Nitro nodig of niet en hoe werkt dat dan.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door XJR1300!, 24 okt 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongeduldig? Wie, ikke? Nee hoor.... ;)

    Woensdag ben ik weer op zee, gelukkig heb ik daar (als alles goed gaat) gewoon internet....

    Werk ze!
     
  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Zodra klaar zet ik het er op.

    Nou niet zeeziek worden dan hé
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wacht geduldig... ;)
     
  4. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ik ben wel benieuwd naar het verbruik.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog kunnen testen vandaag, Henk?
     
  6. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi .
    Nee vandaag geen tijd gehad helaas .

    Maar ik doe het binnenkort.

    Want ik ben zelf ook benieuwd.

    Henk.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
  7. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ben nu aan het testen .
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's goed nieuws! Ik ben heel benieuwd!
     
  9. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou hier komt de uitslag.
    Ik zal het in delen doen dan is. het duidelijker.

    Gebruikte motor os 46 la.
    Propellor 10 x 7 apc.
    Buiten temperatuur 8 graden celcius.

    Gebruikte olie 5% wonder en 15 % aerosave. totaal 20%
    Inhoud tank 280cc

    Met 0% nitro 10.500 toeren looptijd 13 min 50 sec. temperatuur motor 118 graden.
    Met 10% nitro 11.200 toeren looptijd 13 min 25 sec temperatuur motor 105 graden.
    Met 20% nitro 11.500 toeren looptijd 13 min 5 sec temperatuur motor 95 graden.


    Conclusie miniem looptijd verschil.
    Groot temperatuur verschil.

    Dit is het eerste deel.

    Henk.
     
  10. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nu het verschil met 0% nitro en 20% nitro bij een gelijke motor temperatuur.

    Met 0% nitro en de motor bij 95 graden afgesteld 9850 toeren en een looptijd van 12 min en 30sec.(de motor moest dus veel rijker staan)
    Met 20% nitro en de motor bij 95 graden afgesteld en de gas knuppel zover terug (ongeveer 35%) dat de motor ook 9850 toeren liep is de looptijd 15 minuten.

    Mijn conclusie in deze is.
    Dat de motor het meeste verbruikt bij volgas.
    Bij gedrosseld gebruik de motor vele male minder verbruikt als bij volgas.

    Dus bij meer nitro kan je zuiniger vliegen mits je maar de gasknuppel minder ver open zet.
    Dit geld dus ook voor een heli je kunt dus de gas curve minder zetten voor dezelfde toeren.

    Door gebruik van meer nitro is de motor niet zuiniger.
    Maar dat is logisch want je krijgt ook meer vermogen dus meer toeren en meer toeren betekend een hoger verbruik.

    Dus met 0% nitro is de motor zuiniger maar ook minder vermogen.
    Maar wordt de motor ook warmer.

    Dus mijn ervaring, zo als die ik die in het eerst bericht heb geschreven klopt.

    Henk.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom ga je nu opeens afstellen op motortemperatuur? Dat slaat nergens op, en was ook niet de opzet van de test volgens mij.
    Zo kan ik ook een test beïnvloeden.

    Je schrijft hier NIKS over "bij nul Nitro de motor zo rijk zetten dat hij even heet wordt als met 20% Nitro!

    De testvoorwaarde voor de tweede test (gelijk toerental) was om de motor op nul% te pieken, en dan met een (ook volgas gepiekte) afstelling voor 20%, gas terug te nemen tot hij hetzelfde toerental liep.
    Ga je de nul-nitro brandstof belachelijk rijk zetten om de motortemperatuur te onderdrukken, en de 20% afstelling gewoon op piektoerental zetten, dan is het logisch dat je op die manier kunstmatig het verbruik omhoog jaagt bij de nul% Nitro.
    Tevens kun je dan met de 20% brandstof het gas véél verder terughalen (omdat de veel te rijk lopende motor op 0% zijn volle toerental niet haalt) en op die manier de test NOG verder jouw kant uit beïnvloeden.

    Sorry, maar dit valt me écht van je tegen, en de conclusie:
    slaat dan ook nergens op.....
    Nergens in deze hele discussie is gesproken over een motor rijker zetten om de temperatuur te drukken

    Maar er klopt al iets niet in de eerste test volgens mij: die motor moet op 0% Nitro al veel harder willen draaien met die prop?
    Temeer omdat 10 x 7 kleiner is dan waar de motor voor ontworpen is....
    Lijstje van OS begint met 11 x 6 en groter.
    Jouw motor moet met die 10 x 7 op 0% Nitro minstens in de buurt van de 11000 RPM komen, anders klopt er iets niet.....

    De looptijdverschillen die ik gezien heb, beliepen ruim de 2 minuten of meer bij vergelijkbare cylinderinhoud en tankinhoud.
    En ik weet WEL hoe ik correct test: op beide brandstoffen de motor CORRECT afstellen, en dan testen.
    Dat is hier overduidelijk NIET gebeurd.

    Myth busted!
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  12. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou Brutus.

    Ik heb inderdaad niet de juiste prop gebruikt moet 11 x 6 zijn.
    Niet goed op het lijstje gekeken.

    Ik zal bij de volgende test niet meer naar de temperatuur kijken.
    Zal deze wel vermelden.

    Ik zal bij beide runs op 0% en 20 % de motor zo afstellen dat beide max toeren lopen.

    Daarna zal ik bij 20% het gas terug nemen zodat deze hetzelfde toerental loopt als op 0% en dan kijken hoe lang de motor loopt.

    Het is dat je zo ver weg woont anders zou ik naar je toe komen om aan alle twijfels een einde te maken.

    Je hoort het wel weer.

    Henk.
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Henk,

    Eigenlijk is de test naar verwachting. De motor maakt flink meer toeren, 1000 toeren is behoorlijk wat, dat merk je heel sterk tijdens het vliegen.
    De motor gebruikt ook meer brandstof. Dat is ook de verwachting, ook volgens de theorie.

    Je kunt de motor natuurlijk optimaal af gaan stellen voor de diverse brandstoffen. De conclusie blijft m.i. gelijk, toerental en vernogen stijgt, verbruik stijgt ook.
    De temparatuurmetingen lopen behoorlijk uiteen, had niet verwacht dat de verschillen zo groot zijn !

    Ben benieuwd naar de resultaten bij optimale afstelling.

    Grt,

    Arnoud.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Henk,

    Naar mijn idee, zou je inderdaad eerste run moeten afstellen op topvermogen.
    Tweede run pak je het toptoerental van de motor bij 0%, en daar drossel je de andere tests op af bij de tweede run.

    De twee runs recht achter elkaar.. is de motor nog correct afgesteld en zo.
     
  15. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ok ik zal de tweede test aanpassen.
    Wel vind ik 120 graden heel heet.
    Misschien met meer wonderolie wordt de temp lager.

    Henk.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou je brandstof hetzelfde houden.. Anders zijn de uitkomsten van de testen niet meer te vergelijken.
    daarnaast heb je op dit moment een redelijk gangbare brandstof, die door meer mensen wordt gebruikt.
    ga je daar meer olie aan toevoegen, krijg je weer een "rare"mix

    Je kan natuurlijk wel een plafond instellen van bijvoorbeeld 110 graden.
    dus afstellen zodat de temperatuur binnen de 110 graden blijft.
    Is de temperatuur lager, gewoon op toptoeren afstellen.

    Dit klopt ergens precies met de JBF (jan boerenfluitjes) methode om warmte van een motor te bepalen.
    spuugje op de vinger. vinger op de kop.
    na 2 tellen moet het zeer gaan doen, eerder is te warm ;-)
    Dat zal rond de 90 a 100 graden liggen. gok ik.


    En ergens klopt je constatering over de warmte en nitro percentage ook.
    minder nitro, minder volume brandstof door de motor.
    En we hadden al vermeld dat een methanol motor grotendeels op de brandstof koelt.
    Dus minder brandstof doorloop, des te warmer hij wordt.
    Tot zover klopt je test met de theorie.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het kan totaal geen kwaad om de inzichtelijke vergelijking op temperatuur te doen, en een daar tegenoverstaand toerental en brandstofgebruik, alleen in de praktijk werk je niet op temperatuur van de motor.
    Natuurlijk geen hond die dat meet, tenzij je je 'zelf' die vraag stelt. (dat doen we hier) Dus dan dat mag dat, maar is minder relevant.

    Wel lijkt me het interessant te weten, bij eenzelfde prop en motor, de invloed van de wisselende brandstof 0-5-20%. Geijkt op toerentallen, wat je verbruik is.
    Dus dat je dan bij 0% nitro, 5% (meest gebruikt) en 20% nitro werkt. (Overigens adviseerd OS een maximum van 15% nitromethaan voor haar viertakters.) Benchmarks waar je op test.

    Als je vliegt... recreatief of sport. Vlieg je met wisselende toerentallen. Alleen een RC-1-razer vliegt volgas van links naar rechts, achterstevoren en ondersteboven, z'n tank leeg, zo hard als het kan, flutter en vleugelprofiel het toelaat, gasknuppel diep tot in het gras.
    Meesten doen dat jakkeren op 5%. Bij 20% vinden velen het een dure hobby worden, ook al hebben ze geld zat. Maar vinden nitro ook giftige klerezooi.

    Dat je motor een ander vermogen en toerental afgeeft bij 0, 5 of 20% en dus een hoger toerental haalbaar wordt, moge duidelijk zijn (bij 0% nitro haal je dat toerental van 20% bij lange na niet).
    Op die pieken, daar meet je verbruik.
    Dus 0%, stel, 11.000, meet je het verbruik, ook van de andere twee brandstoffen bij dat getal, en het top end vermogen. De ook bij 5% maximum piek tov 20%. En van 20% meet je ook het maximum.
    Dat alles kan je staffelen. En je kan nog een meting doen op vaste toerentallenstappen. Geeft meer meetpunten op een grafiek.

    De motoren draaien koeler op 20% omdat je er meer brandstof doorheen jast. Brandstof is het hoofd koel bestanddeel in de motor.
    Draai je een OS te koel... dan laat je coating los. Bij te heet, lubbert de bus uit, klinkt je zuiger in.. en laat de coating los...

    Henk, mooi door beitelen. Maar probeer het objectief te houden. Niet het resultaat naar je gevoel te sturen hoor? Want anders ga ik het bij TNO testen! (zitten vast op me te wachten, haha) :confused:
    Ennuh... sterkte met de buren! Voldoende ventileren...

    PS: de .46 ASP setjes bij HK zijn al weer uitverkocht... daar ben ik echter niet debet aan. Wel heb ik twee prachtige setjes van ze gekregen. Opvallend veel beter afgewerkt dan een eerder setje, die redelijk grof onderaan de bus oogde (chamfering aan de buitenzijde). De compressie/klempassing is enorm en mag dus ook niet koud rond gejast worden.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2016
  18. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou jongens weer veel info.
    Ga er mee werken.
    Jullie horen het wel.
     
  19. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nitro test 2.

    buiten temp 10 graden.
    gebruikte prop 11x6 apc.
    brandstof 20% wonderolie en 0% .10% .20% nitro.
    waarom 20% wonderolie omdat dit in de beschrijving van de motor staat , lijkt mij het beste.
    gebruikte tank 280 cc
    gebruikte motor OS 46 LA
    gebruikte plug OS8

    met 0% nitro 11.000 toeren temp 124 graden looptijd 12 min en 50 sec.
    met 10% nitro 11.600 toeren temp 110 graden looptijd 10 min en 55 sec
    met 20 % nitro 12.000 toeren temp 100 graden looptijd 9 min en 50 sec.

    hieruit blijkt dat door het gebruik van nitro de motor meer verbruikt.
    je krijgt er ook meer vermogen door.
    dat klopt meer toeren betekend een hoger verbruik.

    Nu de motor terug gedrosseld op 11.000 toeren.
    waar het eigenlijk om ging.

    Met 10% nitro looptijd 13 min.en 20 sec.
    Met 20% nitro 14 min en 25 sec.

    hieruit blijkt dat de motor bij de laatste 1000 toeren het meeste verbruikt.

    dus mijn stelling klopt dat de motor bij het constant speed vliegen , met meer nitro minder verbruikt.
    dus als je je gas knuppel kunt beheersen , kun je met meer nitro zuiniger vliegen.

    maar ja wie doet dat , ik denk bijna niemand want iedereen vliegt volgas.
    en dan is inderdaad de motor met meer nitro niet zuiniger.

    ook is het zo dat nitro een koelende werking heeft.
    en de motor is makkelijker afstelbaar , minder gevoelig op de hoofdnaald.

    Henk.
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Henk,

    Interessante meetresultaten. Is ook wat ik verwachte.
    Er gaat meer brandstof door de motor bij het gebruik van meer nitro, meer vermogen en meer koeling. De verschillen bij 0% en 20% nitro zijn zeer groot.
    Je kunt dan inderdaad met veel minder gas vliegen om hetzelfde vermogen uit de motor te halen.
    Leuk dat je het gemeten hebt. Het geeft interessante data weer die je naast de theorie kunt leggen.

    Ik gebruik zelf 20% nitro in al mijn motoren. Ik hoef dan maar 1 soort brandstof te kopen en net zoals je zelf al aangeeft : Je kunt ook gas terug nemen !
    Een mooie bijkomstigheid is dat je dan altijd wat extra vermogen over hebt.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina