Ocean Wave Tugboat 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 22 jul 2015.

  1. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Dennis, waar komen die spanningsregelaars vandaan?

    Gr. Marcel
     
  2. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dennis,

    Misschien een domme vraag, maar warmte = verlies in elektronica land.
    Je kunt mij niet vertellen dat die spaningsregelaars heel efficient zijn (en ze kosten ook wat).
    Waarom 3 vaartregelaars op 7,2V terwijl je 3x12V accu's hebt aangesloten?

    Denk je er ook aan de accu's apart op te laden en niet parallel?
    Dan laad diegene met de minste weerstand zich volledig op en zijn de andere gedeeltelijk vol omdat de oplader afslaat.

    Verder een goed streven om Sjoerd als voorbeeld te gebruiken:koud:
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2016
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dennis netjes ingebouwd ,en erg handig uitneembaar .
    ik koel mijn motoren ook met een fan alle schepen eigenlijk dus bij je regelaars kan het nooit geen kwaad , zoals Harm zegt zorg wel voor frisse lucht aanvoer.
    :thumbsup:
     
  4. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Harm,
    Thanks voor je tips m.b.t. de stand van de koelplaten op de spanningsregelaars. Ik ga eerst met het schip aan de wal je advies opvolgen wat betreft de warmteontwikkeling. Wordt dus vervolgt!
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Thijs,
    Je moet alles in het leven eens geprobeerd hebben:D.
    Het werken met messing relingen, daar heb ik reeds ervaring mee opgedaan bij de World Diamond. In het idee om het dek van messing de bouwen zag ik het voordeel dat het steviger is dan bv styreenplaat of 1mm tryplex. Ook hoop ik hiermee op een nog mooiere afwerking tov mijn vorige scheepjes. Samen met de houten romp biedt het dek dan ook meer stevigheid en stijfheid aan het schip.
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Pim,
    Mijn beredenering was als volgt:
    De max belasting per regelaar is zo,n 12A. Wanneer ik een schroef blokkeer en de belasting daarvan meet, kom ik op 8A. Dus mijn veronderstelling was wanneer in het ergste geval beiden schroeven zouden blokkeren, zit ik op 16A en dan klapt de regelaar. Nu heb ik voor elke schroef (3st) een aparte regelaar gemonteerd. Kosten? Nog geen €20!
    Wat de accu's betreft. Deze zijn niet meer oppietoppie en zullen tzt ook vervangen worden voor een set goede (moet er alleen nog een keer tegen aan lopen).

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2016
  7. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dennis,

    Jij bedoeld VAART regelaars, terwijl ik het over SPANNINGS regelaars heb.:koud: Dat zijn die toch met die vinnen? Zo worden ze in meerdere posts wel genoemd in ieder geval.

    Elke motor een aparte vaartregelaar is goed, dan kun je ze onafhankelijk aansturen voor betere manoevreerbaarheid.
    Maar mijn vraag is dus nog niet beantwoord hiermee:rofl: Waarom geen 12V vaartregelaars monteren, ik neem hierbij dus aan dat je 7,2V versies hebt en daarom de spanningsregelaar ervoor?

    Hoeveel kan zo'n spanningsregelaar trekken, grote kans dat dit namelijk maar 5A is en dan fikt die dus door wanneer jouw schroeven blokkeren.

    Gr.
    Pim
     
  8. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Pim,
    Fijn he, platte tekst :mad:!

    Eerst de vaartregelaars: Deze had ik in een vroeg stadium al ingekocht. Dit was ten tijde van de bouw van het spantenplan met de verwachting dat ik met 7.2 accu's zou gaan werken. Al bezig begon ik steeds meer te beseffen dat ik een paar kilootjes ballast moest gaan krijgen en ben ik overgestapt naar 12V accu's.

    Het omlaag brengen van de spanning zou eenvoudig door toepassing van deze spanningsregelaars te maken zijn. De regelaar heeft een max belastbaarheid van zo'n 12A. Zoals Harm al tipte, ga ik de belasting eerst meten tijdens het varen. Eerder heb ik de schroeven even geblokkeerd gemeten en kwam ik op ongeveer 10A. Tijdens het varen bij volle belasting zal ik naar mijn mening die belasting zo hoog niet haleno_O.

    Groet Dennis.
     
  9. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ok helemaal duidelijk Dennis:friends:, maar voor hetzelfde geld van die 3 spanningsregelaars had je volgens mij ook 3 nieuwe vaartregelaars op 12V kunnen kopen. Op Ebay staan prima versies voor een euro of 10. Scheelt toch weer vaartijd en draden aanleggen!

    Gr.
    Pim
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik denk dat dat met zo'n grote bak en zoveel accu capaciteit niet echt belangrijk is, weinigen varen 6 uur achter elkaar.
    Vaak genoeg gezien dat er maar twee keer een 10 minuten per hele dag werd gevaren met dit soort "elektro-motor-bootjes".

    ;) :)

    Het is alleen wel zo, dat hoe meer elektro aan boord, hoe meer er kan haperen en dat is naarmate het voller wordt niet echt ontspannen varen.
     
  11. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Harm en Pim,
    Toppie en bedankt voor de adviesen en wijsheden. Er staat niet voor niets bij mijn handtekening "Als je wilt kun je alles............leren" :friends::koud::thumbsup:.
    Ik ga met de Wave echter wel op deze voet (lees: basis) verder en trek lering uit voor het project hierna. Rompje van polyester, juiste electronica ......etc. Maar eerst deze schone dame afbouwen.

    Voor jullie en alle andere trouwe lezers! Mijn werf gaat binnenkort verhuizen van het vertrouwde klompenhok in de achtertuin naar een nieuwe lokatie. Op de nieuwe lokatie aan de andere kant van ons dorp, staat een garage waar de werf word ondergebracht. En aan die garage zit ook een woning aangebouwd :yes:, die wij gaan :banana: betrekken!
    De werf gaat dus even dicht totdat we de rust in het nieuwe onderkomen hebben gevonden.

    Uiteraard blijf ik alle verslagen natuurlijk volgen!

    Groet Dennis.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2016
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Das mooi nieuws Dennis. Veel succes met de nieuwe woning en uiteraard je nieuwe werf. Misschien een paar plaatjes om ons lekker te maken?:feli:
     
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat is leuk nieuws Dennis! Hoelang gaat het ongeveer duren verwacht je, weet niet of ik zoveel geduld heb met wachten op updates hoor haha...
     
  14. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dit is de oude werf welke opgedoekt gaat worden. Een multi-functie schuurtje van 2,5 bij 3 mtr. Tuurlijk mag ik niet klagen, had in ieder geval een plekkie waar ik mijn zooi mocht laten liggen :D. Maarja, stukje bij beetje spaar je en verzamel je steeds meer bruikbare spullen en gereedschappen.

    downloadfile.jpg

    En ach, als je dan op zoek gaat naar een nieuw onderkomen moet je je wensen zo veel mogelijk uit laten komen. Garage 7x3,5 mtr en is al omgedoopt tot
    " Domijn Kockmans" :D:D.
    Verder heb ik weinig te vertellen :D.
    2016-09-14-22-02-48.jpg
    We moeten even een week of 4 tijdelijk bivakkeren in een huurhuisje. De schepen kan ik ff zolang bij mn modelbouwbuurman kwijt.

    Groet Dennis
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Dennis Gefeliciteerd !!!! :beer: jonghe met de nieuwe woning ziet er goed uit net zoals je schepen.
     
    kockmans vindt dit leuk.
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    He wat naar nou Dennis, dat je je stekkie moet inruilen voor zo'n garage. Ik heb met je te doen! :D
     
    kockmans vindt dit leuk.
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Mooi Dennis,

    Ook nog water zo dicht in de buurt?
    Anders moet je nog een karretje ;)

    Groeten

    Arie en Bas
     
    kockmans vindt dit leuk.
  18. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Arie, bij mijn huidige woning ligt het water op zo'n 25meter afstand. Bij de nieuwe ligt het ongeveer 4x zo ver. Heel vervelend dus en zal eraan moeten geloven dat ik langer onderweg ben :D:D.

    Groet Dennis en bedankt voor jullie reactie's.
     
    Freek-Johan en AHoogendijk vinden dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    gefeliciteerd met je nieuwe werf, en handig dat er ook nog een mooie woning aan vast hangt. Hoef je niet telkens heen en weer te fietsen :p
    vgr Marc
     
    kockmans vindt dit leuk.
  20. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Update voortgang "de nieuwe werf".

    Een paar weken geleden meldde ik eventjes uit de "lucht" te gaan vanwege de verhuizing. Inmiddels een maand of 3 later hebben we de boel aardig op orde gekregen en was het gisteren eindelijk zover om de dames op te halen. Met dank aan Elroy waar ze tijdelijk mochten staan. Vandaag heb ik wandplanken geplaatst op onze zolderverdieping.
    IMG_20161228_212423.jpg
    Hier komt een hoekje alwaar ik gedurende de wintermaanden wat "schone" werf werkzaamheden kan gaan doen. Niet te veel stoffig werk omdat ik deze ruimte multifunctioneel ingedeeld heb ( lees naar citaat van de baas: "je mag een stuk zolder gebruiken als je mn wasgoed maar niet verkl**t") hahaha.

    Affijn, van deze pure luxe moet ik maar een beetje schikken en de vuile werkzaamheden op de werf in de garage houden.
    Ook in die garage is zo langzamerhand ruimte ontstaan om daar de werf te gaan opbouwen. Donderdag hoop ik een werkbank te gaan bouwen die langszij de garagemuur komt te staan. Het word meteen een werkblad van een meter of 3 lang zodat ik daar lekker de ruimte heb. Ben ten slotte niet voor niets van 1:100 naar 1:50 overgegaan.
    Fotos volgen, eerst ff mooi maken.

    Groet Dennis
     
    bram1324, Freek-Johan, AHoogendijk en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina