Ocean Wave Tugboat 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 22 jul 2015.

  1. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Na inmiddels een jaartje of 5 bouwen aan verschillende 1:100 schepen, ga ik mijn volgende schip bouwen op schaal 1:50!
    De keuze van het schip is niet makkelijk geweest. Ik ben er toch wel achter gekomen dat mijn voorkeur steeds weer valt op de modernere schepen van tegenwoordig. Ook is mijn keuze gebaseerd op mijn beschikbare hobbyruimte die niet groter is dan een werkbankje in mijn schuur en een bureau in een "verlaten" slaapkamer van een van de kinderen. Natuurlijk, ik weet wel dat dat ook weer luxe is t.o.v. heel veel andere collegabouwers, echter is de opslagruimte zeer beperkt.
    Dus....op zoek naar een kleiner schip die op schaal niet groter mocht zijn dan een meter.

    Mag ik u voorstellen: de Ocean Wave, een zeewaardige sleper varend onder de vlag van Crowley Maritime corp. en gebouwd omstreeks 2012 Bollinger shipyarts in Amelia in Los Angeles.
    De Ocean Wave is een van 2 schepen van hetzelfde type die toegevoegd zijn aan de vloot. 2 andere schepen van het zelfde type, enkel met een paar meter langer achterdek vullen het totaal aan van 4 stuks genaamd, de Wave, Sky, Sun en de Wind.

    Hieronder een linkje naar haar en in het volgende topics meer info m.b.t. technische data en mijn plan van aanpak.
    http://www.crowley.com/News-and-Med...h-Bollard-Pull-Ocean-Class-Tugboat-Ocean-Wave


    Alvast veel leesplezier,
    groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2016
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er goed uit. Ik ga weer volgen iig. Is je andere al klaar dan? Of maak je ook meerdere projecten door elkaar?
     
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Nee naamgenoot, aan de World Diamond zitten nog wel wat bouwuurtjes! Langzaam een beetje warmdraaien met verzamelen van gegevens, bouwplannen bedenken etc.

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2015
    Dennist vindt dit leuk.
  4. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dat ziet er weer veel belovend uit Dennis.
    Ik ga je bij deze ook zeker weer volgen.
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dankjewel Patrick je bent van harte welkom :)
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Heeft iemand een idee hoe ik mijn onderwerp van het bouwverslag kan wijzigen.
    De naam van het schip staat in kleine letters en wil dit graag veranderen.

    "Tugboat ocean wave
    Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, Gisteren om 21:44."

    Thanks,
    Dennis
     
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dennis,

    Volgens mij kun je dit aanpassen bij "topic tools" .
    Staat bij mij in de header van het topic.
    Daar kun je in een keuzemenu " bewerk topic" je tekst aanpassen .

    Succes met dit nieuwe project. Ik ga je ook volgen.
    Jan
     
  8. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Wat meer info over de Ocean Wave:



    "Deze Oceaan-klasse schepen zijn voorzien van 2 schroefassen met CPP schroeven (verstelbare schroefbladen die om hun lengte-as kunnen draaien). Elk schip is uitgerust voor lange en korte afstand sleepwerkzaamheden en brandbestrijding . Deze schepen zijn niet alleen gebouwd voor een gegarandeerde betrouwbaarheid, maar ook ontworpen met het milieu in het achterhoofd. Met allerhande opslagtanks en zelfs is de romp dubbelwandig gebouwd ter voorkoming van weglekken van vloeistoffen bij lekkages of andere calamiteiten."

    upload_2015-7-23_21-19-52.png

    upload_2015-7-23_21-24-58.png

    Mijn voornemen voor de bouw van dit schip is de romp te bouwen van polyester. Voor mij een nieuwe manier van bouwen omdat ik mijn vorige schepen compleet van hout heb opgebouwd. Ik ga me dus goed laten informeren over de juiste werkwijze en materialen.
    Hoe de opbouw gebouwd gaat worden weet ik nog niet. In ieder geval van lichtgewicht materiaal wat eenvoudig te bewerken is.
    Zoieso is het uitgangspunt dat de romp t.o.v. het dek 100% waterdicht moet zijn. Ik wil de uitdaging aan om ook bij minder mooie weersomstandigheden toch te kunnen varen.


    Hier voor de knappe koppen de gedetailleerde specificaties.

    Specifications

    FLAG United States
    PORT OF REGISTRY Lake Charles, LA
    BUILDER Bollinger Shipyards Amelia, LA

    OVERALL DIMENSIONS
    Length: 146’ (44.4 m)
    Breadth: 46' (14.03 m)
    Depth: 25' (7.62 m)
    Design Draft: 21’ (6.4 m)

    TONNAGE <1600 GRT
    CONSTRUCTION Steel
    OPEN DECK SPACE 47' x 45' 2115 SQ2
    13.71m x 14.32m 196.48 sq m2
    FUEL CAPACITY 234,738 gallons (888.58 m3)
    FUEL OIL OVERFLOW 2,118 gallons (8.02 m3)
    DIRTY OIL 1,153 gallons (4.36 m3)
    OILY WATER 1,225 gallons (4.64 m3)
    HYDRAULIC OIL 570 gallons (2.16 m3)
    FRESH WATER 19,060 gallons (72.15 m3)
    GRAY WATER 6,474 gallons (24.51 m3)
    SEWAGE HOLDING 5,582 gallons (21.13 m3)
    FOAM STORAGE 1,436 gallons (5.44 m3)
    LUBE OIL 2,900 gallons (10.98 m3)
    MAIN ENGINES (2) Caterpillar C-280-12 Tier II*
    Developing 10,880 (8,113kW) Total BHP

    HARBOR GENERATOR (1) 340kW Caterpillar C-18 Tier II*
    EMERGENCY GENERATOR (1) 125kW Caterpillar C-6.6 Tier II*
    SHAFT GENERATORS (2) 1,475 KVA
    PROPELLERS (2) 4-Blade Cu-Ni-Al CPP 153.5” (3.9 m) Diameter
    NOZZLES High Efficiency
    REDUCTION GEARS (2) Reintjes LAF 5666
    SPEED 16 Knots
    BOW THRUSTER (1) Berg (Electric) VFD 850HP
    CRANES Aft Deck 25T Capacity
    Foc’s’le Deck Crane 5T Capacity
    BOLLARD PULL ~ 150 MT ~ 165 ST
    TOWING WINCH Intercon - DW275 Hydraulic
    Min. Holding Power 350 S.T. (317.51 MT) 500,000 lbs (226.80 MT) @ 20 Ft/Min (6.1m/Min)
    WIRE GUIDE PINS 200 MT Triplex
    INDEPENDENT AUXILIARY WIRE DRUM 300' of 1" Wire rated @ 40,000 lbs
    (18.14 MT) @ 100 Ft/Min (30.48 m/Min)
    Independent Capstan
    Rated @ 23,000 Lbs (10.43 MT) Line Pull @ 150 ft/Min (45.72m/Min)
    BOW WINCH Intercon - VMS Winch
    Electric Windless Mooring 1.25" chain
    Independent Capstan
    Line Drum 600' of 1.25" Jacketed Plasma Line
    TOWING WIRES 3,000' (914 m) - 2.5" (63.5 mm) Wire (Upper)
    4,200'' (1,219 m) - 2.75" (69.85 mm) Wire (Lower)
    SHARK JAWS 350 MT Triplex Quick Release
    STERN ROLLER 6' (1.83 m) Diameter
    ACCOMMODATIONS 13 total available

    Navigation / Communications Equipment
    Radar (2) Furuno FAR2117BB
    GPS (2) Northstar 952XD DGPS
    GMDSS Furuno RC1815 GMDSS
    Autopilot Robertson
    Gyrocompass Robertson
    Depth Sounder SOLAS Approved
    Radios (5) Furuno FM 3000
    World Phone Sailor (Thrane & Thrane)
    EPIRB (2) COSPAS-SARSAT 406MHz
    Dynamic Positioning Kongsberg

    Classification
    A-1, Towing Service
    AMS
    ABS: Firefighting Vessel Class 1
    DP-1
    USCG Certificate of Inspection
    Green Passport
    SOLAS
    International Load Line Certificate

    (Bron: Crowley Maritime Corporation)


    Tot slot:
    Om een goede start te kunnen maken zoek ik goede tekeningen van de romp die hier is toegepast. Ik ben (nog) geen "Tug-specialist" en hoop daarbij op hulp van mijn collega's
    :).

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  9. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dat had ik idd ook gevonden. Ik kan wijzigen maar word niet opgeslagen.
     
  10. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Collega's
    - - - ----- ----- ----- - - - sos - - - ----- ----- ----- - - -
    Ik ben op zoek geweest op internet naar een geschikt bouwplan van de romp maar nog zonder resultaat.
    Ik heb een beetje input nodig waar ik deze romp kan vinden. Kan iemand mij helpen?

    Crowley-announces-launch-of-new-tugs.jpg

    1.jpg

    0.jpg

    Alvast bedankt,
    Dennis
     
  11. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als je de romp goed bekijkt op de foto en het bovenste gedeelte er af haalt (purpere stuk) lijkt me dat hard op een romp van een Smit Nederland .
    Groetjes
    Ronny
     
  12. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Beste bewonderaars,

    Vanavond heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een e-mail met wat "slijm slijm" inhoud naar de President & CEO van Bollinger Shipyarts verstuurd met de vraag of ik zijn Nederlandse "ambassadeur" mag zijn;);):):):D. Staat natuurlijk wel iets tegenover....tekeningen en details!

    Ik ben me al dagen suf aan het zoeken naar een geschikt spantenplan welke ik kan toepassen voor de romp. Het enige plan wat een heel eind in de goede richting zit is de onderstaande. Ik heb hem zo vergroot naar de buitenmaat (lees breedte) dat de 14.03 mtr. op schaal 1:50, 28.06 cm wordt!

    Over de hoogte van de romp, die 15.2 cm moet zijn, twijfel ik nog even of dit de voor- of het achtersteven moet zijn.

    Wellicht kan iemand mij hierop antwoord geven?


    OVERALL DIMENSIONS
    Length: 146’ (44.4 m)
    Breadth: 46' (14.03 m)
    Depth: 25' (7.62 m)
    Design Draft: 21’ (6.4 m)



    IMG_20150728_211257.jpg

    Thanks voor het meedenken alvast,
    groet, Dennis
     
  13. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Dat vind ik een mooie sleper. Ik heb daar ook eens naar gekeken om in LEGO te bouwen. Maar net als jij heb ik geen tekening kunnen vinden. Maar wat je op papier hebt staan ziet er aardig uit. Zelf gemaakt?
     
  14. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Nee, niet zelf gemaakt. Het was een afbeelding die niet groter was dan een zorgpas! Heb hem in paint geknipt en door in Excel geschoven en uitvergroot tot die rompmaat. Echter de lijndikte is zo breed geworden dat zelfs een Eddingstift dunner schrijft :confused:!
    Maargoed, de hoeken in de onderbouw zijn aanwezig en kan dan in Excel het lijnenspel verder gaan verfijnen tot een net spantenplan.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2015
  15. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hulp gevraagd aub!!

    Ik ben inmiddels een paar uur verder aan het stoeien in Excel om een goede schaal te krijgen. Met een rasterformat van 1cm x 1cm heb ik de Ocean Wave uitvergroot tot een lengte van 88,8cm. Dit is immers de schaalmaat zoals die op 1:50 zou moeten zijn. Anders gezegd: 1cm op de tekening = 50cm in werkelijkheid!

    Hieronder een print screen uit Excel. In totaal zijn het 12 stuks A4 formaat bladen die nu nog even d.m.v. de blauwe balken worden gedeeld.
    upload_2015-8-18_22-38-41.png

    Wel heb ik de volgende vraag alwaar ik niet uit kom:
    In onderstaande afmetingen worden de "Depth" en "Design Draft" aangegeven.
    Wat wordt er met deze maten bedoeld?????

    OVERALL DIMENSIONS
    Length: 146’ (44.4 m)
    Breadth: 46' (14.03 m)
    Depth: 25' (7.62 m)
    Design Draft: 21’ (6.4 m)


    In de tekening kan ik deze maten totaal niet plaatsen. Wanneer ik bijvoorbeeld de "Depth 7,62m" = 15,24cm in schaal uitmeet, kom ik ter hoogte van de zwarte lijn uit die van links naar rechts boven de waterlijn ligt, ter hoogte van de stootbanden.
    Ook wanneer ik beide maten, "Depth en Design Draft" bij elkaar optel, kom ik nog steeds niet tot een aanknopingspunt :-((.

    Twijfel over de staat van de afbeelding vanuit de technische sheet van Bollinger heb ik eigenlijk niet. Immers bij het vergroten van de afbeelding zijn de ronde vormen zoals banden, boegschroef en afvoeropeningen keurig rond gebleven!


    Zie ik iets over het hoofd, of doe ik iets fout?
    Als iemand zou willen helpen, heel graag!
    Thanks, Dennis
     
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    depth = holte
    design draft = ontwerpdiepgang

    dus diepgang + vrijboord = holte
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    design draft zou dus wel op de getekende waterlijn moeten liggen. Is de tekening niet beetje uitgerekt? Op de foto's lijkt het schip ook wel een beetje hoger.
     
  18. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Bram
    Zou kunnen hoor, alleen dan worden de ronde vormen ovalen!?
     
  19. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Is er een reden voor trouwens dat je aan het hannessen bent in Excell? Toen ik nog op school zat gebruikten we dat voor spreadsheets, niet voor bouwtekeningen ;) Adobe Acrobat is hier prima geschikt voor (desktop publishing), dan wordt het ook uitgeprint zoals het bedoeld is en kan je het tot op de mm nauwkeurig schalen. Dat is met andere software altijd een ***werkje.

    Heb je een foto van het schip als het op het droge ligt? Die kan je dan (half doorschijnend) over jouw tekening heen leggen en je tekening net zolang aanpassen totdat je dezelfde vorm hebt. Hoe groter je de foto maakt, hoe nauwkeuriger de "overtrek" op je bouwtekening.
    Kan je makkelijk doen met een fotobewerkingsprogamma (photoshop o.i.d, als het maar lagen ondersteund). En dat schalen doe je dan weer in Adobe Acrobat. Ik zit erover te denken om een X-Bow op dezelfde manier na te maken, maar dat komt nog wel eens later.
     
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Klopt de holte wel?
    Dan zou ik daar vanuit gaan. Dat is namelijk iets wat vast is. Er zijn verschillende diepgangen namelijk. En de waterlijn die op de romp geverfd wordt hoeft niet de ontwerpdiepgang te zijn. De ontwerpdiepgang dient vooral voor berekeningen qua stabiliteit ed. en daarmee klassegoedkeuring.

    Op onderstaande foto lijkt hij wel tot de zwarte rand in het water te liggen.

    succes!
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina