Norske Löve

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door articcie, 9 dec 2011.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenmorgen iedereen, de kerst goed door gekomen? Ik ben nu al enige tijd aan het denken over de voorkant van het model. Ik kan er nu niet bij om te schuren vanwege hout dat in de weg zit. Ik kan dit niet netjes verwijderen, maar het hout moet wel kaal worden qua kleur. Is een verf afbijter een idee hiervoor? Heb er geen ervaring mee rn ben ook niet bekend met eventuele bijwerkingen. Of zijn er nog andere manieren om verf te verwijderen als je niet kan schuren?

    Ik hoor graag jullie suggesties!

    Groetjes articcie. ( ik zal vanavond of morgenavond foto posten)
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Met afbijt heb ik geen ervaring op modelschepen wel op deuren, pas erg op voor spetten, draag altijd een bril en handschoenen het is erg agressief spul.
    Mogelijk geeft het ook verkleuring van het hout.
    Je kunt proberen zoveel mogelijk te schuren met schuurpapier dat om een spatel is gedraaid en je kunt proberen te schrapen met een hobbymes of zoiets.

    Succes ermee
    Andy
     
  3. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Excuses voor het uitblijven van foto's. Het is wat hectisch op mijn werk, dus weinig tijd gehad.

    Ondertussen zijn er 2 van de 4 dekken compleet voorzien van planken.
    [​IMG]

    En tevens hierbij de foto van mijn probleem stuk, ik overweeg het toch om wellicht te verwijderen, zodat ik niet met die chemische troep hoef te werken. Wat zijn de mogelijkheden hierhien?

    Is dit onderdeel erg moeilijk om te maken( in de bouwbeschrijving staat hier niets over beschreven) of valt dit wel mee, en is het gewoon paar avond knutselen? Worden die latjes uit 1 stuk gezaagd( blok balsa wellicht? ) of zitten hier meerdere segmenten in dat samen mooi geschuurd 1 geheel zal vormen? ik hoor hier graag ook jullie ideeën over.
    [​IMG]

    Iedereen een hele prettige jaarwisseling toegewenst en veel gezondheid en geluk in 2012!

    Groetjes Articcie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Hout aan de voorkant is nu toch weg, geprobeerd om voorzichtig te verwijderen. Sprong in 10 stukken uit elkaar. Dus het schuren komt nu ook dik in orde! Hoop de romp binnen 1 week blank te hebben. Wat is dan het beste van handelen? Ik wil dus voor de licht eiken kleur gaan zodat de planken zichtbaar blijven.

    Gronden is dan niet mogelijk toch? Afdoen met vochtige doek zodat het stofvrij is en dan 3 keer lakken ongeveer?

    Groetjes Tom ( ik laat dat articcie maar weg, is zo onpersoonlijk)
     
  5. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad Tom het wordt wat persoonlijker als we je naam weten;)

    Persoonlijk maak ik eerst de romp af voordat ik ga schilderen om hechtingsproblemen bij het lijmen te voorkomen (maar of die angst helemaal terecht is weet ik niet). Het dek schilder ik wel (1 x met mat blanke lak) voordat ik de opbouw erop lijm (met secondelijm) en dat heeft nog nooit lijmproblemen geven.
    Na het schuren gebruik ik perslucht om alle stof te verwijderen (wel buiten anders zit alles onder en dat vindt mijn vrouw niet leuk ;)) en na de eerste laklaag schuur ik de romp nog een keer ligt op. Ik volsta met 2 laklagen en gebruik altijd matte lakken omdat ik een glimmend model niet mooi vind.

    Groetjes Andy
     
  6. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Dilemma's Dilemma's....

    Deze romp is eigenlijk zo slecht gebouwd dat ik de ene na de andere fout tegen kom. De enige oplossing die er nog is om deze romp mooi te maken is een tweede beplanking erover te brengen. Maar dan zit ik al snel op 50 euro aan hout, met nog steeds een probleem omdat de spiegel niet te demonteren valt en ik het niet aandurf om deze compleet opnieuw te maken. Ik zit nu op een totaal bedrag van 125 euro wat ik er aan besteed heb, en er is nog niet veel van te zien.

    Maar 175 euro heb ik er in totaal niet voor over ( boot is voor een prikkie gekocht, en dat moet een mooi prikkie blijven)

    Ik denk dat ik de blanke lak laat varen, en er een donkere kleur overheen lak. Dan zijn alle onevenheden bijna onzichtbaar en ik kan hier en daar een klein beetje plamuur aanbrengen. En dan ben ik met een blikje verf van 10 euro een eind op weg denk ik.

    Ik ben niet op het punt dat ik wil opgegeven, maar om eerlijk te zijn is het al eens door me gedachten gespookt. Maar ik denk dat de meeste bouwers dat moment wel eens hebben?

    Anyone some advice?

    Groetjes Tom
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Tja dilemma

    Bekend probleem Tom,

    Ik ben het vaker tegen gekomen,
    Mijn eerste model was een Wasa uit Tsjecho-Slowakije van zo'n slechte kwaliteit dat ik er vrij snel mee gestopt ben en het model heb weggegooid. Daarna ben ik met een simpeler/overzichtelijker model van goed kwaliteit opnieuw gestart en dat ging toen prima.
    Bij de twee modellen (driemasters) die ik daarna heb gebouwd heb ik iedere keer een dipje gehad waarbij het model een paar jaar (in een geval zelfs 8 jaar!) in de kast is blijven staan tot ik er weer zin in had.
    Tja wat is een goed advies:
    - Denk je dat het een mooi eindresultaat kan kan worden? Ga dan door (eventueel na een pauze).
    - Geloof je dat het niet echt mooi gaat worden en dat het (te veel) geld gaat kosten dan.....stoppen(?) of ...bedenk dan wel dat je je fouten vooral zelf ziet anderen zien ze bijna nooit (zegt mijn vrouw!)

    Sterkte met je beslissing

    Andy

    Succes met de keuze
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Dank voor je reactie Andy,

    ik wil het nog wel een kans geven om het to een goed eind te brengen. Zojuist een blik met donkere bruine dekkende verf gekocht. Die ga ik aanbrengen, en dan ga ik kijken of de fouten onzichtbaar zijn.

    Geloof mij deze bouwfouten in dit model ziet een leek nog met de ogen dicht. Kanons gaten een cm te hoog, vrij dik laagje plamuur hier en daar. Maar zulke dingen zie je pas als je er goed naar gaat kijken en niet op het moment dat je de koop maakt.

    Ik ga me best doen, maar dit potje verf is het laatste wat ik er ( voorlopig ) aan uitgeef :)

    Ik hou jullie op de hoogte!

    Groetjes Tom
     
  9. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Helaas pindakaas, ik kan niet meer de motivatie opbrengen om nog energie in dit "wrak" te steken. Toevallig is er van het weekend een "expert bouwer" bij mij thuis geweest voor een model dat ik te koop had staan. En de tranen sprongen bijna in zijn ogen. ( hij heeft er 2 gebouwd staan ) en die heeft me ook even goed te kennen gegeven dat het mooiste resultaat alleen te bereiken is met het opnieuw beplanken van de romp, de spiegel opnieuw te construeren en er nog aardig wat geld in te stoppen.

    Dit ga ik echter niet meer doen. En die extra lik verf had ik ook beter niet kunnen doen. Het is nu een beetje chocolade bruin.
    Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor de vele adviezen en tips en motiverende berichten betreffende dit model!

    Ik ga deze boot op marktplaats zetten voor 35 euro ongeveer. Het kan maar weg zijn hé!

    Wie weet waag ik er nog eens een modelschip aan, maar voorlopig even niet denk ik.

    Nogmaals bedankt en tot een volgende keer waarschijnlijk!

    Groetjes Tom
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Hopelijk dan met een positief resultaat!!!
    Jammer, maar als je het echt niet meer ziet zitten, dan is het beter zo.

    Meer succes met een volgend project.

    Groet,

    Ad
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Jammer Tom, maar het opknappen / restaureren van een model is geen eenvoudige klus.:rolleyes:
    Succes met een volgend project, begin dan beter met iets kleiners

    Groeten
    Andy
     
  12. polliej112

    polliej112

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Norske løve

    Hallo mijn opa is dit model nu aan het bouwen maar de tekeningen. Zijn allemaal zonder maten en weinig instructies heeft u misschien een duidelijke tekening voor mij
    Gr. Stefan
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Helaas niet Stefan. Er is hier al meer een zoektocht geweest, maar het enige positieve resultaat staat in dit bericht beschreven. De link naar de bouwinstructies van Billing Boads (pdf file) staan in het bericht daarna.
    Maar wellicht was je dat al tegengekomen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  14. eelco willems

    eelco willems

    Lid geworden:
    11 sep 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    breda
    Hallo

    ik ben ook met dit model bezig zoals je kan zien aan mijn profiel foto ik ben hier bijna mee klaar dus ik heb wel wat tekeningen en beschrijvingen van dit model waar ik inmiddels al weer bijna 3 jaar mee bezig ben dus mocht u opa nog iets willen weten of hebben dan kunnen we wel wat info doorspellen mvg
     
  15. adrie noordermeer 1952

    adrie noordermeer 1952

    Lid geworden:
    31 jan 2016
    Berichten:
    20
    Locatie:
    weert
    Ik heb zelf ook een norske love gekocht ver schillrnde onderdelen weg maar het meeste erbij een beetje verkeerd gebouwd maar was ook goedkoop
     

Deel Deze Pagina