Nieuwe regelgeving voor multicopters, wat doet dat voor heli's?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door stef stuntpiloot, 30 apr 2015.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Op tweakers is net een bericht geplaatst over nieuwe regelgeving met betrekking tot "drones". In andere
    woorden een RPAS of een UAV. Er staat dat toestellen tot 4 KG eenvoudiger zijn om mee te mogen vliegen en
    alles zwaarder heb je een brevet voor nodig en vergunningen (luchtwaardigheid, vrijstelling voor locatie etc).

    http://tweakers.net/nieuws/102848/regels-voor-vliegen-met-mini-drones-worden-soepeler.html

    Definitie van een "drone"
    Een onbemand luchtvaartuig of "drone" is een luchtvaartuig zonder piloot aan boord. De toestellen worden
    vaak op afstand bestuurd, waarbij de bestuurder zich in de nabijheid kan bevinden, maar ook op duizenden
    kilometers afstand. Er zijn ook autonomere toestellen, die volgens een geprogrammeerde opdracht handelen.

    Hoe zit dat met de grotere RC helicopters (en ook vliegtuigen), 600 size en groter vallen die hier ook onder?

    Misschien is het handig om vanuit de modelbouw hobby gebruik te maken van de inspraak optie zodat niet
    plots alle modelhelicopters en vliegtuigen zwaarder dan 4 kg (een gewicht dat relatief eenvoudig te bereiken is)
    verboden zijn.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Lijkt me niet, daar is immers de regeling model vliegen voor.
     
  3. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dat dacht ik ook, maar dat moet dan wel zwart op wit staan, anders zou een politieagent die niet zo ruimdenkend is de boel in beslag nemen. Een aspect dat ik zo niet aan heb gedacht maar wel van belang is, die grote heli's worden alleen op de modelbouw vliegvelden gevlogen dus dan is het al minder een probleem.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je vergeet het woordje commercieel.
    Dus als je betaald wilt filmen met een vliegend hobby apparaat, worden tot 4 kg de regels soepeler gemaakt.

    Tot nu toe was alle commerciele modelbouw een grof probleem met toestelkeuringen, brevetten voor de piloot (echt brevet, dus geen knvvl), en vluchtplannen met vergunningen.

    Wat dus betekend, dat de particuliere "hobbyvliegers" met rust worden gelaten.
     
  5. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Dat is nu wel zo inderdaad, maar let op paragraaf 3 van het stukje:

    "Particulieren die met drones zwaarder dan 4kg willen vliegen, of deze hoger of verder willen laten vliegen dan volgens de nieuwe regels is toegestaan, vallen vanaf 1 oktober onder dezelfde regelgeving als commerciƫle dronevliegers. Ze hebben dan onder andere een brevet en een vergunning nodig. Deze zijn vanaf 1 juli te verkrijgen na het afleggen van een theorie- en praktijkexamen. Een uitzondering is als een amateur gebruikmaakt van een modelvliegveldje bij een modelvliegvereniging."

    Ik zie hieraan dat ik ook beter moet leren lezen, laatste zin geeft al aan dat dit geen effect heeft op de modelvliegclubs :) Vraag is dus al beantwoord!
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, maar datzelfde stukje geeft aan dat het hier over een "drone" gaat.
    Niet over mijn heli, ook niet over mijn vliegtuig.

    Men heeft het hier over de extreem populaire drone, onze 4 motorige (of meer) vrienden.
     
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Je zou zeggen van wel, dacht ik ook dat het over multicopters zou gaan, waarom ik het in eerste instantie noemde was om de defintie van drone (zie openingspost), een op afstandbestuurbare helicopter zou daar ook onder vallen.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nu weet ik ff niet waar je die definitie vandaan hebt gehaald..
    maar ik heb altijd begrepen dat een drone een grotendeels zelfsturend apparaat is.
    piloot kan hem leiden, maar hetzelfde toestel kan ook zelf vliegen.

    bv een multicopter die even op de gps stil hangt, om de piloot de tijd te geven wat foto's te maken.
    of een multi die met een paniek knop of andere schakeling zelf terugkeert naar een gps locatie.
    of zelf een geprogrammeerde route vliegt.

    een multicopter hoeft per definitie dus geen "drone" te zijn.
    en een "drone" hoeft dus ook geen multicopter te zijn.. kan ook een heli of een vliegtuig zijn.

    tegenwoordig zijn er zoveel "journalisten" die er iets over willen zeggen, en zoveel mensen die gezellig meedoen in de hype, dat de werkelijke definitie nog wel eens vlot zoek raakt op internet..
    wil niet meteen zeggen dat mijn definitie de juiste is.. maar het lijkt me erg bijzonder als ze de nieuwe regels opeens ook voor "normaal" modelverkeer van toepassing verklaren.
    dan gooien ze de complete regeling modelvliegen op zijn kop. en die wordt niet gewijzigd, voor zover ik weet.
    niet binnenkort tenminste.

    Dan mag iedereen met een toestel van meer dan 4 kg opeens niet meer vliegen.
    moet ik mijn ultimate (dubbeldekker van 1,40 span, 5 kilo) opeens naar 1 of andere typemiep brengen om hem te laten keuren.
    moet je dus documentatie van het apparaat hebben, wat extra veiligheden.
    moet ik (zoals de commerciele vliegers nu) opeens een "echt" brevet gaan halen.
    iets wat vele duizenden euro's kost.
    en dan hebben we het over een vliegtuigje, waar een 15 cc motortje op staat.
    velen vinden het groot, maar waarschijnlijk nog veel meer vinden dit klein.

    met mijn 600 vlieg ik trouwens ook verder dan de 50 en 100 meter die men daar aangeeft.
    en vliegtuigen vlieg je al vlot wat verder/hoger.

    jouw definitie kan de juiste zijn, alleen is die impact van zodanige aard dat "wild" modelvliegen dan eigenlijk effectief de nek wordt omgedraaid.
    Goed voor de verenigingen.. alleen krijgen die nog maar zelden een veld ter beschikking.
    als ze hun veld al kunnen houden.
    zullen ze daar toch ook eens iets aan moeten doen...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je nu maar geen zorgen, de regeling modelvliegen blijft nagenoeg onveranderd van kracht (en de kleine veranderingen die er zijn, slaan op de toegestane vlieghoogten voor wildvliegers vs modelvliegers die bij een KNVvL aangesloten vereniging vliegen: max 120 meter versus max 300 meter).

    En ook oom agent ziet over het algemeen heus nog wel het verschil tussen een "drone" en een modelhelicopter....

    Groet, Bert
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dat kan ook niet,
    dat alles (modelhelikopters b.v.) boven 4 kg niet meer mag,

    tot nu toe was toegestaan tot 24 kg dacht ik,
    en zo 'n heli met verbrandingsmotor of turbine mag je ook niet zo maar
    op elke club vliegen vanwege de geluidskeuring, die je vaak niet haalt.

    Dus voor mij blijft de boer, die me toestemming om daar de vliegen, geeft, de enige optie,
    en als het buiten vliegclubs niet meer mag (wildvliegen),
    dan zou het voor vele een groot probleem worden.

    Ik denk dat zo'n verbood niet zo maar kan,
    omdat voor multivliegers / drone-piloten / amateurfilmer een wetgeving geƫist word.

    ... gisteren weer heerlijk gevlogen met mijn BenzineTrainer (7,5 kg / 86 dB / 0,9 l Benzine per uur)

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina