nostalgie in een modern jasje

Kelly van kyohso

De macchi m33 50 is geannuleerd.
Deze was pas eind mei leverbaar dus daar kon ik niet op wachten.
Nog wel een zien staan op eaby "tip van mede forumlid" maar dat was de brandstof verzie.
Om toch in het water race gebeuren te blijven heb ik de kelly van kyohso aangeschaft.
Een pylonracer zonder drijvers dus die moeten nog gebouwd worden.
Dus hier volgt dan ook een bouwverslag van de kelly.
Nu nog proberen om het zaakje klaar te krijgen voor de meting. :banana:

Laatst bewerkt:
hier een paar foto's

De doos met inspecteur mientje

2u7ccaf.jpg

De inhoud

2pq2kie.jpg

Uitpakken maar.

154zp93.jpg

Kon het niet laten.

vqh3f7.jpg

Dit is zo gebeurt, nu de rest nog :( :-D

Laatst bewerkt:
Kijk da`s ook een leuke kist.

En klaar voor de meting gaat je zeker lukken :yes:

Tja, hoe is de constructie van de romp en de vleugel.

De vleugel heeft meestal alleen maar een dunne beplanking en je moet wel wat houvast hebben.
In de romp kun je vaak makkelijk een plaatje mpx lijmen en dit als bevestiging van de drijvers gebruiken.
Maar dan moet de vleugel er ook wel weer makkelijk af kunnen.

Ik denk dat ik voor de romp zou gaan.

De vleugel heeft toch al een opname voor het landings gestel .?

Daar zou ik dan de drijvers ook aan vast zetten , in prinzipe het gestell nog eens buigen uit verenstaal maar dan geen wielen maar de drijver opname er aan .

En de achterkant op de plaats van de breekbouten zetten zodat je drijvers aan de vleugel kan blijven bij romp demontage.

Mvg Johan

Het heeft alle bij zijn voor en nadeel denk ik.
Inderdaad, de vleugel is verstevigd waar het landingstoestel moet komen dus dat hoeft niet meer verstevigd te worden.
Het nadeel door de drijvers aan de vleugel te bevestigen is, dat het een behoorlijk onhandig geheel word of je moet de drijvers demontabel maken.
Door de drijvers aan de romp te bevestigen word het geheel compacter, maar moet er inderdaad wel wat aan verstevigd worden.
Mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar de bevestiging in de romp, hoewel dat wel bewerkelijker is.
Het zaakje compact houden geeft toch wel de door slag, alleen nog eens goed bekijken dat het geen problemen geeft qua constructie. :rolleyes:

Gr Pascal.

Laatst bewerkt:
Koel gaten of geen koel gaten is mijn volgende vraag.
De foto’s op de verpakkingsdoos Toonen aan de onderkant in de romp achter de vleugel 2 koelopeningen.
Van voor in de neus dienen er 3 uitsparingen te worden uit gefreesd, deze staan ook op de tekening aangegeven.
De uitsparingen achter de vleugel staan echter niet omschreven op de tekening / beschrijving.
Bij mijn spidfire zitten totaal geen koelopeningen in, maar deze heeft ook nog niet gevlogen, dus ook nog geen ervaring me.
Wat te doen?
Hoe minder gaten hoe beter, des te minderkans dat er water in de romp komt.

Gr Pascal

Wat info van het forum gehaalt en tot de volgende afmetingen gekomen.
lengte drijvers 88cm
Breedte 12cm
hoogte 10cm
vlieggewicht circa 3300 gram inclusief de drijvers.
Het blijfd een beetje inschatten want het volume is moeilijk uit te rekenen.
Graag reactie wat jullie hier van vinden.

2d9qtxw.jpg

Gr Pascal.

Laatst bewerkt:
Gisteren aan de drijvers begonnen, toch de afmetingen nog wat aan gepast.
De breedte bedraagt nu 15cm.
Ik had de spantjes al gezaagd maar vond ze toch wat aan de smalle kant.
Nu een drijver bijna klaar is, vind ik hem weer erg breed.
Maar goed, eerst maar eens af maken, dan kan ik altijd nog de smallere verzie maken.

rihnqr.jpg

Een soort van kastje waar de stutten in komen, later word dit op gegoten met hars.

103smz7.jpg

2z8uu52.jpg

En nu weer stevig door bouwen. :-D

Laatst bewerkt:
Weer een stukje verder, de onderkant voor de helft ingedekt met 3mm balsa.

123nn9z.jpg

b8waiq.jpg

Even voor de verhoudingen.

3498c5v.jpg

Voor mijn gevoel zijn ze te groot, wat is jullie mening?

Voor mijn gevoel lijken ze ook een beetje log.........

Centerdrijver ;-)

De lengte zou volgens de informatie die ik van het forum heb gehaalt moeten kloppen, maar het zit hem in de breedte denk ik.
Oeps!
Misschien op een drijver zetten. :worship:

Pascal,

Op zich is de vorm van de drijver goed met de oplopende voorzijde maar de step moet verder naar achteren.

Op de foto lijkt de step in de midden te zitten en als ik links en recht vergelijk kwa zijoppervlak, schat ik dat het drijfvermogen voor en na de step ongeveer gelijk is.

Dit betekend dat het model voorover zal liggen en met gasgeven de prop problemen met opspattend water zal krijgen.

Wat is het volume voor en na de step heb je dat al uitgerekend.

Mijn voorkeur gaat uit naar de verhouding 60/40 procent in drijververmogen voor 60% en achter 40%.

Het verloop op de bodem voorzijde is mooi vloeiend maar gaat ten koste van het volume / drijfvermogen.

De breedte maakt veel drijfvermogen goed en zinken zal die niet, maar de vorm is niet optimaal.

Ton

Ton, bedankt dat je hier even naar wilde kijken.
De lengte voor de step is 44cm, de lengte na step is 36cm.
De foto geeft dus een vertekend beeld.
Het volume voor de step is circa 2.7 liter.
Het volume na de step is circa 2.0 liter.
Voor alle duidelijkheid, er komen dus twee drijvers onder.
Als ik jou reactie lees, dan geloof ik dat ik er maar me door moet gaan.
Nu heb ik nog een paar vraagjes, hoe hoog staat de romp boven de drijvers en hoe ver moeten de drijvers uit elkaar staan?

Gr Pascal.

Laatst bewerkt:
OOooo dat klinkt goed moet dus kunnen.

De hoogte wordt eigenlijk het meest bepaald door de prop diameter want die moet voldoende hoogte hebben van het water.

Hou bijvoorbeeld de tip van de prop gelijk met de boven kant van de drijver als basis.

De afstand tussen de drijvers is bepalend voor de waterstabiliteit en mag dus zover mogelijk, in iedergeval verder uit elkaar dan de wielen of neem bijvoorbeeld de afstand als een 1/4 van de spanwijdte.

Het moet er ook een beetje mooi en in verhouding uit zien in ieder geval niet te dicht bij elkaar:mrgreen:.

Bekijk voor de aardigheid ook de verschillende foto's die gemaakt zijn op de meetings, er zijn er zat met verschillende actie foto's op snelheid als dat er goed uitziet weet je wat je te doen staat.

Ton

Gisteren de eerste drijver in de Oracover gezet en ik moet zeggen, het ziet er redelijk uit.
Nu ga ik aan de tweede beginnen. Dat wordt voor mij een hele opgaaf want ik heb een bloed hekel om iets twee keer te doen.
De motor heb ik gisteren ook in gebouwd en heeft proef gedraaid.
Het programmeren van de regelaar is een cream.
Er is alleen een Duitse handleiding bij aanwezig en daar kan ik helemaal niets me.
Daar zitten zoveel piepjes, hoge, lage tonen, melodietjes in dat je minstens het conservatorium moet hebben doorlopen wil je daar wijs uit kunnen. :(
Dus gewoon de draden om gewisseld om de motor om de polen. :D

De servo voor het roer zit in de drijver.
a2bxib.jpg

287klj9.jpg

25arhn5.jpg

Back