Nieuwe HD lipo's sneller laden???

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 17 jul 2004.

  1. Ik weet niet of dit off-topic is, maar ik heb de volgende vraag: Ik vlieg een zoom met 1500mA kokams. Vaak laad ik deze op met 1c. Dat duurt ongeveer 75 minuten (lijkt me normaal). Als ik echter dezelfde accu's met 0,2 A laad, duurt het 6 uur volgens de lader en dan zijn ze vol (X-peak 3 lader). Na beide laad-beurten kan ik ca. 12 minuten vliegen. Hoe kan dit? (Met een LiIon van 1100 mA vlieg ik trouwens net zo lang)
    Theo de Kramer
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Kennelijk moet je na 12 minuten zoom 1.2Ah laden.
    Met 1.5A (1C) laden geeft een beetje schuim. De laatste minuten gaat dan heel voorzichtig met "wachten tot het schuim wegtrekt" zoals Ernst dat noemt.
    Met 0.2A is dat maar 0.13C. "schuimloos laden" zeg maar.

    Met 1C laden:
    De 2e helft van de tijd ben je bezig met een ("verwaarloosbaar") restje te laden. Op het moment dat je de eindspanning hebt bereikt (bij 1C) heb je al 90% geladen. Ik heb gecontroleerd dat je zodra de stroom dan zakt (om niet boven 4.2V eindspanning uit te komen) er nog maar 10% bij gaat, maar dit wel net bijna zolang duurt als de eerste 90% laden.

    "met schuim" (2C) wordt het inderdaad erger. Je zit al heel snel aan de eindspanning met bijv. pas 60% geladen. De rest gaat dan met verlaagde stroom. Best kans dat je na een uur dan minder hebt geladen dan met 1C.
    Het eerste stukje gaat dan sneller, het laatste stuk veel langzamer.

    Ander schuim voorbeeld:
    Probeer je diesel personen autootje maar eens te vullen aan de vrachtwagen pomp met 300 liter per minuut. Hij komt niet sneller vol, maar de pomp slaat wel steeds af.

    @Theo de Kramer: Is die 1100 toevallig een konion van kontronic? Aardige prestaties dan.
    Konions kunnen behoorlijk stroom leveren (12C, 13A). De kokam 1500 vind 7C leuk max continu (10A). Best mogelijk dat bij het soort belasting van de zoom (continu met 6A?) de konion beter presteert dan de kokam1500 (zie metingen).
    Konion is wel zwaarder dan de 1500.

    Metingen:
    http://www.elektromodellflug.de/konion-test.htm
    @Ernst: "hier um einen- Li-Ion mit Graphitanode handelt, somit wäre die Spannungsbilanz mit Li-Ion und 3,7V (zu 3,6V) bzw. vollgeladen mit 4,2V (zu 4,1V) auch erklärbar
    http://www.insider-modellbau.ch/lipo-messungen.html#kokam1500
     
  3. Tadango,
    Ook met een goede lader en een multimeter heb je kans dat het mis gaat als met te grote stromen word geladen , je hebt vast wel eens gehoord van te hoge begin spanningen , zo van je zet de kraan open maar de druk [spanning] is nog niet goed geregeld je moet de kraan nog wat sluiten.
    Dit proces kan je ook terug vinden in iedere lader ook bij de beste en vooral ook als je een accu begint bij te laden die al behoorlijk vol is.
    Ook bij het laden van een accu van kleine capaciteit met een te grote stroom , is de kans op een te hoge begin spanning groter.
    Denk er aan , lipo,s zijn erg gevoelig.
     

Deel Deze Pagina