NQD hydroplane transformatie

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 2 okt 2017.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo iedereen.
    ik ben een heeeeel lange tijd niet op het forum geweest ivm een andere baan en andere zaken.
    voorheen heb ik eens een NQD V-hull opgeleukt en dit heeft het zeker een 2 jaar volgehouden
    top snelheid toen gemeten 83Km/h en sneller uit de startblokken dan een Traxxas Spartan

    ik vond het voorheen altijd al leuk om speelgoed bootjes wat op te voeren, zo nu ook weer
    ik heb van een RC winkel een lege hydro romp gekregen om in eerste instantie een Nitro motor
    in te zetten.
    na dat dit alles te hebben gedaan en te beginnen met de motor af te stellen liep deze na 2 min kapot.
    had het motortje niet los gehaald en nagezien eigen schuld, zeg maar.
    dus op zolder lopen zoeken en nog een brushless motor setje gevonden.
    deze wil ik nu in de hydro zetten.
    Nu komt de vraag, wat zijn hier een beetje goede schroeven voor. plastic/carbon is eerst voldoende als ik de goede maat heb stap ik over op metaal.
    water pick-up zit er al in en motor setje heeft de volgende specs.

    -3300KV watergekoeld 4 pool 36mm dia. lengte van de motor 68mm
    -60 Amp watergekoelde ESC
    - dit alles op 3S 10000Mah 40C SLS X cube lipo,s

    dit is wat ik nog had liggen aan hardware

    -Flex as met strut 4mm (had hiervan nog een aantal schroeven van liggen vandaar)
    -alu roer van 65mm lengte (offset setje)

    Hydro is 48cm lang en 28cm breed. ik moet de romp nog verstevigen maar dit wil ik pas gaan doen als ik de zaken bij elkaar heb en in de romp gepast heb.
    alle tips en ideeen zijn welkom. ik weet dat sommigen het een verspilling vinden maar ik vind dat het wel kan.
    foto,s zet ik in de loop van de week op het forum

    gr eddy
     
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    3s 10000mah in een 48cm lange hydro?
    Is dat niet wat groot?
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Veenendaal
    Inderdaad, wat Ben zegt. Ik heb een 50cm hydro en die vaart op een 3S 3000mAh lipo. Die past er krapjes in :)
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    al eerst bedankt voor de reacties.
    ik dacht dat ook maar na de romp verder leeg gehaald te hebben weegt deze nog maar 480gram
    tel daar de motor en regelaar bij op(samen 350) en 250 gram voor het verstevigen van de romp.
    en ik kom op net over de kilo aan totaal gewicht. zet ik er 1 Lipo in dan denk ik dat ik de neus niet in horizontale
    positie kan houden. wil er toch 60 tot 70 Km/h uit gaan halen. dus vandaar 2 lipo,s. 1 in elke zijkant want daar passen ze precies tussen
    ik post zo foto,s.

    iemand nog een idee over een maat schroef??? voor ik er 15 ga kopen en de helft later weer weg kan. DSCN0952.JPG DSCN0952.JPG DSCN0953.JPG DSCN0954.JPG
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    sorry voor de grooooooote foto maar het is weer even wennen.
    moet ik de vinnen aan de onderzijde verwijderen, ik twijfel of het problemen gaat geven met bochtenwerk.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    de oude as gaat eruit hoor is nog van de nitro.
     
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo
    Dirk jan mag ik je vragen met wat voor schroef jij vaart met je hydro.

    Gr eddy
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik vaar met een 33mm stalen propje met een spoedwaarde van 1.4. Die heb ik zelf terug geslepen naar 31mm, omdat ik met een hoogtoerige setup vaar en ik zo de lipo wat kan sparen. Deze prop is van Tenshock. Deze heb ik gekozen omdat ik specifiek een prop met M4 binnendraad nodig heb voor mijn Hydromite. Met een 3900kV motor op 3S heb ik er 82km/u mee gehaald.

    TFL heeft ook goede propjes. De messing 32mm 2 blads prop geeft ook goede prestaties (ik heb deze o.a. op mijn F1 Tunnel).
     
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok 82km/H dat is snel voor een kleine boot. Ik heb nog nooit zelf een schroef gebalanceerd laat staan geslepen heb je nog tips???
    Ik heb net op MP 3 Schroeven gekocht 33 34 38. Deze zijn alle nieuw dus moeten deze geslepen worden. De 38 is een Alu de rest brons. Gr eddy
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Weet je zeker dat de maten die je opgeeft niet van de binnenbak zijn?
    Ik heb namelijk dezelfde romp in het rood hier aan de muur hangen en die is rond de 70 cm lang en 36 cm breed over de sponsons.
    Origineel zitten er twee 380 motortjes in op 7,2V NiCad, snelheid zéér bescheiden, ik heb de romp leeggehaald met het idee er een Speed 700 op 14 cellen in te zetten, zó lang hangt 'ie al aan de muur...
    Toen ik dit filmpje zag ben ik ook van het Speed 700 idee afgestapt:


    Als ik er vandaag wat aan zou willen doen, dan komt er brushless in, een 3674-2200Kv op 4S of iets soortgelijks met 33000Kv op 3S.

    Heb jij zo'n setje voor de boot?
    https://www.amazon.com/GoolRC-Upgrade-Waterproof-3300KV-Brushless/dp/B071VL1NTW

    Dat is krap an voor zo'n zware romp, die bovendien meer op een hydro lijkt, dan dat 'ie het werkelijk is; hydrodynamisch is er nogal wat mis mee, dat is ook de reden dat ik er nog niks aan gedaan heb...

    Groeten, Jan.
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Pompebled,

    ik heb hem gemeten en de romp is 48cm en een beetje lang, het is een chineese copy van de echte NQD romp eigenlijk.
    de man waar ik hem van heb gekregen heeft een zaakje in Chinees RC spul. voor de rest heeft hij een goed pakket met goede Lipo,s voor
    weinig geld. ook de propjes van carbon/plastic zijn goed.
    het setje in de link lijkt er wel op maar de regelaar is compleet anders.
    ik had het nog liggen en dacht waarom ook niet proberen, mocht de motor/regelaar het niet trekken komt er mogelijk nog iets anders in.

    dat de romp niet hydrodynamisch is had ik al wel verwacht, ik wil de vinnen aan de onderkant toch weg halen en de bodem (vooral achter) uitvlakken.
    flex as en strut er onder en eens kijken wat er gebeurd.

    ik zal een foto maken van de romp met meetlint.

    gr eddy
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Ik geloof je zo ook wel hoor, er zijn inderdaad twee formaten van deze boot op de markt.
    Een 3660 motor is dan wel aardig overkill in zo'n klein rompje, zeker omdat de romp om te beginnen al van dat dikke (zware) plastic is.

    Ik heb in een 50 cm epoxy monohull deze motor op 2S:
    https://hobbyking.com/en_us/ads400l-water-cooled-brushless-outrunner-3700kv-600w.html
    Op 2S zit ik aan de grens van wat de romp aan kan (50 km/h+), op 3S is de boot compleet onvaarbaar; een hydroplane zou dat vermogen wel moeten kunnen wegsteken.

    Groeten, Jan.
     
  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok bedankt jan. Het linkje bewaar ik zeker. Dat ik zei dat ik een foto zou maken van een meetlint meende ik niet hoor.

    Ik heb nog een NQD riggertje van 38cm met een 4800Kv 35A motor. Net even wezen varen met de stock prop maar deze hield het niet op 3S.
    Ander propje erop en nu komt de rigger laat in plane. Propje is dezelfde maat als de andere. Accu zit achterin omdat hij met de stock prop te nat ging varen. Zou ik de prop moeten veranderen of de accu naar de neus brengen. IMG_1122.JPG IMG_1123.JPG IMG_1124.JPG
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Dat een plastic prop niet heel blijft bij 45000 toeren onder last is geen wonder, zelfs de carbon Graupner props houden dat niet lang vol...
    Als de nieuwe prop niet dezelfde lift genereert dan degen die gesneuveld is, of minder spoed, dan is het geen wonder dat je met de trimming aan de slag moet om de boel weer goed varend (en startend) te krijgen.
    Het eenvoudigst is de vleugel er af te halen, dat gewicht kun je missen en de vleugel doet op deze snelheden helemaal niks...

    Bij een hydro ligt het zwaartepunt over het algemeen vlak achter de sponsons, om te voorkomen dat de kont (te lang) door het water blijft slepen.
    Het nadeel is dat de boot gelijk in plané moet komen als je gas geeft, anders zal de neus er onder gaan, zoals je al ondervonden hebt.

    Een hydro is een van de lastigste boten om af te stemmen.

    Groeten, Jan.
     
  15. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    Lipo ver naar achtern is vnl voor bochtengedrag een drama met een ringetje, daardoor zou hij nu niet lastiger in plané moeten komen lijkt me. Propje kan dezelfde maat wel zijn geweest, maar wellicht andere spoed? Standaard vaar ik met zwaartepunt circa 2 cm achter uiteinde drijvers bij mijn riggers. Zou overigens liever op 2s en 4800kv op grotere prop varen dan met 3s en minuscuul en waarschijnlijk niet efficiënt varend propje op dit bootje. Denk dat het bootje daar een stuk beter mee vaart en makkelijke van zijn plek komt. De snelheid hoeft dan niet minder te zijn.
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat heb ik geprobeerd op 2S maar dan heeft hij geen power genoeg om in plane te komen. Ook niet met een andere prop. Als hij 1x in plane is dan gaat hij als een speer. Gr eddy
     
  17. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoe groot was dat geprobeerde propje. Met een 33 mm of 34,5mm propje zou dat normaal toch prima moeten lukken tenzij er iets aan je bootje niet klopt. Nog groter kan bij zo'n bootje wel eens lastig zijn. Of zorgen dat je regelaar of lipo het even niet trekt :) bij dit soort rtr bootjes :)

    Maar indien op 3s blijven varen, dan inderdaad vleugel eraf, lipo wat naar voren en proben met een graupner K serie propje van hetzelfde formaat als je erop had (geen s serie gebruiken).
     
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat was een 28mm kunstof met spoed 1,4. Nu heb ik een ander propje wat verkleint naar 20mm en dat gaat als een raket. Ga de accu wat naar voren brengen en een zwaartje aan de rechter ponton maken voor het bochtenwerk. Ik heb wel af en toe last dat de kont omzwiert als ik te hard door de bocht ga. Met goed weer morgen maak ik een video.
    Gr eddy
     
  19. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Net even 2 vinnen gemaakt en morgen op de romp maken. Grote vin is 4cm lang en 2 cm breed. De kleine is 2cm lang en een cm breed. Deze komt achter op de hoek van de romp als deze blijft omzwieren. Kan op vol gas bijna onder de romp doorkijken als deze voorbij komt. Gr eddy
     

Deel Deze Pagina