nieuwe zender

hallo iedereen,

ik heb nu al een hele tijd een futuba fx-18, maar meer en meer begin ik last te hebben van storing, en denk dat dit door de zender komt, omdat ik dit namelijk bij alle ontvangers heb, en dit ver ergert iedere keer meer en meer, ook werken niet altijd mijn trimms, de ene keer gaat het, de andere keer als ik hard duw,...
nu had ik graag eens willen overstappen naar 2,4 maar mijn budget is niet zo zo groot, weten jullie een goede zender? voor niet al te veel geld, wel waar ik mee met vliegers en helikopters kan vliegen. en ook liefst een zender waar de ontvangers niet te veel geld kosten.

alvast bedankt.

kijk eens naar't Graupner Hott gamma, ontvangers heb je al vanaf een 50€, mét ingebouwde telemetrie...en de zenders zelf zijn ook héél toegankelijk qua prijs.....

Wim

hey,
ja maar ik zal ook eens navragen een vriend van mij heeft al zijn 2,4 ontvangers voor zo'n 15 euro. dit vindt ik dan al beter qua prijs :p

ja, maar heb er eigenlijk geen gedacht van hoe je zo'n zender moet ombouwen, ben wel handig in solderen en het een en ander van elektronica, ben veel bezig met printplaten herstellen en zelf etsen dusja. maar van die zender weet ik wel niet welke module dat moet zijn enzo

Wanneer je budget een probleem is kan ik je meer aanraden om de zender door de servicedienst te laten nakijken. Kost niet zo veel en kun je de ontvangers die je al hebt blijven gebruiken. Is de zender in orde kun je ook Frsky/Assan of Corona moduul inbouwen om op 2,4 Ghz over te stappen, zolang de zender zelf niet in orde is heeft dit weinig zin.

hallo, dit is het probleem, ik weet niet of mijn zender in orde is of niet, omdat ik echt veel storing heb soms, maar iemand van mijn club heeft ook dezelfde zender en hij heeft ook wel wat last van storing. we denken dat het is door een radiomast een eindje verderop.

om een fx 18 om te bouwen naar 2.4 hoef je niet te solderen. met twee servo stekkers kun je spanning en ppm signaal va het rf bordje pakken. door het kristal te verwijderen schakel je de 35mhz uit. Wel is het verstandig om de zender even te laten inspecteren om problemen in je zender uit tesluiten.

edit:

kijk een op de sim of alle uitgangen van je zender vlekkeloos werken. heb je geen sim of kabel kun je met een audiokabel de zender aansluiten over de geluidskaart. heb je hier geen storing dan is het aannemelijk dat een 2.4 module de problemen oplost.

om een fx 18 om te bouwen naar 2.4 hoef je niet te solderen. met twee servo stekkers kun je spanning en ppm signaal va het rf bordje pakken. door het kristal te verwijderen schakel je de 35mhz uit. Wel is het verstandig om de zender even te laten inspecteren om problemen in je zender uit tesluiten.

edit:

kijk een op de sim of alle uitgangen van je zender vlekkeloos werken. heb je geen sim of kabel kun je met een audiokabel de zender aansluiten over de geluidskaart. heb je hier geen storing dan is het aannemelijk dat een 2.4 module de problemen oplost.

hallo, eum dit snap ik eventjes niet meer zo goed met die audiokabel, zou je dat eens in wat meer detail kunnen uitleggen, of een site waar dit uitgelegd staat? grtjs sam

je hebt speciale software deze SmartPropoPlus Home Page nodig om de zender uit te lezen.

in je microphone ingang gaat een mono 3.5mm jack in je zender gaat de kleinere variant 2.5mm de draden zijn een op een met elkaar verbonden.

je gebruikt nu het zelfde ppm signaal dat gebruikt wordt om 2.4 aan te sturen. als het signaal op de pc goed is gaat ie ook goed de 2.4 module in.

de fx 18 heeft meer mogelijkheden dan een mx12. dit zou dus een stap terug zijn.

hallo iedereen,

ik heb nu al een hele tijd een futuba fx-18, maar meer en meer begin ik last te hebben van storing, en denk dat dit door de zender komt, omdat ik dit namelijk bij alle ontvangers heb, en dit ver ergert iedere keer meer en meer, ook werken niet altijd mijn trimms, de ene keer gaat het, de andere keer als ik hard duw,...
nu had ik graag eens willen overstappen naar 2,4 maar mijn budget is niet zo zo groot, weten jullie een goede zender? voor niet al te veel geld, wel waar ik mee met vliegers en helikopters kan vliegen. en ook liefst een zender waar de ontvangers niet te veel geld kosten.

alvast bedankt.

Is je accu niet gewoon gaar? Bij lage spanning willen diverse schakelingen wel eens onvoorspelbaar reageren. Ook al verbinding tussen antenne en print bekeken? Een los zittend draadje zal je zendvermogen geen goed doen. Ander kristal?

eum, de accu die erin zit is wel al redelijk oud. Vroeger laadde ik mijn zender tot zo'n 12V, nu gaat dat max maar tot 11,5 en na 15 min is dat al gezakt naar 10,3 ofzo. En na een uur of 2 geeft ie alarm aan dat het 8,6V is. Maar meestal als ik vlieg is mijn zender rond de 10V

ja, verder is mijn zender goed, maar ja ik weet nu natuurlijk niet of ik een nieuwe zender zou kopen, gewoon eens alles vernieuwen of gewoon een nieuwe module inbouwen. je weet soms nooit hé, toen ik hem kocht was hij al 2e hands

Ik ben heel tevreden met m'n spektrum DX6i . Nog geen telemetrie maar prijs/kwaliteit goed .:squarewink:
Al m'n toestellen zitten drin.

eum, de accu die erin zit is wel al redelijk oud. Vroeger laadde ik mijn zender tot zo'n 12V, nu gaat dat max maar tot 11,5 en na 15 min is dat al gezakt naar 10,3 ofzo. En na een uur of 2 geeft ie alarm aan dat het 8,6V is. Maar meestal als ik vlieg is mijn zender rond de 10V
Dat is ook al niet zo gezond meer. Als je die zender blijft gebruiken mag er ook wel een nieuwe accu in. Ik heb ooit een lipo gekocht in mijn FX18, dat werkte prima en was goedkoper dan een nmh pack.

Ombouwen naar 2,4 Ghz is ook geen heksentoer, ik ben niet handig met electronica maar heb mijn FX18 omgebouwd met een corona DIY module. Werkte prima... alleen waren op een gegeven moment op mijn club een paar vervelende ongelukken... met zenders die met Corona sets omgebouwd waren. Een clublid (Straalpijp) heeft een flimpje gemaakt waarin hij laat zien dat hij 2 Corona zenders (modules) op 1 ontvanger kon binden. Corona gaf toe dat hun modules geen unieke identificatie hadden. Toen werd Corona op mijn club (G&E) verboden. (Die FX18 heb ik dus al een hele tijd werkeloos liggen, moet 'm eigenlijk nodig eens verkopen)

Ik zeg dus: zelf ombouwen, prima! Maar neem liever een FrSky of Assan set.
Deze hebben bovendien ontvangers die beter te betalen zijn dan Graupner of Futaba... want als je een stuk of wat toestellen hebt is de prijs van een ontvanger iets om rekening mee te houden als je van systeem wisselt.
HobbyKing heeft Orange ontvangers voor Spektrum en voor futaba, die zijn uitstekend en kosten helemáál weinig.

hallo, bedankt voor jullie hulp, verder zit ik dan met 2 vraagjes. Mag je daar gewoon een 3 cell lipo insteken in je zender of mag dat niet zomaar. Ik zal eerst dat eens proberen en kijken of ik dan nog zon storingen heb. En moest het niet beteren, zal ik overschakelen naar 2,4. Maar zou dan idd wel zo'n ontvangertjes van hc willen, omdat ik toch wel een stuk of 4 vliegers heb en nog een heli. Maar hoe kan ik dan weten welke module van frsky geschikt is voor mijn zender en die ontvangers?

Ja, omdat in een FX18 origineel 10 cellen zitten van 1,2 V kan je daar een 3s lipo in stoppen, voltage komt overeen. HK heeft er die daar speciaal voor bestemd zijn - die ik kocht had ook het goede stekkertje al, inmiddels verkopen ze andere TX lipo's dus ik weet niet of dat nog zo is. Wel aan denken dat je dielipo natuurlijk niet via de laadstekker-aansluiting kan opladen... daar moet de zender even voor open. Maar dat hoeft dan ook nog maar zelden...

Als je voor FrSky gaat, is dit de module:
HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky V8HT 2.4Ghz DIY Module
Daar kunnen deze ontvangers bij:
HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky V8R7 2.4Ghz 7CH Receiver (HV)
HobbyKing R/C Hobby Store : V8R4
HobbyKing R/C Hobby Store : FrSky V8FR 2.4Ghz 8CH Receiver (HV)

Ik heb zelf geen ervaring met FrSky, maar het idee is bij me opgekomen om mijn oude FX18 om te bouwen naar telemetrie zodat ik in één moeite door een variometer kan installeren in mijn zwevers (als jij telemetrie wilt dan moet je de andere DIY module kiezen, en andere ontvangers). Nadeel is natuurlijk dat ik dan weer met die omslachtige FX18 moet programmeren in plaats van de overzichtelijke DX6i...

Ik zie nu pas dat vrijwel al het FrSky spul in backorder is. Nou ja als ik jou was zou ik inderdaad eerst de aansluiting van de antenne van je zender checken...

Laatst bewerkt:
Back