NOG een Charter

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door femmo, 12 mei 2016.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Mooi. :thumbsup:

    Flink grasmaaien en veel vliegplezier gewenst!


    jan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej! Prachtig! :worship:
    Ja, dat gras is wel heel erg lang! :eek:
    Niet een paar schapen voor door de weeks? :D
    Nou ja... en anders dan maar afwerpen. Heeft ook wel iets klassieks immers.
    Groetjes Bas
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Tnx gents

    Vanavond was t beter! Ramses heeftvt gefilmd maar t gaat maar nèt.
    Moet t filmpje nog wat inkorten maar hier isie vast uncut.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Domme vraag mischien, maar op welk vliegklaar gewicht ben jij uiteindelijk uitgekomen?
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Hmz niet meer gewogen! Das nog dommer
    Zal m op de weegschasl zetten.

    Ik ga er iig downtrust uithalen. Als ik het gas dicht trek wil ie omhoog.
    Rn dr insteljook mag nog minder ik moet fors down trimmen
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    2485 gr
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    NIET gelijk aan die motordomp klooien!!!!

    Doe eerst maar eens die instelhoek veranderen, dat verbetert al heel veel.... Ik heb mijn Charters in het verleden altijd met de originele motordomp gevlogen, maar met meestal aan iedere kant van de romp op het vleugelzadel een wig, die aan de achterkant 8~10 mm hoog was en naar voren toe uitliep op nul.

    Gewoon met 5 mm beginnen, en iedere keer een beetje ophogen tot je geen trim meer hebt.

    Dat omhoogpitchen word namelijk slechts voor een deel veroorzaakt door de motordomp: voor een groot deel word het veroorzaakt doordat je met down-trim vliegt, en als je het gas dicht doet de luchtstroom over het stabilo opeens een stuk minder wordt.

    bijna 2500 gram... helemaal niet slecht voor een .25 motortje dan, he?
    Maar dan heb je behoorlijk wat verf op het ding gesmeerd: de mijne weegt 2465 gram, en heeft ten opzichte van de jouwe ongeveer 300 a 350 gram overbodig materiaal (zware motor, ontsteking, balanslood)....

    De jouwe is daarentegen wel tig keer mooier dan de mijne...
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij de generatiegenoot Westerly werd er ook een 5mm onder de achterkant van de vleugel gestoken. Vloog hij ook rustiger mee.
    Maar teveel motordomp is ook niet lekker....
    Natuurlijk, als hij zo kritisch opstijgt kan die paar mm instelhoekvermindering wel veroorzaken dat hij niet loskomt...

    Ah, vroeger werd er enorm veel opgegooid. Nu wordt er zeer raar gekeken als een normale kist wordt gegooid. 2 jaar geleden werd er me gevraagd om een Calmato in te vliegen maar gewoon te weinig power om op te stijgen door het lange gras (herkenbaar? ). Toen ik met een ervaren clublid besprak om de calmato door hem te laten gooien brak de paniek uit onder de schuimwafelgeneratie....

    Ging prima, vlak en met vertrouwen laten gooien, klein beetje down steken indien nodig, snelheid maken en dan pas up.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Teveel domp, inderdaad niet fijn... het gekke is dat de standaard Charter véél teveel instelhoek heeft, maar eens dat gecorrigeerd, blijkt de domp zoals die in de tekening staat (en die je in elk geval bij een kit niet fout KUNT doen) tamelijk goed te kloppen...

    Tenminste, dat is mijn ervaring, variërend van een Charter met een HB25, eentje met een Enya 29, eentje met een K&B 40 met pomp, en eentje met een .40 SF, allevier met dezelfde standaard motordomp en variërende wiggen onder de vleugel.
     
  10. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Begrijp niet zo goed de quote over de vleugeltips????

    Het gaat om de vleugelzadels in de romp....
     
    femmo vindt dit leuk.
  12. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Potdikke verkeerde quote
     
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... OK, dat had ik gemist blijkbaar....

    Als ik kijk naar hoeveel je er onder gelegd hebt, dat had ik er ook zo ongeveer onder in het verleden.

    Vreemd dat je dan nog steeds zo veel down moet trimmen....

    Met mijn huidige Charter heb ik overigens niks onder de vleugel, en de motor gewoon kops op het motorschot gemonteerd (dus niet met de domp van de tekening) en ik heb op het gas wat down meegemixt, zodat de kist in elk geval met constant gas, op de meeste gasstanden redelijk horizontaal blijft.

    Er zit wel íéts wringing in als je het gas open of dicht zet, en hij klimt nog steeds bij volgas, en daalt bij gas los, maar het is heel "leefbaar". Voor jouw situatie gaat dat niet helpen, ben ik bang....
     
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik ga m extra spieen kijken wat ie doet
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gewicht is goed! Eerst wiggen onder de vleugel, dan domping iets bijstellen? Wat den heren reeds beschreven?
    Nog effe goed afvangen bij de landing (Stressssssss expresssss)... Haha! Want zo gaat de soep en koffie over de kleren natuurlijk!

    En wellicht de instelhoeken eens goed nameten met een Great Planes instelhoeken divice? Dan kan je de hoeken opnoteren en vergelijk maken, uiteindelijk de beste instelhoeken bepalen.
    Bij ons op de club vliegt een geneutraliseerde op een 46 FXi... kan wel eens vragen wat de instelhoeken zijn? Is wel een snelle geworden... niet zo braaf meer natuurlijk.

    Die lange baan... Meh... wellicht toch nog iets grotere diameter wielen? Anders Sky Lite wielen er onder? Want dan rol je wat beter over 'des hooghen graspollens der clubs'? :confused:

    Nah! Femmo! Gefelicflapst! Prachtige maiden! Heel, heel mooi! :worship: + :thumbsup: + :yes:!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2017
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Landing voor touch and go was wel netjes Bas....☺ (3.50min)

    Idd echte landing iets te vroeg afgevangen...daarna doorgezakt en gestuiterd...maar ach hij loopt nog
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Even gemeten; nu 3.5 grd instelhoek
    Terug naar 2?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meet je dan op het vlak onder de vleugel, of meet je op de koorde?
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Laatst bewerkt: 13 apr 2017

Deel Deze Pagina