NOG een Charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door femmo, 12 mei 2016.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Afgelopen week voor t eerst in een jaar weer eens gevlogen. Daarvoor ook al een klein jaar niet.
    Ik merk dat de routine weg is, en dat ik maar weinig plezier had omdat ik vooral aan het vechten was om mijn kist (wel bij windkracht 4) netjes binnen te krijgen.

    Ik realiseerde me dat ik ooit het allerlekkerste gevlogen heb met een charter waar ik weinig om gaf.
    Achtjes boven het veld op ooghoogte op zijn kop. "Dat gevoel wil ik terug" dacht ik bij mezelf.

    Op marktplaats even niks te vinden. Nieuwe bouwdozen; onmogelijk.
    Maar Ramses (thanks mate) had de perfecte tip; op Outerzone staat een tekening, en ik heb hout zat liggen.
    Zelfs nog een 4cc Irvinetje gevonden tussen alle spullen.

    Dussssss Ik ga lekker een Chartertje bouwen (ben al begonnen) en weer fijn stick time opdoen.

    komende tijd zal ik wat fotootjes posten.

    grt

    Femmo
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    de eerste ribjes

    Samen in vorm schuren

    En ligger uitsparingen en neuslijst in schuren

    Omdat allen de 1e en laatste rib op tekening staan (het is een bouwdoos tekening) de tussenliggende ribben op maat geschuurd met spacers op niet zo'n enorme aanschuining te krijgen. Boddington style

    test fit

    tussenribben overnemen voor andere vleugel

    Vleugeltip wordt op een spie gebouwd dan zit er meteen wash out in

    Het hele spul aangedrukt laten drogen

    Bouwt fijn met magneten!
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2016
    ramses vindt dit leuk.
  3. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    Petje af, een Charter op ambachtelijke wijze gebouwd dat kom je niet veel meer tegen, de foto's doen me ook meteen 35 jaar jonger voelen waarvoor dank ;-)
    Ik ben in de tijd ook begonnen met een Charter die ik van het plan gebouwd had, geld voor een bouwdoos had ik toen als 15 jarige niet meer over na de motor en de besturing.
    Je gaat er zeker en vast veel plezier aan beleven en niets geeft je zoveel voldoening als vliegen met een model dat je zelf gebouwd hebt. Mijn charter was op de duur zo verrot gevlogen dat het motorspant enkel met nageltjes op zijn plaats kon worden gehouden, geen lijm die nog kon overtuigd worden om te hechten op het met olie doordrenkte hout. :-D

    Dirk
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    die is toch voor elektro?
    nah... had ook gewoon zin om iets van 0 af te bouwen
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Femmo,
    Mooi zeg! Gaaf! Een goede bouw-'tutorial' voor deze vliegende 'legende'.
    Maken van de ribbetjes voor de tapse vleugelvorm goed uitgelegd.
    Want immers... hoe doe je dat nu het beste, en dan ook nog eens vlot en zuiver?

    Anders: Ik dacht, de meest recente elektroversie is ook methanol waardig 'af te brommen' was? Niet de idee dat het stuk rammelt. Best robuust opgezette constructie? Maar de oude bouwwijze zoals Femmo nu opzet, heeft bij mij de voorkeur in deze, iets minder een kant en klaar legpuzzel, meer conventionele bouw, is voor nieuwe aanwas zeer inzichtelijk en leerzaam.

    Maar... de moderne? 'Het mag'. En het zou mooi zijn als het zwaar afgeslankte Robbe deze blijft produceren. Een paar moderne Robbe Puma's mogen er wat mij betreft ook weer bij.
    Bedoel... als je Bart aan het werk ziet met z'n fantastische watervliegers in complexe doordachte structuren... is een Productiepumaatje voor Robbe een peulenschil. Tja... ondernemersinzichten...

    En dan nog iets... Jef bouwt een juweel van een Svenson Werterly... maar wie-o-wie gaat nu de Hegi Snoopy bouwen? (Ik niet... ben in 'P-modus' opgestart, vooralsnog een 'brain-drain')
    Gr Bas

    PS: Mozes! Wat een 'bende' magneten heb je daar! Geen horloge veilig en TV-buiskijkers hebben een scheef beeld... richting de Charter... Werkt wel lekker!
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2016
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ssst die had ik stiekem als vervolg in gedachte. zeg maar gewoon het begintraject efkes dunnetjes over doen!
     
  8. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    699
    Locatie:
    testelt
    in deze volgorde Charter, Puma, Delmo
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi project!

    Puma houtbouw? -> FoamToAir.com
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ha, het verslag, top!! :thumbsup:
    Dat ga ik natuurlijk volgen!
    Ziet er goed uit en je gaat hard.

    Oeh... mijn eerste motorkist was een Hegi Snoopey... daar heb ik mee leren motorvliegen ruim 25 jaar geleden. Van tekening gebouwd en uiteraard voorzien van rolroeren. Een (toen al) oude 6,5cc Webra Blackhead erop... was een heerlijke kist om te vliegen! Maar nee.. sorry, genoeg projecten op stapel momenteel ;) Maar als een ander `m gaat bouwen ga ik het zeker volgen! Heerlijk deze nostalgie projecten :thumbsup:

    Veel succes en plezier met de bouw van deze gave Charter Femmo,

    Groeten, Ramses

    .
    Ps. Momenteel een Ornithos bijeenkomstje in jouw verslag: ;)

    Users Who Are Viewing This Thread (Users: 3, Guests: 0)

    1. Ramses
    2. femmo
    3. fransspitfire
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2016
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zeker netjes, en je gaat hard man! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Het stabilo




    Tekening blijkt niet te kloppen. hart ligt op 275mm vanaf links, maar de achterlijst is 560mm
    Stuklijst uit de handleiding geeft uitsluitsel: De achterlijst moet 550mm zijn

    conclusie de tekening zal wel wat verlopen zijn bij t scannen.
    Alles maar symmetrisch opgebouwd.

    Maar ik twijfel natuurlijk wel over de vleugel nu....
    fff checken
    zit ook iets in. gelukkig alleen laatste ribje, even voorlijst losmaken en gelijk zetten met de ander dan ist weer voor elkaar,
    dat is voor morgenn.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2016
    Sickboy vindt dit leuk.
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Leuk!
    Ik heb onlangs een RTF van Robbe 2ehands overgenomen en twijfel nog om deze elektro te maken.
    Eigenlijk ben ik niet zo'n elektrovliege, maar dan gaat de kist mss langer mee gezien de olieresten.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat had ook makkelijker gekund: De vijf tapse ribben zijn in de basis iedentiek, ze worden alleen per ribbe een vast bedrag (zo uit mijn hoofd weet ik iet meer hoeveel dat was, ik meen 1,2 cm) korter, en dan moet je nog de breedte aan de achterlijst weer naar dezelfde maat (ik meen me te herinneren 8 mm) brengen door een rechte lijn te trekken vanaf de uitsparing voor de onderste ligger. Zo deed ik dat tenminste vroeger (heb nogal eens een charter vleugeltje moeten overnieuw bouwen....)
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    De voorkant van de rib is ook wat dunenr op tekening Brutus. Maar zo nauw zal t niet komen denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2016
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi, mooi, mooi! Al weer flinke slagen gemaakt Femmo :).

    Vertekeningen in de tekening? Hmmm wel, dat had ik notabene al met een originele RCM tekening een keer opgemerkt.
    Dus mogelijk kwam het vroegah er al niet strak uit de koffiemolen rollen, en is dat keurig meegekomen in de thans loepzuivere digitale tijd. Ik had het ook met de Cloud Dancer, en dus gewoon maar recht gezet in Photoshop en spiegelbeeldig gecontroleerd. Tja... dat doe je dan maar gewoon... overigens... papier vervormd ook met de jaren...
    Maar zelfs een paar millimeter fractioneel bouwverschil... je merkt het niet bij het vliegen. Wel de zaak mooi haaks stellen, en zo goed mogelijk in lijn. Kielvlakken ten opzichte van draagvleugel... je probeert er zo goed mogelijk naar te streven...
    Gr Bas
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    stabilo klopt nu gewoon Bas, vleugel trek ik nog ff recht
     

Deel Deze Pagina