NK 1:10 brandstof

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door arcell, 21 feb 2013.

  1. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Na een aantal jaren van afwezigheid ben ik best benieuwd waarom de 1:10 klasse NK/Nomac zo heeft moeten inboeten, nota bene is het volgens mij allemaal eerlijker, goedkoper en toegankelijker geworden heb ik begrepen.
    De 1:10 is volgens mij bij uitstek de klasse om met min of meer "standaard" motoren te rijden en zou als gevolg moeten hebben dat nu iedereen echt gelijke kansen heeft en dus een aantrekkelijk deelnemersveld, maar niets is minder waar............zo lijkt het.

    Ik ben erg benieuwd,

    Heel voorzichtig misschien ook een oproep aan 1:10 rijdend Nederland en België om je toch misschien in te schrijven en de nieuwe opzet een kans te geven..??
     
  2. ma_RC_el

    ma_RC_el

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Herten
    Volgens mij zaten er heel veel rijders ook niet te wachten op de veranderde reglementen. De rijders die met de stock motor wilden rijden konden dat al in de nomac cup. Diegene die dat niet wilden hadden het NK. Ik ben bang dat de enige reden om het NK motorreglement te wijzigen is om weer eens een NK naar de MACH te halen. Ten slotte zitten daar ongeveer de enige rijders die deze motoren al beschikken en goed kennen.
    Eerlijker? Ik zie niet in wat er eerlijker geworden is. Smeren wordt nog steeds niets aan gedaan en de 'stock' motoren worden niet gecontroleerd op het nog 'stock' zijn (wat je daar ook onder verstaat).
    Goedkoper? Mijn persoonlijke ervaring is dat de N12T1 motor beduidend minder lang meegaat dat een 'duurdere' snelle motor. Dus op de lange termijn betwijfel ik of het zoveel goedkoper is. Omdat hij zo goedkoop is, is iedereen ook sneller geneigd een motor af te schrijven en een nieuwe uit de kast te trekken. De running kosten kwa brandstof en banden zijn wel wat lager.
    Toegankelijker? Wel als je al over de motor beschikt, maar dat was ook met de regels van vorig jaar zo. Nu is het juist minder toegankelijk voor rijders die deze motor niet hebben.

    Kwa rondetijden ligt het veld waarschijnlijk inderdaad dichter bij elkaar en dat zou je als spannend kunnen ervaren. Maar al die keren dat je gaat trainen en dus geen deur-aan-deur gevechten hebt, geeft deze stock motor mijns inziens beduidend minder uitdaging.
     
  3. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Volgens mij is een NK binnen halen het laatste wat de mach wil, geeft alleen maar gedoe. veel clubs organiseren een NK voor de 1000 euro die ze ermee kunnen verdienen, dat heeft de mach echt niet nodig. De mach heeft een club kampioenschap groter dan de nomac en het NK bij elkaar. Mach heeft niets met die regelgeving te maken.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Waar haal jij die 100 deelnemers vandaan? de club krijgt een tientje per volle licentiehouder en dan nog wat van de extra inschrijvers. 1000 euro gaat het niet worden ;)

    Door de jaren heen zijn er wat mensen overgelopen naar de 1:8. Div. redenen zijn aangedragen zoals gezelligheid en een betere uitdaging in de competitie vanwege de grotere groep en de bredere top.
    Mijn mening is dan ook dat laagdrempelige reglementen alleen niet de mensen zullen trekken en het is nog de vraag wat je aan opkomst gaat krijgen, net als met het nieuwe bandenreglement bij de EFRA zal je dat tijdens de 1e race weten.

    Toegegeven dat de 1:8 zonder de komst van de Belgen ook niet gewenste aantallen zal krijgen maar het is wel vreemd dat ook de 1:10 rijders uit Belgie niet veel komen over waaien. En dat terwijl landelijk gezien er net zoveel als 1:8 mogelijk nog wel meer 1:10 rijders bij clubs rijden.....
     
  5. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    gelukkig er bestaan ook nog normale antwoorden.........................
     
  6. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Wat bedoel je daarmee?
     
  7. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Off Topic:
    Ik denk dat Ruud de eerdere antwoorden niet echt kan waarderen Peter. Nu kan ik dat goed begrijpen omdat Ruud probeert mensen warm te maken voor een onwijs leuk, sportief en gezellig seizoen NK 1/10 brandstof en de eerste antwoorden hier niet echt een positieve inbreng aan geven.


    On Topic:
    Na twee seizoenen met dit concept op clubniveau te hebben gereden met deze motor moet ik zeggen dat dit goed bevalt. De motor heeft zicht zeer goed gedragen, ben nog steeds met de 1e aan het rijden en de 2e ligt nog nieuw in het doosje te wachten op mooi weer voor dit seizoen :), en heeft misschien aan vermogen iets ingeleverd maar is bijna net zo snel als een topmotor van 4x de prijs.

    Ook is het nu weer veel belangrijker om je auto in orde te hebben. Betekent dat je dus minder tijd kwijt bent aan het (te kritisch) afstellen van je motor en meer tijd moet/kunt investeren in de auto. De onderlinge verschillen zijn kleiner, je hebt niet meer te maken met geselecteerde tegen standaard motoren, en de strijd is veel groter. NK/EK rijders die hebben meegedaan aan deze (club)competitie, het verschil per ronde is ca. 0.3~0.5 seconde ten aanzien van hun top motoren., hebben hier veel aan gehad en vinden het zeker geen straf om hieraan mee te doen.

    Voor een kleine RC markt, wat Nederland eigenlijk maar is, met diverse clubs en hun eigen regels is het misschien wel een uitkomst om een "standaard" competitie te starten. Als je in de echte autowereld kijkt zijn (bijna) alle klassen gereguleerd en zijn de "cup" klassen nog steeds de meest aantrekkelijke om zelf aan mee te doen. Dit zijn ook de klassen waar de meeste inschrijvingen op zijn. De hoop is dan ook dat andere verenigingen deze competitie gaan steunen om zo op club niveau een brede basis aan (nieuwe) rijders klaar te hebben voor een onwijs leuke competitie. Dit is ook eigelijk hoe had moeten gaan. De clubs eerst, daarna pas de NOMAC.

    Als je naar de elektro 1/10 kijkt zie dat het grootste evenement (ETS, ca 150 rijders per evenement in 6 landen) dit in heel Europa op deze manier van de grond heeft gekregen. Ook hier waren de rijders eerst sceptisch maar is nu uitgegroeid naar de succesformule in de on-road RC.

    Al met al zijn er een hoop afwegingen om dit wel/niet te doen en is er door de NOMAC rijders voor dit concept gekozen. Ikzelf denkt dat dit een kans bied om deze klasse weer te laten groeien (van onderuit) en dat dit weer naar een groei zal leiden in een aantal jaren waarmee weer een "echt" NK van de grond komt.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Afgelopen zondag hoorde ik dat er nogal wat kritiek was op de genomen beslissingen tijdens de NOMAC vergaderingen. Veel rijders zouden andere gedachtes hebben en willen meer een enkel evenement wat een (lang) weekend duurt en hebben de verenigingen (!!) dit in hun ogen verkeerd besloten.

    Dan heb ik toch de vraag zoals ieder jaar met de 1:10 sectievergaderingen: Waar zijn die rijders die met hun stem de koers kunnen bepalen en hoe kan het dat clubvertegenwoordigers anders stemmen dan wat de rijders willen?
    Duidelijk beseffen de 1:10 rijders niet hoe belangrijk hun stem daarin kan zijn en volgt er meestal wel op het internet dit soort discussies. Ook de clubrijder als potentiele NK rijder moet weten dat zijn stem wel degelijk via zijn vertegenwoordiger gehoord kan worden.
     
  9. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Je hebt altijd dat achteraf gelul. Was vorig jaar volgens mij ook zo.
    Ik kan je wel vertellen dat wij (KWC bestuur) hier heel blij mee zijn hoe de huidige opzet is.
    Wij zagen dat namelijk niet zitten om 1 groot evenement te hebben in het jaar.

    M.v.g. Mark
     
  10. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Het is eigenlijk heel simpel, iedereen die mee doet aan de klasse mag aan het einde van het jaar voorstellen indienen en stemmen over de toekomst.
    Dat is dit jaar ook gebeurd en de uitkomst is bekend, hier zijn voor en tegenstanders voor te vinden.

    Het moet beginnen met een gezonde club competitie en daarop volgend een NK, de afgelopen jaren stelde het NK in mijn optiek niks voor, het waren veredelde club wedstrijden. Kampioen van de armoe kon men er worden.

    Het is klasse dat de Nomac mee is gegaan met het opstarten van een beter betaalbare klasse waarin gelijkheid voorop staat, op de Mach werkt dit systeem prima en de groei is er nog niet uit. AMCA heeft een zelfde klasse en de rijders die ik gesproken heb zijn er blij mee. Op Utrecht rijden ook een paar mensen met de motor. Tijdens mijn bestuur tijd op de Mach heb ik gesproken met rijders van de AMCA over het uitwisselen van club wedstrijden, men stond hiervoor open. Clubs zouden eens samen moeten gaan werken en een vergadering ertegenaan gooien. Ze moeten een visie uitzetten en zich daar een jaar of 5 aan houden.

    Het klopt idd. dat de ideeën voor deze Nomac stock klasse komen van de Mach, ook dat de meeste NK stock deelnemers rijden op de Mach, het is onzin dat de Mach er alles aan doet om het Nk terug te krijgen. Dit is waarschijnlijk een gedachte die bij het oude beleid van de Mach hoort, dat is verleden tijd.

    Wel is het logisch dat tijdens een stemming de Mach rijders veel invloed hebben aangezien er veel mensen mee doen in de klasse. Dit jaar doen er geen Mach rijders mee met het NK stock, die rijden allemaal in een volle stock klasse op de Mach waar iedereen gelijkwaardig goedkoop lol heeft en 16 blank qua rondetijd doet.

    De stock klasse heeft alles in zich om de 200mm weer tot een grote landelijke klasse te laten groeien. Daarnaast zijn er natuurlijk gewoon minder mensen die geld over hebben om een NK 200mm seizoen te rijden. De 200mm klasse is nou ook weer niet erg makkelijk voor beginners om in te stappen, er is behoorlijk wat kennis voor nodig om goed rond te gaan op een baan.

    Het is jammer voor de NK rijders, zij kunnen nu niet meer racen met de vrije motoren in een landelijke competitie. Het is wat makkelijk om daar de Mach de schuld van te geven.

    Gelukkig is de KWC wel blij met de opzet, laten we hopen dat de 200mm klasse nog lang blijft bestaan en weer gaat groeien. In mijn optiek zijn de geschepte voorwaarden tot succes nu aanwezig.
     
  11. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Ook een duit in het zakje doen :)
    Juist doordat er in 'mijn' vereniging AMCA is gekozen om in de 1:10 brandstof voor een standaard motor te kiezen, heb ik na 25 jaar besloten weer brandstof te gaan rijden.
    Kostenfactor, zaken eenvoudiger maken en meer competitie spelen voor mij hierbij een belangrijke rol. Analoog het betoog van KweetNiet.

    Zelf kan ik uit ervaring zeggen dat het in de EC10 een super besluit is geweest om met standaard motoren te gaan rijden. We hebben hier een super competitie voor teruggekregen. Ook op clubniveau.

    Zelf denk ik dat het een heel leuk en competatief seizoen zal worden!
     
  12. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    makkelijke beslissing dus

    de meeste antwoorden zijn best positief uiteindelijk, en daar ben ik blij om, laten we er met zijn allen dan maar wat van maken, is het niet dit jaar dan maar volgend jaar, mijn dank voor de reacties.

    Ruud
     
  13. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Dit jaar ook Ruud en volgend jaar zeker.
    Heb mij net even ingeschreven om een bekertje te pakken..
     
  14. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Mooi zo

    Het gaat moeizaam Roy maar ik zie dat er inderdaad toch nog een kans is, Sander heeft zich ook ingeschreven.
    Nou maar hopen op nog een paar mensen die het land in willen.

    Het is jammer dat de nomac klasse apart is want anders zaten we alweer op een wat beter aantal mensen, ik zie overigens de zin van de Nomac klasse niet dit jaar immers een ieder rijd nu met een zelfde motor, misschien zouden we het gewoon samen moeten voegen.

    Ik heb inmiddels gereden met mijn nieuwe auto en "standaard" motor en ben er heilig van overtuigd dat dit de redding van de 1:10 moet en kan zijn..............
    Geen oordoppen nodig, lekker rijden, zeker snel genoeg, zeer geschikt voor een "eerlijk" competitie verband, rondetijden die voor de meesten onder ons zeker niet langzamer zullen zijn, eerder sneller, zeer gunstige exploitatiekosten.
    In 1 woord echte autosport wat mij betreft.

    Jaren geleden heb ik vanuit mijn tijd bij Serpent al eens promotie gemaakt om met een dergelijke combinatie te gaan rijden, we/ze waren er toen niet rijp voor, de gevolgen in de jaren daarna zijn ons allen duidelijk maar gelukkig gaat het in de herkansing.

    Ik hoop en zal mijn best (gaan) doen om dit tot een succes te laten worden, de 1:10 BC moet blijven bestaan en de klasse en de auto's zijn gewoon geschikt voor deze combinatie.

    Oude tijden zullen herleven wat mij betreft, en wellicht ook wel internationaal op termijn.
     
  15. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Vergeten...........

    Oh ja, haast vergeten, ik heb zelf dus gereden met het nieuwe motor/uitlaat concept en was zeer, zeer enthousiast over de combinatie, voor de sceptici alhier, deze motor loopt heerlijk en gaat heeeeeel lang mee, veel langer dan de motoren uit de tijd toen ik ze niet zelf hoefde te betalen.
    Na inventarisatie bij diverse club rijders op de mach bleek dat iedere rijder nog gebruik kan maken van de motor waar hij het hele vorige seizoen mee heeft gereden, (zonder het vervangen van lagers, drijfstangen, zuigers en aanverwanten).

    De motor heb ik gedemonteerd en ziet er van binnen ook prima afgewerkt uit, de stationaire loop is uitstekend, je kan gerust koffie gaan drinken.

    1 ding wat ik persoonlijk wel heb gedaan is de nieuwe motor ontdoen van zijn fabricage smering/vet, even reinigen dus en hem voor de inloop voorzien van 2takt olie die oplosbaar is in methanol, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.
     
  16. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik hoop toch wel dat er meer rijders zijn die zich nog gaan inschrijven. Het is nu wel heel erg matig. Als er zo weinig zijn gaat het niet eens door toch?

    M.v.g. Mark
     
  17. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Volgens mij doen ze nu de nomac en het nk bij elkaar en zijn er 10 rijders.
     
  18. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Waar staan trouwens de notulen van de laatste vergadering van de Nomac etc.?
     
  19. xray

    xray

    Lid geworden:
    2 okt 2009
    Berichten:
    168
    Is de keuze van de motor bij het nk nog vrij ( er was sprake dat deze ook met de nomac motor gingen rijden ) ???
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, NK zou ook met stock rijden.

    Ik heb nog wel de notulen.....
     

Deel Deze Pagina