NVM Multiswitch met Arduino

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Puffin, 21 dec 2016.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    NVM Multiswitch V1

    Na jaren met een F14 en FC16 gevaren te hebben wilde ik toch een zender op 2.4 en multiswitches. Uit ergernis dat je tot bepaalde systemen en ombouw beperkt blijft toch een beetje gaan puzzelen en met Marten77 een Arduino gestuurd universeel systeem gemaakt dat in vrijwel in elke zender kan mits een vrij kanaal beschikbaar liefst proportioneel. Okay je moet bereid zijn je zender te verbouwen en schakelaars te plaatsen. Ook wat soldeerwerk moet je willen doen. Maar het werkt.
    encoder los.jpg
    decoder los.jpg
    Hoe werkt het…
    In de zender komt een Arduino printje met schakelaars die simpel gezegd een puls signaal verstuurd naar een uitgang op de ontvanger. Met een proportioneel kanaal (links-midden-rechts) zijn 28 functies mogelijk. Is er een nadeel? Ja er is een vertraging tussen bedienen en uitvoeren, maar niet zo lang dat als je van je zender naar je model opkijkt de functie vrijwel al is ingeschakeld. In theorie is het hetzelfde principe als de Conrad versie met XX keer de stick bedienen voor een functie. Alleen doet de Arduino dat nu voor je en sneller. Aan de ontvanger kant hebben we een 12+2 multiswitch decoder met Arduino gemaakt waarvan je er twee tegelijk maximaal kan aansluiten op 1 kanaal (de 28 functies). De 12 zijn memory functies, signaal voor aan en signaal voor uit. De +2 zijn moment functies, ingedrukt is aan loslaten is uit.

    Beier en Neuhaus modules…
    Het bleek al snel dat zowel de Beier als de Neuhaus modules er prima mee zijn aan te sturen. Ik heb zelf nu de Beier in het model en dat werkt uitstekend. Je hebt dus niet perse de multiswitch nodig. Dus in vrijwel alle zenders van 4+ kanalen kan het ingebouwd worden.

    PCB
    Voor de zender is het niet veel aan onderdelen maar de multiswitch is het toch wel wat. Na een test serie hebben we een 2e serie in verwegistan laten maken wat het solderen toch wat minder moeilijk maakt. So far so good, maar nu? We hebben niet echt trek in elke week naar het postkantoor te moeten en gedoe met betalingen. Het basis idee was de PCB-tjes via RC-point te verhandelen puur voor het gemak. Na wat rekenwerk was dat ook best wat gedoe. Om toch alles redelijk te houden bleek setjes met de juiste onderdelen te maken incl. Arduino een meer levensvatbare oplossing. De eerste setjes staan nu in de wegschop van RC-point. http://rc-point.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000461&lang=nl

    NVM
    Het geheel is ontstaan voor een artikel in De Modelbouwer (nummer 5 - 2016) en zoals het hoort uit de hand gelopen. Voor dat iemand begint te piepen, het wordt nu op deze manier verkocht, domweg vanwege de logistiek en het gemak. De marges zijn klein en een trip naar de Bahama’s zit er niet in. Dus ja enigszins commercieel maar het is geen business. Het idee was altijd een goedkoop alternatief beschikbaar te maken voor de modelbouwers… en dat is gelukt.

    Meer informatie en artikel op: http://www.modelbouwers.nl/arduino/downloads/
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Leuk project en mooi gemaakt!

    Meteen de sources eens bekeken, want ik was erg nieuwsgierig hoe de schakel-commando's worden verzonden over het ene kanaal. Als een pulstreintje op het moment van schakelen (ja dus) of dat het hele schakelprofiel constant verzonden wordt.

    Poosje geleden heb ik zo'n multiswitch eens als standalone toepassing gemaakt (zeg maar een opgevoerde garagedeur opener), maar daarbij de tweede methode (constante datastroom) gekozen.
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het probleem met bestaande multiswitch systemen is, dat deze op 2,4 GHz niet werken of niet goed werken. Vandaar dat dit fraaie bouwontwerp door de twee heren is ontwikkeld.

    Op 2,4 GHz wordt de data, die de zender verstuurt, niet 1 : 1 door de ontvanger gedecodeerd en dat is het eerste probleem. Bestaande multiswitch decoders willen een vaste volgorde zien, eerst schakelaar 1, dan 2 enz., voorafgegaan door een synchronisatie puls. Is er een verstoring in de volgorde, dan werkt het al niet meer goed. Het tweede probleem is, dat de ontvanger bij een 'lost packet' de laatst ontvangen informatie zelf gaat herhalen. Ook dit geeft een verstoring in de volgorde.

    Bij de NVM multiswitch wordt dit ondervangen door schakelcommando's te herhalen en te werken met een tijdtabel, zover ik de werking heb begrepen. Het nadeel is daarvan, dat er bij sommige schakelfuncties wat vertraging optreedt, maar een kniesoor die daar op let.
     
    Marcel M en Puffin vinden dit leuk.
  4. c500

    c500

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    13
    20161225_172121.jpg

    Het werkt ,
    56 schakelfuncties in oude fc16
     
    Puffin vindt dit leuk.
  5. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Weet er iemand of deze setjes nog te kopen zijn en waar ?.
    Een paar maanden terug had ik nog een setje gekocht via de aangegeven website, doch daar zijn ze nu uitverkocht.
    Ik heb 1 ingebouwd in m'n TARANIS X9E ( optie B ). Dit werkt op zich goed op 1 storend ding na.
    Om 1 of andere duistere reden heb ik een probleem dat m'n prop kanaal 1 storend werkt op de arduino multiswith in combinatie met de beier soundmodule als ontvanger ( EKMFA mode ).
    Dit enkel op de functies van de eerste schakelaar ( dit voor beide standen van schakelaar 5 ).
    Dus wat ik via de beier module programmeer op de eerste schakelaar, wordt ook getriggerd als ik wat met m'n gashandel speel op kanaal 1.

    Ik weet niet waar ik het probleem nog moet zoeken en ik ben hiervoor technisch ook niet goed genoeg met electronica / arduino. Ik ben handig genoeg om een setje te solderen en verder aan te sluiten / programeren als alles uitgelegd wordt, doch verder reikt m'n kennis niet.

    Ik wou dus eens een ander setje in elkaar steken ( optie A ) en dit eens via een prop. kanaal ( nautic/multiswitch ) optie proberen aan te sturen.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Je zou ook een setje zelf met losse onderdelen kunnen kopen en op een experimenteerprintplaatje opbouwen. Het zijn standaard elektronica onderdelen, dus bij de elektronicawinkel om de hoek of bijvoorbeeld Conrad te verkrijgen. Voor de Arduino ook, maar daar zijn goedkopere aanbieders op internet. Klonen weliswaar, maar werkt net zo goed.

    Voordeel van het zelf zo uit losse onderdelen maken is dat je het volledig naar je eigen hand kunt zetten. Zo heb ik laatst weer een decoder gesoldeerd met slechts 6 kanalen (lekker klein, en meer had ik er niet nodig) waarvan vier met de kleine en twee met een grote FET, naar hoe groot de schakelstroom gaat worden.

    Of RC-Point een mailtje sturen met de vraag wanneer een setje weer leverbaar zou zijn?
     
  7. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Dank je.
    RC-point had ik al gemaild, doch ze kunnen me geen antwoord geven.

    Ik ben aan het overwegen om zelf iets in elkaar te knutselen.
    Het schema-tje van de nvm multiswitch encoder is inderdaad niet zo moeilijk.
    Ik vraag me nu wel iets af.
    Voor het uitgaande signaal ( aansluiting naar de zender ) zie ik twee weerstanden van 33 ohm. Daar ik blijkbaar met een storing zit van m'n prop1 kanaal vraag ik me af of de storing minder wordt als ik de waarde van deze weerstanden verhoog of verlaag. Wat is de functie van deze weerstanden ?
    Nogmaals ik heb geen kennis van electronica. Op gebied van mechanica ben ik zeer goed.
    Dus daarom iets in elkaar knutselen lukt me, doch het hoe en waarom van electronica / programering is nieuw voor me.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Die 33 Ohm weerstanden zitten er (als ik het goed heb, ben ook geen expert hierin) als een beveiliging, voor het geval er een storing of kortsluiting plaatsvind bij de beide opto's. Als die om de één of andere reden alle twee doorschakelen (pootjes 3 en 4) sluit je namelijk de plus en min van de zender kort, dat gaat hij niet leuk vinden. Met die weerstanden heb je dan altijd nog 66 Ohm er tussen zitten, dan gebeurt er niets.

    Met de storing verder kan ik je helaas niet helpen, ik ken de Taranis X9E zenders niet. Of aanpassen van deze waardes gaat helpen kan ik je niet zeggen. Als je wilt kan ik je via PB het mailadres sturen van de ontwikkelaar van deze Arduino MS, misschien weer hij iets, of heeft al ervaring met iemand die het setje in een X9E ingebouwd heeft.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2018
  9. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Al eens contact gehad met marten77 doch hij kon het probleem ook niet vinden.
    ivm de weerstandjes kom ik er nu ook achter dat dat de optie A is die dan gebouwd wordt en die dan via een prop. kanaal moet werken.
    Ik heb optie B waar deze weerstandjes niet inzitten. M'n vraag had dus geen nut. Sorry.
    Ik wil echter eens via optie A proberen m'n beier aan te sturen. Via deze zijn er wel minder mogelijkheden, doch misschien werkt dit zonder storingen van m'n prop kanaal 1.
     
  10. Johan14

    Johan14

    Lid geworden:
    17 sep 2014
    Berichten:
    56
    Voor degene die interesse hebben zijn de setjes terug beschikbaar.
     

Deel Deze Pagina