Normale voeding gebruiken ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Celica, 26 jun 2004.

  1. Celica

    Celica Guest

    Hello,
    Kan ik een normale voeding gebruiken om b.v. m'n gloeiplug,ontvanger accu,en zender op te laden ?
    De voeding is 30A max. en volt. kan ik instellen.
    Maar ik kan niet het amp. instellen
     
  2. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Hoi,

    NIET DOEN, wat je dan krijgt is een 'lader' die zo snel gaat laden als ie kan. In dit geval dus met 30A. Een echte lader heeft een stroom begrenzing zodat hij bijvoorbeeld maar met een aantal ampere of mili ampere laad. Voor het doeleinde wat jij aangeeft, ontvanger accu,zender en gloeiplug kan je het beste voor een paar tientjes (tussen de 20 en 30 dacht ik) een Robbe Lader 5r kopen of iets dergelijks.

    Mark
     
  3. stormracer

    stormracer Guest

    ik denk dat je bedoelt 30 volt max en ampere kun je instellen maar

    dan moet je er natuulijk wel een lader tussen zetten (tussen de voeding en de accu) en het juiste voltage hebben
     
  4. Celica

    Celica Guest

    nee het is een voeding die ik voor bakkie's vroeger gebruikte.
    Hij kan 3-18 volt aan. (instelbaar)
    En hij kan max. 30 A leveren. (niet instelbaar)
    Maar als ik een accu (brommer/auto) oplaadt dan doet ie dat maar met 2a3 amp , dus zoals de accu het "wil" hebben
    Dus kan het dan wel ??
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Nixx cellen kunnen sowieso niet, die worden met constante STROOM geladen, deze is niet instelbaar op jouw voeding. Bovendien zal de je voeding oneindig lang blijven 'laden'.
    Loodaccu's kunnen eigenlijk ook niet, aangezien er bij een lege loodaccu waarschijnlijk een te hoge laadstroom gaat lopen (de laadstroom is niet begrenst...)
    Loodaccus die hoegenaamd vol zijn, kan je eventueel wel laden/op spanning houden..., mits je de spanning juist instelt.

    Conclusie: niet doen, een lader voeden met deze voeding kan wel, maar hang er niet rechtstreeks je accu aan.
     
  6. Muxje

    Muxje Guest

    Die Robbe 5 is de beste optie voor eenvoudige toepassingen (ontvangeraccus e.d.). Een groot voordeel is dat je er alles tegelijk mee kan opladen.

    Voor electrovliegers zijn vele acculaders op de markt die op 12 volt werken, en die kunnen ook snelladen en batterijen conditioneren. Een voordeel: de voeding daarvoor heb je al, dus dat scheelt. Dit soort laders kosten iets van E75 - E150.
     
  7. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Een 12V/30 amp voeding is ideaal als voeding voor een
    12 V lader.
    Nu gewoon een goede lader kopen, en je hebt een uitstekende
    combinatie.


    Johan
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Precies, die 30A voeding zijn wij jaloers op :p . Met een goede lader zoals de Schulze 330d of Robbe Infinity II lipo heb je een perfecte combinatie...
     

Deel Deze Pagina