Ocean Wave Tugboat 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 22 jul 2015.

  1. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Leuk plekkie Dennis! Meeste vuile werk is toch bij het maken van een romp, dat kan prima in een garage. Het detailwerk wat volgt is minder stof producerend. Ik doe het altijd gewoon aan de keukentafel. Sta wel te rammelen om weer een update van de Wave bij je te zien!
     
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Anders ik wel Pim!

    Mag wel zeggen dat het bouwen erg verslavend is, zeker nu ze weer allemaal in huis staan. Maar ja, eerst ff sattelen en dan gaan we weer beginnen!
    Het eerste wat gedaan moet worden is de romp van Ocean op kleur brengen. Misschien nog een paar losse autobanden aanhangen aan de zijden van de romp. Beetje dokumentatie en bouwfotos bij elkaar knippen en plakken. Ze moet er tenslotte wel een beetje proper bij staan in Goes.

    Groet Dennis.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Mooie plek Dennis. Heerlijk om je werf een keer helemaal opnieuw in te richten. Kijk uit naar je update.
     
  4. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Daar gaan we een mooi showtje geven Dennis!
     
    kockmans vindt dit leuk.
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Dennis , gelukkig weer actief , en een mooie werf om weer met de Ocean Wave verder te gaan .
    nu met spanning :D wachten op de volgende update , ik heb haar in ieder geval gemist op het forum.
    alvast de Beste Wensen voor 2017 !!!!!!!!!
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Erwin, dat gaat allemaal goed komen hoor. Ik ben nu de garage om aan het bouwen tot een werf. Er hangt sinds vandaag een werkblad in van 3 schone meters lang! Lang genoeg om de Wave te bouwen en daarnaast het afzinkbaar dok voor de Nordkap. Deze staat er inmiddels bij met een in de menie geschilderde opbouw (zie laatste foto).
    Verder natuurlijk voor jou ook alvast de beste wensen voor 2017!!!

    Groet Dennis
     
  7. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Iedereen een fijne en gezellige jaarwisseling toegewenst!
    Ps: doe voorzichtig met vuurwerk, je handen komen goed van pas bij modelbouw!

    Groet Dennis
     
    Dennist vindt dit leuk.
  8. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hier een kijkje in de nieuwe keuken, ofwel de nieuwe werf is afgelopen week in gebruik genomen. De Ocean Wave is in de verte te zien op de werkbank. De Ocean met haar lengte van zo'n 80cm is wel in te schatten hoe lang het werkblad is. Zelfs voor een mammoettanker is nu plaats .

    IMG_20170125_195103.jpg

    De eerste werkzaamheden aan de Wave zijn inmiddels gestart. De romp boven de waterljjn word strak gemaakt dmv polyesterplamuur. Daarna krijgt ze weer en nieuwe schilderbeurt zodat ze er in Goes een beetje representatief bij ligt.

    Groetjes Dennis
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Fraai onderkomen Dennis. Gaat helemaal goedkomen daar. Zie je in Goes.
     
  10. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Mooie werkplek Dennis, tot in Goes.
     
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Dennis , ziet er goed uit je nieuwe werkplek dat moet ook want je gaat er vele uren doorbrengen waarschijnlijk.:beer:
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtige werkplek Dennis, De winter is nog niet voorbij , je kan dus nog heel wat bouwen voor er opnieuw kan gevaren worden.
    Ik kom alvast even langs in Goes om je gedane werkzaamheden live te bewonderen.
    vgr Marc
     
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo collegabouwers,
    Allereerst veel dank voor jullie complimenten wat betreft de nieuwe werf. Ik heb er inmiddels alweer een paar uurtjes doorgebracht. Enerzijds voor verbouwingswerkzaamheden in huis en anderzijds voor de Wave!
    Ik heb besloten de komende weken tenminste 1 avondje vrij te houden om te bouwen op de werf. Om in Goes een beetje voor de dag te komen moet de romp nog wat worden strak getrokken. Dus plamuren en schuren en weer opnieuw.
    Voor de hele verhuizing ben ik bezig geweest met de roeren. Ik heb lopen tobben met 1 servo en de stuurstang. Bij deze constructie hadden de roeren een ongelijke stuuruitslag bij geheel bak-en stuurboord verdraaiing. Wellicht nog bekend bij de trouwe volgers. Inmiddels is dat overbrengingsprincipe verwijderd en ben aan het werk gegaan met een tandriemoverbrenging. Hierdoor blijft de stuuruitslag van de roeren gelijk met aan sturing van 1 servo ivm ruimtebesparing. Met een servotestertje ertussen (€8 via Al*-*xpress) lekker testen zonder het gehele rc te hoeven aansluiten!
    Ook deze constructie was even uitvinden met verschillende tandwieltjes en overbrengingsverhoudingen. Nu zijn 3x16 tandwieltjes geplaatst en heb ik een stuuruitslag van ongeveer 90° heen en weer. Nog niet helemaal het gewenste resultaat maartoch.

    IMG_20170129_213448.jpg

    Hieronder de overbrenging, bestaande uit de riem, een meelooprol en een riemspanner....

    IMG_20170129_213431.jpg

    Wordt vervolgd,
    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2017
    Erwin van Leeuwen, Marc w en Freek-Johan vinden dit leuk.
  14. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooie oplossing Dennis! Ook geen last van het eventueel aantikken van het spant achter de roerkoning in geval van grote uitslag.
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Mooie constructie Dennis heb je ook een filmpje !!!
    de tester is goed ik heb de zelfde !!!;)
     
  16. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Allereerst een foto van het eerste ontwerp van de stuurinrichting. Te veel krachten kwamen op de stuurstangen waardoor de soldeerverbinding van de servo naar de stang in tweeen brak. Ook liepen de roerstangen tegen het achterspant aan bij een te grote roeruitslag. Affijn, reden temeer om te kiezen voor een ander ontwerp.

    IMG_20160612_205916.jpg

    Hieronder het nieuwe ontwerp van de stuurinrichting. Klein detail is de veer van de riemspanner. Deze is gemaakt van een wasknijperveer omwille haar grote spankracht die nodig is om de riem niet over de tandwielen te laten verschieten.



    Groet Dennis
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo,
    De afgelopen week heb ik de romp weer in de antifouling geschilderd en ook het zwart aangebracht. Een paar stootbanden geplaatst zodat ze er een beetje netjes bij ligt in Goes.
    Volgend weekend zullen de World Diamond en de MMC887 haar vergezellen. Aankomende week zullen zij een schoonmaakbeurt krijgen.
    Op naar Goes!

    20170212_205925.jpg
    Groet Dennis
     
    Marc w vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi spuitwerk Dennis, wees voorzichtig bij het afstoffen van je andere boten anders moeten die ook eerst nog langs de herstelwerf voor je ze kan transporteren.
    vgr Marc
     
    kockmans vindt dit leuk.
  19. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hey Dennis, leuk dat je afgelopen weekend bij ons, Vicwijs, te gast was. Een leuk aanvulling op onze vloot. En direct wat kunnen proberen in het water
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Leuke oplossing, jammer dat het net is of er een koffiemolen aan staat.
    Komt dat door slechte pulsen uit die servotester of staat die servo te kreunen door de riemspanning?
     

Deel Deze Pagina