Nimh accu's laden

Discussie in 'Model elektronica' gestart door NVM, 23 jul 2002.

  1. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Hallo,

    Heb een vraag, ik heb nu Nimh accu's (1700Mah), ook heb ik daarbij een regelbare Acculader gekocht, ik kan de laadstroom dan zelf instellen. Ik weet echter niet hoe hoog de laadstroom moet zijn. Hoe reken ik dat nu uit? Het gaat in mijn geval om 4 accu's, in serie geschakeld. Kan iemand mij dat uitleggen, oftewel hoe reken ik uit hoe hoog ik de laadstroom in moet stellen.

    Robert
     
  2. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    8) standaard is de formule; accucapaciteit gedeeld door de laadstroom X 1,4 is de tijd in uren dat je moet laden.

    Dit geeft bij een standaard laadstroom van 0,1x C (C is capaciteit vd accu) een laadtijd van 14 uur....

    Dus voor je 1700 nimh (penlites denk ik) een tiende is 170 Ma en dan 14 uur laden, met de penlite modellen niet hoger gaan dan 1X C anders worden ze veel te warm, de grote jongens RC 3000 Ed mag je met 3xC laden dus 9 Amp, maar de meeste laders halen dit niet.

    Of je er nu 1 of 200 cellen in serie laadt maakt niet uit de laadstroom zorgt voor de lading, alleen moet je dan wel voldoende spanning hebben.

    De huidige Nimh cellen zijn inmiddels zo goed dat je deze gewoon weer met een ouderwetse lader5 of lader 6 kunt laden, en de meeste modelbouwers hebben zo´n ding wel in hun bezit, toch??.............Peet............................. :roll:
     
  3. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Kijk, dat is nou eens een antwoordt ...

    He Powerpete,

    Kijk aan, dat is nou eens een goede uitleg, bedankt!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    NiMH laden

    Robert,

    Ik ben nieuw op dit forum dus lees ik nu ook de "oude" berichten. Ik weet niet of het nog interressant voor je is maar ik heb nog een aanvulling voor je.

    Helaas ben ik het niet helemaal eens met Powerpete, NiMH zijn gevoeliger dan NiCad cellen en moeten op een andere manier geladen worden. Het laden op 0,1C wordt zelfs afgeraden door de fabrikanten omdat het dan vrijwel onmogelijk is het punt te detecteren waarop de accu vol is. De zogeheten "Delta piek" is dan veel kleiner dan bij NiCad cellen. Je hebt dus grote kans dat je lader die piek niet zal zien en veel te lang door blijft laden en dat is iets wat NiMH cellen echt niet leuk vinden.
    Wanneer je laadt met een stroom die rond de 1C ligt heb je dit probleem minder en zal je acuu dus beter geladen worden. Om te voorkomen dat je cellen te warm worden tijdens het laden wordt ook aangeraden een laadsysteem te gebruiken dat een temperatuursensor heeft om de accu temperatuur in de gaten te houden.

    Als je meer wilt weten kijk dan eens op:
    http://data.energizer.com/
    kies daar: Application manual
    kies daarna: Nickel-Metal Hydride (Ni/MH).
    Hier vindt je een heel erg uitgebreide (engelse) uitleg over NiMH cellen. Als je ook in andere cellen geinteresseerd bent kan je die daar ook vinden.
    Je kunt ook bij andere fabrikanten kijken zoals Panasonic en Sanyo maar die geven niet zo'n uitgebreide uitleg.

    Succes met lezen en als je hulp nodig hebt laat het even weten dan zal ik kijken wat ik voor je doen kan.


    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  5. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    dat klinkt goed..

    Ik zal een gauw op die site gaan kijken, bedankt voor je uitgebreide uitleg!
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Het juiste punt van afslag is alleen van belang bij snelladen.

    Met 0.1C langzaam laden (een tiende van de capaciteit) is niet kritisch. Overladen mag met die lage stroom. Dus wat Powerpete zei: Met de ouderwetse lampjes laders geen probleem.

    Hoe gevoelig een NiMh voor snelladen is, is merk en zelf type afhankelijk.
    De nieuwste NiMh types van Sanyo mag je behandelen als NiCads.
    Bij GP en panasonic moet je zeker in het begin iets voorzichter zijn (Als ze nog niet lekker geformeerd zijn)
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    :roll:
    Harold,

    Helaas is wat je zegt niet helemaal juist want NiMH cellen kunnen heel slecht tegen overladen ook met maar 0,1C!!! Omdat bij die 0,1C de Delta piek maar zo klein is slaat in de meeste gevallen een NiCad lader niet (op tijd) af en ga je overladen. Een NiMH cel zal niet ontploffen of gaan lekken door dat langzame overladen maar de levensduur neemt snel af en het aantal keren dat je de cel kunt laden ook. Het is een soort cumulatief effect dat je na een keer formateren lang niet helemaal kwijt bent.
    Het zal best zo zijn dat het per fabrikant wat verschilt maar het principe van de cellen is van alle merken hetzelfde dus ook de manier van laden.
    Op m'n werk hebben we heel veel met defecte NiMH cellen in Laptop PC's te maken gehad. De oorzaak was dat het laadcircuit eigenlijk nog bedoeld was voor NiCad cellen. De ontwerpers dachten kennelijk ook dat het wel kon maar we hebben honderden Laptop's moeten modificeren om het laadcircuit goed af te stemmen op NiMH cellen. De belangrijkste modificatie was dat het druppellaadcircuit eruit moest omdat dit te veel overlading veroorzaakte wat de cellen binnen een jaar naar de eeuwige voltavelden hielp.
    Bovendien kunnen de NiMH cellen ook slecht tegen te hoge temperaturen. Je moet proberen de inwendige temperatuur onder de 332 Kelvin (60 graden Celcius) te houden anders wordt de zelfontading veel te groot. Die stroom gaat voor nog verdere opwarming zorgen. Als dat gebeurt komt er te veel waterstof vrij uit het MetaalHydride en zal de druk in de cel zo hoog oplopen dat hij via het overdrukventiel "stoom" gaat afblazen en dan is het helemaal einde cel(len)!

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Hmmm Klopt inderdaad wat je zegt ernst en dit gaat ook wel op voor de meeste industrie en huishoudelijk gebruikers van Nimh cellen, maar onze ervaring is na 2 jaar intensief gebruik van de meest uiteenlopende typen cellen dat dit verhaal opgaat toen we 2 jaar terug waren, echter de ontwikkeling in de cellen is zo ongelofelijk hard gegaan dat je bijna een Nimh als een nicad kunt behandelen, voorbeeld: we gebruiken nu al 2 jaar een setje sanyo 1600 Nimh penlites (twicell type) in onze digitale camera, wordt ongelofelijk mishandeld je weet wel ff snel laden op 500 ma en dan een nacht vergeten cellen Pisheet maar niet kapot, camera leeg en dan 2 weken laten liggen overladen met 0,1 c een week (foutje lagen nog aan de lader) enz enz, en wat denk je ze presteren nog net zo als in het begin, ik kan ongeveer 230 foto´s met Flits maken voordat de accu´s leeg zijn.
    Ander iets ik gebruik nu al een tijdje de GP 3300 cellen (30 st) in een speedboot, zwaar overpowered ongeveer 40 ampere laststroom accu´s komen kokend het model uit, nu 40 ladingen erdoor en ze worden alleen maar beter..........Capaciteit gemeten bij 10 Amp 3450 Mah !!!! enne deze worden echt met 8 ampere volgeschopt...
    Dus onze conclusie is dat de Nimh de cel van de toekomst is alleen zouden ze nog iets meer stroom moeten kunnen leveren...........Peet...........;)
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Peet,

    Mijn ervaring is niet van twee jaar geleden maar van slechts een maand of 3 geleden. Misschien dat de NiMH cellen voor die laptop's nog van een "ouder" type zijn maar ze waren wel van de productie datum tussen novenber 2001 en maart 2002! Gelukkig zijn er kennelijk wel cellen die beter tegen "mishandeling" kunnen maar ik begrijp niet helemaal hoe dat kan.
    NiMH cellen zijn een "spin-off" van de ruimtevaart. Onder andere in de Space-shuttle worden brandstof cellen gebruikt voor de opwekking van elektriciteid. In die cellen wordt waterstof en zuurstof samengbracht waarbij elektrische energie en water ontstaat. De energie wordt voor van alles en nog wat gebruikt en het water wordt gebruikt als drinkwater voor de astronauten.
    Het grootste probleem is het opslaan van de waterstof. Samenpersen kan wel maar is erg gevaarlijk dus is men op zoek gegaan naar andere manieren van opslag. Men ontdekte dat je waterstof kunt opslaan in bepaalde metalen. De waterstof moleculen zijn de kleinste die er bestaan en blijken vrij makkelijk tussen de metaalkristallen worden "gestopt". Nikkel bleek een metaal waarin men heel veel waterstof kan opbergen.
    Om die waterstof er weer uit te krijgen moet je het metaal opwarmen tot een graad of 70 a 80 celcius.
    Tijdens het onderzoek bleek dat er ook een electrisch spannings verschil ontstaat tussen "geladen" en "ongeladen" metaal en zo is de NiMH oplaadbare cel ontstaan. Het is niet zo simpel gegaan als ik hier beschrijf want er was nog meer onderzoek en experimenteren nodig voordat ze echt goed als oplaadbare cellen werkten.
    Nu dus het probleem, een NiMH cel die te heet wordt laat al zijn waterstof vrijkomen uit het metaal. De druk in de cel loopt enorm op en het veiligheidventiel zal gaan afblazen. Als dat ventiel niet afblaast kan de cel echt exploderen, met een stevige knal!!
    Vandaar dat ik er op blijf wijzen dat je toch voorzichtig moet blijven, vooral met hoge temperaturen en overladen.

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  10. Rob Dee

    Rob Dee Guest

    Cellen mishandelen?

    Accus' s moet je niet mishandelen, krijg je alleen maar een hoop afval van. Zelf vlieg ik nu zo'n 4 jaar, gebruik standaard NiMh en NiCad accu's, types die niet per definitie snel geladen moeten worden en dat doe ik dan ook niet. Normaal laad ik 4:1 met 1/10 van de capaciteit, daarmee bedoel ik dat als ik 1 uur gevlogen heb de cellen dan 4 uur onder de lader houd,
    (de avond voordat ik weer ga vliegen) een simpele constante stroom lader. Voor 1/10 capaciteit laden is delta peak (volgnes mij althans) weinig zinvol. Eens per 2 maanden ontlaad ik m'n accu's tot 0,9 volt
    per cel en laad ze vervolgens gedurende 14 uur met 1/10 van de capaciteit. Dat doe ik met een kit van velleman, de K7300, een absolute aanrader voor pakweg 20 euro. Vervolgens ontlaad ik de accu's tot 0,9
    volt per cel met m'n infinity lader en een ontlaad stroom van 200mA (meer wordt er niet aan stroom uitgetrokken in mijn kisten) en kijk of er uitkomt wat er uit moet komen. Dan weer laden met 1/10 capaciteit gedurende 14 uur. Lijkt een hoop werk, maar het is voor het behoud van de accu's en m'n toestellen.
    Andere forum leden zullen waarschijnlijk wel een andere mening hebben, dat is soms wel een nadeel als er evenveel meningen als forumleden zijn.
    Het bovenstaande is gebaseerd op mijn ervaring en wellicht hebben jullie er iets aan.
    Groetjes, Rob "MVA" Dee
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Rob,

    Het bestaan van meerdere meningen zie ik zelf niet als nadeel.
    Je moet echter wel bewust zijn dat mensen vaak met een andere achtergrond spreken, en dan hoor je dus informatie die elkaar aanvult.
    Absolute waarheid bestaat niet (of het moet van mij afkomen :roll: )
    Zoals jij omgaat met accu's voor zender en ontvanger (vooral af en toe gecontroleert ontladen) is natuurlijk het mooiste. Weinig kans dat je crasht door een defecte accu.

    Als ik spreek over overladen met 0.1C, dan bedoel ik dat je een keertje wat later de accu van de lader trekt. Is geen probleem volgens mij.
    Wat ik nu van Ernst hoor is gebaseerd op ervaringen met notebookjes. Die staan (zeker als het laad circuit niet perfect is) eigenlijk altijd aan de lader en dan krijg je een situatie die anders is en waar het dan wel overladen kennelijk wel een hoop uitmaakt.
    Deze info is trouwens een goed argument tegen de steeds terugkerende wens voor lage stroom "druppelladers" voor NiCad en NiMh wat ik vaak hoor. Volgens mij sloop je daar de accu's mee.
    (Redelijk alternatief voor "druppellader": Goedkope stekkertimer van de gamma en dan 15 min per dag met 0.1C even bijprikken. Maar eigenlijk gewoon niet doen. :teacher: )

    Bedankt trouwens Ernst voor de achtergrond info over NiMh. Wist ik nog niet.

    Ik ben electrovlieger, dus dat betekend dat tenzij anders vermeld, ik een accu altijd beoordeel naar geschiktheid voor vliegen. Dat is dus hoge stromen laden (>5A) en ontladen (momenteel vliegtuigje met 65A :twisted: ).
    Omdat de snellader er toch staat gebruik ik uit gemakzucht eigenlijk altijd ook voor zender en ontvanger accu's snelladers. Mijn ontvanger accu zet ik voor een vliegdag op het automatisch ontladen-laden programma van de schulze lader. Is de accu in iedergeval weer even gecycled.
    Zender meestal alleen even tussendoor als die begint te piepen (wie zeurt krijgt een beurt :lol: ). Zender accu's hebben het slecht bij mij. Doe ik nu wat beter :roll:

    Even een voorbeeld over levenduur van accu's:
    Ik vlieg tijdens het laden van mijn echte (nieuwe) accu's vaak nog even met cellen van 1993 (54grams 1700SCR). Gaat nog prima met 35A stroom en looptijd.
    De zender accu's gingen (met mijn behandeling) veel minder lang mee.
     
  12. Allemaal wel leuk natuurlijk wat jullie ervaringen zijn, maar is nu niemand op het idee gekomen om eens op internet rond te gaan snuffelen wat betreft dit onderwerp ?
    Het vreemde is dat ieder een andere mening heeft wat betreft het laden van accu's.
    Volgens de specs van de fabrikant(en) mag/moet een NiCad met 1/10 van zijn capaciteit geladen worden.
    NiMh mogen zelfs met 1/2 van hun capaciteit geladen worden zonder schade.
    Drupppelladen is voor alle type cellen schadelijk, zelfs voor normale loodaccu's.
    Het eens flink op zijn donder geven van welke accu dan ook kan geen kwaad, mits dit gecontroleerd gaat.
    Hiermee bedoel ik dat het laden met 1/1 van de capaciteit van de cellen.
    De cel temperatuur (max 80 graden) is hierbij de sleutelfiguur.
    NiCads, NiMh en lithion accu's zijn gemaakt voor snelle ontlading, dus bv voor elektromotoren, zaklantaarns en dergelijke, niet bv voor apparaten welke minder dan 1/10 van de capaciteit van het apparaat verbruiken.
    Hierdoor worden de accu's *lui* en worden steeds minder aktief - het zgn geheugeneffect treedt dan op, wat ook het geval is bij het laden van niet geheel ontlade accu's.

    Voor de hen die meer willen weten, zoek eens met google naar het IC max712 of max713, dit zijn speciale IC's voor het laden van NiCad's en NiMh-accu's.
    De uitgebreide documentatie vertelt een hoop over laden en ontaden van de cellen.
    Voor de ge-intresseerde heb ik wel het printlayout van de schakeling.

    CU, Rob
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Mijnheer Kabel-internet,

    Ik ben het helaas absoluut niet met u eens. Sommige van uw raadgevingen zijn verouderd; achterhaald en incorrect. In sommige gevallen zelfs gevaarlijk:

    1) Rondsnuffelen op Internet kan leuk zijn maar niet alle info op het web is correct (helaas). Zo ook accu info.

    2)
    Druppelladen is schadelijk voor loodaccu's Jazeker!
    Bij een correcte laadwijze van loodaccu's (2,3-2,5 volt per cel spanning er overheen zetten, stroom bepaald door weerstand van de accu en het spanningsverschil tussen lader en accu; op een gegeven moment wordt de stroom nagenoeg nul en is de accu vol) Is druppelladen onmogelijk!!! Druppelladen betekent in dit geval dus niets meer of minder dan een incorrect laadproces waarbij er in het traject voorafgaand aan het druppelladen ook al schade aan de accu wordt aangericht!!!Bij NiCd en NiMH cellen is druppelladen schadelijk omdat op de lectroden in de cellen kristalgroei optreedt. Deze kristallen geleiden slecht waardoor de inwendige weerstand toeneemt!

    3)
    Lithium-ion accu's ontworpen voor hoge stromen??? Ik dacht het niet!!! Veel stroom onttrekken aan een Lithium-ion cel betekent net als verkeerd laden een grote kans op explosie :blowup: van de cel!!!
    Verder heeft de ontlaad snelheid weinig te meken met lui worden van cellen maar wordt dit eerder in de hand gewerkt door te langzaam laden. De eerder genoemde kristalgroei treedt altijd op bij laden echter als functie van de laadtijd en niet als functie van de laadstroom. Bij de door kabel-internet weergegeven laadmethode (1/10 C, 14 uur) heb je dus relatief veel veel laadtijd en dus ook veel kristal ontwikkeling = veel inwendige weerstand = snel inklappende cel spanning!!

    Conclusie: NiCD en NIMH cellen laden in een zo kort mogelijke tijd!! Hierbij moet de celtemperatuur inderdaad in de gaten worden gehouden; boven de 40 graden bij een NiCD en boven een graad 60 is er iets mis. De vraag is echter of een dergelijke temperatuur met een goede lader (minimaal deltapeak) en laadmethode (pulserend heeft de voorkeur wegens verminderde drukopbouw in de cel) snel bereikt zal worden
     
  14. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
  15. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Klinkt niet verkeerd!! Kan ik mij wel in vinden :xmas:
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Ben ik het ook mee-eens.
    Wat belangrijk is bij dit verhaal is dat het verteld van uit een modelbouwers gebruik :p EN met de juiste deskundigheid.
     
  17. Han

    Han Guest

    He harold was jij in helmond zondag.
    Zoja dan weet ik wie je bent.
    groet han (dimo)
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Links op de grond Harold van Berk, rechts Niek Wierda
    [​IMG]

    Han Witteveen
    [​IMG]
     
  19. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Heren,

    :offtopic:

    Groeten,

    Jan
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    NiMH cellen behandeling...

    Ik heb dit draadje nog eens helemaal bestudeerd en zie als ik alles goed begrepen heb toch hier en daar wat puntjes van 'wrijving'. Ik zou er best nog iets meer over te weten willen komen (met nadruk op prestatiegerichte vliegaccus van GP35/GP60) zoals:

    1. In de gelinkte Schultze handleiding staat dat NiMH 'het best' net als NiCd cellen LEEG opgeslagen kunnen worden (geen ongelijke lading van cellen binnen een pack) terwijl ik mij juist heb laten vertellen dat ze 1/3 tot VOL geladen opgeslagen moeten worden. Wat is het nou?

    2. Aan de ene kant zouden de moderne NiMH cellen min of meer als NiCd cellen mishandeld mogen worden (2-3C laden) mits de temperatuur niet te hoog wordt terwijl aan de andere kant 1C tot max 1,2C gebruikt zou moeten worden. Wat is optimaal voor vliegaccu's van bv GP350/GP600?

    3. Is het nu zo dat de delta peak bij hogere laadstroom groter wordt en dan de gevoeligheid op 'normaal' kan staan (voorbeeld Sanyo 3000H)?

    4. Kunnen ze beter op konstante stroom worden geladen (bv 2C) en ontladen (bv 3A) dan op AUTO (bij Infinity2)?

    Graag advies want ik wil m'n nieuwe pakketjes graag optimaal uitbuiten als energiebron, minder lange levensduur op volle capaciteit vind ik dan niet zo erg.

    Rob.
     

Deel Deze Pagina