Nitro On-Road 1/10 autokeuze

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Diederik95, 10 jun 2017.

  1. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Wat is een goede 1/10 nitro auto voor on-road races? Nou ken ik een aantal merken zoals mugen seiki, capricorn, xray en serpent. Maar wat is naar jullie ervaringen of meningen een super auto om mee te rijden en onderhouden?
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat blijft altijd een persoonlijke keuze.....
    Wat de 1 geweldig vind rijden is voor de ander compleet K.U.T...
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat valt de laatste tijd ook wel mee....
    De beste keuze vandaag de dag is degene waarvan je het makkelijkst aan onderdelen kan komen. De Xray T1 is zo'n model dat niet fout kan gaan in rijgedrag en support.

    Maar de keuze is geheel aan jou.... Met paypal of een creditcard kan je over de hele wereld je spullen kopen en dus ook ieder merk. Als je iets zeldzaams neemt is het verstandig om of een 2e kit erbij te kopen voor de onderdelen of een lijst met onderdelen op te maken en mee te bestellen.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  4. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    De merken die nu met de NK 1:10 rijden zijn: Serpent,X-ray, Capricorn en Kyosho. Je hebt ook nog sheperd maar daar rijdt nu niemand meer mee in het NK veld.
    Alle auto's zijn prima en het is maar net waar jij je goed bij voelt. Kyosho onderdelen zijn wel lastiger om aan te komen, maar wat Roelof al zegt kun je ook daar wel aan onderdelen komen. Ik haal dat bijvoorbeeld uit Amerika en dat heb ik vaak na een week al binnen.

    M.v.g. Mark
     
  5. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Iedereen super bedankt voor de snelle en helpende reacties! Ik denk dat ik ga voor een Capricorn om diverse redenen. 1. wat een. prachtig chassis. 2. De onderdelen zijn direct te verkrijgen bij abc rc shop. Rij nu zelf fanatiek met een Kyosho DRX en ben dik tevreden met deze auto als het gaat om samen met mijn vriendin door de veldjes en bouwterreinen scheuren.
     
  6. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Iedereen super bedankt voor de snelle en helpende reacties! Ik denk dat ik ga voor een Capricorn om diverse redenen. 1. wat een. prachtig chassis. 2. De onderdelen zijn direct te verkrijgen bij abc rc shop. Rij nu zelf fanatiek met een Kyosho DRX en ben dik tevreden met deze auto als het gaat om samen met mijn vriendin door de veldjes en bouwterreinen scheuren.
     
  7. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Capricorn is zeker een hele mooie auto. Wil je ook NK's gaan rijden? Daar zijn ook een aantal capricorn rijders.

    M.v.g. Mark
     
  8. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Of ik NK's wil gaan rijden weet ik nog niet, kans van wel ;) . In eerste instantie wil ik om te beginnen puur voor de hobby en de techniek gaam rijden. Goed leren rijden tips en tricks van andere rijders meenemen om zo mijn wagen en mijn rijtechniek goed in het snotje te krijgen.
     
  9. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Welk circuit ga je rijden? Wij komen nog in Genk (aankomend weekend) Heemstede, Groningen en als laatste Rucphen.
    Kom een keer langs en zie hoe het er aan toegaat.
    Als tip kan ik je meegeven om alvast de Novarossi stürm met de Hipex uitlaat aan te schaffen. Deze motor combo is verplicht namelijk voor de NK.

    M.v.g. Mark
     
  10. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Ik woon net iets onder Deventer (waar alleen met elekto gereden mag worden) Voor nitro zal ik in Apeldoorn moeten zijn. Is Capricorn trouwens een merk dat zich helemaal zelfstandig heeft weten te ontwikkelen of heeft dit merk iets met Serpent te maken?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Capricorn heeft bij hun 1e modellen goed naar Mugen en Xray gekeken maar van daar wel verder doorontwikkeld. Het heeft idd niets met andere merken te maken.
     
    Diederik95 vindt dit leuk.
  12. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Ah oke haha! Heb nu even een lijst gemaakt voor het totaal plaatje Capricorn chassis, Novarossi motor, Capricorn/Matrix wielen, Bittydisign body, servo en zender/ontvanger ben ik nog niet helemaal uit wat een juiste keuze is voor deze auto.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Servo moet je kiezen aan de hand van je ontvangeraccu. Ga je LiPo rijden moet je een HV servo gebruiken, neem je een NiMh of een LiFe pakket kan je prima op standaard 6v servo's rijden. Qua snelheid 0.1sec over 60 graden of sneller en qua kracht minimaal 8kg. Neem voor gas en stuur een dezelfde zodat je een 3e als reserve kunt nemen.

    Zenders, Neem in ieder geval iets met een high framerate zoals de Spektrum-pro modellen, de betere Sanwa, KO en Futaba modellen. De hogere framerate zorgt voor meer gevoel, precisie en ook meer snelheid.
    Ben je een stick liefhebber kom je alleen nog uit bij de Sanwa Exces-Z en de Futaba T4GRS.
     
  14. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Dank voor je antwoord Roelof! Hoe voorkom je eigenlijk de brandplekken en het smelten van je body door de uitlaat als je met nitro rijdt? Veel gaten voor koeling maken in de body heeft denk ik ook weer veel nadelen voor de aërodynamica?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De uitlaat hangt vrij van de body dus je zult geen smeltplekken krijgen. Sommige mensen willen wel eens wat aluminium tape aan de binnenkant van de body bij het uitlaattuitje plakken om het iets beter tegen de opspattende uitlaatgassen te beschermen maar dat is niet nodig.

    Wat gaten betreft, de reglementen staan alleen de nodige toe.....
     
  16. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Met de Hipex uitlaat en een SRS-N body krijg ik toch meestal wel een klein smeltplekje op de body. Het is allemaal net een beetje krapper dan bij een 1:8 ;-)
     
  17. Diederik95

    Diederik95

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Harfsen
    Zijn er winkels waar je een auto kan uitproberen op een baan? Mijn voorkeur gaat uit naar een Capricorn lab c03. Maar voor hetzelfde geld vind ik het helemaal niet fijn rijden. Of is dit puur een kwestie van zodanig afstellen dat de auto voor jezelf fijn rijdt??
     
  18. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Ik denk niet dat er winkels zijn die je de auto laten rijden op een baan. Maar uiteindelijk is de setup van de auto veel meer bepalend dan (het merk van) het chassis. Dat komt omdat de verschillende chassis momenteel heel erg op elkaar lijken. Ze hebben allemaal vrijwel dezelfde layout en afstel mogelijkheden, en ook de geometrie ligt niet ver uit elkaar. De setup en technische staat van onderhoud van de auto is wat het verschil maakt.
    Wat dat betreft is de auto waarvoor je het makkelijkst aan onderdelen kan komen en waarvoor je lokaal wat ondersteuning kan krijgen in de vorm van andere, meer ervaren rijders met dezelfde auto, de beste keuze. Je kan dus het best naar de vereniging gaan waar je wilt gaan rijden (AMCA in Apeldoorn begrijp ik uit je eerdere posts) en daar informeren met welke auto daar het meest gereden wordt. In Apeldoorn is dat denk ik de Xray.
    Voor een zender zou ik kijken in het middensegment van de gerenommeerde merken. Concreet bedoel ik dan de zenders tussen de 200 en 300 euro van Sanwa of Futaba, zoals de Sanwa MT-S of de Futaba 4PV, of de iets oudere Sanwa MT-4 / MT-4S of Futaba 4PL / 4PLS. Kwalitatief goede en betrouwbare zenders, snel, alle features die je nodig hebt. Mocht je echt graag willen besparen op de zender (zou ik niet doen, een goede zender gaat jaren mee), is een Sanwa MX-V een optie. Die heeft eigenlijk ook alles wat je nodig hebt, maar is qua gevoel wel een stuk minder. De echte high-end zenders als de Sanwa M12, Futaba 7PX, die wel 400 euro of meer kosten, voegen naar mijn mening weinig toe ten opzichte van de modellen uit het middensegment.
     
  19. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Vergeet verder niet dat je een startkist nodig hebt voor deze auto's. Als servo's zijn in de brandstof 1:10 klasse de Savox 1251 een populaire en goede keuze.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De Savox 1251 is populair maar geen HV servo. Als ontvangerpakket moet je dus een 6v NiMh of een 6.6v LiFePo pakket nemen. NiMh wordt misschien door velen afgekraakt maar is wel de meest simpele en betrouwbare accu in gebruik en laden.

    OK, pluggen van producten is niet wenselijk maar ik heb samen met iemand een kompleet rijklare MRX6 overgenomen (ik de auto, hij de motoren) waar we nog een Sanwa M11 aan overhouden. De zender zou flinke gebruiksporen hebben maar kan een prima startersoptie zijn.
    Wil je voor nieuw gaan zou ik voor een Futaba gaan omdat die altijd het beste bereik heeft, de 4PLS is over de grens met 2 ontvangers (!!) voor een prima prijs te vinden.
     

Deel Deze Pagina