NOOB: Hoe LiPo / accu op te laden?

Na het aanschaffen en bouwen van mijn aller-eerste (maar zeker niet laatste) helicopter dien ik de accu's te laden. Wat een hele onderneming is voor een beginner.

De lader: Hyperion EOS 720i net3 AD
Accu's: 2x Hyperion LiPo 6S 22.2V - 35C - 3300mAh, 1x Align High Power 7.4V 1900mAh 14Wh

Na het lezen van deze post is het belangrijk om deze accu's zorgvuldig te laden. Hierbij heb ik jullie hulp nodig omtrent de instellingen in de lader. Zoals bekend zijn deze accu's nogal duur en zou het zonde zijn om deze verkeerd te laden.

Nu rest de vraag; wat zijn de instellingen op de lader om deze snel maar zo veilig mogelijk op te kunnen laden? Worden deze accu's middels de bijgeleverde adapter geladen of dien ik het een en ander te solderen om het laden mogelijk te maken? Zie de foto's hiervoor.

Zoals je merkt in mijn vraagstelling ben ik de ultieme beginner :o
20120304_112920.jpg

20120304_112911.jpg

20120304_112905.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de tijd hebt op 1C laden (dus 1x de capaciteit.) Een lege accu laad je dan in ongeveer een uurtje.

Voor de blauwe Hyperion accu:
Stel de lader in op LiPo modus
Stel de lader in op 6s (22,2v)
C=3300mAh (capaciteit van de accu)
en de laadstroom is bij 1c laden ook 3300mA

Voor de zwarte Align accu:
Stel de lader in op LiPo modus
Stel de lader in op 2s (7,4v)
C=1900mAh (capaciteit van de accu)
en de laadstroom is bij 1c laden ook 1900mA

N.B. De C aanduiding die op de accu staat is de max ontlaadstroom. 35C bij een capaciteit van 3300mAh betekent dus dat de accu maximaal belast mag worden met 35x3,3 is 115,5 Ampère. Dit zegt dus niets over het opladen van je accu!

Wil je 2c laden zet je de laadstroom dus op 6600mA (Ongeveer 2x zo snel je accu vol enz). Ikzelf ga nooit verder dan 2c, maarja ik heb ook niet van die dure accu's :-) Volgens mij kunnen deze hyperion jongens heel wat aan.

De balanceerconnector (die brede witte aan je accu) steek je in het balancerboard (het zwarte plaatje die aan je lader zit). Je hebt er zo te zien een hyperion bordje bij, dus daar hoeft niets veranderd te worden.

En dan moet je aan de +/- laadkabel (de rood/zwarte bij je lader) even een contrastekker van je accupakket solderen (rood aan de +, zwart aan de -). Het handigste is om al je lipo accu's met dezelfde connector uit te rusten. Dan heb je maar 1 laadkabel nodig.

Let er bij het solderen van connectoren aan je lipo's extreem goed op dat de plus niet aan de min verbonden wordt. Dat geeft vuurwerk namelijk!

Hoop dat het je een beetje duidelijk is zo.

p.s. de connector aan je hyperion lipo is niet goed, je ziet de kabelkern zitten joh. Niet mee vliegen zo! Goede connector op solderen! En met krimpkous afwerken.

Laatst bewerkt:
De kleine accu: Inpluggen (in balance bord) + stroom (+/-) aan de lader bevestigen. Je moet hiervoor even het juiste verloop kabeltje maken of kopen.
Daarna de lader instellen op 2s, 1900 lipo charge en aanzetten. (je kunt hem ook langzamer (altijd beter) of met meer mah laden (hoe veel slechter dit is kan ik niet zeggen dat ligt aan de c-laad capaciteit van je lipo)

De grote batterij kun je op dezelfde manier laden als hierboven maar dan 6s en 3300 mah instellen of meer/minder (gaat dan sneller of langzamer).

Wat ik alleen niet zeker weet maar misschien wel handig is om eens over na te denken is dat deze 600 op 2 lipo's vliegt. in totaal dus 12s (denk ik?). Dan zou je die het beste met een duo lader kunnen laden... Maar zo zal het ook wel gaan voorlopig.

Controleer even die blauwe connector aan de 6s hyperion lipo, die ziet er niet zo goed uit. Eventueel vervangen door xt-60

LiPo:
[media=youtube]AFHOT0BgO58[/media]

NimH:
[URL="
to charge, discharge, cycle, and set memory - NiMH pack - Hyperion EOS720i NET3 Charger - YouTube[/URL]

Gewoon je 1x de verschillende memory standen instellen voor al je pakketten en je bent makkelijk onderweg.

Ook hier gaat het weer mis met het verschil tussen de capaciteit van een accu, uitgedrukt in ampereuur (Ah) of de 1000 maal kleinere waarde milliampereuur (mAh) en stroomsterkte, uitgedrukt in ampère (A) of de 1000 maal kleinere waarde milliampère (mA).

Laden doe je dus altijd met een bepaalde stroomstrerkte, uitgedrukt in Ampère (of milliampère) en niet in Ah of mAh.

Ook hier gaat het weer mis met het verschil tussen de capaciteit van een accu, uitgedrukt in ampereuur (Ah) of de 1000 maal kleinere waarde milliampereuur (mAh) en stroomsterkte, uitgedrukt in ampère (A) of de 1000 maal kleinere waarde milliampère (mA).

Laden doe je dus altijd met een bepaalde stroomstrerkte, uitgedrukt in Ampère (of milliampère) en niet in Ah of mAh.

Woeps, macht der gewoonte. Heb het in mijn post even aangepast

Dus voor de 6S accu's:
Batt Type: LiPo, Batt Volts 22.2Vpack ( 6S), Batt Capacity 3300mAh, Chare Current 3.3A, Temp Cut Off 50C, Safety Time 120MIN, TCS Capacity 100%, Discharge 3.3A, Discharge Volts 3.7V/CELL

@Japie.G p.s. de connector aan je hyperion lipo is niet goed, je ziet de kabelkern zitten joh. Niet mee vliegen zo! Goede connector op solderen! En met krimpkous afwerken. - Zal deze inderdaad opnieuw eraan zetten.

De kleinere Align variant wordt nog een hele onderneming gezien het feit dat deze nergens op een bordje past (wel met enig geweld maar lijkt mij niet de juiste manier van handelen). Bij deze accu neem ik aan dat hier alleen de witte stekker gebruikt wordt om te laden of dien ik aan deze accu nog het een en ander te wijzigen?

20120304_125220.jpg

@Dutchy Bedankt voor het filmpje. Verklaard een hoop !

Geweldig forum trouwens want zonder de professionals red ik het niet :)

De align accu ook gewoon op de +/- EN de balancer laden hoor! Volgens mij zitten er op Align packs gewoon JST/XH balancer connectoren. Koop dan dit balancer bordje erbij. Werkt ook prima voor alle hobbyking accu's!

Verder ook aan die align LiPo een zelfde connector zetten als aan je andere accu's (dus de +/- connector, de balancer niet aan gaan prutsen). Ikzelf gebruik ook XT60. Al vraag ik me af of die voor een 600 size heli voldoen. Daar worden meestal toch die bus connectoren gebruikt? Maar dat laat ik aan de experts over, want ik heb die ervaring niet.

Eventueel je safety time trouwens iets lager zetten. Met 1C laden moet de accu echt wel binnen 1,5 uur klaar zijn met laden/balanceren! En nog een tip voor het opladen van dat soort ctY4oBrqK5U[/media]... Koop even een safety bag, just to be sure :-)

• The Future is Electric (het geleuter ;) over vliegtuigen kun je gevoeglijk negeren)
    -> Electric power basics (na de openingsfoto's)
    Op dezelfde site, uitgebreider
    -> Everything you wanted to know about electric flight

• www.scriptasylum.com
    -> electrical
    -> LiPo pack wiring (meerdere tools op die lange pagina)
    en
    -> system wiring (multiple choice bekabeling)
Genoemde Scriptasylum site (briljante naam :D) is een handige/leerzame site voor e-volk, rekentooltjes (laadstroom, capaciteit, lader, voeding, vermogen, Kv), tips, testmethodes, bedradingsdiagrammen, e-demo's (invloed van Kv) , keuze-hulpjes, vertraging etc. Loop maar eens door de menu's. Toevoegen aan favorieten?​

Is het trouwens erg wanneer de balancer aangeeft dat iedere cell 4.18V is ipv 3.7?
Geen idee waarom er eigenlijk 4.18 inzit ipv 3.7V. Lader daadwerkelijk goed ingesteld.

20120305_182434.jpg

Een volle LiPo cell is 4,2Volt. Niks aan de hand, alles. Die laatste tiende Volt draagt weinig bij qua energie-opslag en kan relatief veel tijd kosten doordat de laadstroom zakt t.g.v. in balance gaan van de cel die als eerste vol is. Balancers kunnen slechts paar 100mA verwerken (Hyperion 300mA?).

Geen idee waarom er eigenlijk 4.18 inzit ipv 3.7V. Lader daadwerkelijk goed ingesteld.

Het is precies wat Ron schreef, 4.2V is een volle cel.
3.7V is het nominale voltage.
Een volgeladen '4.8V' ontvangerpakket geeft ook nagenoeg 6.0V na het laden.

6d5f5bc751.gif

^^ Hoewel beschreven voor Nimh cellen geeft dit wel een beeld over het gedrag van een batterij/accu.

By the way, ik stel mijn Hyperion (ik heb dezelfde nl.) zo in dat hij laadt tot 95% en dan een signaal geeft, als ik niets doe vult hij hem verder tot 100%.
Zoals Ron ook schreef, die laatste 5% laden brengt hooguit enkele seconden extra vliegtijd maar duurt relatief lang omdat hij het pakket verder gaat balanceren.
Dus zo af en toe of als ik de tijd heb helemaal tot 100% laden maar over het algemeen laad ik maar tot 95%.

Het is precies wat Ron schreef, 4.2V is een volle cel.
3.7V is het nominale voltage.
Een volgeladen '4.8V' ontvangerpakket geeft ook nagenoeg 6.0V na het laden.

6d5f5bc751.gif

^^ Hoewel beschreven voor Nimh cellen geeft dit wel een beeld over het gedrag van een batterij/accu.

By the way, ik stel mijn Hyperion (ik heb dezelfde nl.) zo in dat hij laadt tot 95% en dan een signaal geeft, als ik niets doe vult hij hem verder tot 100%.
Zoals Ron ook schreef, die laatste 5% laden brengt hooguit enkele seconden extra vliegtijd maar duurt relatief lang omdat hij het pakket verder gaat balanceren.
Dus zo af en toe of als ik de tijd heb helemaal tot 100% laden maar over het algemeen laad ik maar tot 95%.

Is het niet beter voor de accu als alle cellen ongeveer op dezelfde spanning zitten? Of zitten die zonder balanceren ook allemaal dicht tegen elkaar?
Bij mij zit er gewoon een FAST charge stand op, dus dat hij juist stopt voordat hij begint te balanceren.

Is het niet beter voor de accu als alle cellen ongeveer op dezelfde spanning zitten? Of zitten die zonder balanceren ook allemaal dicht tegen elkaar?
Bij mij zit er gewoon een FAST charge stand op, dus dat hij juist stopt voordat hij begint te balanceren.

Ja, Overwegend wel, Is in principe hetzelfde.
:D

Back