nieuwe lipo staat al bol.

Discussie in 'Electronica' gestart door sickrider society, 13 nov 2016.

?

lipo bol

  1. Lipo

    0 stem(men)
    0,0%
  2. bol

    2 stem(men)
    100,0%
  1. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    kan iemand mij dit uitleggen.
    ik heb de topics van lipo's al veel gelezen en ik snap ondertussen waarom een lipo wat bol kan komen staan. en ik vond niet juist waar ik mijn vraag moest plaatsen dus doe ik het hier.

    ik heb pas 3 nieuwe gens ace 6s 4400 mah 45c packs voor mijn goblin 500.
    voor ik deze ging gebruiken heb ik ze gebalanceerd geladen met 1c en terug rustig ontladen naar 4v/cell zo een 7 tal keren zodat ze wat geladen en ontladen zijn geweest voor ze de heli ingingen.

    nu na 2 vluchten per lipo, merk ik dat de middelste cellen wat zijn uitgezet. ik vlieg op timer en check de capaciteit na het vliegen en ik vlieg nooit tot onder de 3.85/cell onbelast.. ik heb hier nog een lipo 6s 5000mah van gens ace die na 20 vluchten is gezwollen.. altij goed met omgegaan.. moet ik nu bang krijgen dat ze vuur vatten in vlucht?? alle lipo's balanceren nog goed.. de eerste foto is van de nieuwe packs 4400mah en de andere foto waar ze allemaal gezwollen zijn van de 5000mah packs. graag hoor ik van jullie wat er mee te doen..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Zo die staan goed rond. Terug naar de winkel, mag niet.
    Hoe hard ontlaad je, in je voertuig?
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe hoog was de ontlaadstroom?
    Temperatuur van pack na vliegen?
    Accu & laad techniek is het meest geschikte subforum, een accu is geen elektronica
    Je kunt moderatoren vragen om verplaatsing d.m.v. van meld onder je bericht.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Iets bol, ok. De jouwe vallen an sich onder "iets", normaal gesproken.

    na 20 keer leden/ontladen vind ik dit wel wat snel.
    En zeker voor gens, die normaal juist helemaal niet bol gaat staan.

    Ff navragen bij de leverancier..
    vlammen zou ik niet zo bang voor zijn, maar helemaal kloppen doet dit ook niet echt.
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Bij koud weer is het verstandig je accus goed voor te verwarmen. Een steenkoude LiPo zwaar gaan belasten kan hem in 1x om zeep helpen. De inwendige weerstand is nl erg hoog als de accu koud is. Bij zware belasting warmt de accu inwendig zeer snel op en boven een bepaalde temperatuur ontstaat gas waardoor de accu bol gaat staan. Ik verwarm m'n LiPo's in een koffertje tot zo'n 40 graden. Meestal komen ze iets kouder uit het toestel na een vlucht, en je hebt vol vermogen ter beschikking.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Als ik dit zo lees heb ik een donkerbruin vermoeden dat je totaal niet weet hoeveel stroom je setup trekt. Ik vermoed dan ook dat je de lipo's te zwaar belast zonder dat je dat weet. Ga eens je stroom meten en kijk eens of die ruim onder die 45C van je lipo blijft. Daarnaast is goede koeling ook een punt wat veel aandacht vraagt zeker als je in de buurt van de max c waarde zit.

    Dit hele gebeuren is iets wat ik vrijwel overal zie gebeuren, men weet helemaal niet hoeveel stroom de setup trekt en klaagt dan over het feit dat de accu's inkakken en niks presteren of dat de lipo's snel bol worden. Van al mijn setups weet ik precies hoeveel stroom ze trekken en wat de lipo's aankunnen. Ik heb dan ook geen bolle lipo's of ze moeten al enkele jaren oud zijn en heel veel vluchten erop hebben zitten waarbij ze tot 3 volt per cel onbelast worden leeg getrokken..........Terwijl jij nog niet eens 50 % van de capaciteit gebruikt.......................
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    3 volt onbelast..
    Dan hou je niet veel over ;-)

    Maar, Emanuel geeft net inderdaad een stevig kritisch puntje aan..
    Heel veel mensen proppen een ijskoude accu zo in de heli.
    zolang het boven de 15 graden is.. ok.
    Al zijn er genoeg testen die uitwijzen dat ook dan voorverwarmen nog positieve invloeden heeft.

    maar onder de 10 graden moet je wel op gaan letten.
    dan kun je eigenlijk niet straffeloos de lipo koud aansluiten, en meteen volle bak ertegenaan.
    Momenteel (rond vriespunt) wordt zo'n accu ook niet warm genoeg tijdens gebruik.

    Er zit een heel verhaal achter, maar het komt er op neer dat je C waarde drastisch omlaag gaat.
    Wanneer je (stevig) meer vermogen trekt dan mogelijk, gaat de accu erg hard achteruit.
     
  8. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    temperatuur van het pack was handwarm.
    ontlaadstroom weet ik niet? ik vlieg op timer 3minuten met een volgeladen lipo 4.20v/cell en als ik stop en de lipo aan de lader hang zit er nog 3.85v/cell in de lipo. lager ga ik nooit. maar zoals je ziet op 1 van de fotos van de 2 lipo's zie je dat de nieuwe lipo 2 cellen heeft in het midden die uitgezet zijn...
     
  9. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    mijn lipo's leg ik voor het vliegen aan de voetverwarming van de auto zodat ze niet koud zijn voor ze de heli ingaan.
     
  10. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    hoe meet ik de ontlaadstroom?
    mijn packs zijn 45c. ik vlieg wel goed 3d maar het is niet dat ik constant de volle pitch er heb opstaan...
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    dat meet je tijdens het vliegen met een goede ampèremeter, dus via telemetrie in jou geval. Bij 3d vliegen gaat het ook niet alleen om vol gas, maar om de pitch die je geeft, van vol positief naar vol negatief vraagt heel veel vermogen van je accu en dat moet je meten. Met sommige motorcalculators kun je dat ook berekenen, eentje daarvoor vind je hier http://www.ecalc.ch/helicalc.php?castle&lang=en

    Tja, Student, de lipo's hebben dan nog 12 tot 15% capaciteit. En deze packs zijn allemaal minstens 4 jaar oud of ouder, met zeer veel vluchten erop. Ik zorg dat de belasting nooit te hoog is behalve bij de f5b lipo's die ik nog gebruik. De worden echt overbelast, maar voordat ze het doorhebben is de belasting er alweer vanaf......... en die gaan nu ook al meerdere jaren mee. De accu's worden bij mij na het vliegen eventueel opgeladen of zo weggelegd, ik doe niet aan storage of andere zaken.
    Ik ben al vanaf het begin van het lipo tijdperk met de lipo's aan het vliegen, heb zelfs nog geëxperimenteerd met die oude Lion 's van uit de bekende apparaten, die heb ik toen zelfs op nicad stand geladen zonder problemen........ Maar ja, dat raad ik nu niet meer aan.
     
  12. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    op de demoversie uitgerekend op een 4200mah lipo
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals Theo al aangaf, of ...

    To trust is good, to calculate is better, to measure is a must.
    Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
    A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup.
    close out sale: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, remote logging)
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2016
  14. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    heb even het programma gekocht.

    4400 mah 45c stond er niet tussen dus heb ik de 4500 geselecteerd.

    wat moet ik nu doen??

    heb net die van mijn 700kse uitgerekend en die is goed.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Die gegevens kloppen niet of draai jij een 50 cm rotor op een 700 heli?

    vul ook de correcte diameter van de rotor in.
     
  16. sickrider society

    sickrider society

    Lid geworden:
    25 dec 2011
    Berichten:
    137
    Locatie:
    antwerpen
    de afbeelding is van de Goblin 500..
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Diameter is de complete diameter.
    Jij hebt bladmaat ingevuld, wat bijna de straal van de rotor is.

    Dus 425 mm bladen (bij benadering), ongeveer 8 cm voor de kop.
    Dan zou je op een diameter van 98 cm komen.
    Op de site van goblin vermelden ze zelfs een diameter van iets over de 1100 mm.

    Verder klopt er gevoelsmatig iets niet.
    Het programma geeft aan dat er niet gehooverd kan worden.
    Er wordt vermeld dat er dik 100 ampere wordt getrokken.
    Ik geloof best dat er 100 ampere wordt getrokken, maar dan alleen bij een zeer hevige pitchwissel.
    Niet continu.

    Maar. Trek jij continu hard aan de knuppels, vlieg je regelmatig volgas rond..
    verteld ecalc bij mij dat je Die 100 amp en meer best wel door die setup heen krijgt.
    Nu is de vraag of jouw 2000 toeren ook wel echt 2000 toeren is.
    Dit kun je invullen in de governor.. maar altijd ff nameten voor de zekerheid. Kan best een stevig verschil in zitten.
    Vlieg je bv op 2500 rpm, trek je vrij veel extra amperes
     
  18. diamond206

    diamond206

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    93
    Locatie:
    sittard
    Ik denk dat het ook helpt,,,als je NA het vliegen,,,,de lipo'even laat rusten,,,,en niet METEEN aan de lader hangt om ze weer op te laden. Zo krijgt het elektrolyt de kans om even tot rust te komen....en vaak zie je dat de bolling weer enigzins wegtrekt.Maarja als de lipo's al flink gezwollen zijn,,,,dan zit er wel al wat gas in,,,en die gaat niet meer eruit.
    Mijn tip is,,,laat de lipo's na elke vlucht een kwartiertje-20min rusten en dan pas opladen,,,,en ontlaad ze niet teveel, beter is dan om bijvoorbeeld een half minuutje minder te vliegen... maardat hangt denk ik af met de ontlaadstroom. Ik denk dat 45C voor je Goblin 500 opzich best okeey is,,,welke stekkers heb je erop? minimaal EC5 of 5mm goldpluggen.....overgangsweerstanden zo klein mogelijk houden.
    Verder heb ik de laadspanning per cel niet op 4,20V/cel ingesteld op mn lader maar op 4,19V/cel....zo kun je de cellen nooit overladen,,,,dat gebeurd meestal als je de lipo meteen na de vlucht aan de lader hangt,,,,want dan denkt de lader dat de celspanning lager is,,en knalt er dan meer in. Test maar even uit,,,,meet als je je hebt gevlogen elke celspanning,,,,,laat de lipo even rusten,,,,en meet nog eens,,,dan zie je dat de celspanning weer iets is gestegen.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    sterker, vroegah stond dat in de handleiding die je bij een lipo kreeg.
    tegenwoordig kom ik het niet meer tegen.. of ik kijk er overheen..

    Iets in de trant dat hij op zichzelf, chemisch tot rust moet zijn gekomen voor je gaat laden/ontladen.
    Waarmee ook bedoeld wordt dat je een warme lipo niet in een koelvak moet gooien om hem koud te krijgen, om weer te mogen laden.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit duidt op te veel warmte, want een middelste cel in een pack kan minder goed warmte kwijt.
     

Deel Deze Pagina