Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Even juiste voicepack installeren
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Je moet er even voor zorgen dat je de juiste versie van het spraak pakket op de zender hebt staan.
    Er zijn verschillen in de versies, waardoor dit probleem optreed.

    Er vanuit gaande dat je v2.1 hebt kan je die hier vinden.
    http://voices-21.open-tx.org/

    Edit: net te laat geplaats zie ik :)
     
  3. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem

    Bedankt voor het meedenken , ben vandaag weer een hoop wijzer geworden .
    Wat ik gedaan hebt.

    Hebt eerst een factory reset op de zender gedaan ,daarna de xjt_lbt 151223 er op gezet en toen de x9dp_2.1.6 erbij .
    En nu werkt hij weer , hebt de X4rsb reciever kunnen binden en getest op mij quadcopter , en het werkt gelukkig .
    Alleen kon ik voorheen ook de D8 gebruiken ,maar op dit moment niet , maar daar kom ik nog wel achter .
    Hebt verders niets met Open Tx of OpenTX Companion gedaan .

    gr Wim
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je hebt nu vermoedelijk de opentx_X9DP_mode2_EU.bin file erop gezet (van http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=&down=253&file=Firmware-Taranis X9D Plus), die bevat alleen de D16(-EU) mode. Als je de opentx_X9DP_mode2_nonEU.bin file erop zet heb ook de D8 en LR12 modes erbij (zag in een eerder bericht dat je de mode2 file hebt gebruikt, vandaar dat ik dit nu ook vermeld). Dit verandert verder niets aan de XJT firmware en de ontvanger blijft het dan gewoon doen.

    Je kan er ook voor kiezen de niet-FrSky/Open-TX 2.1.9 versie erop te zetten via Companion, zie http://www.open-tx.org/2016/09/15/opentx-2.1.9 (zou even op YouTube kijken naar filmpjes hoe het moet). Deze versie is verder doorontwikkeld dan de 2.1.6 versie van FrSky. Ook dit wijzigt niets aan de XJT firmware.
     
  5. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Hoi Alm ,
    Nog bedankt het werkt , ik hebt jou aanwijzingen op gevolgd , en een model die met D8 reciever gebonden moet worden werkt ook .

    Alleen als ik een nieuw model wil aanmaken kreeg ik voorheen 3 pictogrammen te zien van een heli , vliegtuig en quadcopter , deze worden niet meer vertoond .
    Kan dit invloed hebben op de instellingen van het model die ik wil gaan gebruiken ?

    Gr Wim
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Heb je nog steeds de FrSky firmware erop staan of heb je de OpenTX release erop gezet?
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Voor wie geïnteresseerd is. Een link quality test Horus naast een DS16.

     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Japie.G vindt dit leuk.
  9. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Hebt de frsky firmware er opstaan .
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik denk dat je even moet kijken of alle bestanden nog op de SD kaart staan. Ik zie alleen geen recente variant op de site van FrSky staan. Waar je specifiek naar moet kijken is of de lua scripts /SCRIPTS/WIZARD nog op de SD kaart staan, zie ook: http://www.open-tx.org/2016/09/08/lua-wizard-21

    Je kan ook gelijk kijken of de voicepacks (SOUNDS map op de SD kaart) goed staan, hier staan ze voor OpenTX 2.1.x: http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranisplus/

    Ik raad aan een backup te maken naar de PC/Mac voor je de inhoud van de SD kaart vervangt.
     
  12. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Het is ook deze keer gelukt .
    Ik had geen lua scripts /SCRIPTS/WIZARD op de sd staan waarom niet was voor mij ook een raadsel .
    Maar inmiddels hebt ik deze wel op de sd kaart gezet , en eerst uit geprobeerd op de zender en het werkt .
    Daarna hebt ik copyen gemaakt van mijn modellen via de zender (naar de sd) en opgeslagen op mijn pc .

    gr Wim
     
  13. Adrie1952

    Adrie1952

    Lid geworden:
    17 jun 2015
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Arnhem
    Hallo ik heb een probleem met mijn taranis kunt u mij helpen er is wat gebeurd ik heb geen reactie meer op de knupels ik kan geen engels lezen mijn nummer is 0645576641
     
  14. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Wat heb je gedaan waardoor hij het niet meer doet?
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hallo Adrie,
    Ik kan je enkel aanbieden om eens langs te komen in het wonder schoon Putten, om samen naar je zender te kijken.
    Ik heb zelf (o.a.) een Taranis+, en ook nog wel enig inzicht in de techniek. Met een beetje geluk kunnen we de oorzaak vaststellen en eventueel oplossen.
    (stuur dan maar even een PB (conversatie))
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
  17. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Aangezien alle kennis in dit topic zit, even de volgende vraag.

    BG heeft een mooie aanbieding voor een ontvanger die ik voor indoor (shockflyer) wil inzetten;

    https://www.banggood.com/Wholesale-...ys-dpa-en-nf-p180-m-annv-edm&cur_warehouse=CN

    Op de frsky site vind ik geen firmware voor deze ontvanger, en aangezien mijn X9D plus gebruik maakt van EU LBT, wil ik eigenlijk vooraf weten of ik deze ontvanger wel kan gebruiken alvorens ik hem koop?

    Thanks :)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Da's geen X ontvanger dus daar is geen EU D16 voor. Officieel kan je die niet gebruiken. Deze heeft D8 modus nodig welk in normale EU firmware niet meer zit. Ik zou een X4R (niet SB) nemen.
     
  20. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je bij het flashen van OpenTX het EU vinkje niet gezet hebt is de D8 mode gewoon beschikbaar en kun je de opgegeven V8R4-II ontvanger gewoon gebruiken. Dit werkt zowel met EU-LBT als Internationale firmware in de iXJT module in de X9D Plus. Officiëel mag het inderdaad niet, daar heeft Tadango gelijk in... Of het ook controleerbaar is voor de gemiddelde ambtenaar kun je je afvragen... o_O
     

Deel Deze Pagina