Norske Löve

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door articcie, 9 dec 2011.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Hallo beste mede modelbouwers,

    Op marktplaats dit model van de Norske Löve ( BB) aangeschaft voor een mooi prijsje. Er is aardig wat werk aan te verrichtten voordat dit model weer toonbaar en trots zal sieren.

    Ik ga hier ook een meer stappen plan voor opzetten. Zoals op de foto's te zien is, is de tuigage en het masten werk ernstig beschadigt. Ik ga er van uit dat dit makkelijker zal zijn om de schaar erin te zetten en vanaf scratch te beginnen qua tuigage. Maar ik hier ook graag jullie meningen over. [​IMG]

    Verder dient de romp ook hier en daar wat opgeknapt te worden, met name dan met een likje verf. Origineel is het onder de waterlijn wit of cremé geloof ik. [​IMG]
    [​IMG]
    Er zit nog erg veel beslag bij, en de tekeningen zitten er ook bij. Dus dat is een grote meevaller!

    Dit is mijn stappenplan wat ik in gedachten heb:

    1.) Inventariseren wat er los bij zit.
    2.) Schade opnemen, wat er te redden valt, en wat echt verloren is.
    3.) Veel foto's maken van hoe zaken nu zitten.
    4.) Voorzichtig demonteren van de masten tot aan het eerste plateau in de mast.
    5.) Romp opknappen en beslag monteren.
    6.) Tuigage monteren. Ik ben zeer benieuwd of er handige manieren zijn om het want te maken/ knopen. Als u iets weet, let me know!
    7.) final touch met rest dingetjes.
    8.) In vitrine plaatsen en ervan genieten.

    Ik sta altijd open voor ideeën en suggesties, dus gooi alle remmen los wat dat betreft. Van tijd tot tijd zal ik hier foto's uploaden zodat de voortgang te volgen is.

    Ik zou zeggen, jullie horen nog van mij, en als je een mooie foto hebt van uw eigen Löve, zou ik die ter inspiratie kunnen gebruiken.

    Met vriendelijke groet,

    Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is echt (tenminste bij mij) één van de moeilijkste dingen. Ook de volgorde is erg belangrijk. Altijd beginnen met het vaste tuig, en dat zit er nu zo te zien helemaal niet op. Wanten moet je echt als eerste, of direct na de vaste langsverstaging (heb even geen ander woord voor het vaste tuig dat de masten in langsscheeps vastzet) doen. Wat betreft de wanten, de juiste knoop daarvoor opzoeken en echt uitvoerig oefenen voordat je definitief gaat aanbrengen. Belangrijk is dat de stagen goed strak staan, anders trek je ze teveel naar elkaar toe met het aanbrengen van het want. Dat betekent in ieder geval om en om (stuurboord-bakboord) aanbrengen, dikwijls in paren omdat ze om de mast heen geslagen worden. En als je ze met de jufferblokken uiteindelijk echt strak zet, zolang mogelijk wachten met definitief vastzetten, zodat je later nog kunt corrigeren.

    Ik hoop dat je bij de tekeningen ook het echte tuigplan hebt, want anders wordt het echt een hele klus om de juiste tuigage te maken. De pdf op de BB site geeft wel wat, maar duidelijk veel te weinig info. Ik vermoed dat daar nog aparte tekeningen van zijn die niet in de pdf zijn opgenomen (zijn meestal grotere tekeningen, bij de HMS Victory wel een tiental A0 formaat). Als ze niet bij de tekeningen zitten, zou ik maar eens rondzoeken of die niet ergens te krijgen/kopen/kopiëren zijn.

    Maar nogmaals, veel oefenen en bij het want echt de goede knoop zoeken. Kijk eens op deze pagina naar de "clove hitch" (helaas zijn bijna alle links op deze pagina verdwenen), deze heb ik (zoals aangeraden) bij de HMS Victory ook gebruikt.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Ad, dank voor je uitgebreide reactie. Zou je voor mij wat termen kunnen verklaren?

    * Langscheeps=
    * Stagen =

    Ik heb 1 tekening die 1 op 1 is met het model, ik denk dat ik daar een eind mee uit de voeten kan? En nog diverse kleine tekeningen.

    Nog een vraag, ik heb op een modelbouw winkel site, een hulpmiddel gezien om wanten en andere touw contructies snel en goed te maken. Werken zulke hulpmiddelen ook echt? of heeft u daar geen ervaring mee?
    Amati Loom-A-Line #7380 in Houten Modelbouw | Toebehoren : : Sjaak's Hobbyshop

    Groetjes Tom
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Langsscheeps is in de lengterichting van het schip. Er lopen diverse "vaste" tuigkabels die van de éne mast naar een andere lopen, of naar een verbinding op het dek, of (in geval van de voorste mast) naar de boegspriet. Dit totaal aan verbindingen voorkomt dus het héén en weer bewegen van de masten in de lengterichting van het schip.

    Stagen zijn de verbindingen tussen de mast en de zijkanten van het schip. Deze worden (voor het grootste gedeelte) onderling verbonden door horizontale touwen, die dan met de stagen het want vormen. Over het knopen van deze touwen had ik het eerder (in het Engels heten ze "ratlines", in het Nederlands weet ik het niet precies).

    De stagen worden op spanning gezet met de zogenaamde jufferblok paren. Degenen die aan de zijkant van het schip vast zitten zie je bij jouw model los hangen, die ronde blokken met 3 gaten). Het bedraden van jufferblokken is nog een apart verhaal, daar zal je je toch echt in moeten verdiepen om dat netjes en enigszins "echt" te doen.

    Één tekening voor het gehele tuigwerk lijkt mij aan de schamele kant. Ik heb eens rondgezocht op het forum, maar niemand gevonden die deze gebouwd heeft. Zal dus best een moeilijke zaak worden, denk ik.
    Vergis je niet, het tuigage is een ontzettend belangrijk onderdeel van dit soort schepen. Als dat er niet goed uitziet, dan maakt het helemaal niets meer uit hoe de rest van het schip oogt. Met de HMS Victory ben ik 3 maanden vrijwel dagelijks (mijn vrouw zei dag en nacht) bezig geweest.

    Niet doen, ik heb er één gehad. Heb nog eens rondgezocht maar ik vrees dat hij een keer een opruimwoede niet heeft doorstaan. Zal best voor een bepaald soort schepen makkelijk kunnen zijn, maar niet voor dit type. Zoals ik al eerder zei zullen de stagen wel om de mast geslagen worden, daar is dit ding al niet voor geschikt. Maar los daarvan, het "in situ" opbouwen van de verstaging met wanten is veel beter.

    Succes ermee. Vragen staat vrij, waar we je kunnen helpen zullen we dat zeker ook doen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ad even een rechtzetting ;)

    stag - zit aan de voor- en achterkant van de mast, ondersteunt dus naar voren en naar achteren
    want - zit aan de zijkant van de mast, bakboordwant en stuurboordwant, steunt de mast opzij.
    Verklarende woordenlijst scheepstermen
    http://www.tolerant.be/temp/scheepstermen.html
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2011
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je hebt gelijk René, bij klassieke schepen is dat zo. Ik zat te veel in m'n zeiljeugd, waar je bij moderne zeilboten (ik voer 16 kwadraat en Vrijheid) wel over stagen aan de zijkant spreekt.
    Je hebt overigens ook (vooral voor de topmasten) nog "zijstagen" zonder want. Hoe heten die dan?

    Ik gaf al aan dat ik bij deze schepen veel bekender ben met de Engelse termen omdat de HMS Victory van Caldercraft was, zonder Nederlandse vertaling. En ook de boeken die ik daarover gelezen heb waren allen in het Engels. Voor de rest had ik nooit iets met dit soort historische schepen gedaan.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2011
  7. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenmiddag,

    Ik zit op internet veel referentie foto's te bekijken. Ik zou graag die lichte houtskleur terug krijgen. Is hierbij helemaal schuren tot de beplanking een goede oplossing? Of is licht opschuren en in een witte grondverf zetten om vervolgens met een licht eikenlakje meer in de buurt te komen bij het origineel? Wellicht weet u nog een betere manier...? Ik zal van de week een paar foto's uplaoden, ben begonnen met het reparen van schade en bouw fouten.

    Groeten,
    Tom
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tom, ik zie net dat forumlid germt de Norske Löve gebouwd heeft. Misschien kan je bij henm te raden gaan over goede tekeningen van het tuigwerk.

    Groet,

    Ad
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Ik zie dat er om tekeningen van de tuigage gevraagd wordt.
    Ik heb deze boot ongeveer 20 jaar geleden gebouwd....
    Heb de tekeningen helaas niet meer, Sorry
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Even over de kleur, dit schip is onder de waterlijn inderdaad creme kleur, dus schuren, grondverf en aflakken en dat deel is eigenlijk al klaar.
    Om de lichte kleur te krijgen gebruikte ik licht eiken lak indertijd, dan houdt je houtnerf zichtbaar.
    Het bovenwaterschip opschuren lijkt mij overigens een lastige klus, maar....
    Als het goed is zijn de kozijnen van de kanonsluiken gewoon op de romp gelijmd, en is er binnen de kozijnen in het midden een gaatje geboord waar slechts een halve kanonsloop is gelijmd.
    Het lijkt mij dan dat in ieder geval deze kozijnen en kanonnen voorzichtig te verwijderen zijn, en na het lakken weer terugzetten.
    Overigens is dan het schuren nog een hele hoop werk hoor.
    Wat betreft jouw sugestie om eerst te gronden en dan met lichte lak af te lakken..... daar heb ik geen ervaring mee.
    Ben zelf ook even aan het speuren naar tekeningen voor je, maar heb nog niets gevonden.
    Kan mijn schip ook niet laten zien, want deze is 12 jaar geleden verkocht en staat in België.
    Groet, Germt
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Je hebt wat los gemaakt hoor!
    Ik heb ook even gekeken op het andere forum.
    Modelbrouwers.nl.
    Daar staAn ook bouwbeschrijvingen met foto.s van dit schip op.
    Misschien hebben zij tekeningen over???
     
  12. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond Germt, spijtig dat u de tekeningen niet meer heeft. Maar het is niet anders. Ik heb inderdaad de raampjes van de kannonen alsmede de kanonnen zelf netjes verwijderd. De vorige bouwer heeft helaas aardig wat bouwfouten in het model gezet. De uitgezaagde kanonspoorten zitten een cm te hoog en de kannonen stonden op blokken. Dit vond ik helemaal niks, dus heb nu aan 1 zijde de poorten verwijderd( plank eruit gezaagd) en netjed dicht geplamuurd. De blokken zijn verwijderd en ben momenteel bezig met het opnieuw beplanken van het dek. Ik ga proberen morgenavond een foto update te plaatsen.

    Ad, ook hartelijk dank nog voor het zoeken! Ik waardeer je inspanningen.

    Deze knutselaar gaat de oogjes sluiten. Slaap lekker allemaal!
     
  13. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik heb even een email verstuurd naar de importeur van billing boats voor de bouwtekeningen etc.

    Als antwoord kreeg ik; stuur 72 postzegels nummer 1 op, en dan sturen we alle tekeningen toe. Dus de tekeningen kosten 36 euro. Uit hoeveel tekeningen bestaat het complete pakket?

    Opzich valt 36 euro wel mee denk ik?
     
  14. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Hallo Frank,

    dank voor je bericht. Dit boek is toevallig het enige boekwerk dat erbij zat. Maar daar is erg lastig uit te bepalen wat de maten zijn tussen bepaalde zaken. Dus vandaar dat ik echt de tekeningen wil hebben.
     
  16. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Zo, hier weer een update van de restauratie.

    Bijna alle tuigage is verwijderd, en de masten zijn terug gebracht tot daar waar ze geen schade hebben. Kanonnen en insteek lopen zijn verwijderd alsmede de kanon omlijstingen. Eigenlijk alle beslag is er nu vanaf, aan 1 kant dan. Ik doe eerst 1 kant en dan de andere omdat er anders denk ik teveel tegelijk gebeuren moet.

    Ook al flink aan het schuren. Ik heb besloten om toch mee te gaan met de kleurstelling van licht eiken boven de waterlijn en creme onder de waterlijn. Wellicht niet de meest gemakkelijke oplossing. Maar wel met het mooiste resultaat aan het eind. Tijdens het schuren helaas door de beplanking heen gedrukt. Dus daar ben ik nu mee bezig te herstellen.

    Ook al een stukje proef gemaakt met het beplanken van het achterdek, ligt nog wel gewoon los. Maar ik vind het prettig werken om soms even wat anders te doen dan schuren;)

    Ik heb ondertussen contact gehad met de importeur van Billing Boats, en tegen een vergoeding van 36 euro sturen ze me alle documentatie en tekeningen van het schip. Het is duurder dan kopieren, maar als je niks kan vinden om te kopieren dan is dit geen slechte tweede optie.

    Ik ga weer verder met schuren!
    Fijne avond iedereen!

    groetjes Articcie
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Het hout is toch wat zwak geworden door het vele schuren. Heb besloten een flink stuk te vervangen. scheelt ook een aardig stuk schuren.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede

    Articcie,

    Ik was een tijdje offline en zag deze vraag nu pas.
    Helemaal schuren is inderdaad het beste en overweeg na schuren het gebruik van Admiraliteitslakken eens, dat is een watergedragen verf ( werkt snel en stinkt niet) met de juiste ouderwetse kleuren,onder andere te koop bij: Scheepsverf (17) *-*http://modelbouwdekombuis.nl
    Het onderwaterschip moet inderdaad in een matte vuilwitte kleur geschilderd (officieel: loodwit) de goedkoopste oplossing is gewone matte grondverf.
    Succes met e restauratie, ik blijf je volgen:)

    Andy
     
  19. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    518
    Locatie:
    Vlijmen
    Hallo Andy, dankje voor je reactie! Nuttige link is dat, is wel wat prijzige verf, maar ik ben van mening dat op een model als dit, je niet moet bezuinigen op zaken die het uiterlijk voor het merendeel bepalen. Ik ga eens even binnekort bij me vaste modelbouw shop kijken voor die verf.

    Nog een vraagje over het schuren.. Ik deed vroeger voor me werk grote leidingen kaal schuren met een slijptol met staalborstel erop. Zou dit kunnen werken op kleine schaal voor mijn Dremel? Of word dat te enthousiast?

    Groetjes Articcie
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ja dat kan inderdaad op metaal, maar op hout: .... :confused: ..... ik zou het niet proberen. Mijn ervaring met schuren met een Dremel is dat het zo snel gaat dat je met deuken en gaten eindigt en dan heb je veel werk om dat weer te repareren. Ik doe het niet meer ik ben weer terug naar het ouderwetse handwerk duurt langer maar is veel mooier

    Andy
     

Deel Deze Pagina