Nog ééén keertje dan.... Mischien wel de laatste charter ooit....

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 6 apr 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind het wel cool....

    IMG_3176.JPG
     
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Is het ook....!
     
    brutus vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is de Charter nog niet af (daar ga ik komende week mee verder, de spullen zijn ondertussen binnen) maar ik heb al wel een paar keer met de nieuwe vleugel op de oude Charter gevlogen, en de vleugel is top!
    Een beetje vaag op de reactie op de rolroeren rond de middenstand, (net alsof er een "dood stuk" zit in de respons) maar een beetje negatieve expo lost dat perfect op.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ja Ja Als t meneer uitkomt gaat ie iets opeens wel elektronisch programmatisch oplossen!

    Hij wil anders nooooit van expo dual rate enz enz horen.. Rare vent
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zie je verkeerd, Niek! :D

    Ik heb nooit problemen gehad met via electronische weg oplossen van lineariteitsproblemen of vergelijkbaar.
    Zo mix ik ook gerust een beetje hoogteroer mee met het gas als een toestel de neiging heeft al te sterk te klimmen als je gas geeft.
    Ik vind een neutraal vliegende kist nu eenmaal prettig, ik hou er niet van om vol gas continue tegen die stick te moeten leunen, of met sleepgas er aan te moeten hangen.

    Wat ik NIET doe, is mixers toepassen om mijn eigen onkunde weg te werken, zoals richtingsroer meemixen met rol omdat ik geen net bochtje kan draaien zonder, of de rolroeren of hoogteroer rond de middenstand "zachter maken" omdat ik niet precies genoeg kan sturen. Dan leer ik liever met de linkerstick sturen (kan ik al, ik vlieg heli en dan moet je wel), en dan concentreer ik mij wel op wat preciezer sturen

    Het enige wat ik wil, is dat het ding voorspelbaar reageert (dus NIET "eerst een hele tijd niks en dan opeens alles"...). En daar is negatieve Expo een probaat middeltje tegen
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je zou ook rolroer-differentiëring (kinematisch! :D) kunnen toepassen. Twee vliegen in één klap.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zit er al een klein beetje in, ik had er rekening mee gehouden bij het plaatsen van de roerhoorns, die zitten een paar mm achter de scharnierlijn. Ik merk weinig haakeffect, wel dat hij een beetje rudder fijn vind om vloeiend de bocht om te gaan.

    Ondertussen, ben ik verder gegaan met een kipsimpele maar toch wel belangrijke job, het ophangen van de motor.
    Aangezien ik een motorsteun tegen het haakse brandschot schroef, zou ik geen motordomp en zijstelling hebben.
    Dus heb ik eerst een half uurtje met een plaat schuurpapier de juiste hoeken (volgens tekening dan) in de motorsteun geschuurd.
    IMG_3195.JPG
    Dat kostte effe wat ellebogenstoom, maar ging vlotter dan ik verwacht had.

    Als het goed is, is het op de foto te zien dat de hele motorsteun "krom" is:
    IMG_3196.JPG

    Het leverde een aardig bultje plastic poeder op :D
    IMG_3197.JPG

    Daarna de romp weer op de tekening, om uit te vogelen waar de steun moet komen zodat de prop weer in de hartlijn en op de juiste hoogte uitkomt. Op de foto is te zien dat de steun wat uit het midden beland is:
    IMG_3198.JPG

    Het afmonteren uiteraard met de gebruikelijke inslagmoeren en M4 bouten.

    Nu de motor op zijn plek hangt, kan ik gaan beginnen met het installeren van ontsteking en tank, en daarna gaan schuiven met servo's, accu en ontvanger, met een beetje mazzel kan ik de goede balans bereiken zonder lood toe te hoeven voegen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even in de gauwigheid alles in het toestel gegooid wat er volgens mij nodig is, en dan kom ik op een voorlopig totaalgewicht van 2325 gram uit....
    Maar ik maak me weinig illusies dat dat het vliegklare gewicht gaat worden....
    Om zonder lood uit te komen moet de 150 gram zware ontvangeraccu ongeveer halverwege de staart geparkeerd worden, en daar moet ik nog even goed over nadenken, want het moet uiteraard wel vervangbaar blijven....

    Heeft iemand trouwens ervaring met deze UBEC?: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-3-function-switch-w-ubec-voltage-display.html
    Ik vind het wel een mooi ding, maar geen idee hoe goed hij werkt. Ik was van plan hem in de Charter te gaan gebruiken, maar wil wel graag weten of het een betrouwbaar ding is....
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat krijgen we nu? Jij moest toch niet weten van HK?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel lang niet nee, maar dat is al een tijdje geleden hoor.... ECHT al een heel tijdje geleden....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen vrolijk verder met het plaatsen van de servo's.
    Die moeten zo ver mogelijk naar achteren i.v.m. het zwaartepunt. Maar ze moeten ook nog enigszins bereikbaar blijven, want de ontvangeraccu komt er nog weer áchter te liggen, en die wil ik toch wel kunnen bereiken, want ik verwacht niet het eeuwige leven van een LiPo (2S 2600 mAh, effectief na terugregeling naar 5,2V ongeveer 3400 mAh).

    Dat los ik op door de servo's op een slede te plaatsen, die straks met twee simpele M3 nylonboutjes op zijn plek gehouden gaat worden.

    Eerste opzet: Een paar hard balsa rails
    IMG_3205.JPG

    Daar komt een slede op te liggen
    IMG_3206.JPG

    In die slede komen de servo's
    IMG_3207.JPG

    Uiteraard moet ik de practische problemen van het uitlijnen van de rails nog oplossen, en die rails moeten "om de slede heen grijpen" anders kan de slede gaan liggen klapperen, maar dat zijn slechts details....
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ach, klein blokje hout aan de achterkant, wat iets krap gesneden is tegen de wand plakken
    voorzijde 2x servoschroef erin.
    belangrijkste is dat de plaat niet voor of achteruit kan, en daarvoor moet hij aan twee kanten "hard" ergens tegenaan vallen.
    omhoog/omlaag komt er practisch geen belasting op

    ik heb zelf ook een kist waarbij de hele servoplaat met ontvanger, bec etc met in totaal 6 schroefjes in een vuren rail vastzit.
    bij onderhoud oid kan het hele ding er vrij simpel uit.

    bij de weg, een lipo van die omvang in een dergelijk type kist heeft practisch het eeuwige leven.
    mijn fourstar heeft alleen 3001's, die kist heeft letterlijk maar 200 ma verbruikt op een volle vliegdag. en dan heb ik al heel gek gedaan.
    bij zulke belastingen kan een lipo vrij makkelijk 10 jaar halen. als je geen tussentijdse pech hebt met kapotte cellen en zo
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hoopte ik in elk geval wel, want deze accu zal iedere keer een klein jaar stilliggen om dan 4 weken "intensief" gebruikt te worden.... Vandaar dat ik een UBEC met extern display wilde hebben... gewoon voor de zekerheid.
    Maar ik zit wel vanwege de ontsteking al gauw aan een stroomverbruik van rond de 6 a 700 mA achter de UBEC (dus rond de 500 mA aan de accu). Méér dan voldoende capaciteit, maar tot nog toe was het niet ongebruikelijk om in een middagje 1000 tot 1500 nmAh weg te "stoken", en ik wil daar gewoon niet voortijdig zonder stroom zitten.

    Moet nog iets verzinnen voor het gebalanceerd laden, maar dat gaat wel lukken....

    Slede gaat met 2 M3 schroeven en inslagmoeren vastgezet worden. Fool- en hufterproof, geen uitlubberende gaten etc etc.

    Gaat allemaal helemaal goed komen!
    Als de servo's er in zitten, de stuurstangen maken, tank en ontsteking definitief plaatsen, en dan kan ik gaan uitvogelen waar, en vooral HOE de ontvangeraccu moet komen.

    En dan is hij eigenlijk ook alweer vliegklaar. Of ik me er toe kan zetten weet ik niet, maar het moet met 2 a 3 dagen vliegklaar kunnen zijn....
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2017
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zo gaat het er ongeveer uit zien...

    IMG_3208.JPG

    Zonder slede:

    IMG_3209.JPG
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als een aan een Li-Ion gedacht voor je ontvanger/ontstekingsvoeding?
    Een gewoon klassiek LiPo kan natuurlijk ook, als je hem nadien gebalanceerd weglegt in de lange tussenpoze gaat die zeer lang meegaan.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overal aan gedacht, maar dit had ik liggen (nieuw in de verpakking).
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag de halve dag bezig geweest met het plaatsen van ontsteking, tank, en gasaansturing. Nog niet eens zo simpel, want ook de gasaansturing moest rekening houden met sledeconstructie van de servo's: als de servo's op hun plek zitten kun je niet of nauwelijks bij de kwiklinks, dus ook de gasstang moet simpel naar voren kunnen. Met een tweetakt (carb aan de voorkant) geen probleem, maar met een viertakt (carb achter de cylinder) minder eenvoudig.

    Is wel mooi gelukt, met een tangetje kan de kabel dankzij een slimme "Z-bocht" bij de carb uitgehaakt worden en dan langs de cylinder naar voren door de stang (van voren gezien) rechtsom te draaien...
    IMG_3212.JPG
    Het staaldraadje is maar ongeveer 2 cm in de binnenkabel geschoven en met UHU plus verlijmd, want dit keer loopt de gaskabel érg dicht langs de bougiekabel, en je moet de storing ook niet opzoeken...

    In de romp voldoende ruimte dat de gaskabel ook daar een flink eind weggeschoven kan worden.
    IMG_3211.JPG
    De slede kan geheel tot aan het kabelsteuntje naar voren.
    Al met al zit ik nu op een te verwachten totaalgewicht van 2460 gram (maar 10 gram zwaarder dan de vorige charter, MAAR... 100 gram lichter dan de vorige Charter met déze vleugel...) maar er zal nog een gram of 30 tot 50 bijkomen om de RX accu te plaatsen.
    Die moet namelijk helemaal hier komen:
    IMG_3210.JPG
    Best ver naar achteren eigenlijk... maar dan zit er tenminste géén lood in het toestel.

    Morgen accu en ramen plaatsen, en dan... Maiden!
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
    verfbrander vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag de boel maar eens afmaken.

    Uiteraard voor het eerst het "servo-verwijder systeem" in de praktijk getest, en het werkt flitsend:

    Kwiklinks achter uithaken:
    IMG_3213.JPG

    Gasaansturing uitklinken:
    IMG_3219.JPG

    Servo slede naar voren, en daar uiteraaard de kwiklinks ook uitklinken:
    IMG_3215.JPG
    En de hele staart is leeg en toegankelijk (let op de stuurstangen die nu helemaal naar achter liggen):
    IMG_3216.JPG

    Al met al nog geen 3 minuten werk. Precies wat ik hoopte.
    Het is niet de bedoeling dat ik dit iedere dag een paar keer doe natuurlijk, maar het is gewoon prettig om niet een uur bezig te zijn als je bij de ontvangeraccu moet zijn.

    Nu verder met het "hondehokje" waar de accu in komt te liggen...
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is bij mij meestal het begin van de romp. Daar wordt de rest dan vervolgens omheen gebouwd :D;):
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     

Deel Deze Pagina