Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    De instellingen zijn inderdaad eindeloos. Wat ik erg mooi vind zijn de curves die je kunt maken, dubbele timers verder heeft deze zender erg veel in huis en zijn compatibiliteit met andere merken dmv toevoegen extra zendermodule is erg goed. Een functie die ik wel begrijp maar niet goed ingesteld kan krijgen zijn nog steeds de flightmodes. Verder ten opzichte van mijn oude omgebouwde Multiplex 3010 lijken de maximale uitslagen kleiner van de servo's. Wat betreft die flightmodes is het misschien mogelijk dat iemand eens een voorbeeld ergens deelt, ik bedoel je maakt hem in companion en dan het .epee bestandje ergens parkeren zodat we er bij kunnen en het kunnen inladen. Wellicht wordt het zo duidelijker op het internet is er weinig nuttigs over te vinden.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2013
  2. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Gister ook de Taranis ontvangen.

    Eerst even 3 schakelaars vast gezet en 1 schakelaar zelfs her gemonteerd (Moertje was schuin geplaatst (schroef draad slecht) nu helemaal tevreden.

    Gelijk even zender stand bij onze HK vrienden besteld en die past ook goed en handig als je usb kabel achter in steekt en er mee bezig bent.

    Nou vanavond maar eens stoeien met me eerst model er in te krijgen.
     
  3. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Betreffende vragen over modelvoorbeelden/flightmodes:

    In Open RC Forums zit een Template Library. Er staat ook een handleiding in hoe de eePe-files kunnen worden geopend. Is wel allemaal in het Engels, natuurlijk.

    openrcforums ? View forum - Template Library

    Ik heb zelf ook besloten de overstap naar de Taranis te maken. Ik stond voor de aanschaf van meer Hott-ontvangers en heb in plaats daarvan nu 1 van mijn Hott-zenders te koop gezet en een Taranis besteld.
    Deze wil ik gaan gebruiken in F5J. Ik verwacht hier o.a. beter met flightmodes uit de voeten te kunnen dan in Hott (de toekenning van switches is daar al een hele opgave; was toevallig onlangs aan de orde in het Hott-draadje).
     
  4. martkrui

    martkrui

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Oost Gelderland
    Hier een voorbeeldje dat ik gemaakt heb om iemand te laten zien hoe veelzijdig zo'n Taranis is.
    Slow gear doors..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Ik wil graag gaan vliegen met de E-flite Carbon Cub en de ASK 21.
    Deze vliegtuigen zijn BNF en binden alleen met een spectrum zender.
    Nu is er voor de Taranis een Orange RX DSMX/DSM2 2.4Ghz Transmitter Module te verkrijgen.
    Kan ik hiermee dan ook deze BNF kisten vliegen?
    Vlieg nu zelf nog met Futaba.
    Koop op dit moment liever een Taranis dan een Spectrum.
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ja dat werkt, net even met Google gezocht ;)

    Taranis met Orange DSMX/DSM2 module (JR)

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  7. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk

    Ahum,
    Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken.
    Denk dat de Taranis veel meer mogelijkheden biedt dan de Spektrum in dezelfde prijsrange.
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hihi, inderdaad.. geeft niets :)

    Ik denk dat de Taranis de vloer aan veegt met elk gangbaar systeem op dit moment :D
    (uitzonderingen van €800+ daar gelaten misschien)
     
  9. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Heren,

    ik ben best wel benieuwd hoe ver jullie zijn met jullie Taranissen.
    Ik bedoel eigenlijk, hoe gaat jullie het programmeren en snappen van deze zender af ?
    Het kan aan mij liggen maar na toch wel veel uren klooien ben ik nog niet erg veel verder gekomen....

    Groeten,

    Paul.
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Paul,

    Waar zit je mee?
    Misschien kunnen we elkaar helpen?


    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  11. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hey Sander.

    Heel veel eigenlijk...
    Ik kom net als jij van een Mx12 af en dan krijg je zoiets in de hand.
    Vergelijk het dat je van een Golfje in een Ferrari stapt, zoveel meer mogelijkheden.

    Om mee te beginnen wil ik gewoon mijn Mosquito zwever erin zetten.
    Dus expo erop, beetje down bij meer gasgeven mixen, remklepjes op de slider, gas andersom (trekken is bij mij vol gas) en zo nog een aantal andere dingetjes.
    Nou, van deze toch redelijk eenvoudige dingen is mij de helft nu gelukt na heel veel gepruts.

    Deze zender heeft zo krankzinnig veel mogelijkheden en die zijn allemaal ''los'' te programmeren dat het daarom voor een Mx12 pilootje erg lastig wordt om allemaal te begrijpen. Daar komt nog bij dat de manual in het Engels is. Ik kan me best goed redden met de Engelse taal maar als er begrippen voorbij komen waar ik nog nooit van gehoord heb dan word het toch wel erg lastig..

    Al met al heel erg blij met mijn Taranis maar ik had vanmiddag eventjes de neiging om hem over de schutting te gooien......

    We kunnen straks in Marknesse wel wat afspreken mocht ik er tegen die tijd nog niet uit zijn.

    Groeten,

    Paul.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Doorzetten Paul! Ik ben met mijn futaba ook nog steeds bezig alles te begrijpen. Dit moeten toch zaken zijn die te doen zijn! Ik vraag mijn vliegmaatjes naar deze zaken. En indd om tafel gaan met andere openTX bezitters! En zijn er geen tutorials te vinden voor het programmeren van dit soort basale functies?

    En blijf niet vergeten, voor dit geld bestaat er absoluut zonder twijfel geen betere keus dan de taranis. Jammer dat ze geen default geprogrammeerde mixers aan boord hebben, dat wel.. Maarja, de goede prijs komt ergens vandaan..
     
  13. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Dank je Jaap.
    Ik geef het ook niet op maar ik wil vliegen met dit kreng en geen uren prutsen.....
     
  14. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk

    Ben ik blij dat ik opgegroeid ben met de Futaba FF10.Dan kennen we de engelse beschrijving en het soms onlogische programmeren wel.
    Mocht je nog eens de neiging hebben om hem over de schutting te gooien,laat het even weten,dan vang ik hem aan de andere kant wel op.
     
  15. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Waar woon je ??

    Voor het geval dat...... ;-)
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Paul,

    Is allemaal wel te doen, dat down mixen moet ik ook nog uitvogelen (voor de brillant-e) maar met de rest kan ik je vast verder helpen.

    Heb je Companion9x al?
    Scheelt een hele hoop gedoe.
    (Wel eerst even de USB driver installeren en de zender aanzetten en alarmen weg drukken) dan kan je progsels inlezen en op de PC bewerken. Maar daar moet ik je misschien even bij helpen?

    Het is niet lang meer tot marknesse en anders even via Skype. Dan kunnen we in de avond wel even auwe hoeren, dan help ik je wel even. Zo gefixed :)

    Laat maar weten via pb.

    Niet over de schutting gooien hoor (en anders graag bij mijn huis) ;)

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  17. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Sander,

    dat progje heb ik maar helpt ook nog niet echt.
    USB driver ???


    Ik stuur je wel een pb.

    Groeten,

    Paul.
     
  18. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Ik volg nu al een tijd dit draadje, ik zit met een vraag. Heeft deze zender de zelfde software als de Turnigy 9xr? Weliswaar zonder stemmen, maar die Turnigy is ook open software en ik zie verschillende gelijkenissen.

    mvg

    Dirk
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Als je op de 9XR ook OpenTX draait dan zal er vast veel overeen komen ja.

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
  20. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    Hmmm, ik dacht het wel, Ik zoek het eens uit. Wil dat zeggen dat ik alle setups kan gebruiken? Ik zou mijn Tamiya MFU willen aansturen met deze zender, maar ik ben dus een oen als het op programmeren aankomt. Ik ga eens kijken of ik die naar de laatste software kan upgraden.

    Dirk
     

Deel Deze Pagina