Nuestra senora del pilar

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door durk-jan, 18 jan 2017.

  1. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Hallo,

    Nu het verslag van de Unicorn afgerond is, heb ik besloten om ook de bouw van de Nuestra Senora del Pilar bij te gaan houden. Ook omdat ik al een aantal vragen heb over dit schip, leek het me handiger om een algemeen verslag te maken, waar ik alle vragen in kwijt kan. Anders heb ik straks 7 lopende topics met een ander vraagje over hetzelfde schip..
    Deze keer komt het verslag niet pas achteraf, dus kunnen jullie 'live' meekijken...:thumbsup:
    Dat zorgt er ook voor dat ik meteen in kan grijpen, als er iets verkeerd gaat en dat ik niet het halve schip af hoef te breken, als iemand een foutje ontdekt. Daarom zijn tips altijd welkom!

    Eerst even een klein stukje geschiedenis:

    De bouw van dit schip, gebaseerd op tekeningen van José Antonio de Gaztaneta, vond plaats in de haven van Cavite op de Filippijnen, samen met dat van Nuestra. Sra. de Covadonga.
    Het werk begon in 1731 en ze werd uiteindelijk twee jaar later, in 1733, te water gelaten. Ze had twee bruggen en een waterverplaatsing van 1000 ton, was uitgerust met 50 kanonnen en 10 draaibare kanonnen, gemonteerd op het kwartaal dek en op vooronder. Twintig jaar lang voer ze op de route van Mexico naar Manilla. In 1750 kreeg ze een grote onderhoudsbeurt in de haven van Cavite waarna ze zeil zette voor een reis naar Acapulco. Het zou haar laatste reis worden. Het schip was, naar de mening van de officieren, te zwaar beladen maar de kapitein drong aan op vertrek zodat in het begin van september het anker werd geheven. Op weg naar de Mariana-eilanden, in de Stille Oceaan, belandden ze in een zware storm en verging het schip met man en muis.

    Verder heb ik nog een klein beetje informatie gevonden, waaruit bleek dat het schip met de Nederlands-Spaanse vloot heeft gevaren in een slag tegen de Fransen.

    Dit is ook vrijwel het enige wat ik over dit schip kan vinden en ook nog kan begrijpen. De meeste informatie is helaas in het Spaans geschreven...

    Dan nu nog een klein beetje informatie over het schip zelf:
    Fabrikant: OcCre
    Schaal: 1:46
    Lengte: 1110mm
    Hoogte: 970mm
    Breedte: 520mm
    Moeilijkheidsgraad: Expert

    Dit zal dan ook m'n eerste bouw zijn, die volgens de fabrikant voor de gevorderde bouwer is. Of het nu echt veel moeilijker gaat worden dan m'n vorige projecten weet ik niet, maar ik ben vol goede moed aan de bouw begonnen.:D

    hieronder nog even een voorbeeld van het model:
    elpilar_occre_01_1.jpg
    Op dit moment heb ik foto's van mijn bouw bij de hand, dus met het echte verslag begin ik in de volgende post...
    :bye::bye:
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel succes met je nieuwe boot Durk-Jan
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    veel succes met je nieuwe schip dirk-jan
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heel veel succes Durk-Jan, Dat je mooie schepen kunt bouwen heb je al bewezen. Wat een groot schip zeg gezien de maten die je aangeeft!

    Dramatisch overigens!!! weer een schip wat met man en muis is vergaan.......o_O
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
  5. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Dankjewel groenenberg! Toen ik op zoek ging naar het volgende schip had ik ook in m'n hoofd dat ik nu een keer echt een grote wilde bouwen. Maar toen ik de 1:1 tekening zag schrok ik wel een beetje:p Als ik eraan denk, zet ik morgen de unicorn even voor de bouwtekening, zodat de verhouding een klein beetje zichtbaar wordt.

    Het is inderdaad echt verbazingwekkend hoeveel van die mooie schepen op de bodem van de zee liggen... En hoeveel mensen op een vreselijke manier zijn gestorven...
     
  6. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Ongeveer 2 maanden geleden ben ik begonnen met de bouw van dit schip, dus ik heb al het een en ander gedaan. Laten we bij het begin beginnen.

    De doos heb ik leeg gepakt en uitgestald op het bureau, wat een enorme bult hout en onderdeeltjes... Niet te vergelijken met de eerder gebouwde schepen.

    Leuk om te bedenken dat al deze losse plankjes uiteindelijk een schip zullen vormen, ten minste, laten we het hopen:p
    20161204_134720.jpg

    Na een dryfit gemaakt te hebben, alle spanten met behulp van legoblokjes geplaatst.
    20161205_200628.jpg

    De bovenste kanonspoorten tegen de spanten gelijmd.
    20161206_210916.jpg

    En begonnen met het beplanken van de binnenkant.
    20161206_215534.jpg

    Vervolgens alles rood geschilderd en het dek beplankt. Ondanks dat okerrood historisch gezien een betere kleur is, heb ik, na proefstukjes op te zetten, besloten een iets fellere kleur rood te gebruiken.
    20161210_111834.jpg

    Toen ik bezig was om het volgende dek aan te brengen, schrok ik ineens wakker. De bouwbeschrijving spreekt namelijk niet over kanonnen, of andere onderdelen die op de verschillende dekken geplaatst moeten worden. Ze bouwen alle dekken eerst kaal op, vervolgens beplanken ze de romp, om helemaal aan het eind van de bouw pas aan de aankleding van de dekken te beginnen.
    Als je de kanonnen gewoon los op het schip wilt zetten, dus zonder touwen, is het misschien mogelijk om ze nog via de kuil naar binnen te schuiven. Ik wil ze realistisch optuigen, dus daarom leg ik de bb voorlopig aan de kant.
    20161211_151200.jpg

    Ik ga eerst het onderste gedeelte van de romp beplanken, vervolgens de kanonnen in de kuil opstellen, dan pas het volgende dek plaatsen.

    Even een klein sprongetje vooruit, de onderste kanonspoorten zijn ook geplaatst, hier komen later insteek kanonnen in. Ook een gedeelte beplankt inmiddels. De foto is een klein beetje bewogen, maar in 1 van de volgende foto's, wordt het resultaat wel beter zichtbaar.
    20161217_110028.jpg

    Dit vond ik een leuk klusje, ik had toen namelijk net de tafelcirkelzaag van proxxon binnen gekregen, dus het was gelijk een goede test om te kijken hoe strak je ermee kunt werken:D:D
    Eerst alle plankjes vastgelijmd.
    20161217_114628.jpg

    Vervolgens afzagen met de figuurzaag en even met de veil zorgen voor een strakke afwerking.
    20161217_132534.jpg
    Voor vandaag laat ik het hier bij.
    :bye::bye:
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin van een groot schip
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    het is een flinke groote boot , 1 m 11 cm lang 97 cm hoog en 52 cm breed.

    mijn uss Missouri is schaal 1: 128 , en is 2m 20 lang 26 cm breed en 30 cm hoog en is scratch build.

    veel succes met deze schip en je heb een mooi groote werk plek
     
  9. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Dankje timber, dat is dan ook een groot en vooral lang schip waar jij het over hebt..
     
  10. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Nog even een paar foto's, om te laten zien hoe ver ik inmiddels ben.
    Op de volgende foto is te zien dat er al een klein stukje van de beplanking is gedaan. Ook heb ik een malletje gemaakt voor het boren van de gaten, waar de insteek kanonnen in komen. Dit is even een proefopstelling met de kanonnen. Ze lijken hier niet allemaal recht te zijn, maar dat komt omdat het een dryfit is, dus sommigen hangen een beetje voorover.
    20161227_115512.jpg

    Tussen het beplanken door, houd ik me bezig met het maken van de losse onderdelen, die later op de dekken geplaatst worden.
    Zo heb ik bijvoorbeeld het eerste rooster met daaromheen de kanonskogels al geplaatst. In het licht is duidelijk de zien dat niet alle zijkantjes van het roosteer goed geraakt zijn met verf, dit moet nog bijgewerkt worden.
    20170111_213243.jpg

    Verder heb ik een leuke baksteen imitatie moeten maken.
    20170114_164715.jpg

    Uiteindelijk het volgende resultaat gekregen.
    20170114_212807.jpg

    En er zijn een aantal kanonnen in de maak.
    20170112_211935.jpg

    Ik heb hier al een aantal van gemaakt, en zwart geschilderd. Hans gaf in een reactie op een ander bouwverslag aan, dat je messing alleen met de daartoe geëigende middelen moet zwarten. Dit las ik pas toen ik al een behoorlijk aantal lopen en wielen had geverfd. Is het heel erg dat ik gewone verf heb gebruikt??

    Dit is hoe ver ik inmiddels ben met beplanken, deze foto's zijn van gisteravond. Dit is trouwens de eerste keer dat ik beplankt heb met losse plankjes waarvan de lengt op schaal is gemaakt. Ik heb niet allemaal dezelfde lengtes gebruikt, omdat in m'n andere topic werd aangegeven dat dit vroeger ook niet zo was. Ik heb besloten de spanten steeds af te zagen op een punt waardoor ze op een spant aansluiten. Hierdoor zijn steunblokjes onder aansluitingen niet nodig. De planklengtes liggen ongeveer tussen de 17 en 20 cm, dus tussen 7,5 en 9m in het echt.
    20170118_212949.jpg 20170118_213019.jpg

    Vanaf nu geen grote updates meer, want dit is hoe het schip er nu bij ligt..
    :bye::bye:
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ondanks dat je nog maar een maand of zo bezig bent, schiet je leuk op Durk-Jan,
    en dat je de messing schietbuis schildert, is absoluut geen ramp, je verf ligt er mooi strak op.
    Als je eerst maar even een primer aanbrengt
     
  12. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Ik heb de metal primer van admiralty paints gebruikt, daarna 2 lagen zwart van hetzelfde merk. Als je er met en nagel overheen krast laat de verf wel vrij makkelijk los, maar gelukkig hoef je normaal gesproken niet elke dag met je nagels over kanonnen te krassen:p
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp dirk-jan
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik schilder de schietbuizen ook altijd met metal black van adm. paints, vind ik ook mooier dan chemisch zwarten. Alleen de loopvlakken van de wielen van je rolpaarden had je blank moeten laten, die werden niet geschilderd. De verf zou ook niet lang blijven zitten als het kanon een paar keer werd gebruikt.... (ik heb de zelfde fout ook gemaakt bij de doorsnede van de Victory en werd daar toen ook op gewezen. Er zijn echter meerdere modelbouwers die de wielen helemaal schilderen, maar het hoort dus eigenlijk niet)
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    daar zal ik volgende keer een om denken . weer een goede tip
     
  16. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Pietsan, bedankt voor de zoveelste tip vandaag! Er komen een aantal kanonnen zo te staan (onder een dek), dat je de wielen er niet van terugziet. Dus de kanonnen met al zwart geverfde wielen kan ik daar plaatsen, zodat het in ieder geval niet meer zichtbaar is.. Is er dan nog een andere kleur die dichter bij de realiteit komt, of is messing kleurig goed genoeg?
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zelf hou ik meer van messing , dus verf ik ze niet , maar ze zien er mooi uit , dirk-jan
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je wijkt af van de min of meer standaard okerroodkleur... dat neemt niet weg dat ik aan jou kleur toch wel erg moet wennen als ik eerlijk ben...
     
  19. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Groenenberg, de kleur die ik gebruik is ensign red van Adm. Paints, deze kleur heb ik mensen hier op het forum vaker zien gebruiken. Het viel me al op dat bij de tl buizen die boven mn werkplek hangen, het rood heel anders lijkt dan bij daglicht. Maar uiteindelijk is het natuurlijk ook een kwestie van smaak, dus kan het zijn dat onze smaken hier verschillen.. ;)
     
  20. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Om het iets duidelijker te laten zien, ik gebruik dezelfde kleur als in de bb. Dus uiteindelijk moet het zo worden. elpilar_occre_02_1.jpg
     

Deel Deze Pagina