Nitro (methaan): Hoe veilig opslaan bij warme temperaturen

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ralphie, 28 mrt 2017.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Hoi allemaal,

    Ik heb thuis wat kannen Nitromethaan in de schuur. Mijn schuur is blijkbaar zeer slecht geventileerd en met warme dagen kan de temperatuur behoorlijk omhoog gaan.

    Ik vraag me af hoe ik Nitro veilig kan opslaan zonder het gevaar dat het in brand vliegt.
    Op internet heb ik het volgende gevonden:
    - kookpunt 101°C
    - Vlampunt 36°C
    - Zelfontbrandings temperatuur 415°C.

    415°C zal het niet zo gauw worden in mijn schuur. En als het 415 wordt dan heb ik vast andere dingen om mij zorgen over te maken dan alleen het Nitro.

    Vlampunt 36°C.
    Dit is wel een zorgelijk puntje. Vlampunt is namelijk die temperatuur waarbij een explosief mengsel met lucht gevormd kan worden. Deze temperatuur wordt vast en zeker gehaald.

    DUS......
    Hoe nitro veilig opslaan?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2017
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon, op de plank, uit de buurt van ontstekingsbronnen zoals lichtschakelaars, electrische kachels of ventilatoren.
    Maar liever niet op een plek waar het 36 graden wordt: Niet vanwege het vlampunt, maar omdat de druk in het kannetje zo hoog op kan lopen....

    Dan kun je het bijna beter buiten onder een afdakje laten... Zolang het maar niet blootgesteld wordt aan regen, is het al gauw goed....
     
  3. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    Ik zet het altijd in de kruipkelder. Daar blijft het lekker koel
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    bij mij staat het op zolder...
    schaduw, koel genoeg. Mijn schuur wordt letterlijk 2x zo warm.

    en vlampunt.. dat heb je alleen wanneer er lucht en brandstof gemengd KAN worden, dus bij overgieten.
    In de tussentijd zit de kan dicht. de lucht in de kan mengt natuurlijk wel...
    maar dat ontvlamt nog steeds niet uit zichzelf.
    heb je eerst een ontstekingsbron voor nodig.

    kortweg, niet roken bij open maken/overgieten als het 36+ graden is.
    geen vlammen/vonken in de buurt (e motoren, schakelaars)
    Eenmaal klaar, spul dicht.

    Ik heb nog nooit enige vorm van vlammen gezien bij deze omgang.
     
  5. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Ik denk dat ik dan ook ga voor de Zolder opslag.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bij mij staan die ook in de schuur,
    ik kijk alleen, dat ze niet al te bol staan, dus ik laat wat lucht uit voor dat ik de deksel naar het vliegen sluit.

    en geen directe zon ...

    no probleem
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Meng jij je brandstof dan zelf?
    Ik dacht dat nitromethaan los niet meer verkocht mag worden....
     
  8. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Beste Bruno.

    Nitro is nog steeds los te koop.
    Je moet alleen de weg weten.

    Henk.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ralph heeft het over zijn brandstof, niet over een losse bus pure nitro..
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar niet meer in pure vorm: tegenwoordig is het slechts 55% Nitro, de rest (gelukkig) methanol. Dit om het spul te stabiliseren.
    Maakt voor het mengen van brandstof in zoverre niks uit, dat je je berekeningen aan moet passen....

    Om nu één liter 10% te maken, moet je geen 100 ml Nitro toevoegen, maar 182 ml van die "verdunde Nitro" (en dus 82 ml minderen op de pure methanol)
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarom zegt 'ie dat dan niet? :confused:
    Edit: Hij zegt het.
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2017
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij lijkt inderdaad te praten over Nitromethaan, niet over brandstof "Nitro"....
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat deden we in 1968 ook zo.
    Toen kochten we van ons gespaarde zakgeld een half liter(ok, Pint)blik Fox Blast, > ~50% nitromethaan.
    Voor de Wen Mac dan verdunnen met methanol en wonderolie tot een 25-65-10 mengsel.
    De Fox en de Enya op 25-70-5 en later de Wen Mac ook.
    Heb zelfs met 25-75 gevlogen, daar leer je wel van afstellen.....:D
    Vanaf de ST G21-46 altijd 20-75-5 gebruikt en dat tot het einde toe volgehouden.
    Tegenwoordig 4S3200MAh.....:yes:;)
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mèh.... 95 ongelood.... NOG veel leuker!
     

Deel Deze Pagina