Nimh laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Wes56, 16 mrt 2010.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hallo,
    Ik laad mijn Nimh batterijen 4cell 2500 en 2700mah nog met een gewone simpele lader.
    Protech multi 6 lader.
    Ik vraag me eigenlijk af of dit wel goed is.Ik weet nooit hoelang ik de batterijen aan de lader moet laten.Ik laad meestal na een vlucht of 5 telkens wat bij.Batterij is dan minimum iets van een 4,8V.
    Ik doe dit dan iets van een 10u. Dan is de batterij weer iets van 5,3Volt.
    Doe ik dit goed of hoe kan ik weten hoelang ik de batterij moet laden?
    Ik las hier al enkele draadjes op het forum maar geraak er nog niet uit.
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     
  2. melvin_f1

    melvin_f1

    Lid geworden:
    6 sep 2008
    Berichten:
    897
    Locatie:
    nijmegen
    koop een betere lader het kan wel maar na een tijdtje gaan ze in kakken dus koop een snel lader die minstens 3a in jou geval laden kan
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2010
  3. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Wat is dit voor nutteloos antwoordt ?

    @Wes,

    Prima lader voor je ontvangerbatterij.
    Laden 1/10 van je capaciteit.

    Dus 2500 / 10 = 250 mah
    En dan zo'n 14 uur laden:D

    Hoop dat ik het goed heb uitgelegd, anders verbetert iemand me wel :rolleyes:;)

    Groetjes
     
  4. melvin_f1

    melvin_f1

    Lid geworden:
    6 sep 2008
    Berichten:
    897
    Locatie:
    nijmegen
    @ Turbo-Dreams
    zie edit
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is echt niet nodig en bovendien een antwoord waaruit weinig kennis van zaken blijkt. Maar van een 12 jarige kan je ook weinig kennis op dit vlak verwachten.

    Een langzaamlader is een prima lader. Waar het om gaat is dat je met ongeveer 1/10 C laadt. Voor een 2700 mAh accu is dat 270 mA. Kan je lader deze stroom niet precies laden, iets in de buurt is ook goed. Bij voorbeeld 250 of 300 mA.

    De laadtijd is dan ongeveer 14 uur. Iets langer als de laadstroom wat lager is, iets korter als de laadstroom hoger is. Ook als de accu nog halfvol is kan je 14 uur laden.

    De laadstroom is zodanig laag dat er geen schade door overlading kan ontstaan. Zelfs als je zou vergeten de lader na 14 uur uit te schakelen. Je moet natuurlijk niet dagenlang overladen.
     
  6. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    @Melvin,


    Waarom moet de TS een nieuwe lader kopen?
    Zijn lader lijkt me er prima voor.

    Je moet alleen geduld hebben bij zo'n lader.
    Maar laden met 3A lijkt me ook overdreven.

    Gr
     
  7. melvin_f1

    melvin_f1

    Lid geworden:
    6 sep 2008
    Berichten:
    897
    Locatie:
    nijmegen
    3a is veel maar als je zo blijft laden kakken ze in
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Kan het dan geen kwaad dat de batterij niet leeg is en hem toch 14uur aan de lader hang?Probleem is dat ik maar poorten heb op mijn lader van 50, 60, 80, 140, 180 en 500mA.
    Dus de enige die het dichtst bij de 250mA zit is de 180mA.Dit word dus lang laden denk ik.
    Of zou ik bv de laadpoort 180mA en 80mA samenkoppelen?Dan heb ik 260mA voor mijn 2700 pack te laden.
    Zou graag nog een 1 vliegseizoen voort kunnen doen met deze lader en daarna misschien over stappen op lipo.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vaak is het mogelijk uitgangen van de lader parallel te gebruiken. Je zou dan met 260 mA (80 + 180) kunnen laden.

    Er is geen enkel risico op overladen als je met deze stroom laadt.
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt.
    Dus als ik het goed begrijp mag ik mn niet helemaal lege batterij van iets van een 4,8Volt zonder risico 14 uur aan de lader hangen op 1C?
    Mvg Wes.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bijna goed. Op 1/10 C. Dat is bij een accucapaciteit van 2700 mAh 270 mA.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Helaas kan dit beter niet zo schrijven N.P.S. want het is niet juist. :nooo:
    Het klopt wel dat NiCad cellen vrij goed tegen overladen met een lage stroom kunnen. Toch zal het altijd ten koste van de levensduur van die cellen gaan.
    Ook NiMH kan er redelijk tegen maar minder goed dan NiCad!
    Een lader die niet stopt als de accu vol is vind ik een lapmiddel. Zo'n ding gebruik je een enkele keer als er echt niets anders voor handen is maar niet voor altijd. Een goede zender accu (9,6V ~ 2000mAh) kan zeker 5 tot 6 jaar meegaan. Dat halen ze bij mij ten minste makkelijk. De oudste die ik nu nog gebruik is al bijna 7 jaar oud en werkt nog prima.
    Wanneer ik die altijd zou laden met 1/10 C gedurende 14 uur halen ze die leeftijd nooit. Een NiCad accu gaat minstens een jaar korter mee en een NiMH accu zal misschien net de helft halen.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    In een eerder bericht gaf ik aan dat je het laden geen dagen vol moet houden. maar dat een overschrijding van 14 uur laden geen probleem is.

    Dat met langzaamladen geen lange levensduur valt te behalen moet ik bestrijden. Ontvanger en zenderaccu's heb ik nooit anders, en dat is al tientallen jaren, dan met een langzaamlader geladen en deze accu's gaan vele, vele jaren mee.

    Ook de AAA-cellen in de draadloze telefoon worden al jarenlang continue geladen. De accu's zijn altijd wat warm. Toch functioneren deze cellen nog steeds probleemloos.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Wes, in jou geval zou ik kiezen voor 500 ma laden, zodra de accu vol raakt wordt hij een beetje warm.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je stelt het erger voor dan het is, Ernst. Met 1/10 x C wat langer blijven laden dan noodzakelijk levert inderdaad op den duur wat capaciteitsverlies, maar dat valt best mee. Het is wat anders als de accu continu aangesloten blijft. Bij gebruik in de modelbouw sneuvelen accu's overigens als regel niet door te lang laden, maar doordat ze in de winter niet of onvoldoende worden bijgehouden. Ook capaciteitsverlies ontstaat eerder door geen of slecht onderhoud dan door te lang langzaam-laden.

    Zelf laad ik de accu's van mijn testzenders en overige apparatuur uit praktische overwegingen altijd met de MTC51 van Robbe. Dit is een universeellader uit vroeger tijden, die automatisch na 14 uur overschakelt naar druppelladen. Alleen als er weer eens vergeten is een zenderaccu op tijd te laden wordt deze even snel bijgetankt.
    Al met al is dit geen ideale manier van laden. Toch gaan/gingen mijn NiCd-accu's altijd langer dan 10 jaar mee en ben ik nog steeds benieuwd hoe lang de NiMH-accu's het gaan doen. De zes jaar ben ik daarmee al lang gepasseerd.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Helaas zijn mijn ervaringen anders.
    Uit het tijdperk dat ik nog LapTop's repareerde weet ik ook nog dat de fabrikanten al heel snel door hadden dat een simpele lader die de accu met 1/10C laadt niet de beste lader is. Klachten over de veel te korte levensduur van de (toen nog) NiCad accu's kwamen er aan de lopende band. Honderden accu pakketten heb ik vervangen. Toen kwamen de NiMH cellen. Één van de fabrikanten maakte een kardinale fout door de lader niet aan te passen voor de NiMH. Het was ondertussen al wel een delta piek lader maar die piek is bij NiMH duidelijk lager dan bij NiCad. Het gevolg was dat de lader meestal niet stopte en de accu bleef volpompen met ongeveer 0,5C. Wat daar het gevolg weer van was is niet moeilijk te raden, binnen enkele weken een verrotte accu en in enkele gevallen zelfs open gebarsten cellen. Ik kreeg toen de opdracht de oorzaak van die problemen op te zoeken. Het heeft me een paar dagen gekost en onderzoek van vele data sheets van de diverse cellen, zowel NiCad als NiMH. Ook heb ik met enkele fabrikanten gebeld over wat het probleem zou kunnen zijn. Het was één van die fabrikanten die me op het juiste spoor zette door op het duidelijke verschil in de delta piek te wijzen.
    Een kleine wijziging aan de lader en de problemen waren opgelost.

    De Dect telefoon bij mij thuis met 2 AAA NiMH celletjes erin is met een constant lader uitgerust. Wanneer de telefoon in de houder wordt gezet laad hij de accu op en net iets minder dan 1/10C. De cellen zijn 1000mAh en de lader laad met 90mA.
    Die cellen gaan slechts krap een jaar mee want dan zijn ze al naar de vaantjes. Ze lijken prachtig vol maar wanneer je de telefoon uit de houder haalt en een gesprek wilt gaan voeren zie je de batterij indicator al zakken. Binnen de 5 minuten is het "piep, piep, piep," einde accu, einde gesprek.
    Zet je hem weer in de houder dan gaat hij weer laden. De celspanning loopt zelfs op tot wel 1,55V Dat vindt ik achterlijk hoog en de cellen dus ook want ze stoppen er gewoon mee. Het maakt niet uit welk merk cellen ik gebruik, ze gaan allemaal.
    Dit probleem heb ik nu een beetje verholpen door te zorgen dat ik 's morgens de telefoon uit de houder haal en dat hij er de hele dag NIET in teruggezet wordt. Pas als ik naar bed ga controleer ik de accu indicator en als die nog boven de helft is gaat hij NIET op de houder. Zo staat de telefoon nu dus ongeveer 1 nacht in de 3 á 4 nachten op de lader. De cellen die er nu in zitten zijn zo ongeveer een half jaar oud en presteren veel beter dan hun voorgangers deden bij die leeftijd.

    We hebben ook een kleine stofzuiger met een NiMH accu. Er zitten 6 "C" cellen in en de meegeleverde adapter laad die met ongeveer 130mA op. Ook dat is nog onder de 1/10C want de cellen zijn 1900mAh. Ook hier hing de adapter altijd in het stopcontact omdat dit volgens de gebruiksaanwijzing zou zorgen voor een altijd gebruiksklare accu.
    Je raad het al, ook hier hielden de cellen het ook absoluut niet vol. Nog binnen een jaar waren ze verrot. De motor kwam net op toeren om dan langzaam af te zakken. Hij kon geen kanarie veer meer opzuigen.
    Een nieuwe accu erin en in een beschikbare ruimte in de stofzuiger een klein schakelingetje gemaakt dat de laadstroom stopt als de accuspanning boven een bepaalde spanning uitkomt. En nu? Problemen opgelost! De accu die er nu in zit is al zeker een jaar of 3 oud en presteert nog alsof hij net nieuw is.

    Ook bij clubleden heb ik soortgelijke zaken gezien. Een simpele Titan lader werd elke vrijdag avond uit de la gehaald. De zender en ontvanger accu erop aangesloten en de accu's tot zaterdag middag laten laden met ongeveer 1/10C. Dan zaterdag middag gaan vliegen en na drie vluchtjes tot de conclusie komen dat de accu al weer leeg is.
    "Hoe kan dat nu. Ze hebben vanaf gisteren avond tot vlak voor ik ging vliegen aan de lader gehangen? Dan horen ze toch vol te zijn?" Navraag leert dat de accu's altijd zo geladen zijn en dat ze ongeveer twee jaar oud zijn. Oké, gooi ze maar weg en koop nieuwe. Koop er direct een goede lader bij die echt stopt als de accu vol is. Je accu's zullen je dankbaar zijn en je belonen met een langere levensduur en betere conditie.
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik zal het er maar toch nog verder op wagen zeker?
    Ik zal zoiezo de batterij uitmeten alvorens ik hem aan de lader hang.
    Als ik 4,8V meet dan kan ik hem toch 14 uur aan de lader hangen zeker?
    Alvast bedankt voor de info.
    Mvg Wes.
     
  18. wadskipper

    wadskipper Guest

    hallo medeforumleden
    Ben net nieuw in dit forum, maar heb een vraag aan jullie:
    Heb een imaxb6ac lader en wil hier 8 oplaadbare cellen NIMH van 1,2V mee opladen
    maar dan in een keer en via een bat.houder van conrad(artnr:615609)en hier op aangesloten een laadkabeltje 9V block(0,25mm2)artnr:208286)
    Is dit zo te doen of moet ik het anders aanpakken?
    Bij voorbaat dank.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Weet niet of hier iemand komt kijken omtrent laden accu's tegelijk omdat mijn draadje hier niet over gaat.
    Misschien zelf een nieuw draadje strarten met de vraag?
    Zelf weet ik dit niet echt maar vond dit draadje.Misschien heb je hier wat aan.
    meerdere-accu-tegelijk-laden

    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    [​IMG] [​IMG]


    @wadskipper
    Paar vragen:
    Wat is het merk, type en capaciteit van de accu's?
    Waarvoor/waarin ga je ze gebruiken? (Ik vermoed zender, gezien het aantal van 8cellen)
    Wil je snel (met delta-peak) gaan laden, of langzaam, met 0,1C gedurende 14uur?


    Nog een keer het onderhavige draadje lezen en ook de NiMH accuFAQ:
    www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs
    -> Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina