en is niet schadelijk voor de accu en levensduur..........
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Zoals een aantal anderen ook doen laad ik de 350-ers met 300 mA...
     
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Het leuke is dat wat "Oudere"lipo's als E-tech 1200s het snelst vol zijn als ze met 80-90% van 1 C geladen worden. De achtergrond hiervan is dat de spanning van de cel bij meer laadstroom sneller omhoog gaat waardoor bij meer laadstroom de laadstroom al in een veel eerder stadium terug begint te lopen. Bij iets minder laadstroom wordt het doorgaans langdurige traject van de "dalende laadstroom" aanzienlijk bekort waardoor de totale laadtijd (zonder voortijdig lostrekken uiteraard) korter uitvalt.... (raar idee; laadstroom beperken om sneller vol te zijn)
    Proefje met Kokam 350's (voor de indoor-critici: jawel, ik heb er ook een pakje van) leert dat laden met 2C de laadtijd ook niet significant bekort....(celspanning zit razendsnel aan zijn max. en daarna laad je gewoon weer met minder stroom....)
    Overigens is het "teruglopende stroom traject" hier stijler en is laden met iets minder dan 1 C bij deze cellen geen voordeel.

    Gezien het laadproces bij andere cellen zie ik geen reden waarom laden met meer stroom bij de Kokam 2000's dan wel een wezenlijk voordeel met zich mee zou brengen...

    Conclusie: laden met meer dan 1 C heeft geen voordelen maar wel nadelen.
     
  16. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Fout: Het was juist de Kokam sales rep Jimmy Hong die als eerste beweerde dat je de 340 UHD cellen (En alleen die!) met meer dan 1C kon laden.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Okee, ;) Ik ga toch eens timen hoelang het duurt voro de spanning op max zit. Zou inderdaad kunnen zijn dat het langer duurt maar ik laad met 1.25C en dat gaat toch iets sneller ;) 1.5C zou inderdaad weer te hoog kunnen zijn.
     
  18. ja hoor, maar inventariseer eerst je inboedel nog even, en maak wat foto's van je huis en modellen. :rtfm: :blowup:


    groeten, robert :roll:
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Waarom heeft iedereen het toch meteen over explosies als het om lipo's gaat? Omdat er een paar ontploft zijn? Omdat ze op filmpjes exploderen als ze EXPRES VER DOORGELADEN worden? Kijk eens hoeveel er verkocht zijn :) Valt wel mee dus. Kijk ook eens naar filmpjes / plaatjes van exploderende NiMh cellen. Maakt dus niet veel uit. Lipo's zijn iets gevoeliger maar waarom gaan ze stuk? Door opladen met een TE HOGE SPANNING. Ik heb het over hogere stromen waardoor de cellen NIET WARMER worden. Met goede laders en een multimeter op de uitgang heb je 0,0% kans dat er iets mis gaat.

    En nu ophouden in deze thread over het gevaar. Ik weet heus wel wat ik doe en weet wel wat van cellen ;) Waar het mij om ging in deze thread zijn dus de karakteristieken die anders worden en of het dus zin heeft.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb de vergelijking al vaker gemaakt en ook hier gaat hij op. Bij liPo's zelfs extra goed.
    Snelladen is te vergelijken met het snel volschenken van je glas met pils (of cola voor de niet bierdrinkers). Als je te snel gaat gieten ontstaat er veel schuim. Als je wilt voorkomen dat het schuim over de rand loopt zal je al vrij snel op moeten houden met gieten en wachten tot het schuim wat ingezakt is voor je er meer in kunt gieten. Als je echter langzamer gaat gieten zal je in het begin misschien iets langzamer zijn maar omdat er veel minder schuim ontstaat kan je door blijven gieten en heb je het glas uiteindelijk toch sneller vol!
    Als je accu's en Lipo's in het bijzonder, snel gaat laden zal de spanning al vrij snel op gaan lopen. De lader zal al snel "denken" dat de acuu vol is en stoppen met laden. Helaas pindakaas, is de accu toch nog niet helemaal vol en zou de lader eigelijk nog door kunnen laden. Bij LiPo's zou dan de spanning verhoogd moeten omdat er anders geen stroom meer kan lopen. Wat er dan gebeurt heeft Tadango al beschreven.
    LiPo's laad je met een vaste spanning en een begrensde stroom. Die stroom hoger gaan maken zet weinig zoden aan de dijk omdat de spanning dan al snel op gaat lopen("er komt schuim op"). Wanneer de accu spanning hoger wordt zal de stroom ook minder worden. "Het schuim zal inzakken" en met een veel lagere stroom zal de rest van de accu opgeladen worden. Het netto resultaat is nul en misschien zelfs wel negatief, wat betekend dat de laadtijd uiteindelijk wel eens langer kan worden.
    [​IMG]
    In dit grafiekje stelt de groene lijn de spanning van de Lipo voor tijdens het laden met een normale stroom. Op het moment dat de groene lijn gelijk gaat lopen met de maximum lijn is de accu vol en zal er geen laadstroom meer lopen. De paarse lijn is de spanning tijdens het laden met een hogere stroom. Als je goed naar de paarse lijn kijkt zal je zien dat die in het begin sneller oploopt om uiteindelijk weer langzamer te gaan en zelfs iets later gelijk gaat lopen met de maximum lijn. De winst die je hier hebt met sneller laden is dus negatief, het laden duurt zelfs iets langer.
     

Deel Deze Pagina