Nieuwe regel Truggy Cup 2010

Bandenreglement: De ervaring leert dat het succes van een race-klasse verdwijnt als de deelnemers het gevoel krijgen dat onaanvaardbaar veel geld in de hobby moet worden gestoken om mee te kunnen strijden met de snelle rijders. Dit kan vele zaken betreffen zoals zéér dure motoren, zéér speciale optie-delen, zéér veel banden in allerlei profielen / hardheden en dergelijke.

Dit betekent dat slechts een klein aantal deelnemers (veelal de gesponsorde rijders) over al deze zaken kan beschikken en dat daardoor naast het kosten aspect bovendien een oneerlijke concurrentie ontstaat. De organisatie wenst deze ontwikkeling tegen te gaan en daarom zijn uitsluitend de volgende banden toegestaan:
o AKA City Blocks in alle hardheden
o LRP Harakiri in alle hardheden

Overtreding van deze regel leidt automatisch tot diskwalificatie en het resultaat van de wedstrijd (0 punten) zal NIET worden gebruikt als “schrap-resultaat”.

Sorry hoor jongens, maar nu word je verplicht om banden te kopen van een bepaald merk. Ik en een paar maten van me wouden eigenlijk mee doen komend jaar, had me vorige week een aantal mooie AKA banden besteld (alleen niet de city block) dus nu zit ik er weer mooi mee. Fijn maar weer, mooi sonde geld dus, en wie betaald dat??¿¿.

En de motortjes, gaan die in 2011 ook op de schop? Mag je dan ook alleen nog maar met een LRP of een Rossi blokje aan de start verschijnen?

dit forum is niet de plek om hier een discussie over te voeren. Het zijn nu gewoon de regelementen en als je je daar niet aan wilt houden dan doe je niet mee. De voorgestelde banden zijn perfect om meerdere wedstrijden mee te kunnen rijden, gaan lang mee en zijn normaal verkrijgbaar tegen een normale prijs. Op deze manier voorkom je het gevoel dat vele rijders af en toe hebben dat ze niet aan het 'geheime' bandje kunnen komen en op een wedstrijd dag verliezen om die reden. Om op iedere baan tegenwoordig optimale grip te hebben ben je bijna verplicht een enorme voorraad banden aan te leggen. Dat wordt nu veel minder, dus het kost ook nog eens minder. De banden die je nu hebt gekocht kan je echt nog wel gebruiken op andere gelegenheden, of om mee te trainen.

Als je iets gekocht hebt, kan je dat gewoon omruilen bij de winkel (internet shop)... De Truggy Cup wordt in 2010 door een nieuwe organisatie geleid en nieuwe monniken, nieuwe kappen. De voorgestelde banden zijn inderdaad een prima keuze, goed verkrijgbaar en qua prijs in de middenklasse. Ook zijn ze goed te krijgen op bv. Ebay.de waar je ze wel eens voor een 'Schnapschen' kan vinden...

En deze discussie loopt (natuurlijk) ook op het Truggy.nl forum, wat eigenlijk een betere plek is voor deze discussie...

Sorry hoor jongens, maar nu word je verplicht om banden te kopen van een bepaald merk. Ik en een paar maten van me wouden eigenlijk mee doen komend jaar, had me vorige week een aantal mooie AKA banden besteld (alleen niet de city block) dus nu zit ik er weer mooi mee. Fijn maar weer, mooi sonde geld dus, en wie betaald dat??¿¿.

En de motortjes, gaan die in 2011 ook op de schop? Mag je dan ook alleen nog maar met een LRP of een Rossi blokje aan de start verschijnen?

Dan had je zoiezo jezelf ffkes beter moeten voorzien van informatie, want behalve op oberhausen (ibeam) doet voor de rest de cityblock het vrijwel alle banen in nederland het het beste van de aka serie. Dit had je kunnen weten voordat je de banden aanschafde..
Je geeft al aan dat je nog niet meegedaan hebt met deze cup. Dus logisch gewijs zal je nu ook nog niet het voordeel er van inzien en niet begrijpen waarom dit word ingevoerd.. Maar neem maar van mij aan dat als alle ervaren rijders zeggen dat het echt beter , leuker en goedkoper is dat het een goede beslissing is geweest.
Daarbij komt de truggy.nl seizoen 2009 is afgelopen. Het nog ruim een maand of 5 duurt voordat het nieuwe seizoen start en je dus eventueel alle tijd hebt nog om deze bandjes te misbruiken)winterchamps, wintercup, 3 uurs races of de plek waar je nu altijd rijd) voor de start van het nieuwe seizoen gewoon 1 of 2 setjes uit het bandenregelement te gebruiken.

En zoals al vermeld is, je kan die setjes heus nog wel ruilen als je ze nog niet gebruikt hebt. Tenzij je ze bij een buitenlandse webshop hebt gekocht.Dat kost iets meer moeite helaas.

bandjes te misbruiken

Nou de 4 complete setjes (a 200 euro) die ik gekocht heb in duitsland die gebruik je ook niet zomaar "op" maar goed ik zal ze pogen te retouneren.

En je kan wel roepen dat die gekozen banden het zo goed doen, dat hebben we dan wel vaker kunnen zien, bij nat weer op een kunstgrasbaan bijvoorbeeld.

Maar goed,

Jullie beweren allemaal erg open te staan voor nieuwe rijders, maar door dit te verplichten raak je alleen maar mensen kwijt. iemand van een jaar of 15 of jonger word verplicht om nog eens 50 euro extra te spenderen aan een verplicht banden setje. Met zijn RTR kan hij niet meer meedoen.

Nou de 4 complete setjes (a 200 euro) die ik gekocht heb in duitsland die gebruik je ook niet zomaar "op" maar goed ik zal ze pogen te retouneren.

En je kan wel roepen dat die gekozen banden het zo goed doen, dat hebben we dan wel vaker kunnen zien, bij nat weer op een kunstgrasbaan bijvoorbeeld.

Maar goed,

Jullie beweren allemaal erg open te staan voor nieuwe rijders, maar door dit te verplichten raak je alleen maar mensen kwijt. iemand van een jaar of 15 of jonger word verplicht om nog eens 50 euro extra te spenderen aan een verplicht banden setje. Met zijn RTR kan hij niet meer meedoen.

voor iemand die verder nog nooit aan de cup heeft meegedaan en heeft rondgekeken baseer je je mening nogal op los zand (waar de AKA het overigens goed op doet). Juist die RTR rijder komt op een baan aan tijdens een wedstrijd, rijd wat rondjes en baalt als een stekker dat ie niet de goede banden heeft. Voor de volgende wedstrijd heeft hij nieuwe bandjes gekocht die het bijv. goed deden op Purmerend (de Jconcepts goosebumps bijvoorbeeld). Met die dure bandjes komt ie op de baan in Helmond...en wat blijkt...ze gaan daar voor geen meter want iedereen (ja, echt) rijdt daar weer met XTM Grinders. Die zijn ook nog eens alleen te krijgen in Engeland, moeten op een speciale manier gelijmd worden en werken dan goed. Afijn, banden besteld, gemonteerd en op naar Oss...maar wat krijgen we nu weer....daar gaan de LRP Harakiri weer goed en de AKA Cityblock... ik denk dat je het begint te snappen ondertussen...

Dit zal echt niet voor iedereen gelden, en wellicht ook niet voor die RTR rijder die éénmalig wil meedoen omdat het in zijn buurt is. Maar dit geldt wel voor een overgroot deel van de rijders die dit seizoen meededen, en voor die groep is dit ingevoerd. Niet iedereen is het altijd met beslissingen eens, en dat zul je altijd houden, maar juist met deze regel is de overgrote middengroep enorm geholpen op twee manieren: 1 - kosten en 2 - gelijkheid qua banden voor iedereen. Dat laatste is het afgelopen seizoen het grote discussiepunt geweest en is nu opgelost of je het er nu mee eens bent of niet.

Ik snap je frustratie over mijn opmerkingen,

Maar ik heb bijvoorbeeld diverse rijders horen zeggen, je kan wel een mooi bandje hebben je moet er wel mee kunnen rijden.

Bepaalde merken bannen vind ik gewoon ver gaan. Het is de Truggycup niet het F1 kampioenschap :confused:. De truggycup was juist zo toegankelijk voor iedereen, nu niet meer. De opstap lat leg je hiermee gewoon hoger.

Daarbij zal er vast wel 1 iemand zijn die er ook weer geld aan gaat verdienen.

Verplicht dan ook meteen iedereen om met een zelfde auto aan de start te verscijnen, met de zelfde hopups en de zelfde banden en de zelfde motor. Saai beeld wekt dat op is het niet? F1 gaat er ook kapot aan, kloten aan regelementen om dingen "eerlijker" te laten verlopen zijn voor bijna alle sporten funest geweest.

Overigens, de truggycup is behoorlijk trendzettend onder de truggyrijders in Nederland. Kijk maar even naar het succes van de JVD koppeling. Gaat het zelfde nu ook met de AKA en LRP bandjes gebeuren dan? Nou zijn die LRP banden overal te koop maar de AKA in kwestie is wat moeilijker te krijgen, maar goh, ik weet in ieder geval 1 winkel.

EDIT: ik zal er maar over ophouden ben waarschijnlijk toch de enigste die zich aan deze nieuwe regel stoort.

Nee hoor ben je niet ;)

En een gevoel van tegenstrijdige en vooral zakelijke belangen heb ik er ook wel bij idd......

De naam verandert niet voor niks naar die van een shop ...... Maar goed dat is mijn gedachte/mening.

Feit blijft wel dat je op deze manier een hoop nieuwelingen buiten de deur hou omdat die niet meteen in een extra set banden gaan investeren van 70,- .

Ik twijfelde nog om mee te doen volgend jaar ... Mijn keus is gemaakt , hou het wel bij meetings en misschien af en toe 's een bezoek aan een baan voor de fun.

Zoals al ooit door mij voorspeld kon de Truggycup wel eens een strijdtoneel voor de commerciëlen worden. Hier is dus een eerste stap gezet om de financiële voorspring van de gesponsorden in te dimmem. Nu is in veel competities het vrij normaal om een band te verplichten en vind ik de keuze die je nu hebt nog erg ruim.

Dat je met andere banden blijft zitten is natuurlijk onzin want ik neem aan dat bv. het trainen niet die verplichting kent maar ook niet echt verstandig om dat met een andere band te doen maar ik neem aan dat je ook wel eens ergens gaat vrij rijden....

Dat RTR rijders hiermee worden opgezadeld is inderdaad misschien een minpunt maar de definitie van een RTR is een trekstarter en zou je bij een originele trekstarter motor toch eventueel de band vrij kunnen houden.

Van wat ik op Truggy.nl heb gelezen blijven ze gewoon bij deze 2 banden voor iedereen....

Dus geen uitzonderingen op wat voor manier dan ook....

De insteek is mij te commercieel , en dat had ik (en meerdere niet rc mensen om mij heen die weleens aanwezig geweest zijn vorig jaar) allang door voor het allemaal zover was dat het over genomen werd.

Ach, commercieel zal 't niet worden; dat wordt juist door zo'n strakker regelment ingeperkt. Tot nog toe moest er elk jaar geld bij; de startgelden gaan 1 op 1 naar de club waar de wedstrijd wordt georganiseerd. Ik neem aan dat dat niet veranderd. PK Racing zal voor de kosten van de bekers etc gaan opdraaien; daarom hebben zij hun naam aan de Cup gehangen. Het had gek geweest als het afgelopen jaren Jaaps' Truggy Cup had geheten, aangezien ik dat betaalde (gedeeltelijk uit sponsor opbrengsten) maar nu een echt bedrijf de kosten van organisatie draagt zal de Truggy Cup ook die naam dragen...

Ik ga lekker meedoen volgend jaar als 'gewone' deelnemer met alle rechten en plichten van een gewone deelnemer en ik weet zeker dat ik lekker zal genieten!

Commerciele belangen tja, PK zal weinig extra mensen krijgen zolang ze de prijzen zo hoog houden.
In Duitsland zijn deze 2 type banden beduidend goedkoper te krijgen als in Nederland dus of dat PK hier extra banden gaat verkopen lijkt me de vraag.
Ik zelf zal dan ook echt wel de goedkope adres linkjes plaatsen die ik weet.
Toevallig heeft een belgisch online shop de Aka's in de uitverkoop : RC-Speedhouse

Nee hoor ben je niet ;)

En een gevoel van tegenstrijdige en vooral zakelijke belangen heb ik er ook wel bij idd......

De naam verandert niet voor niks naar die van een shop ...... Maar goed dat is mijn gedachte/mening.

Feit blijft wel dat je op deze manier een hoop nieuwelingen buiten de deur hou omdat die niet meteen in een extra set banden gaan investeren van 70,- .

Ik twijfelde nog om mee te doen volgend jaar ... Mijn keus is gemaakt , hou het wel bij meetings en misschien af en toe 's een bezoek aan een baan voor de fun.

Dan ben ik toch wel benieuwd naar je werkelijke mening, of hou je gewoon van de discussie op zichzelf?

Zoals je zelf had kunnen bedenken is een commerciele gedachte achter dit regelement te lachwekkend om maar over na te denken of te suggeren. De banden waar nu voor gekozen is zijn overal verkrijgbaar en bij vele winkels zelfs goedkoper dan bij PK.

Dat PK nu sponsor van de cup wordt en er PK-werknemers in de organisatie zitten heeft puur te maken met passie voor de truggywedstrijden. Ze rijden zelf mee, steken er veel tijd in, assisteren veel rijders met de afstelling en tips etc.. Jaap heeft aangegeven de organisatie over te willen dragen en dat is nu gebeurd omdat zij zich beschikbaar hebben gesteld. Er zitten overigens meer mensen in de organisatie dan PK-werknemers alleen, of zie je dat niet. De hier eerder genoemde producent van de JVD-clutch zit er ook bij, is voorzitter van de organisatie en als er iemand zich sterk maakt voor 'normale' kosten in deze hobby is hij het wel.

Als jij persoonlijk een probleem maakt van een setje banden van € 70,- hoef ik alleen maar naar je onderschrift te kijken (met al die auto's) en kan dan een glimlach niet onderdrukken. Stel dat dit regelement er niet was geweest had je dan wel meegedaan? De kosten van een transponder (€ 80,-) zijn dan geen probleem? Banden had je toch wel moeten aanschaffen, nu weet je tenminste welk type.

Ik wil hiermee niet aangeven dat je geen mening mag hebben, ik zie alleen wel dat je mening gebaseerd is op onvoldoende kennis van de werkelijke gang van zaken en motivatie van de organisatie. Suggereren dat PK de boel overneemt en dit regelement invoert om zelf meer omzet te krijgen met deze bandjes is zelfs een kwalijke zaak om zo neer te plempen en behoorlijk kortzichtig. Vandaar even mijn reactie, om de overige lezers wel de goede informatie te geven.

Daarnaast is PK al langer sponsor van de Truggy cup, als ik het goed heb de laatste 2 seizoenen, en heb ik nog nooit gemerkt dat zij hun spullen aan het pushen zijn.

Dan ben ik toch wel benieuwd naar je werkelijke mening, of hou je gewoon van de discussie op zichzelf?

Zoals je zelf had kunnen bedenken is een commerciele gedachte achter dit regelement te lachwekkend om maar over na te denken of te suggeren. De banden waar nu voor gekozen is zijn overal verkrijgbaar en bij vele winkels zelfs goedkoper dan bij PK.

Dat PK nu sponsor van de cup wordt en er PK-werknemers in de organisatie zitten heeft puur te maken met passie voor de truggywedstrijden. Ze rijden zelf mee, steken er veel tijd in, assisteren veel rijders met de afstelling en tips etc.. Jaap heeft aangegeven de organisatie over te willen dragen en dat is nu gebeurd omdat zij zich beschikbaar hebben gesteld. Er zitten overigens meer mensen in de organisatie dan PK-werknemers alleen, of zie je dat niet. De hier eerder genoemde producent van de JVD-clutch zit er ook bij, is voorzitter van de organisatie en als er iemand zich sterk maakt voor 'normale' kosten in deze hobby is hij het wel.

Als jij persoonlijk een probleem maakt van een setje banden van € 70,- hoef ik alleen maar naar je onderschrift te kijken (met al die auto's) en kan dan een glimlach niet onderdrukken. Stel dat dit regelement er niet was geweest had je dan wel meegedaan? De kosten van een transponder (€ 80,-) zijn dan geen probleem? Banden had je toch wel moeten aanschaffen, nu weet je tenminste welk type.

Ik wil hiermee niet aangeven dat je geen mening mag hebben, ik zie alleen wel dat je mening gebaseerd is op onvoldoende kennis van de werkelijke gang van zaken en motivatie van de organisatie. Suggereren dat PK de boel overneemt en dit regelement invoert om zelf meer omzet te krijgen met deze bandjes is zelfs een kwalijke zaak om zo neer te plempen en behoorlijk kortzichtig. Vandaar even mijn reactie, om de overige lezers wel de goede informatie te geven.

Wat m'n onderschrift (en de bijbehorende auto's ) ermee te maken hebben snap ik niet helemaal ..... Hou gewoon van een beetje afwisseling in het rijden.

Voor mij is het wedstrijd rijden opzich ook totaal geen probleem , de transponder is er al lang , de spares en electronica voorraad voor de MBX5T is uitgebreid genoeg en motoren heb ik zat voor de komende 4 jaar als het moet....
En is er iets niet (meer) dan is er nog altjd een goedwerkende Paypal account..... Geen probleem :p

En dat is zonder sponsor werk zoals bij jou het geval is ;)

Die €60~70,- voor een bandenset interesseert mij persoonlijk ook niet net zoals dat jou niet intereseert dankzij je sponsor , maar de beginner die net z'n auto heeft aangeschaft hikt wel meteen tegen die €60~70,- aan.

De truggycup is opgezet als een cup met weinig technische beperkingen om de instroom van beginners (met de gebruikelijke rtr auto's) zo groot mogelijk te houden.

Door nu al een bandenregelement op te gaan stellen jaag je die meteen al op extra kosten naast de aanschaf van een auto. De drempel om te gaan wedstrijd rijden leg je daarmee meteen al hoger. Wat volgt er volgend jaar :?: een (3,5cc) Motor regelement :?: De instroom beperk je hiermee gewoon en dat is juist het tegenovergestelde van wat we allemaal willen volgens mij....

Dat dit ging gebeuren hadden ik en een aantal mensen om me heen vorig jaar (2008 ) al door o.a. in Mol... Ken Bassie en co (waaronder Jan) al wat langer en zelfs van voor de Truggycup. Tis echt niet zo kortzichtig als jij denkt Matthijs. Tis kortzichtig om te denken dat ik zomaar heb gereageerd.

Dat PK er niet wijzer van wordt en het ze alleen te doen is om de sport is ook onzin. Alleen de zon gaat tegenwoordig nog op en onder voor niks.
En het duurt waarschijnlijk niet lang tot je daar ook voor mag gaan betalen.

Het gaat niet alleen om de bandjes , het gaat ook om alles eromheen....
De beginner gaat niet naar een shop in het buitenland , maar hier in NL.
De meeste komen uit bij PK , waar ze uit wordt gelegd dat de HongNor DE auto is om te hebben (liefst met LRP of Picco om mee te kunnen komen) , je van elke bandenset toch eigenlijk wel 1 set moet hebben (liefst nog in verschillende compounds) en ga zo maar door... Daarnaast heb je nog de mensen die op het laatste moment er achter komen dat ze nog wat nodig hebben of die niet in het buitenland willen bestellen.

Geen commercieel belang ?? Kom op ... Dat ziet toch iedereen die de boel objectief bekijkt....

Elke vorm van sponsoring is gericht op het creeren van meer inkomsten , in dit geval niet anders alleen hebben ze nu ook een vinger in de pap m.b.t. regelementen.

Laatst bewerkt:
Wat een gezeur zeg , wat nu "je jaagt nieuwkomers op extra kosten"?
De eerste rijder die 10 wedstrijden uitrijdt op 1 bandensetje moet nog worden uitgevonden hoor. Mijn zoon rijdt in de Xceedcup mee, en ja daar hebben wij dit jaar een bandensponsor voor gehad. Ik heb nu 3 koffers vol banden in alle soorten ( denk wel een set of 30) van al deze banden zijn er maar een set of 4 welke echt bruikbaar waren , de rest is opgegaan aan uittesten voor aanvang van de wedstrijden per baan, uiteindelijk komen we toch weer terug op de genoemde 4 sets.Kortom een vermogen aan banden in kisten , in NL onbruikbaar. Wat is er dan mooier om nu een reglement in te voeren dat er in voorziet dat de gemiddelde rijder niet alles hoeft te kopen om er net zo als ons achter te komen dat ze toch niet bleken te werken.

Wat anders, stel er komt een brandstof sponsor voor Truggy .nl . Iedereen moet met die sap deelnemen aan de wedstrijden, De sponsor stelt deze beschikbaar 5 Ltr a 25,--€ , ga je dan ook janken of denk je dan , zo das lekker scheelt een hoop euries .

Laatst bewerkt:
tuurlijk, sponsoring is gericht op meer omzet, zo werkt het overal. Wat je absoluut los van elkaar moet zien is dat PK de cup sponsort en dat er een bandenregelement wordt ingevoerd. Jij probeerd dat aan elkaar te linken en het zo te stellen dat het bandenregelement is ingevoerd om PK er beter van te laten worden. Dat is onzin, maar dat weet je zelf ook wel als je wat verder denkt dan je hier laat zien. In de Xceedcup is er ook overleg omtrent een bandenregelement en wat denk je...hier geen winkelsponsor hoor. Gewoon puur voor dezelfde redenen en motivatie als nu in de truggycup wordt besloten.

Maar voor jou maakt het niet uit, je mening staat vast zonder dat je ooit actief hebt meegedaan aan een dergelijke cup. Ik (wij) proberen je ook niet over te halen, verre van dat zelfs. Maar ga niet onzin blijven verkondigen wat de beeldvorming van potentiele andere rijders verkeerd beinvloed.

tuurlijk, sponsoring is gericht op meer omzet, zo werkt het overal. Wat je absoluut los van elkaar moet zien is dat PK de cup sponsort en dat er een bandenregelement wordt ingevoerd. Jij probeerd dat aan elkaar te linken en het zo te stellen dat het bandenregelement is ingevoerd om PK er beter van te laten worden. Dat is onzin, maar dat weet je zelf ook wel als je wat verder denkt dan je hier laat zien. In de Xceedcup is er ook overleg omtrent een bandenregelement en wat denk je...hier geen winkelsponsor hoor. Gewoon puur voor dezelfde redenen en motivatie als nu in de truggycup wordt besloten.

Maar voor jou maakt het niet uit, je mening staat vast zonder dat je ooit actief hebt meegedaan aan een dergelijke cup. Ik (wij) proberen je ook niet over te halen, verre van dat zelfs. Maar ga niet onzin blijven verkondigen wat de beeldvorming van potentiele andere rijders verkeerd beinvloed.

Daar zit je toch fout Matthijs , heb (zoals ik eerder al zei) in 2008 nog meegedaan aan de Truggycup waar bepaalde dingen gewoon al opvielen.

@ M.Velder:

Zodra je iemand die 1 keer met z'n net aangeschafte RTR mee wilt doen verplicht om een bepaalde bandenset te kopen jaag je die toch ook op extra kosten :?: Hij kan niet meer meedoen op z'n standaard banden die bij de auto zaten en moet nog ff €60~70,- extra ophoesten.

Voor een beginner maakt het niet uit of ie met de RTR bandjes rijd of met de door de organisatie aangewezen "super" banden. Die is allang blij als ie over de baan komt en binnen de lijnen blijft , en op beginners niveau lukt dat net zo goed op de standaard RTR banden als met de LRP's of AKA's .

Dus je zou eigenlijk moeten stellen:
- Masters banden regelement
- Students banden vrij

Maar goed die keuze is niet aan mij maar mischien wel een overweging voor de organisatie.

Ik voorzie hier een ander probleempje. de Losi Muggy (welke volgens het regelement dus wel mee mag doen.) heeft 20mm meenemers, deze wielen gaan dus niet passen. :) (bovendien gebruikt de Muggy 420 series wielen, volgens mij vergelijkbaar met de proline 40 series.) met z'n extra gewicht is het ook aan te raden om dit soort brede wielen er op te houden.

Is het anders mischien een idee om deze wielen te verplichten, en de standaard wielen welke met de auto komen toe te staan?
dan kan iemand voor de fun mooi meedoen (ook al heb je geen kans om te winnen, mja, daar ga je (ik bijvoorbeeld.) als beginner toch al niet van uit, dus boeien.)
en als je dan serieuzer mee wilt doen in de competietie, is het kiezen van een goede type band nog steeds erg makkelijk. :)

Back