Nieuwe lens Gopro Hero?

Mijn gopro heeft door een ongelukje (aan USB draad blijven hangen en van mijn buro gelazerd..) een fats op zijn lens. Gopro zelf wil het niet repareren (kan niet want is afgesteld op de fabriek, blabla 50% korting op nieuwe maar wel 120 dollar verzendkosten :roll:), dus moet ik zelf maar wat gaan verzinnen om er een nieuwe lens op te zetten.

Ik heb eventjes gezocht maar ik vind enkel wat amerikaanse adresjes waar je je blauw betaald aan fedex. :( Weet iemand waar je een geschikte vervangende lens kunt kopen?

- Sven

Je kan FPVSander eens vragen, hij heeft een andere lens gemonteerd. Een lens met een tikje minder groothoek, maar aanmerkelijk minder lensafwijkingen, duidelijk mooiere beelden!

Juist! Dat is de lens die ik graag wil, die haalt er een aanzienlijke hoop fish eye uit. Maar die kan ik alleen bij amerikaanse bedrijven vinden waar je dan meteen de hoofdprijs aan verzendkosten aan kwijt bent. :(

Ik heb nog een paar originele lenzen liggen, voor 30 euro stuur ik d'r ééntje naar je op. Je zult hem wel zelf moeten monteren en scherpstellen.

Experimenteren met standaard lenzen heeft geen zin want de GoPro heeft een 1/2.5" sensor, en de standaard lenzen hebben bij lange na niet de benodigde optische resolutie en zijn normaliter bedoeld voor VGA resolutie 1/4 of 1/3 sensoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Hoe komt et dat je 2 lensen hebt liggen sander? Sloop je dr zoveel? ;)
Vervangen is gewoon een kwestie van de oude door de locktite heen draaien,
en er een nieuwe terug in schroeven, toch?

Gopro heeft me proberen wijs te maken dat de camera door de fabriek op de lens afgesteld is,
maar het is toch gewoon een kwestie van draaien tottie scherp ziet?.

Gopro heeft me proberen wijs te maken dat de camera door de fabriek op de lens afgesteld is,

Ja, inderdaad, gewoon old skool aan de lens draaien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Lol. Draaien tot ie scherp ziet is de Jip en Janneke omschrijving voor "afstellen". En logisch dat dat voor een nieuwe in de fabriek gebeurd ;) .

Let wel, er zit verschil tussen scherp en scherp! Ik zou het met de foto's doen, en dan vergroten tot pixelniveau.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Sander, doe mij maar zon lensje dan, 30 euro is niet zo erg als 200 euro in de hoek gooien. ;)

En Aldert, met fotos is inderdaad een goeie tip,
even met de laptop eraan op een statiefje zetten en opticien spelen. "slechter of beter?"

Sander, doe mij maar zon lensje dan, 30 euro is niet zo erg als 200 euro in de hoek gooien. ;)

even met de laptop eraan op een statiefje zetten en opticien spelen. "slechter of beter?"

idd een goede manier, zo deed ik het ook met mijn keychaincam :)

Stel dan scherp op iets minimaal een meter of 10 afstand, ik pak meestal een auto aan het eind van de straat als referentie.

De lens draai je er overigens uit met een tang en wat gedoseerd geweld, gewoon losdraaien. De nieuwe lens zet je erin met wat blanke nagellak op het schroefdraad, dan heb je een 10 minuten om e.e.a. scherp te stellen. Na een uur of twee is het hard en zit de lens vast.

Gebruik GEEN secondenlijm want dit slaat wit uit en dus heb je een waas over je lens en uiteraard moet je dan wel heel snel scherp gaan stellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Haha, je spreekt uit ervaring Sander?

Ik gebruik de Fatshark HD lens. Ben tevreden over het beeld alleen missen de hoekjes wat scherpte.

of je gebruikt in vervolg een.....lensdopje?

full

full

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij heeft de gopro bijna ALTIJD in zijn plastic box gezeten. ;)
En uitgerekend als hij even aan de USB ligt te laden op mijn buro,
blijf ik er perongeluk aan hangen en ketst hij over de vloer. :( Doh!

Er schijnen plastic velletjes te zijn die je op de lens kunt plakken,
maar ik vermoed dat die dingen ook een beetje je beeldkwaliteit vernachelen.

En et afstellen doe ik gewoon zoals ik alle cams doe, alleen dan met fotos dit keer.
Gewoon op een driepoot uitkijkend over de daken (lekker veel scherpe randen).
En als ik tevreden ben even een klein bolletje UHU por om het te fixeren.
Dat spul is niet zo agressief als CA, en het kan daarna nog los als het moet.
Soort van sterke locktite. ;)

En Robert, die zat er helaas niet bij, had wel verstandig geweest van gopro.
Ik gok dat die van jou van een of andere gordijn buis oid. is? ;)

Het filmpje vind ik wel een beetje vreemd. De akku eruit wippen met een schroevendraaier. De print ook met een schroevendraaier omhoog kiepen.
En al gebruiken ze een elastiek, die tang vind ik vreemd, dat moet ook lukken met je vingers.
Als je vervolgens de lens verder los en eruit draait, hou dan de GoPro met z'n lens naar beneden zodat niet eventuele borgmiddel of "slijpsel" van je schroefverbinding op je sensor komt te liggen (het blijft vaak plakken/statisch aan de sensor). Schroef je hem los met de lens naar beneden, dan komt het "slijpsel/stof" mee naar buiten.

Wel handig trouwens, i-net en joeptjoep. Het maakt het stukken makkelijker als het wordt voorgedaan ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Back