NK F5J 2018 1e Wedstrijd 21 April Nijverdal

Discussie in 'F5J' gestart door Lyckele, 3 apr 2018.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Tijdens de jaarverghadering hebben we afgesproken dat de Unilog leen-loggers zouden worden vervangen door Altissen.

    Net op tijd zijn de gloednieuwe Altis Nano´s binnen (7 stuks) en klaar voor de wedstrijd van zaterdag.Heel compact en zoals gewend van Altis met ingebouwd display, een mooi apparaatje.
    Dus ook voor beginnende F5J piloten zonder logger en met weinig ruimte in de romp is er geen geen excuus meer, gewoon meedoen!
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In het kader van vele handen maken licht werk, ben ik blij te kunnen melden dat er voor de rest van het seizoen vrijwilligers bereid zijn gevonden ieder een steentje bij te dragen aan de organisatie.

    Jacob zal de deelnemerslijst klaarzetten voor de laptop en de scorekaartjes verzorgen, Justus zal samen met Jacob helpen met communicatie, Ab springt op de achtergond ook wat bij, Gertjan het transport en opslag van de spullen en zo voort (en ik vergeet vast nog wat).
    Heel leuk om te zien hoe dat samen zo kan, super mannen!

    Als er meer mesen een handje bij willen springen, laat maar weten, heel graag! Of zaterdag even bij Ab langslopen, vele handen maken licht werk.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Robert,

    In plaats van de QR code, kun je ook dit linkje gebruiken:
    http://www.gliderscore.com/escoreinterface.aspx

    Op de scorekaartjes staat deze link ook, rechts onder naast de QR code.
    Hier een voorbeeldje van een test die ik aangemaakt heb:

    upload_2018-4-19_19-30-41.png

    Na klikken op bovenstaande link vraagt de pagina je om een competition ID.
    In de link staat de ID van de wedstrijd, in dit geval " 311BF5d1528c1 "
    Heb je die ingevoerd vraagt de pagina je om een pilootnummer, dat is het meest rechtste nummer, in dit geval " 50 " .
    Heb je die beiden ingevoerd, kun je je score voor je ronde invullen.

    Dat kan alleen als de wedstrijd ´geopend´is door de wedstrijdleiding. Ik heb hem nu even openstaan, maar lees je dit later kan het zijn dat er voor deze testpiloot niets ingevoerd kan worden omdat hij gesloten is.


    Piloten met een QR-code scanner hebben het natuurlijk makkelijker, die maken een foto van de QR code en zitten meteen op de juiste pagina.
    Voor de niet smartphone bezitters staat op de tablet bovenstaand linkje ook, en ook een QR-code scanner.
     
    Lyckele en jacobbos vinden dit leuk.
  4. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hoi Gerben,

    Mooi, wel jammer dat het aspx is en dus Windows IIS server die er achter draait. Wat eigenlijk erg vervelend is als je zelf iets wilt hosten. Zou mooi zijn geweest als de backend op OpenSource standaarden gebaseerd zou zijn.
    Linux, BSD met Apache, Nginx, Mysql/MariaDB en Postgresql. Dan zou ik zo een "offgrid" oplossing kunnen bieden en ter beschikking stellen. Ik zie trouwens dat de server in US staat. Hoe zit het met privacy en EU richtlijnen?

    Groet en tot zaterdag
     
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Komt nog bij dat je een foutmelding krijgt als je de QR code scant en wilt openen, de App Transport Security ATS genaamd verlangd een https of te wel een secure verbinding. De link naar GS is niet https :( en dus krijg ik een Load failed !!!

    Via een omweggetje kun je het dan wel in safari openen, maar zo zou het toch niet moeten zijn.

    Zijn er al meer die het geprobeerd hebben en/of is er instelling die ervoor zorgt dat het altijd in Safari geopend wordt ?
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Robert,
    De wedstrijden worden als private ingesteld bij Gliderscore. Ok, geen secure verbinding etc, maar als je je naam en scores niet online wilt hebben, dan zullen we een fake naam voor je gebruiken als je dat liever hebt. Veel meer dan naam en scores wordt er niet gebruikt is Gliderscore. En je score wordt ook op de F5J site gepubliceerd. Wil je incognito, dan zeg je het maar, en geef maar een naam door aan de organisatie.

    Een lokale server met wifi verbinding is als eerste onderzocht. En hoewel Gerry Carter (Gliderscore) ons altijd ter wille is geweest bij allerlei vragen en verbeteringen, was dat in dit geval niet mogelijk gaf hij aan. Ik ben er zeker van dat iemand een lokale versie zou kunnen bouwen, het gaat mijn kennis te boven. Maar als je je geroepen volt Gilderscore te back-engineeren en een loakel versie te ontwikkelen, dan graag.

    Karel: we zullen best wat aandachtspuntjes tegenkomen. Maar met een beetje goede wil en flexibiliteit komen we er wel denk ik. En hopelijk worden dan de voordelen (instant resultaten te zien, minder werkdruk voor wedstrijdleiding) ook duidelijk en gewaardeerd.
    Die Transport Security app, is dat een ingebouwde beveiliging op je werktelefoon?
     
  7. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Nee zeker niet, dat is een eis die Apple aan App makers stelt , dat ze dus alleen verbinding naar een secure (https) website mogen maken.

    Inmiddels heb ik vastgesteld dat de webbrowser Chrome ( verkrijgbaar als App op een IPhone) ook een ingebouwde QR scanner heeft die direct de http van GS opent. Installeer de chrome app, open deze en klik op ze URL zoekbalk. dan verschijnt er een keyboard en een icoon voor microfoon en scanner. Klik op de scanner en scan de QR code. Je komt dan meteen op de juiste webpagina van GS.

    Dit soort zaken en het feit dat niet iedereen beschikt over de juiste middelen en kennis moet je wel goed overzien voordat je tot zoiets over gaat.
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Welke qr code scanner gebruikte je dan? Gewoon de ingebouwde camera app? Want dat lijkt hier probleemloos te werken. Althans, ik kan qr codes openen die niet naar https sites verwijzen.

    Er wordt op de f5j site voor iPhone een scanner app aangeraden, maar QR scan functionaliteit is gewoon standaard aanwezig in de camera app van elke iPhone. Misschien ligt het specifiek aan die app? Of mis ik nu iets?

    Kan ik dit ergens testen?
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2018
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Jaap de door de organisatie aanbevolen App heeft dit, alle QR code scanners die ontwikkeld of ge-update zijn na 1-1-2017 daarvan wordt geëist door Apple dat ze ATS standaard hebben volgens vele bronnen gevonden met google.
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Maar probeer het eens met de ingebouwde camera? Er is op iPhone echt geen losse QR app nodig.. Althans niet op iPhones waar de laatste iOS versie op draait.

    [​IMG]

    Hier een code die naar een niet https site verwijst. Die kan ik gewoon openen met de normale camera app.

    Het komt vast goed morgen
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2018
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even getest en het lijkt voor iPhone zo te zijn dat het met de gewone camera-app gewoon werkt en zodra je een app van derden gebruikt krijg je mogelijk een probleem.

    Tip voor iPhone gebruikers: gebruik gewoon de standaard camera app en NIET de aanbevolen app op de f5j site!! Of gebruik chrome zoals Karel aangaf. Dat werkt ook!
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2018
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank voor het meedenken mannen!

    Ik heb tests gedaan met de tablet, dat leek goed te werken. Zowel via de e-scoring link, als via een QR code scanner.

    Nu was de tablet iets ouder en kon ik met Android 5.1 niet QR Droid installeren. Heb een andere gepakt, die zijdelings wat reclame laat zien. Werkte overigens gewoon, dus deelnemers zonder eigen smartphone kunnen ook scannen op de tablet. Er zullen vast nog wat kleine hickups zijn, dat is te verwachten bij veranderingen. Maar voor de toekomst zou het ideal zijn als we dit systeem kunnen hanteren.
    En mocht het echt niet hanteerbaar blijken te zijn, kunnen we kijken naar verbeterinngen of terug gaan naar de oude situatie.
     
  13. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Klopt, helemaal correct :thumbsup:
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Niet dat het echt nodig is om nog te zeggen, het gaat natuurlijk door morgen!!!
     
    jve vindt dit leuk.
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Lijkt me ook:
    upload_2018-4-20_20-35-58.png
     
  16. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Oei en ik had nog zo gehoopt op een stormachtig begin van het seizoen voor het vliegen en smooth sailing voor de organisatie ... maar ja lijkt haast anders om, mede waarschijnlijk door mijn opmerkingen.

    Tot morgen.
     
  17. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    (citaat Blacquièrdinges #14) Waarom gebruiken we dan niet gelijk de telemetrie data. Ik ga mijn telefoon echt niet meenemen want dan ben ik zeker afgeleid en kan/moet ik werken. Dus nee telefoon blijft thuis.
    Ik zet de telemetrie data aan op de altis en laat de resultaten wel door de helper uit lezen. (einde citaat)

    Dat lijkt mij geen optie. Telemetrie is alleen toegestaan voor de boordspanning. Ook moet de software in de Altis versie 5.5 zijn.
    Het wordt echt mooi weer morgen ......

    Groetjes Frans
     
  18. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    jve vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het verslag komt over enkele dagen.
    Nu even de vermoeide benen omhoog en met biertje erbij nagenieten:beer:
     
    jve vindt dit leuk.
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ben wel benieuwd naar de/het gruppenbild!
    Maar wat n geweldige dag, super. En Nijverdal had het weer goed geregeld, dank daarvoor!
     
    Lyckele vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina