OEPS....

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door brutus, 17 sep 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmorgen een kleine "oeps" ontdekt, in dat ik per ongeluk een UBEC aangesloten heb gelaten op een van mijn 2S 2600 mAh LiPo's (gedurende ongeveer 2 weken) en die is daardoor tot ongeveer 0,2V per cel ontladen geraakt.

    Nu gebeurt dat ontladen met heel lage stroomsterkte (paar mA's) en ik heb eerder accu's gehad die dat gewoon overleefden, maar toch, aangezien dat al wat langer geleden (jaar of 8 of zo) was en de stand van kennis nog niet zo ver als nu...

    Wat is wijsheid?

    Ik heb de boel eerst met lage stromen naar een spanning gebracht die de lader accepteert, en nu ben ik met "normale" laadstromen en onder scherp toezicht de boel weer aan het laden. Kijken wat er gebeurt.

    Iemand ideeën/opmerkingen/adviezen?

    EDIT: de accu accepteerde zijn normale capaciteit, deed er iets langer over om te balanceren....
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2017
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik begrijp dat dit geen aandrijf-accu`s zijn ?
    Ik zou dan de accu ontladen op de lader en eens kijken wat het pakket nog levert.
    Hoe voelt het pakket aan ? is hij veel zachter dan normaal ? als dat zo is zou ik hem wegdoen.
    Als het normaal is, en de accu presteert nog zou ik hem gewoon gebruiken. En als het een pakket is van een tientje zou ik hem ook wegdoen.
     
  3. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Je kunt die accu's gewoon gebruiken. En niet weer aangesloten laten :)

    Het zal je wat capaciteit gekost hebben en mogelijk een wat hogere inwendige weerstand, meer niet.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik had er eentje in een zwever die in een boom belande, was een top-accu die al 2 seizoenen meeging.
    2 dagen later had ik de zwever weer maar de accu voelde als een spons zo zacht.
    Daar ga ik dus geen energie meer in stoppen. Dat was trouwens een aandrijf accu.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is inderdaad een ontvanger accu, belasting mischien ongeveer 1,5 A tops (ontsteking, en vijf analoge servo's).

    Is nog keihard, maar dat zegt niet zo veel, want SLS gebruikt van die aluminium platen tussen de cellen om ze in vorm te houden.

    Mijn lader heeft helaas geen ontlaad of storage mogelijkheid, dus wat lastig om de capaciteit te meten... :(
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb het in het verleden ook wel eens gehad...
    zolang er geen grote stromen worden getrokken, KAN zo'n pakket het regelmatig aardig volhouden.
    Ja, de levensduur is redelijk ingekort, hij heeft een stevige tik gehad.

    Het is nu zaak om te zien hoe de cellen zich houden.
    bij lipo zie je onder belasting vrij vlot of 1 cel inzakt of niet.
    met belasting bedoel ik dan niet een lullige 1 ampere, op een 2600 mah 2 cel mag je best op een simpele 1 a 2 C gaan zitten.
    motortje met prop of zoiets.
    In principe moet een lipo (maakt niet uit welke) 5 tot 10C ontladen met alle gemak aankunnen.
    zo niet, betekent dit dat het pakket op zijn einde komt.

    In jouw toepassing, ontvanger..
    denk ik dat het ding nog steeds het eeuwige leven heeft.
    ik heb 2 SLS'sen van ondertussen 6 jaar.. nooit storage gezien.. ook regelmatig in de winter "gewoon" vol weggelegd..
    Deze gebruik ik nog steeds, en gaan nog steeds goed.

    een Zippy tegenhanger van +/- dezelfde leeftijd en gebruik.. deze is ondertussen de geest aan het geven.

    Mijn korte antwoord: gewoon ff goed in de gaten houden.
    kijk of met balanceren 1 cel continu stevig omhoog wil tov de andere, vaak teken dat de hoge cel rotter is dan de andere.
    het verschil tussen de twee geeft dan (in mijn jbf ogen) een indicatie van hoe rot het ervoor staat.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tenzij beide cellen precies éven rot zijn :D

    Helaas kom ik deze week nergens meer aan toe (Cursus van morgen t/m Vrijdag), en moet komende Zaterdag de boel weer de hele dag draaien....
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    eigenlijk ben ik dat nog nooit tegen gekomen...
    er is er altijd 1 rotter dan de ander. (het zijn net mensen :D)

    en stel, ze zijn samen even rot, moet je met een paar C belasting erop al vrij vlot zien dat het voltage in elkaar kachelt.
    een lipo blijft normaal iets van 70% van zijn belaste gebruik tussen de 4,2 en 3,7 volt zitten..
    tot de ma's op zijn natuurlijk..
    gaat hij vlot onder die 3,7 volt zitten kun je de accu wegmikken.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    We gaan het (weersafhankelijk) waarschijnlijk Zaterdag zien....
     
  10. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Gezien het geen aandrijfaccu is, zul je er nooit iets van gaan merken.
     
    Hans N. vindt dit leuk.
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat iedereen, bijna het zelfde idee heeft, maar.........
    Juist omdat het je ontvanger accu is, waar gaat hij in?
    Probeer je wellicht een lipo van 25 euro te sparen en druk je die in een helicopter van 600 euro?
    Begrijp je wel, als het een RC apparaat is wat ontvangst mag verliezen (ront tuffend bootje..) dan kun je een risico nemen maar in een vleigtuig of helie?

    1 eigenschap van spijt, het komt altijd te laat en nooit op tijd!
    Bij twijfel, vervangen en deze gewoon gebruiken voor instellingen in huis of iets dergelijiks.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zit in een heli (maar gelukkig niet een van 600 euro), en op zich heb ik er wel vertrouwen in....

    Ik heb telemetrie, en gebruik dat ook....
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dan mag het absoluut geen probleem zijn.

    daarom, ik heb het in het verleden ook wel s gehad..
    setje accu's waarbij bij aankomst al 1 cel op 0 staat.
    of even een oeps met opladen, of een oeps met de timer.
    In alle gevallen goed gekomen, maar bij aandrijfaccu's merkte je wel vlot dat ze een aardige tik krijgen.
    maar bij de ontvanger zal hij het nog eeuwen volhouden..
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In de LiPo's die wij gebruiken wordt deels gebruik gemaakt van een vloeibaar elektrolyt. Dit is nodig om de inwendige weerstand zo laag mogelijk te krijgen. Het is vooral dit vloeibare deel van het elektrolyt dat de problemen veroorzaakt.
    De ontwikkelingen bij de LiPo fabrikanten staan niet stil en er worden nu andere vloeistoffen gebruikt dan in de eerste generaties LiPo's. Het lijkt er op dat deze "nieuwe" vloeistoffen minder snel uiteen vallen waardoor er ook minder problemen ontstaan. De eerste generaties LiPo waren chemisch zeer instabiel maar zolang en een voldoende hoog spanningsverschil tussen de polen bestaat is de chemie wel stabiel. Wordt de accu te ver ontladen, dus de spanning te laag, dan is de stabiliserende werking te klein of valt zelfs helemaal weg. Daardoor kan de accu binnen korte tijd onbruikbaar worden.
    Wanneer je een dergelijke accu toch probeert op te laden loop je het gevaar dat het fout gaat. Er kan gas ontstaan waardoor de druk in de cel(len) zo hoog oploopt dat de accu openbarst. Omdat de chemie niet meer "klopt" kan het gebeuren dat er zuiver Lithium ontstaat tijdens de laad poging en dat kan zelfs vlam vatten. Al met al niet iets dat je wilt meemaken.

    Zoals ik al opmerkte valt dat met de laatste generatie(s) LiPo allemaal erg mee en kan het wel goed gaan. Zolang de chemische situatie in de cel(len) niet veranderd is er niets aan de hand. Het lijkt er op dat de fabrikanten er in zijn geslaagd dit voor elkaar te krijgen. Navraag bij enkele fabrikanten levert echter niets op. Ze houden hun kaken stijf op elkaar als het over het inwendige van de cel(len) gaat. Meer dan een algemene uitleg krijg je niet. Meestal zelfs dat niet en wordt simpel verwezen naar Wikipedia of een weinig zeggende uitleg op hun website.

    Gebeurt het je dat je een LiPo te ver leeg trekt dan moet je gewoon voorzichtig blijven. Voorzichtig proberen de accu weer op spanning te krijgen en als dat lukt even voorzichtig helemaal opladen. Kan je de accu een paar keer laden en ontladen dan zou ik dat doen. Zo krijg je een goede indruk of en hoe de accu het heeft overleeft. Mijn verwachting is wel dat het ten koste zal gaan van een deel van de capaciteit. Hoeveel? Daar durf ik geen gok aan te wagen.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Het loopt allemaal zo'n vaart niet voor non-aandrijfpakketten. Ik heb hier indoor celletjes liggen van 7 jaar geleden die al 5 jaar zo dood als een pier zijn (0v), zo af en toe pak ik er eentje voor een klein projectje voor de kinderen, voorzichtig laden tot hij weer een lipo-waardig voltage heeft, en dan verder op de normale wijze laden. Gevaarmomenten zijn vooral bij het laden, niet onbeheerd achterlaten dus. Komen ze het laden goed door, dan doen ze het in mijn ervaring langer dan het projectje waar ik ze inbouw. Als aandrijving bollen ze sneller op (gasvorming). Kwestie van proberen dus.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toen was ik zo stom om dit nog een keer te herhalen, en nu is het pakket dood..... :(
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Sterkte Bert
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nou je hebt dan in ieder geval bewezen geen ezel te zijn. Wel ben je natuurlijk een oen om dat nog een keer te doen, maar dat wist je al.
     
    ron van sommeren en brutus vinden dit leuk.
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Een lipo pieper aan de lipo hangen.
    Vergeet je heb dan laat hij het vanzelf weten. Meestal midden in de nacht....
     

Deel Deze Pagina