Nieuwe zender frsky taranis?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door bassman, 22 jan 2015.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb nu een futaba t7c.
    Ik wil eigenlijk een nieuwe aanschaffen.
    Nu heb ik gekeken naar de t8j en de frsky.
    Nadeel is wel dat ik allemaal nieuwe ontvangers moet aanschaffen.

    Wat is de beste keuze in bedieningsgemak en betrouwbaarheid?
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je goed met computers om kan gaan en de taal van de taranis snapt is dat wel het mekka van de zenders voor weinig geld.
    Ik laat hem mijn maat instellen maar de mogelijkheden zijn bijna onuitputtelijk.(helaas begrijp ik die taal niet zo goed)
    Je moet dan nieuwe ontvangers aanschaffen en dat is alleen maar mooi.
    De futaba ontvangers brengen 35 a 40 euro op en de nieuwe frsky kosten 22.50 euro.
    Door mijn ontvangers te verkopen en de vario kon ik de zender met vario en 2 nieuwe ontvangers kopen.
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Inderdaad waar wat Bertus schreef. Het is een boel betrouwbare zender wat je krijgt bij FRSKY voor je geld. Alleen er zit geen manual bij, en verder vind ik het kastje wat gedateerd. Wat dat betreft ben je bij de grote merken daar beter mee. Ik heb zowel een FRSKY Taranis als ook een Futaba.... ze zijn eigenlijk allebei erg goed en kunnen meer als dat ik ooit ga gebruiken. Dus eigenlijk is de keuze niet zo gemakkelijk.
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    of is mijn futaba t7c nog steeds wel up to date qua betrouwbaarheid?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De T-8J werkt volgens S-FHSS. De verbinding tussen zender en ontvanger is wat minder "robuust" als bij FASST. Vlieg je ver weg en met grote, kostbare toestellen dan is een zender die werkt volgens FASST of FASTest een beter keuze.

    Lees ook dit:[post470]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  6. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Voor het geld dat je voor een frsky set betaald heb je dus een hele goede kwalitatieve zender waar je lang mee vooruit kunt. En belangrijk is ook wel dat ik op het scherm kan zien hoeveel voltage er nog in de accu's zit e.d.

    Is er niet toevallig iemand in de buurt van hoogeveen die deze zender heeft.
    Kan ik er eens een blik op werpen (figuurlijk gesproken natuurlijk :) )
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Heeft 100% telemetrie in huis. Dat voltage meten is geen probleem voor de Taranis. Die Futaba t8J heeft dat niet, je zou kunnen kiezen voor een Futaba T10J die heeft het wel, maar is wat goedkoper uitgevoerd en werkt niet met het FASST protocol maar zoals N.P.S. al zei het SFHSS protocol. Op zichzelf een betrouwbaar protocol waar ik in de praktijk nog nooit problemen mee heb gezien.
     
  8. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    als je graag een klant onvriendelijke service dienst van Robbe wil hebben moet je een
    Futaba kopen inmiddels alweer drie weken in het nieuwe jaar en kan mijn T14SG zender
    met twee ontvangers nog steeds niet registreren en op mijn twee mailtjes ook totaal geen
    antwoord. IK heb lang getwijfeld tussen Taranis en Futaba maar ik krijg steeds meer twijfel of ik wel goed gekozen heb.
    Gr Giel.
     
  9. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Beste, uw bericht staat haaks tegenover uw onderschrift.............. of misschien toch niet....:confused:
    Ook dit lijkt meer op een "winkelbespreking" dan op een productervaring.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik vaar ondertussen een jaar of 7 met een T7C. Kan ermee lezen en schrijven. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.

    Beste Giel, de servicedienst van Robbe in Nederland is mede-gebruiker van dit forum "Corrien". Als er iemand is die broodroof op zichzelf pleegt, is hij het wel door talloze vragen van gebruiker op dit forum te beantwoorden. Doordat hij zo'n helpdesk is, hoeven minder mensen zenders, ontvangers, regelaars enz naar hem op te sturen voor reparatie of onderhoud. De registratie waar jij op doelt is waarschijnlijk bij de fabriek in Duitsland.
    Je moet wel even het onderscheid maken.
     
  11. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Sorry roel dit was zeker niet bedoeld voor Corrien niets dan lof over deze man maar van
    Robbe duitsland vind ik dit geen geweldig gebaar.

    Gr Giel.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Robbe heeft blijkbaar nog problemen met de nieuwe website. Registreren van bepaalde zenders gaat niet. Maar hoe erg is dat eigenlijk? Dan registreer je toch over een of twee maanden!

    Mocht je een probleem hebben met je zender, dan bel je Robbe even en ik ben er van overtuigd dat problemen ook zonder registratie worden opgelost.

    Soms gaan zaken, ook bij een bedrijf, niet helemaal volgens plan.
     
  13. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    OK N.P.S mijn zender werkt perfect daar gaat het niet om en ik kan hem inderdaad ook
    over twee of drie maanden registreren, maar ik kan er slecht mee uit de voeten dat ze
    bij Robbe je gewoon negeren want bijna €600 is toch veel geld en dan verwacht je zo iets niet,maar ik zal het nu rustig afwachten en hun de tijd geven om hun site op orde te krijgen.

    Gr Giel
     
  14. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Bij ons vliegen er 2 met een Taranis zender, 1 met een T10j, 1 met een T8fg en 3 met een T14sg. Dus als je wilt bekijken en gebruikers wil spreken ben je van harte welkom in Kampen. Mocht je willen komen stuur dan even een pb.

    De Taranis is zeker de moeite waard voor het geld. Je moet wel van programmeren houden en er aardigheid in hebben om uit te proberen. Je ziet bij ons dat de oude garde (lees: 65+)dat niet meer bij houdt.
    Het voordeel van de andere zenders is dat een deel al voorgekauwd is in de programma's.
    Heb zelf een T7 en dat bevalt prima. Basic zender en heeft me nog nooit laten zitten. Mocht je meerdere kanalen nodig hebben of meer willen kunnen instellen dan zou een T14sg een goede optie zijn. Is wel duurder als een Taranis maar je hoeft geen nieuwe ontvangers te kopen.
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Helemaal eens met JJ de Bom. Als eerder beschreven ik heb beide zowel de Futaba T14SG als ook de Taranis. Inderdaad is de programmeercurve voor de Taranis wat hoger maar daar tegenover staat wel dat wat je verzint is mogelijk. Is het programmeer kwartje gevallen dan is het niet meer zo moeilijk en zijn de mogelijkheden eindeloos. De Futaba T14SG is wat gestroomlijnder en heeft een prima manual, daar tegenover ben je wel meer gebonden aan de denkwijze van Futaba dus voelt wat beperkter. Op dit moment neig ik sterker naar de Taranis, al is van Futaba het kastje wat mooier. De knuppels zijn van beide prima, evenals de betrouwbaarheid.

    Verder is er hier een simulator te downloaden, installeer op je PC dan kun je met de Taranis spelen.

    En zo wordt de keuze.... niet makkelijker.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2015
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    ik ben een van die twee taranis vliegers waar JJ op doelde, als je langs wil komen ben je zoals gezegd van harte welkom. maar laat wel even weten wanneer, want ik ben er niet altijd ivm andere verplichtingen.
     
  17. MAzlbeer

    MAzlbeer

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Leeuwarden regio
    Goedemorgen,

    Even een vraagje....

    Ik heb een FrSky Taranis 9XD plus besteld en deze is onderweg
    Nu lees ik op internet iets over dat een wall charger beter niet gebruikt kan worden om de zenderaccu in de zender op te laden.
    Ik heb deze wall charger echter wel besteld maar kan ik deze wel of niet gebruiken?

    Hoor het graag
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Juist wel gebruiken!

    De taranis heeft namelijk een ingebouwde lader, de "wall charger" is enkel de voeding.
    (daarom mag je 'm ook niet op een lader aansluiten via de bus aan de zijkant)

    Wanneer het lampje achter op de Taranis uit is is de accu pas vol.
     
  19. MAzlbeer

    MAzlbeer

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Leeuwarden regio
    Oh top!
     
  20. MAzlbeer

    MAzlbeer

    Lid geworden:
    29 aug 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Leeuwarden regio
    Nog even een andere vraag.......

    Er zit een micro SD kaartje in de 9XD plus en ik was benieuwd of iemand mij kan vertellen wat de maximum grootte van dit kaartje kan zijn ?

    Op de website van frsky staat iets over 8 Gb voor de 9xd (zonder plus)

    Op YouTube verteld bmsweb ergens dat er in de 9xd PLUS 32 Gb ingeschoven kan worden.

    Weet iemand wat de 9XD plus echt aankan?
     

Deel Deze Pagina