NP7-12 Yuasa

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bprosman, 12 mei 2006.

  1. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Ik heb wat accu's gekregen van het type NP7-12 Yuasa (12V-7AH) nu hebben sommige bovenop bij 1 a 2 dopjes wat lichte "zuursporen". Is dit omdat ze (zijdelings) liggend zijn opgeslagen geweest of is dit een kwestie van "afschrijven" ??

    Hoe kan ik ze het beste testen, opladen dan een fikse lamp er aan en klokken hoe lang ie t volhoud ?

    Groeten, Bram
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De kans is groot dat deze accu's overladen zijn geweest. Het zijn gesealde accu's maar er zit wel een veiligheids ventiel in. Als je de accu overlaad dan gaat hij binnenin "koken" waarbij gas ontstaat. Als de druk te hoog wordt zal het veiliheidsventiel open gaan en het gas zal ontsnappen. Daar kunnen die "zuursporen" door ontstaan.
    Helaas betekend dit dat deze accu's waarschijnlijk hun beste tijd wel hebben gehad. De capaciteid zal duidelijk minder zijn en de inwendige weerstand zal (flink) hoger zijn geworden. Normaal gesproken moet een autolamp (12V 55Watt) zonder problemen op deze accu kunnen branden. Zeker als de accu netjes vol is zal de accuspanning daar nauwelijks door mogen inzakken. Als dat zo is dan zou die lamp zeker een uur moeten kunnen branden.
    Let wel op dat je tijdens het ontladen de accuspanning goed in de gaten houdt. Als de spanning onder de 10V komt moet je stoppen met het ontladen. Als je de lamp dan los maakt moet de accuspanning binnen een minuut weer terug op 12V zijn.
    Als dat allemaal nog goed gaat dan is de accu dus nog goed bruikbaar. Laad hem ook direct weer op want een loodaccu kan er heel slecht tegen als je hem leeg wegzet. Als hij een week leeg heeft gestaan kan hij al kapot zijn. Sommige zijn na een paar dagen al naar de maan.

    Lees ook DIT stukje eens door. Veel nuttige info over de loodaccu.
     
  3. bprosman

    bprosman

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    217
    Hoi Ernst,

    Bedankt voor de nuttige info. Ik ga er eens mee aan de slag.

    Groeten, Bram
     

Deel Deze Pagina