Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Na veel wikken en wegen (en sparen :) ) toch ook de stap gezet van EDFs naar turbine.
    Een T22 warrior van Hanzl overgenomen, vliegklaar met P160 erin.

    En hier een filmpje van een vlucht (met wat mindere landing) :



    Re-maiden is misschien voor dit weekend, maar ik ben niet gehaast. Eerst rustig alles eens nakijken en begrijpen hoe het ding in elkaar zit.

    Ik dacht em eerst met een ASSAN X8R ontvanger te vliegen (de full range) maar met vol vermogen had ik slechts een 500m bereik over de grond, weliswaar met de onvanger antenne van mij weggericht en de motor en tanks tussen mij en ontvanger). Leek me toch wat weinig, dus nu zit er een graupner SMC20 spcm ontvanger in en ga ik hem vliegen met mijn mx-12. Beetje krap met 6 kanalen, maar het lukt wel. Afstandstest moet nog wel gebeuren.

    Voor degenen die ook jet vliegen op 35Mhz : moet het brandstofpompje niet ontstoort worden met condensatortjes ? Ik zie er geen op mijn brandstofpompje ?

    Nog een vraag : ik draai nu op groene petroleum (net als wimpy). Mazout (huisbrandolie) is nog wat goedkoper, is dat ook bruikbaar ?

    Clubleden raden me aan om die p160 wat terug te regelen, zeker voor de eerste vluchten. Op de website van christen diffusion geven ze de T22 op voor turbines van 80 tot 160N. Ik heb de p160 zijn max toerental nu teruggebracht van 128k naar 123k. Is dat voldoende ?

    Alvast bedankt voor hulp en tips en ik hou jullie op de hoogte van mijn eerste en hopelijk volgende vluchten :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Pascal

    Pascal

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    626
    Locatie:
    Doetinchem
    super

    wanneer en waar ga je hiermee vliegen ? Heb je toevallig ook een briljant mooi cameraatje :) Wellicht HD, altijd gaaf om te zien
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gefeliciteerd :) Is een erg leuke kist :)
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    gefeliciteerd weer een jet addict erbij :D


    Volgens mijn is mijn brandstofpomp ook niet ontstoord en tot op heden heb ik geen enkele storingstik hierdoor (of waardoor dan ook) kunnen ontdekken.

    Veel plezier ermee.
     
  5. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Hoi Rudi,

    dacht al, de foto's herken ik ;)

    Brandstofpomp hoef je niet te ontstoren - hij zit ver genoeg weg van je ontvanger, en door de DPSI tussen de ontvanger en servo's hoef je over de kabels ook geen storing op de ontvanger te verwachten.

    Ik heb 'm een jaar gevlogen op 35MHz, zonder problemen.

    Veel plezier ermee! (maar dat gaat zeker goedkomen)

    oh ja, met de 160 niet te veel vol-gas aanduiken he ;) - als je een beetje op 't gas let hoeft de 160 geen punt te zijn.
    Vol-gas met opstijgen en verticale lijnen, verder vloog ik meestal rond half/driekwart rond.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Mijn pompjes zijn wel ontstoord door een printje met smd condensatoren erop. ik heb ook nog geen pompjes gezien zonder eigenlijk.......
     
  7. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    Hee leuk dat je er een draadje van geplaatst hebt:)
    kunnen we hem nog een beetje volgen van uit hier,
    ga je er misschien nog op pampa's mee vliegen als het mee zit?

    groetjes Johan
    en mischien tot de 15 aug. ;)
     
  8. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Nee, op pampa laat ik hem nog thuis. Hoewel aanlokkelijk lijkt jop mij geen goede locatie/tijd voor een eerste jetvlucht :) Ik ga de eerste vlucht rustig op de vertrouwde club doen.
    Vandaag landingsgestel gerepareerd, 1 van de asjes waarrond de poot draait was eruit gevallen zodat de poot los in de retract hing. Asjes bleek wat losjes te zitten en omdat ik de jet op zijn staart zet om hem te stockeren is het eruit gevallen. Heb het wat geklemd. Ander pootje ook gecontroleerd en retracts schoongemaakt.

    Daarna de turbine nog eens laten lopen. Tot 105K toeren geweest. Temp stationair (32k rpm) zit op 536°C. 'T is nog een oude jetcat P160 dus hij toert niet zo snel op van stationair. Zal ik wat moeten aan wennen tov EDF vliegen. 4 min gelopen, dik halve liter petroleum verstookt :) Max temp was iets van 722°C dacht ik.
    In de jetcat manual staat dat bij auto-shutdown de turbine eerst een 6S op 55k rpm draait en vervolgens stilvalt. Ik heb de aux-switch niet in gebruik dus ik dacht dit zelf te simuleren door de turbine een 6s op 55k rpm te laten draaien en dan gas dicht en trim dicht.
    Tijdens de cooldown merkte ik dat de startmotor wat moeite begon te krijgen met cooldown en als de startmotor niet werkte zakte het toerental merkbaar sneller dan bij vorige shutdowns (vanop 32k rpm). Op een bepaald moment (rond 200°C) kreeg de startmotor de rotor niet meer op gang en moest ik een klein zetje geven om hem verder te laten koelen. Naarmate de temp zakte ging het terug beter en nu draait hij terug even soepel als ervoor. De jetcat heeft nu iets van een 15 min totale looptijd op de teller staan.
    Moet ik me hier zorgen over maken ?

    Ow en toen ik hem terug binnen zette viel de canopy sluiting eruit :) Nog beetje plakwerk dus.

    Je ziet, ik amuseer me al volop met de jet, ook zonder vliegen :)
     
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ok , dus je hebt de jetcat toch gekocht.

    Ik had wel een vermoeden dat ie een beetje traag was , maar dat had ik je ook verteld.

    Je kan ,als je later meer wilt mischien wel en v6 ecu erop zetten.

    In iedergeval succes , en ik zie je wel op pampa.

    Mvg,

    Martin.
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ja Frema, de turbine toch gekocht en de T22 zat eraan vast :)
    Traag optoeren is vooral vanop idle. Van op bvb 60k rpm gaat het al veel sneller.
    Ons veld is ruim en open, geen noodzaak om bij bvb een doorstart snel vermogen te hebben ivm bomen ofzo.
     
  11. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi rudi,

    ben erg blij dat er nog iemand eens op onze club met turbine begint , is altijd leuk als je met meer bent he:)

    veel succes en hoop je eerste vlucht mee te maken , ik kijk er al naar uit hoor en ben zeer benieuwd naar jou eerste vluchtcommentaar haha:)

    gtjs
    wim
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen de turbine nog 2 keer laten lopen en cooldown verliep normaal nu. Geen klemming meer merkbaar.
    Pompvoltage bij 32.000 RPM is 0.6V. Temp 540°
    Temp bij 115.000RPM iets van 670°C

    Afstandstest is ondertussen ook gedaan en met ingeschoven antenne haalde ik 90m alvorens de ontvanger in failsafe ging. Met turbine draaiende hetzelfde resultaat, dus dat zit wel goed.

    Vorige zondag het toestel mee naar de club genomen, doch de (3 beaufort) wind zat dwars op de baan, wat mijn EDF F-16 zijn neus gekost heeft. (bungee launch + crosswind = neus kapot). Na dit slechte voorteken het er toch maar niet op gewaagd om de T22 te laten opstijgen. Ik wacht wel tot de wind recht op de baan staat of tot er weinig wind is voor een 1e vlucht, al kriebelt het wel enorm :)
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat wordt alleen maar erger ;-)

    Succes alvast bij de "maiden"

    Grt,
    Berto.
     
  14. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Inderdaad, en vandaag was het niet meer te houden. Het weer was goed, dus in de namiddag een half dagje verlof genomen en mijn eerste jetvlucht gedaan !!! :)

    Doch eerst wat over de geneugten van het brandstof vliegen, want dit is meteen ook mijn eerste brandstof toestel. Voordien had ik enkel electro in huis.

    Eergisteren een 10l fles van een brandstofpompje voorzien om op het veld te tanken. Mooi gelukt met koppelingetjes en leidingkjes enz. Toen het af was natuurlijk de bus vullen uit de grote 25l kan. Het was al laat, dus in de garage. Natuurlijk gemorst => kuisen.

    Nadat de bus vol was kreeg ik het idee om de jet al bij te vullen, zodat ik hem vandaag snel in de auto zou kunnen laden en vertrekken als het mooi weer was. Echter het pompje kan zowel vooruit als achteruit draaien en ik wist niet welke stand van het knopje de jet voltankte, danwel leegtrok. Darmpje aangesloten op jet en op de gok het knopje verzet. Dat ging dus te snel om te zien welke richting de vloeistof uitging. Ik hoorde wel plots de plastiek van de jettank kraken alsof ze ging platgezogen worden, dus ik gooi de knop om.
    Al die tijd staat de jet verticaal tegen mijn crossmoto (geen plaats in de garage om het op de grond te zetten.)
    De bovenste tank kan ik niet zien, maar de twee kleine bijtankjes wel, dus ik hou die in 't oog tot er petroleum in komt. Ja, na een tijdje komt erin en als het ene tankje halfvol is, in het andere ook al. Dat gaat plots snel ! Als het 2e tankje halfvol is hoor ik een plassend geluid !!! Natuurlijk !!! De ontluchting zit halverweg en met de jet verticaal staat deze bij een half flesje onder. De jet was dus vrolijk mijn crossmoto onder de pertoleum aan 't pissen !!!! Vinger op het ontluchtingsgat en pomp omkeren. ==> WEER kuisen.

    Bon de jet dan toch maar op de grond gezet (de cross moest nu toch verschoven worden om de petrol op te kuisen). Jet volgetankt en toch een beetje uit de ontluchting gesmost. ===> 3e keer kuisen

    Als ik de jet terug verticaal zet zie ik de petroleum in de ontluchtingsleiding langzaam omhoog kruipen. Hmm, niet goed. Waarschijnlijk zet de weinige nog aanwezige lucht in de tanks uit door de warmte in de garage. Dat gaat overlopen. Pompje terug aansluiten en ... vergeten welke kant de schakelaar uit moest. Als ik bijtank loopt het zeker uit de ontluchting en ik wil niet meer kuisen. Idee !!! Ik zet het tankkraantje dicht en zet de pomp aan. Zuigt ze de leiding wat plat, dan is 't ok en kraan open. Anders eerst omschakelen. Zo gezegd zo gedaan. Ik zet pomp aan, deze moet een fractie van een seconde wat moeite doen en voor ik ze kan omschakelen schiet het darmpje uit zijn koppeling (van de opgebouwde druk) en spuit de jet, de cross en mijn broek onder de petroleum !!! Het begon daar in de garage serieus te stinken ! ====> 4e keer kuisen, jet kuisen, cross kuisen en broek in water steken met oxy action gel !!!

    Bon daarmee was de jet nog altijd te vol getankt, maar ik wist nu wel welke kant ik de schakelaar NIET moest zetten. Jet opnieuw aangesloten en 2 bijtankjes terug leeg gezogen. Toch nog een beetje bij gesmost op de vloer =====> 5e keer kuisen.

    Conclusie : 5 keer kuisen, jet gekuist, moto gekuist en broek gewassen, waarna de tanks nog altijd even vol zijn als in het begin. PLEZANT zunne, da brandstof vliegen !!!! :) :) :)
    Ow en de garage stonk ondertussen ook flink naar de petroleum. Gelukkig heb ik een verdraagzaam en kalm vrouwke :) :)
     
  15. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Bon, na gisterennacht goed geslapen te hebben (mijn vrouw iets minder, der rook iets (of iemand) naar petrol in de slaapkamer) vanavond besloten mijn 1e jetvlucht te doen.
    Er waren nog een aantal leden die van het goede weer wilden profiteren, oa een JerryStar ;-)

    Jet gestart, ging prima. Gasbus weg, cockpit erop, vasttapen voor de veiligheid, roer bewegingen controleren, ok, allemaal in de goede richting. Standen schakelaars controleren, ok. Intussen het gras in brand steken. Damn, vlug jet opzij schuiven en uittrappen. Nieuwe schroeiplek maken. Gas geven en wegrijden. Damn, hij gaat opzij naar links, tegen sturen gaat hij nog meer opzij. Stilleggen en vaststellen dat het richtingskanaal (geen rudder, enkel voorwiel sturing) omgekeerd moet worden.

    Omkeren en opnieuw proberen, deze keer roeren en schakelaars controleren VOOR de jet draait. Weer starten en gas geven. Wat taxien, dat maakt mooi snelheid. Vol gas dan maar en wat trekken en hop, de jet kiest met autoriteit het luchtruim en zet een flinke klim in. Bochtje pakken gaat prima, gas terug naar half en wat bijtrimmen naar links. Ook een paar klikjes diepte en de jet vliegt als op rails.
    Wegens de zenuwen en nog niet heel zeker van al de schakelaars, het landinggestel maar uitgelaten en rustig wat rondjes gedraaid. Op een goede hoogte eens wat high alpha geprobeerd en dat doet de jet prima. Net als de EDF F-16 zakt hij langzaam door zonder een vleugel te laten vallen.
    Tijd om het aanvliegen te beginnen oefenen. 1e keer vrij veel gas erop houden en dat gaat veel te snel. Mooie lowpass wel en volgas terug omhoog. 2e keer flink minder gas maar het gaat nog te snel. Half gas een doorstart maken is geen probleem.
    3e keer komt mooi. Gas vrijwel dicht vlak voor de final bocht en binnen laten glijden.
    Oeps ik zit te schuin op de baan en te laag om bij te sturen, ik raak niet stil voor de rand. Volgas en hoogte proberen houden, doch de jet vind dat het welletjes geweest is en zet zichzelf zachtjes neer. Prachtige landing, ware het niet dat de jet schuin het veld afstuift, het hoge gras in, dat gelukkig pas gemaaid is.
    Gas snel terug dicht en buiten een stofwolk van een molshoop waar ik doorrijdt is er verder niks aan de hand. Had ik recht op de baan gezeten was het een prima landing geweest. Echter de wind zat wat schuin toen ik opsteeg en daarom wou ik ook zo landen.

    Enfin, een heel leuk vliegend toestel. Max snelheid deze run was 172 km/h (half gas rondtuffen) en max hoogte was 192m (ben ik zooo hoog geweest ??). Turbine max rpm was 119800 en max temp 740°C. Gemiddelde temp 536°C. Geen failsafes en ik ben toch vrij ver weg geweest, dus de rc zit wel goed.
    Turbine last runtime was 8m 36 sec en er zat nog een 0.7-0.8 liter petro in de tank, dus halfgas rondvliegend moet 10min te halen zijn, maar veiligheidshalve hou ik het op 8 min. Trouwens 2 keer gestart met die tank, dus was er al wel een klein half litertje uit voor ik opsteeg.

    I'm dying for more :) Vrijdagnamiddag weer verlof en ongetwijfeld nog wat vluchten maken. :)
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2009
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ach je, die garage is nu in elk geval eens heel goed gepoetst.....:D:cool:
     
  17. viper_l

    viper_l

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Waanrode
    gefeliciteerd met je geslaagde eerste vlucht!
    En dat er nog veel mogen volgen!

    mvg,
    Luc
     
  18. jopie

    jopie

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Budel
    Hee das mooi zo'n eerste vlucht niet?
    het gaat echt verslaafd werken dat zal ik je zeggen
    en ja de stank van de petrolium is wat minder, zibro kan natuurlijk ook maar ja wel wat duurder maar wel reukloos:)
    gefeliciteerd met je eerste vlucht en nog veel plezier ermee

    groetjes Johan
     
  19. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hoi rudi,

    fijn te horen dat alles heel goed verlopen is en idd 1 keer geproeft van het jetvliegen is er geen houden meer aan , nu als ik kero ruik dan word ik gelijk zot en wil dan ook vliegen :):)

    als ik vrijdag een gaatje zie dan probeer ik toch langs te komen :)

    alvast veel plezier ermee en tot op^de club.

    gtjs
    wim
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015

Deel Deze Pagina