NQD hydroplane transformatie

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 2 okt 2017.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    net weer wezen varen zonder de vleugel maar met de vin op de rechter drijver en de accu wat verder naar voren en nu vaart hij te nat en komt hij nog later in plane.
    nu gaat de boot met de vin erop vliegen, dus deze er weer af gehaald en opnieuw gevaren nu met de accu verder naar voren ook nu komt hij niet in plane.
    dus accu weer naar achteren, nu wel weer in plane hetzij na een 2 tal seconden, een paar keer heen en weer gevaren dicht langs de kant en ik kan de schroefas compleet zien!
    propje heeft naar mijn idee veel te veel lift waardoor de romp niet eens het water raakt, of zie ik dat verkeerd??
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Bij een driepuntsracer is het juist de bedoeling, dat je onder de voorbijvarende romp door kunt kijken...
    De boot hoort te varen op de beide puntjes van de sponsons en de prop.

    Zonder tunfin zullen de (rechter) bochten erg ruim zijn.
    Als de boot er te nat door gaat lopen heeft de turnfin teveel weerstand (te dik, niet parallel aan de hartlijn o.i.d.).
    Ik gebruik tegenwoordig als turnfin een stuk van een rvs plamuurmes, super dun en stug genoeg om niet te flexen onder last.

    Groeten, Jan.
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok dan is dat dus wel goed lijkt mij. De turnfin is van 1mm dik Alu plaatje. En aan beide zijden geslepen. Ik snap nu waarom de boot gaat vliegen, de drijvers staan iets naar binnen om de boot mooi rechtuit te laten varen met de stock setup. Dus als ik het goed begrijp jan, moet ik de drijvers recht in lijn zetten met romp zodat de turnfin recht meeloopt. Weer wat geleerd, toch mooi dat er mensen zijn die hun ervaring willen delen met anderen. Ga aan de slag.
    Gr eddy
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    haha links om varen wil nu nog wel. als die boot wel loskomt kon dat wel eens niet meer zo lekker gaan. :)
    gr t.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    mmmmm .... de turnfin moet je eigenlijk niet aan 2 kanten slijpen hoor.
    om het makkelijk uit te leggen bekijk je dat zo. als de fin op de drijver zit is de zichtbare (dus buitenzijde) geslepen.
    de binnenzijde van de fin is onaangeroert en recht. lees haaks.dan is ie goed. misschien kun je der wat mee.
    grt tom.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Haha dat is nog eens een goede les. Bedankt tom
    Morgen 1 maken van een plamuurmes en MAAR AAN 1 KANT SLIJPEN Zeg maar.
    Gr eddy
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    een plamuurmes is wel heeeeeeeeuuuuuuuuuuuuul dun. beter gewoon 2 mm alu nemen dan. bij een plamuurmes valt er niet veel te slijpen . die is al zo dun. te dun.die gaat flexen onder spanning. aan 2 mm heb je wel wat .of rvs 2 mm das nog beter maar ja ook taaier om te bewerken maar wil wel hoor.heb je een duidelijke foto van je huidige turnfin???
    grt tom.
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    He Tom
    De foto staat een paar posten verder naar boven. Kreeg van jan de tip dat hij RvS plamuur messen versnijd tot turnfinnen. Ga het met beide proberen.
    Turnfinnen op de foto zijn in 10 gemaakt. Is gewoon een probeersel. Gister avond weer wezen varen voor een filmpje maar de schroef vond het wel welletjes en spatje uiteen op een lange volgas run.
    Gr eddy
     
  9. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    oohhh ga zo effe spieken. de turnfin tip is top maar ja je moet wel een nette schuine kant er aan kunnen slijpen. dat word zeeeeeeeeeeeeeer lastig bij een plaatje die zoooooooo dun is . met 2 mm kun je wel wat doen maar ja als het werkt is dat prima met dat plamuur mes .was dat een plasic propje oid dan??mag eigenlijk niet gebeuren dat kapot knappen van die prop . moet ook in balance zijn de prop .das wel belangrijk hoor. dat de prop breekt kan ook onbalance zijn.

    grt tom.
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Weet eigenlijk niet wat propje het was lag nog in de bak. Wel een Carbon ik had hem wat kleiner gemaakt omdat de motor het niet trok. Wel zo goed mogelijk gebalanceerd. Denk dat het komt door het wippen van de spiegel op volgas.
     
  11. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik gebruik ahum dun rvs wat ze normaal gebruiken in keukens (boven afzuigkappen etc). Erg dun en sterk genoeg om hydro 1 (rond de 90-100km/h schat ik) de bocht om te helpen. Heb altijd het onderste stukje iets omgebogen, zodat de rigger beter in de bochten hangt. Bijgaand wat foto's om een idee te geven.

    Unknown-1.jpeg Unknown-2.jpeg Unknown.jpeg
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er inderdaad dun uit. Je maakt er geen radius in zie ik. Maakt dat nog verschil, mijn riggertje loopt ongeveer 35 40 km/ H schat ik. Ik vind het wel een nadeel dat ik hier in Groningen niet veel zaken heb waar ik materiaal/ onderdelen weg kan halen. Mag het graag even in het egie zien voor ik iets koop.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tom,

    Zo'n klein turnfinnetje aan die rigger van 1 mm rvs gaat echt niet flexen onder last.
    Ik heb de turnfin aan mijn Arowana (80 cm monohull) ook van dat spul, nadat de aluminium versie was omgevouwen in een crash.
    Ook deze RVS turnfin flext niet onder last.
    Ik slijp inderdaad alleen de buitenkant, de binnenkant blijft gewoon vlak.

    Groeten, Jan.
     
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo allemaal

    Gisteren begonnen met het uitvlakken van de onderkant van de romp.

    Oude schroefas kokers zijn eruit en de achterste sponsons geschuurd en geplamuurd. Oude as is eruit en sleufgat is dichtgemaakt.

    Vanavond verder met uitvlakken van de oude schroefas kokers zodat het achterste deel van de romp helemaal glad word. Zet nog wel een paar kiekjes op het draadje.

    Als de buitenkant klaar is lamineer ik 2 lagen polyester in de binnenbak, en zet ik gelijk de motorsteun erin vast.

    Gr eddy
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Vóór je met polyester aan de slag gaat, doe eerst even een test op een hoekje of het wel hecht op dit plastic.
    De boot die ik hier heb reageert alleen op agressieve oplosmiddelen als aceton en MEK, het biedt geen enkel houvast voor epoxy of polyester...

    Als jouw romp van hetzelfde materiaal is, kun je je de moeite sparen.

    Oude gaten en sleuven kun je dan dichten met een papje van het plastic (als je de stukken die je er af hebt gehaald hebt bewaard),opgelost in MEK of aceton, de gaten afplakken en het papje in dunne(!) laagjes opbouwen tot het stevig is.
    Géén dikke lagen, want het oplosmiddel verweekt dan ook het omliggende plastic waardoor het zal vervormen.

    Groeten, Jan.
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Jan

    Ik had de schroefas voor de nitro ook vast gezet met vezelversterk glasvezel en dit zat zo vast dat ik met een flex langs de koker moest om deze eruit te krijgen zonder de romp te scheuren. Dus dat hechten gaat wel goed denk ik. Ik heb van mijn werk schuurlinnen met korrel 50 hier ruw ik alles mee op zodat het meer hechtvlak krijgt. Bedankt voor de tip

    Gr eddy
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eddy,

    Blij dat te horen, nu heeft de boot die bij mij aan de muur hangt meer kans om (ooit) weer een snel varende hydro te worden.

    Groeten, Jan.
     
  18. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Op mijn hydro gebruik ik een plaatje carbon van 2mm dik. Aan de buitenzijde geslepen. Deze is gewoon recht en staat schuin naar binnen achter de drijver. (Onderkant naar binnen bedoel ik?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Zo dus..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok dat zier er wel mooi uit. Hoe komen jullie aan het Carbon?? Ik heb vanavond helaas niets kunnen doen. Omdat ik de hele avond met het oooo zo perfecte ziggo aan de telefoon heb gehangen ivm de zoveelste storing. Het is dat ik hier geen andere goede provider kan krijgen, anders had ik het hele zooitje op straat geflikkerd.
    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina