Nitro nodig of niet en hoe werkt dat dan.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door XJR1300!, 24 okt 2016.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Brutus, je maakt een denkfout.
    De weerstand van nokken as en kleppen en de luchtweerstand van de smoorklep zitten al in het rendement verwerkt.
    Onze motortjes hebben inderdaad maar 10% rendement maar dat is bij geopende smoorklep op het maximaal koppel.
    Dan moet je dus prop hebben die het beste werkt bij die snelheid,
    Wij kiezen vaak een prop de goed presteert in de start, die zal niet optimaal zijn tijdens kruissnelheid.
    Bij 5000 rpm zit je op 25% van het topvermogen en zal volgens jouw berekening het rendement van de motor 5% zijn.
    Dat kan best kloppen.

    Ik heb gevlogen met een Piper Arrow met verstelbare prop, die gebruikte een stuk minder als een Piper Warrior met vaste prop.
    Die Arrow had een Continental motor met luchtkoeling die ook vrij rijk stond, met behulp van een temperatuurmeter in de uitlaat kon je in de lucht de sproeier verstellen (leanen) dat moest je echt met beleid doen maar dan liep de motor wel een stuk zuiniger!
    Hoe armer je het mengsel maken hoe beter rendement maar hoe meer kans op verbrande uitlaatkleppen!

    Overigens hebben de benzine motoren in onze auto's ook niet veel meer dan 30% rendement bij vol vermogen en heeft een VW kever motor die ook altijd rijk loopt maar 25% rendement.
    Kachel je met zo'n klassieker rustig over een landweggetje dan heeft de motor ook maar een rendement van denk ik 15%.
    En reken je uit wat er voor vermogen er uiteindelijk aan de wielen komt dan ga je richting de 10%

    Groeten Willem
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ik heb een 280 cc tankje gemonteerd.

    Doe eerst afstellen met een halve tank tank ligt precies op carb niveau.

    Daarna vullen en leeg draaien.

    Dit die ik drie maal bij iedere test.

    Lijkt mij nauwkeurig genoeg.

    Henk.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D drie maal leegdraaien bij iedere test, zal inderdaad een goede nauwkeurigheid geven.
    Het is natuurlijk jouw brandstof, maar op die manier kost de hele test je wel een forse hoeveelheid brandstof, EN tijd.... want die motor zal gerust tussen de 10 en de 20 minuten per tank draaien, schat ik zo (dus om nog maar niet te praten over wat de buren er van gaan vinden.

    Ik test brandstof verbruiken meestal met een lang stuk brandstofslang, waar ik een klein belletje lucht in breng (door bijvoorbeeld héél even de clunk boven de brandstof uit te tillen of het tankje te kantelen) en dan met de stopwatch de tijd opnemen die het belletje nodig heeft om 25 of 50 cm af te leggen. Op die manier kun je in 5 minuten wel 20 metingen doen. Even rekenen met de slang diameter en je weet tamelijk exact wat het verbruik is. Mijn ervaring zegt, dat dit behoorlijk precies is en lekker vlot werkt.

    In de lucht werkt een lange slang uiteraard niet, maar op de testbank heeft het nul invloed op de motor, en het heeft geen invloed op het verbruik.

    Maar uiteraard moet je dat geheel zelf kiezen, ik weet niet hoeveel tijd jij hebt en hoe tolerant jouw buren zijn....
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij hebt het over totaalrendement, ik had het over thermisch rendement (had ik er volgens mij ook bij gezet?).
    Het totaalrendement van een vol gas draaiende gloeiplugmotor, kom ik meestal rond de 15% bij "zinnige toerentallen"...
    Het mechanisch rendement, is vrij lastig wat van te zeggen, want dat ligt eigenlijk niet in een percentage vast, maar in een redelijk constante wrijvingsweerstand, en de verliezen zijn dus niet gerelateerd aan het vermogen, maar aan het toerental.

    je moet dat zo zien, dat als ik een variabele belasting achter de motor hang, en ik ga op bijvoorbeeld half toerental zitten (maar dus wel een vast toerental, zoals in een generator), maak de belasting zwaarder zodat ik meer gas moet geven, dan verandert het thermisch rendement, en het totaal rendement, maar de mechanische verliezen in de motor, die veranderen niet. Tenminste, niet meetbaar. Als dan het totaal vermogen verandert door de belasting te veranderen, maken die mechanische verliezen dus steeds een ander percentage van het totaal uit.
    Daarom werk ik over het algemeen liever met een thermisch rendement (als percentage van het totale vermogen), en een vaste waarde (in Watt) voor de mechanische verliezen. Voor mij werkt dat overzichtelijker.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2016
  5. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nee hoor mijn buren klagen niet.

    Ik heb een soort privé vliegveld.

    Waar niemand kan komen.


    En ik moet toch 2 x 1 liter maken die ik normaal niet gebruik.

    Dus kan ik net zo goed een nauwkeurige meeting doen.

    Maar bedankt voor het meedenken.

    Henk.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ja... :D dan kun je het inderdaad maar beter opmaken.... :D

    Succes, en ik ben benieuwd naar je resultaten!
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En... gaat er nog eens even zo een slordige 25% vermogen naar transmissie... (...auto's)

    Ik ook hier in testopstellingenmodus... om in de sfeer te geraken.... deze oude OS 26 FS eens aan de loop. Eerst met een klein peutertankje... daarna toch maar een wat grotere. 260 cc Motor heb ik voor een aantal jaren terug weer opgebouwd met nieuwe sprokkel onderdelen, inclusief een nieuw motorhuisje... Eigenlijk zou er nog een nieuw drijfstangetje in moeten. Beetje speling op het lager... (nieuw busje draaien)

    Hoofdsproeier 3x rond, en rijk, alsof je methanol door een trechter direct op de stoep gooit.
    Air-o-shave 18%, 5% kunstmest en de rest methanol... wat er normaal door de Calmato op 46 AX gaat etc. En een verse OS F plug.

    Niet te veel getankt, maar het was vlot op. En voorlopig afgesteld. Mag wat magerder denk ik. 2 en een kwart open? Air-bleed vrijwel dicht, net geen halve slag open. Was even een beetje wennen, pielen, dan primen en daarna sloeg ie vrijwel direct aan en bleef aan de loop op glowdriver. Afstellen, daarna zonder...

    Zit de motor eenmaal weer onder de cowl, dan kan je er eigenlijk niet goed bij... moet ik wat op verzinnen. Met alle olie doorvoer werd het torretje nu ook niet echt heet... op de korte loop...

    Hatori 400# er aan voor de drek-afvoer. Direct ook muisstil... leuk is dat! Stond in de garage, gehoorkappen niet nodig.

    Opstelling met PT-19 (Pilot) met de reusachtige 26 FS... Mooi model, zeker 25 jaar oud en aan de zware kant... maar heeft ooit gevlogen... heeft ook een garagebrand overleefd... is wat! Het 'sjomp' wat er onder ligt is cumulatief, motorolie, lijmspray en Motip, geen FS-drek.


    DSC_3252-LR.jpg


    De Extra Vergine uit de uitlaat. Behoorlijk wat onverbrande olie en toch ook brandstof... Looptijd zeker nog geen 5 minuten... er zat nog meer in de pijp.
    Takke! Zo een 3 kamer demper dempt als de neten!


    DSC_3255-LR.jpg


    Uit het carter ook wat obligatoor prut...

    DSC_3256-LR.jpg

    Had ook kunnen gaan vliegen, mooi stabiel daarbuiten. Dit toch even aardig om te doen...

    Henk succes met de proefjes!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2016
  8. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou Dankje.

    Henk.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... houdt niet over met auto's. In de toekomst rijden we allemaal met Scalextric slot-cars...
     
  10. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Vraag mij nu af of ik het nog een keer zal doen met 20% wonderolie omdat dat in de beschrijving als aanbevolen staat.

    Normaal doe ik altijd 5% wonder 15% synt en 20 nitro.

    Henk
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Omdat het om een glijlagermotortje gaat, zeggen ze 20% smering (wonderolie vinden die dingen heel fijn). Maar 5% wonder en 15% syntheet moet prima smeren.
     
  12. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Oké
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet je zelf weten.... één ding is zeker: OF je doet alles met 5% castor en 15% synth, OF je doet alles met 20% castor.... Want de interne wrijving is anders, en als je dus 20% Nitro met de 5/15 test, en nul% Nitro met alleen castor, vertekent dat het beeld. (welke kant uit, durf ik niet te zeggen).

    Of 5/15 smering goed is voor een glijgelagerde motor, is punt twee, volgens mij moet dat wel kunnen, anders gebruik je toch 10/10? Ik weet uit ervaring en met 100% zekerheid, dat 10/10 voldoende smeert voor zowel 50 jaar oude, als moderne glijgelagerde motoren.

    Zolang je maar hetzelfde oliemengsel gebruikt voor alle drie de Nitro percentages....
     
  14. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Oké doe ik 10/10.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    5/15 of 10/10... motortje over leeft het wel hoor :yes:
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan hebben we nu een goede set testcondities?

    Ik ben superbenieuwd naar de resultaten.... (dat er verschil is, weet ik, hoeveel het "ongeveer" is ook, maar hoeveel het precies is.... dáár ben ik zeer nieuwsgierig naar)
     
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb zelf een 46 LA in gebruik en een 40 FP (de voorloper van de LA) en daar gebruik ik 15 procent Aerosave en geen nitro in en dat gaat prima.
    Succes met de test en vergeet geen oor beschermers te gebruiken!

    Jan
     
  18. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Mooi voorbeeld.:)
    Een beetje het doel van mijn vragen over rendement enz.
    Het is soms anders dan het lijkt of dan we denken.

    Jan
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :( geen metingen?
     
  20. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Je bent toch niet ongeduldig.
    Ha Ha.

    Ik werk in het weekend.
    Woensdag doe ik het.
     

Deel Deze Pagina