Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen worden ze hier allemaal lichtelijk opgewonden van dat benzine verhaal....
    De gloeiplugbrandstof is hier momenteel zo duur (ruwweg 10 euro per liter 10% Nitro, en relatief goedkope wonderolie) en de benzine zo goedkoop dat zelfs met de allerduurste 2-takt olie die je hier vinden kan (die toch 8 à 9 euro per liter kost), de besparing op de brandstofkosten ruwweg 90~95% bedraagt.....
    Daarmee koop je hier binnen een jaar van de besparing een nieuwe motor plus wisselgeld.
    (ik heb de hele middag voor de grap zij aan zij gevlogen met iemand met een ASP 52 viertakt, zelfde motor als waar ik mee vlieg. Hij was ruim een halve liter methanol à 5 Euro kwijt, ik een kwart liter peut à 25, mischien 30 cent).
    En aangezien modelvliegen voor de meeste mensen hier toch al een schreeuwend dure hobby is, geloof ik dat al een man of vier alvast een ontstekingssetje gekocht hebben...
     
    Jonkje en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waardoor is methanol daar zo duur?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Methanol niet... dat kost maar iets van 80 cent de liter: de lijnbesturingsjongens spoelen hun modellen schoon met klare methanol, en de teamrace jongens koelen er zelfs de motor mee af om de herstart te versnellen.
    Brandstof is hier duur, tenminste, als het van een merk is. Ik zie hier eigenlijk alleen maar "VP fuel", geen idee wat er allemaal nog meer te koop is.
    Vorig jaar waren er een aantal mensen die ter plekke min of meer per tankje een plonsje brandstof stonden te mengen, maar dat heb ik dit jaar nog niet gezien.
    Kan ook komen omdat ik teveel met andere dingen bezig ben, heb afgelopen weekend op een paar minuten na 3 uur motorlooptijd gescoord (en geen klap verkeerd, geen hikje of plofje, en iedere start "onmiddelijk".... Als het niet zo simpel na te maken was, zou er hier met 100% zekerheid een markt voor zijn)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De kant en klare brandstof wordt geimporteerd en dan pakt de regering een hoop belasting.
    Tegenwoordig worden zelfs de koffers van indonesiers die een tijdje in het buitenland geweest zijn gecontroleerd.
    Als er iets van waarde inzit dan kan je meteen betalen.
    Een vriendin van me moest 3 maanden geleden ruim 250 euro betalen omdat ze wat dingen mee teruggenomen had naar Bali.
    En mijn vriendin gaat in maart terug naar Bali, ze laat de "dure" dingen maar hier bij mij anders moet ze honderden euro's betalen.
    En de regering zegt dat ze de belasting gebruiken voor verbetering van de infrastructuur.
    Tuurlijk!

    GJ
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    lijkt nederland wel....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan dat niet bevestigen: ik bracht een compleet modelvliegtuig mee, in een grote rode houten kist (die overigens wél aanleiding was om mij door de "rode straat" te sturen op het vliegveld in Jakarta, ofwel door de X-ray machine) maar ik mocht gewoon doorlopen, niemand die ook maar érgens om vroeg verder....
    Of er op de import veel geheven word, ik weet het gewoon niet. Ik denk dat het eerder een kwestie is van een hele kleine markt.
    Als ze hier geld willen verdienen met belasting, hoeven ze alleen maar de benzine één cent duurder te maken, want echt ALLES en IEDEREEN rijd hier, voor zelfs de kleinste afstanden, en gezien de drukte is het verbruik relatief superhoog (je mag blij zijn als je brommertje 1:15 haalt vanwege het optrekken en afremmen, om van je auto nog maar te zwijgen).
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ze hebben geprobeerd de benzineprijzen te verhogen maar dan komt het hele volk in opstand.
    Op Bali is alles al 2x zo duur als op Java en omdat de regering dat ook ziet betalen de balinezen meer belasting.
    Maar misschien zijn ze op Java weer wat soepeler op de luchthaven maar ik heb afgelopen maanden 4 balinezen die terug gingen naar Bali gehoord dat de hele koffer omgekeerd wordt en alles wat ze denken dat import is moet belasting over betaald worden.
    Dus ik ben nu druk bezig nep-bonnetjes te maken voor alle spullen van mijn vriendin,

    Misschien doen ze het alleen bij de eilandbewoners want ik moet toegeven dat alle keren dat ik daar geweest ben (30 a 40 keer) ik maar 1 keer aangehouden ben en dan alleen omdat ze iets raars zagen.
    Ik had een paar kilo chocola en kaas meegenomen.
    Dat heeft me 1 reep chocola gekost.
    Een andere keer had ik een Evolution stermotor uit Hongkong bij me en toen keken ze alleen wat het was en ik hield me van de domme (saya tidak berbicara bahasa indonesia) en ik kon gewoon doorlopen.
    OK boss!

    Misschien ook een beetje geluk hebben en als een botte bule doorlopen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar ik weet wel dat ze op Bali sowiso meer meepikken van het toerisme, en ook wat benauwder zijn voor terrorisme.
    En helaas wijst de praktijk uit dat buitenlanders op Bali over het algemeen geen terrorist zijn.
    Hoe dan ook, ik kreeg alles gewoon mee, zonder gezeur.

    Overigens, de benzineprijzen zijn hier in een jaar tijd met een kleine 40% omhoog gegaan, van 5500 Rp naar 75 Rp per liter, maar de koers is zodanig, dat voor mij de prijs hetzelfde is gebleven (ongeveer 45~50 cent per liter).
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Moet die 75 Rp niet 7500 Rp zijn? Anders is de prijs wel heel erg veel gedaald. ;);)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, sorry, twee nullen vergeten.... 7500 Rp
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Men vind het niet leuk als ik op mijn YouTube kanaal video's plaats van de club, om reden dat het een in principe operationele miltaire basis is en ik een buitenlander (de basiscommandant had blijkbaar al heel snel in de gaten dat ik twee of drie video's geplaatst had en ik kreeg het verzoek die te verwijderen), maar blijkbaar is social media voor Indonesiërs geen probleem, daarom:



    Ondertussen lag ik vanmiddag wat uit te puffen in de AC, begint in een keer het hele huis te schudden.... Iedereen naar buiten (snel de GSM, laptop en kleindochter meegegrist). Nergens paniek, maar het water in het aquarium klotste behoorlijk.

    Volgens dochterlief een flinke, maar niet zo heftig als half December (toen was ik hier nog niet).
    Zo maar even op het nieuws kijken....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, met dank aan Herman Busking, die mij van een origineel setje vleugelribben voorzag, een nieuwe vleugel gebouwd voor de
    "moderne snelbouw-charter", ter vervanging van die vreselijk slecht vliegende rotvleugel zonder tipverdraaiing.

    Is goed gelukt: de oude vleugel woog 490 gram of daaromtrent, de nieuwe vleugel, met rolroeren (en twee midi servo's) weegt er maar 410.
    (edit: en dan vind ik, het draadje teruglezend, dit:
    wel grappig, want ik gebruik weliswaar iets lichtere servo's, 30 gram per stuk, maar dan nog....)
    Dat brengt het ongetankte vliegklare gewicht van 2230 gram naar beneden tot 2150 gram, en da's een mooi gewicht....
    Bespannen voor het eerst gedaan met een hetelucht blazer en dat had ik al véél eerder moeten doen. Is behoorlijk goed gelukt.

    Nieuwe vleugel Ratu's Charter.jpg
    De logo's ("robbe" en "Charter") moeten er nog op, maar die laat ik door Raymon snijden, in kleur. Past beter bij het geheel, vind ik.
    Volgend verlof nog eens stabilo en hoogteroer opnieuw bekleden, en dan is het kistje van mijn lieve meissie weer helemaal in topconditie. Ze zou er zóóó trots op zijn geweest....
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nieuwe vleugel vliegt uitstekend! Ingevlogen met een nare hevig turbulente wind, waarbij de vorige vleugel (zie inleiding post 1 en foto's post 14) volledig onvliegbaar zou zijn geweest.
    De kist is bij lange na niet meer zo windgevoelig (al was het vandaag zo turbulent dat hij toch wel stevige opzouters kreeg).

    En niet alleen vliegt en stuurt de kist nu beduidend beter, tot mijn verbazing blijft hij in de landing ook véél beter hangen, en zweeft hij verbazend lang uit voor een Charter....
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2018
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welk profiel heb je voor deze vleugel gebruikt ? ben op zoek naar een geschikt profiel voor mijn kadet , nu volledig vlakke vleugel met vrij scherpe aanzet vliegt werkelijk onaangenaam met wat turbulentie.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon het originele profiel van de "jaren '70 Charter".... Helemaal niks bijzonders, en feitelijk zelfs hetzelfde profiel als de vleugel die er af kwam.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nieuwe vleugel bestickerd.jpg
    Geeft precies de "girly touch" waar mijn lieve meissie zaliger zo trots op zou zijn geweest...
     
    renetl50 en Jonkje vinden dit leuk.
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik hoor mezelf nog zeggen op 4 jarige leeftijd(gisteren 32 geworden)Pap help ik zie hem niet meer, model zat pal in de zon, ik vergeet nooit meer hoe ik vol up gaf omdat ik het model niet zag. Daarna zag ik een vleugel helft naar beneden dwarrelen, (vleugel was erg zwak geworden door de rolroeren). gevolgt door de romp te samen met de andere vleugelhelft. Mijn opa had samen met me vader mijn charter aangepast. Ook rolroeren erin. Dat vergeet ik nooit meer. Hij was geel. Zat een luikje in zodat er snoepjes uitgegooid konden worden met verjaardag feestjes. Leuke herinneringen. Sommige jongens zeggen het me nog als ik hun weer spreek na jaren. Ach ja. Charter en het jeugdsentiment
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Grappig, toen ik 4 was rukte ik de zender uit de handen van mijn vader om weer eens een kist te redden.
    Bouwen kon hij, maar vliegen was een ding. Daarom mocht ik altijd mee.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.975
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het blijven verukkelijke dingetjes, ik vlieg er nog steeds met heel erg veel plezier mee, ondanks of mischien juist wel vanwege het lage vermogen....
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dan kon je al op vroege leeftijd goed vliegen zeg. Dacht dat ik een jaar of 6 was toen ik begon met landen. Door omstandigheden gestopt met vliegen tot een jaar of 5a6 terug. Mijn vader was destijds instructeur. Mijn opa bouwde alles maar kon niet goed vliegen. Zelfde verhaal als jij met je vader;).

    @brutus ik ben daarna gaan vliegen met de club charter van Odoorn. Uit mijn blote hoofd was dat een 4.5cc. Dat vloog beter dan de mijne die ik dacht een 7.5 cc had. Kan me ook nog herinneren dat er sneeuw lag en me vader ski's onder mijn eigen charter had gezet met elastiekjes. Daar schoot 1 van los en ging als richtingsroer fungeren. Resultaat laat zich al raden denk ik. Zal nog eens wat foto's opzoeken. Geloof dat ik die nog ergens heb.
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina