Nooit weg geweest

Discussie in 'Duikboten' gestart door SRS, 21 dec 2016.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Heren,

    Ik ben wel gaan vliegen, maar het water én duikboten zijn nooit uit mijn gedachte verdwenen. Het meest heb ik wel weg gedaan, op 2 na. Dat zijn de Molch en de Akula. Staan ik een kist, ben er toen mee gestopt en kan het binnenkort zó weer op pikken. Ik merk wel een andere interesse in de duikboten bij mij. Met name de modellen uit de WOII, ik vond ze mooi, (en nog steeds) maar historisch gezien begin ik er steeds meer een bijsmaak bij te krijgen. De behoefte om zo'n model te bouwen is niet meer aanwezig, het voelt op de een of andere manier niet goed meer. (dat heeft ook met mijn bezoek te maken aan Auschwitz, met persoonlijke redenen) De Molch is een van m'n eerste duikboten, mss dat ik daarmee een uitzondering kan maken.

    Neemt niet weg dat ik jullie werk wél kan waarderen, wat jullie ook bouwen. Al zal mijn te bouwen duikboten in de toekomst een andere benadering krijgen. Een Friedrich Schrurer heb ik altijd al mooi gevonden. Dat was toen, en nu nog steeds gezien de reactie in deze post. http://www.modelbouwforum.nl/threads/fredrich-schürer.74767/ Geplaatst in 2009, en als ik het gevoel nú nog steeds heb dan is dat voor mij persoonlijk een goed teken. Die gaat dit jaar besteld worden.

    Verder vind ik het topic ''de Stroep'' interessant. Eenvoud, maar wél goed werkend! Mooi hoe de ontwikkelingen vorderen, een van de weinige actieve topics in deze duikbotenhoek. Ik zie inmiddels ook een echte vaste kern, alhoewel de reacties veel minder zijn. Jammer, maar ik zie deze tendens over heel het www. Hoe komt dat toch, heel vreemd is het niet, maar toch... Ik vraag mij af of het mogelijk is om de sjeu weer terug te brengen is in deze duikboten hoek. Voorheen hadden we een eigen website, een heel eigen club en we waren druk met promoten. Met regelmaat een dag dat we samen kwamen, en gedurende het hele jaar bijeenkomsten. Daar is niet zo heel veel meer van over. Niet alleen in Nederland, maar ook bij onze buren...
    Gezellig, dat was het wel!

    Goed, ik vlieg zoals de meeste weten, en zal dat ook blijven doen. Maar de duikboten.. Tijd om ook die draad weer eens op te pakken...
     
  2. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Hoi SRS,

    fijn dat je terug bent.
    Weer een bouwer om van te leren.
    Grt,Marc.
     
  3. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Heb nog altijd m'n eerste Stroep met de injectiespuit als ballast systeem.
    Na zovele jaren doet dat systeem het nog altijd perfect.
    Dit systeem was een idee en ontwerp van SRS,en overgenomen voor in m'n eerste Stroep.
    Grt,Marc.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.810
    Locatie:
    As,België
    hoi Douglas (sommige zijn zelfs je naam vergeten )
    ik heb nog steeds mijn eerst boot van 40 jaar geleden
    duiken kan ze niet meer daar de polyester van toen niet maar de druk aan kan
    er werd 40 jaar gelden ook anders gebouwd dan nu .
    wat duikboten aan gaat en het tijdperk waar ze gevaren hebben is het eender welke boot je maakt
    het zijn allemaal wapens waar bemanning in zit
    het is inderdaad een gevoel

    wat duikboten aan gaat is het in nederland stil gevallen maar hier in België is er nog volop volk aan het water
    er zijn voor 2017 zelfs meer dagen gepland dan in 2016
    en in de club zijn er 4 leden bij gekomen voor 2017 daar is dus een zeker stijging in te zien
    en ik kan zeggen dat die volop aan het bouwen zijn dus er worden veel nieuwe boten verwacht in 2017

    galderen en vucht waren de twee eerste dagen dat we in nederland konden varen
    in vucht lag er soms zelfs nog ijs op het water LOL
    maar in nederland zijn de drijvende mensen achter de duikboten met andere interesses begonnen en dus is het zowat uitgestorven .
    februari hebben we vergadering en dan komen de vaardagen voor belgië (MOL) online
    je bent nog steeds meer dan welkom op het treffen

    gr raf
     
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Was Douglas z'n naam helemaal niet vergeten!
    Grt,Marc.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.810
    Locatie:
    As,België
    ja zag ik LOL
     
  7. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Had hem gisterenavond om 21h38,al terug welkom geheten!
    Onder de Naam Douglas.
    Grt,Marc.
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik was gisteren in Limburg voor een begrafenis en sprak daar met mensen van de vereniging waar ik 24 jaar lid van was.
    Die hebben niet veel leden meer.
    Voorzitter, secretaris, penningmeester, een ere lid en een lid, dus 5 stuks.
    In de top dagen was het 45 leden.
    Ekenstein hier is ook gehalveerd.

    Over het bouwen van de boten uit WW2.
    Daar zitten heel mooie boten bij maar als ze klaar zijn krijg ik vaak een afkeer van het model.
    Er staat die gehate vlag op te pronken.
    Toen we in Den Helder waren met 99 en 100 jarig bestaan mocht die vlag niet.
    Veel Nederlanders kwamen daarom niet met hun boot naar de vlootdagen.
    En nu kun je zeggen die vlag hoort er bij, ik vindt het verheerlijking en het mag ook niet.
    Als op een muur dat kruis schildert wordt hij zo snel mogelijk weg gehaald.
    Douglas is in Auschwitz geweest en hij schrijft dat het toch niet helemaal goed voelt.
    Dat heb ik ook heel erg.
    In Keulen doet iemand zijn 7 weg en heeft al een paar boten weg gedaan, `das gefuhl` zegt hij.
    Das Kriegsgefuhl.

    In Groningen gaat komend jaar de vaargroep Groningen weer 2 vaardagen houden.
    En roepen zoveel mogelijk mensen op.
    Er is een camping bij en groot vaarwater.
    Misschien is dit weer wat om de draad hier in Nederland weer op te pakken.

    Hein

    ps. hoe kun je de naam van Douglas vergeten?
    weet je ook nog zijn andere naam die een groot compliment was en is?
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.810
    Locatie:
    As,België
    zo hoor ik het graag dat in nederland de draad weer opgepakt word
    groningen is een eind (324 km)vriend maar die camping spreekt me wel aan
    dan kan het sleurhutje eventueel mee
    geeft de dagen maar door als ze passen in mijn agenda zou het best wel kunnen dat ik langs kom
    ik hoef niet alle vaardagen in Mol aan wezig te zijn niet
    eerste verre reis is nu lippe en dan den helder
    gr raf
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.810
    Locatie:
    As,België
    dat komt dus heeeeeeeeeeeeel slecht uit
    dan sta ik op een vrije tijds beurs met het bassin
    gr raf
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar de Duitsers waren toch niet het enige land met duikboten?
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Marc heeft ook per Pb gereageerd, mét naam. :bye: De meeste zijn het idd niet vergeten. Ik jullie trouwens ook niet. Leuk om te lezen dat Stroep 1 nog goed functioneert met een door mij bedacht ballastsysteem. Het is eenvoudig en doeltreffend, dat blijkt wel weer.

    Vwb de WOII modellen, misschien dat ik het in z'n algemeenheid had moeten vernoemen. Ik refereer enkel aan de modellen die ík gehad heb. Het gevoel wat er nú bij komt kijken, daarin blijk ik dus niet de enige in te zijn. Ik snap wél dat men juist dat soort modellen wilt bouwen. Er is vwb detaillering heel veel eer te halen. Neemt niet weg dat ik het ergens anders ik ga zoeken. Na mijn bezoek in Polen is mijn persoonlijke visie sterk veranderd. Op de grote zuil met héél veel namen prijkte de achternaam van mijn partner. het besef kwam pas écht binnen toen ik realiseerde dat mijn schoonmoeder de enige was die nog over is... Verder wil ik het hier bij laten.

    Raf, mooi om te zien dat je nog steeds actief bent. Ik kom in 2017 zeker een paar keer langs! En de herinneringen in Galderen, hadden we nog last van een hond die er achter aan wilde gaan. Mocht dat in de toekomst nóg een keer gebeuren, kan ik je verzekeren dat er geen hond meer in de buurt kom... Hahahaha. En dan in Vught, ja met dat ijs, geweldig toch!

    Hein had ik al gesproken, Jammer dat de modelbouw op duikbotengebied in Nederland op z'n gat ligt. Mss dat ik tijd maak om in mei die kant op te reizen. Alhoewel ik de vorige keer (jee, das lang geleden!) een fikste boete kreeg voor te hard rijden! Ik reed 103 ipv 70.... Dat was een flinke.

    Bedenk ik dat ik wel het eea in petto heb vwb het enthousiasme op duikboten gebied. Ik woon al een tijdje in een waterrijke omgeving, en zou best eens een treffen kunnen organiseren in Brabant. Het water ligt zowat om de hoek.. Ik ga ff broeden. Verder ben ik in het bezit van een CNC en een speciale programma waar ik rompen mee kan ontwerpen. Weliswaar op vliegtuigengebied, maar wat kan je daar goed rompen mee maken!!! Zowel negatieve als positieve mallen, alsook spanten. En vwb de CNC, mochten jullie wat freeswerk hebben...

    Goed, het treffen in Brabant.. Het is goed te regelen...
     
  14. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Hoi Douglas,

    een treffen zou leuk zijn.
    Grt,Marc.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.810
    Locatie:
    As,België
    he douglas
    ja jong met die hond da was lachen en ach laat dat beest toch ook zijn plezier hebben gehad
    en dat ijs tja we hebben duikboten dan gaan we der toch gewoonweg onder door

    cnc heeft hier ook zijn intrede gedaan maar een 30 X 40 is de max wat ik er onder krijg
    maar ze heeft reeds veel werk verzet voor al die plaatjes voor marc zijn huis licht schakelaars dat was door bijten op die aluminium
    maar ik heb een andere spindel besteld en dan zou dat geen probleem meer mogen zijn
    kan dan op modelbouw gebied niet veel meer doen in 2017 want het budget is er in een keer door gegaan

    gr raf
     
  16. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Bedankt voor die plaatjes van de schakelaars te frezen.
    Zijn allemaal vervangen en passen perfect.
    Grt,Marc.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.810
    Locatie:
    As,België
    had je reeds gedaan marc toen ik ze gemaakt had en een keer is meer dan voldoende
    ik heb die alu delen voor de kleine broer aan het frezen geweest en ik denk dat die volle 10 mm alu een beetje teveel is geweest voor die spindel
    die plaatjes was van dat composiet spul en met maar twee kleine laagjes aluminium
    hoever sta je met de nieuwe boot
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik zet het vaarweekend van mei in m'n agenda. Vwb het treffen. Ik ga iets regelen. Zal voorjaar worden of nét iets later. Wil wel goed weer hebben. We hebben hier hele mooie stekken.

    Mijn CNC is olie gekoeld en heeft een werk bereik van 60x90. Ik kan het zwaardere werk aan. Moet nog even geduld hebben, m'n werkplaats moet nog ingericht worden. Maar dan kan ik ook wel weer vooruit.

    Gaat goedkomen zo.
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wordt die werkplaats weer zoals een operatie kamer zo schoon?
    Denk het van wel he Douglas.

    Hein
     
  20. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    een werkplaats met cnc frees zo schoon als een operatie kamer ?
    dan moet je wel een verrekes goeie afzuiging hebben.

    welkom terug douglas. je plek op de steiger staat nog steeds open voor je.
     

Deel Deze Pagina