Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Nou nou nou? :)

    Ik ben toch wel erg benieuwd.
    Modellen instellen op de Horus gaat prima hoor, maar toch liever met een toetsenbord dan met het draaiknopje.
    Dat knopje spaar ik liever voor op het veld.


    Is er trouwens een manier om accu+ in de module bay/tray te activeren?
    Nu niet voor een externen tx-module, maar voor een XSR-ontvanger als trainer met ppm-in.
    Het mooiste zou zijn als de ppm-pin daar ook als ppm-in gebruikt zou kunnen worden.

    Ik heb nu een XSR-ontvangertje geplaatst in een geprinte JR-behuizing, maar zowel de voeding als ppm gaan nu nog langs buiten. En dat was eigenlijk niet de bedoeling. (XSR wordt ook gebruikt als relais voor EZ-UHf)
    De voeding komt nu via de Futaba-connector, waarvan de PPM-in & out eigenlijk weer niet te gebruiken zijn, dus die gaat weer via de 3,5 mm connector. Daar was al in voorzien, maar ook niet de bedoeling, eigenlijk.
    Een ontwerpfoutje had ik al begrepen.
    Het werkt dus wel, maar ik houd niet zo van onnodige kabeltjes langs buiten.

    @Tadango, jij had dit intern al eens aangepast toch?
    Ik zit nu niet direct te wachten om de Horus open te schroeven, maar een werkend ppm-signaal op de futaba-port is toch wel fijn. Nu kun je er enkel iets uit voeden.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja je moet wat om solderen hiervoor... Heb er geen foto's van helaas.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar... voeding kan je toch ook prima uit de JR bay halen?
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Wel uit de Futaba-plug, maar de in JR-bay kon ik toch geen V-batt vinden ! ?
    Ik activeer geen externe module he, want dat is niet aan de orde.

    Voor zover ik het heb begrepen is de ppm-port een twee-weg (in/out) versie (ook in de JR-bay?).
    In de zender wordt de modus (master/slave) aangeven en de detectie is dmv het mechanisch contact op de 3.5 mm connector.

    Ik ga hem we een keer open schroeven en het pad volgen.
    Vroeger schroefde ik alles eerst open voordat ik de stekker in het stopcontact deed, maar gezien de korte draadjes Horor (en alles werkt uiteindelijk wel gewoon) zit ik er niet direct op te wachten.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als je nu wel een externoduul kiest heb je gewoon spanning in de bay ')
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik heb een vreemd probleem.

    De "sticks, L1 en L2" reageren niet meer.
    Wel in kalibreren en ook in monitor. Maar niet in het actieve scherm en in het feitelijk aansturen van de ontvanger(s).

    Ik kan dus wel de twee knoppen bedienen, de twee sliders aan de achterzijde en de 6-pos knop. (De schakelaars weet ik nog even niet).
    De sticks en L1, L2 laten zich wel prima (zichtbaar) calibreren, maar blijven nu werkloos in elk model.

    Wat ging er vooraf.
    Vanuit de Futaba-plug aan de achterzijde wordt een voeding geleverd aan een Lawmate 1.2 GHz ontvanger en een Fatshark FPV-bril (met diy-headtracker via de 3.5mm connector).
    Dit heeft enige tijd goed gewerkt, al was de interne battery vrij snel leeg.
    Een te lage batterijspanning was de eerste verdachte echter opladen helpt niet.

    Fysiek blijven "hangen" van de interne "trainer"-schakelaar? Maar dan ook in alle andere modellen?

    Iemand een suggestie?
    Op dit moment nog (tot gisteren) op ON360.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Trainer special function actief?

    Via global functions?
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Niet via global functions.

    Het gaat nu echter op voor alle modellen.
    Die hebben niets van doen met de trainer functie.

    Enkel de draaiknopjes, 6 pos schakelaar en de knoppen aan de achterzijde werken.
    Dus de sticks en L1 en L2 niet.
    Wel als ik naar calibratie ga of naar monitors kijk. DAn is er niets aan de hand.

    Activeer ik een willekeurig model, dan zie ik geen enkele stickreactie op het scherm.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2017
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    L1 en L2 is wel gek...

    Maar er lijkt iets goed mis. Eens met een lege SD, volledige reset proberen?
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In welke modus staat de zender nu? Zou me niks verbazen dat zo'n schakelentree problemen veroorzaakt. Het zal niet de eerste keer zijn, vraag me niet hoe ik dat weet....:oops:
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    L1 gebruik ik op twee andere modellen als "gas", maar niet op dit of de andere modellen.

    Morgen maar eens flashen naar de laatste versies. Mocht er bij geluk iets overschreven worden, altijd goed.
    Anders de boel open maken, accu los, gelijk kijken of ik die transistor modificatie voor ppm kan herleiden.

    Tja die modus.
    Volgens mij geeft "ie" geen trainer-modus aan, al heb ik geen idee wat er met dat "rondje- met streepjes links en rechts" boven de accu-indicator bedoeld wordt. Was me nooit opgevallen en weet niet waar het voor staat.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Even dat 3,5 mm plugje er in en kijken of er iets verandert op het display? :rolleyes:;)
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Briljant.

    Even een "kaal" plugje er in.
    Maakt voor het symbooltje niets uit. Niet voor een normaal model, noch voor het model wat gebruik maakt van de trainer poort.

    Even heel kort een habtic-signaaltje gevoeld wanneer ik daadwerkelijk een ppm-signaal (headtracker) verbond ipv een kale plug.
    Maar dat was (leek?) eenmalig en niet meer te reproduceren. Symbooltje heb ik niet zien wijzigen.


    Best wel straf als de alle functies gewoon kunt "zien" in de cailibratie-modus of in "monitor", dus het werkt allemaal wel (hardware), maar er geen "uitsturing" is.

    PS.
    Zender ligt hier naast mij in ruste (zonder externe connectors) en geeft elke 6 seconde een heel kort haptic-signaal af.

    Bij afsluiten enkel een paar horizontale streepjes en niet het leuke cirkeltje.
    Dat was al wel een paar keer eerder, soms wel, soms niet.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dan is je SD kaart vastgelopen. Gebeurd soms met trainer inpluggen.
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Als dat het is ben ik wel weer blij.

    Al maak ik natuurlijk niet elke dag een back-up :oops:
    Kan ik nog iets met dat kaartje?
    Kaartje zelf boeit me niet echt maar er staan al wel redelijk wat modellen op.
    Kun je op één of andere manier achterhalen wat corrupt is of te gebruiken?
    Of uithuilen en opnieuw beginnen en een dagelijkse backup maken?
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon zender herstarten..... Loopt vast soms met trainer wissel edg, niet permanent oid. Daarom kan hij het afsluit logo niet laden. Trillen komt ook daardoor.
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Aan- en uitzetten heb ik enkele keren gedaan,
    Dat helpt niet (meer).

    Eerder geen "echte" problemen behalve af en toe het ontbreken van afsluitlogo.
    Het ontbreken van het afsluitlogo kwam wel enkel voor als ik de trainerport gebruikte (niet altijd), maar die relatie is dus wel waarschijnlijk.

    Ik ga morgen wel eens kijken voor een vers kaartje. Gelijk maar weer eens flashen en wat vaker een backup maken.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Nieuw SD-kaartje (deze keer zeker class 10) en gelijk de 2.2ON361 er op.
    Vanmiddag even gevlogen en geen problemen meer.
     
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nooit echt last van gehad maar ben met een precisie klusje bezig met 4 servo's. Bij aanzetten ESC dus ook ontvanger gaan de servo's bewegen zelfs buiten hun normale loop en ook buiten de begrenzing die ik heb ingesteld, dit sloopt mijn mechaniekjes. Als ik servo's later aanzet gaan ze naar de juiste stand. Zou me twee schakelaars kosten en dat wil ik niet. De ontvanger staat dus ff bewegen toe of komt het van de zender? Waar zit dat in de zender om dit te voorkomen?
     

Deel Deze Pagina