Ofna Titan Twin Project

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door skipper, 18 jul 2016.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Cool om hier nog een vervolg op te mogen zien. Je komt qua formaat waarschijnlijk bijna in de buurt van een FG racetruck.
     
    skipper vindt dit leuk.
  2. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Het is inderdaad een uit de kluiten gewassen project, hier naast een 1:10 zie je pas goed hoe groot hij wordt :)

    20170908_190656.jpg
     
  3. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Hoe ga ik de cabine eigenlijk vast zetten op het chassis, terwijl het er ook weer makkelijk af te nemen is?.... hmm.. dat vergde toch wel wat denk werk maar ik denk zelf dat ik een mooie oplossing heb bedacht. Perspex staaf leek voor mij licht en sterk genoeg om het geheel te combineren.
    20170919_164559.jpg
     
  4. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Ik heb blokjes gezaagd die op de midden steun passen waar ook de originele body post op gemonteerd zaten. Het perspex is hard genoeg om draad in te tappen dus dat lijkt me ideaal voor een stevige montage.

    20170916_153051.jpg
     
  5. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Ik gebruik een unimat draaibankje die kan ook omgebouwd worden naar freestafel, en zo kon ik de banen voor de paspennen in de blokjes uit frezen. De onderste foto laat het uiteindelijke resultaat zien.

    20170919_141238.jpg 20170919_142318.jpg 20170919_164854.jpg
     
  6. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    In de Cabine heb ik ook van perspex blokjes gemonteerd met paspennen er in.

    20170919_164952.jpg

    Het hele systeem houd nu dus in dat ik de cabine over de steun schuif en dan naar achter waardoor de paspennen het geheel stevig op z'n plaats houd.

    20170919_164656.jpg

    Nu moet ik alleen nog wat bedenken voor de achter kant, zodat wanneer je de cabine over de paspennen naar achter schuift, hij daar ook weer geborgd kan worden.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    mooi uitgevoerd. Je maakt je wellicht niet zo'n zorgen over gewicht? Of een crash?
     
  8. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Wat gewicht betreft; Het chassis weegt zonder de opbouw alleen al 7 kilo, de cabine tot nu toe een paar honderd gram, en die wordt straks bekleed met 0,4 mm plaat uit de vliegtuigbouw dus wat dat betreft maar ik me geen zorgen maar ik probeer het idd wel zo licht mogelijk te houden.

    Bang voor een crash?; Deze Ofna Titan is niet meer de jongste, en onderdelen zijn dan ook niet echt makkelijk te verkrijgen, dat is dan ook de reden dat ik er niet echt super wild mee rijdt. Voor mij is het vooral een leuk sleutel project, vind het leuk om hem rijdend te houden, en ondanks z'n leeftijd loopt het gewoon heerlijk, bepaald geen shelf queen. Hij zal straks best eens op z'n kant gaan, maar wat de stevigheid betreft van de cabine maak ik me geen zorgen, die ken wel tegen een stootje.

    Het idee achter deze opbouw is dat hij straks bij Truck en Tractor pull evenementen een beetje de show gaat stelen en is dus niet echt bedoeld om ronden op een off road baan te maken.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Perfect dan
     
  10. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Voor we verder gaan met het project, is het eerst tijd om eens het een en ander te testen. Op de werk bok zag het er allemaal wel leuk en aardig uit, en testjes droog op de grond zagen er ook goed uit, maar de ultieme test of het bestand is tegen de harde werkelijkheid blijft toch nog altijd de praktijk test.

    Is de montage van de cabine stevig genoeg? Is het wat gewicht betreft in orde? Hoe zit het met de stabiliteit van de truck? Om daar achter te komen zit er niets anders op dan de motor (ja inderdaad nu maar 1 omdat ik aan het ombouwen ben van trekstarter naar rotostart) aan te slingeren en hem de sporen te geven.

    Tot zover dik tevreden maar ik zou zeggen oordeel zelf:



     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2017
    Tamaniac vindt dit leuk.
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ziet er heel cool uit! Mocht je eens overkop gaan zou het wat anders zijn...
     
  12. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Vanwege de snelheid kreeg ik gaande weg de bouw toch m'n twijfels over de houtbouw cabine.

    Maar wat dan?... de volgende oplossing leek me wel wat, een oude loop auto van de klein kinderen die toch klaar stond om weg gegooid te worden. De bodem er uit geslepen en zie hier het resultaat. Hij loopt er prima mee, en over de kop gaan is totaal geen probleem meer..

    Nu nog zorgen dat het er leuk uit komt te zien

    20180630_201337.jpg 20180630_201401.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    Cnn en Mark-013 vinden dit leuk.
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ze kunnen er zelfs nog op zitten!
    Wel beetje ver weg van je eerdere bedoelingen, maar tof. Achteraan zie ik de bodypins zitten, maar hoe zit hij vooraan vast?
    Weegt het niet wat veel ook?
     
  14. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Ja idd, Dit is heel wat anders. Het gewicht is bijna te verwaarlozen, zeker nadat alle overbodige materialen verwijderd zijn. Zeker voor een auto die van zichzelf al 7 kilo op de weegschaal zet.

    Al met al een mooie stevige body die tegen een stootje kan eigenlijk perfect voor dit formaat auto.

    Voor het snel plaatsen of verwijderen van de body ben ikzelf fan van om 2 bodyposts te gebuiken, en voor een systeem dat in elkaar schuift. Dus voorkant inhaken, over de post, pin er in en hij zit vast
     
  15. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Dit is echt super!!, rijdt voor mij perfect, lekker dollen en doorrr........ Omdat ik het optisch er leuk uit vind zien en het zeker bij draagt aan het door rollen er ook maar een rolkooi op gemaakt van 10mm aluminium buis.

    20180722_123004.jpg 20180722_123028.jpg 20180722_123110.jpg
     
    Mark-013 vindt dit leuk.
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Erg cool inderdaad ☺.
    Hoe heb je de rolkooi gemaakt?
    Mijne in deze zin zijn, wel kleinere schaal, massief alu staf van 6mm en aan elkaar gebout. Maar ik zie geen boutjes? Ziet er ook niet gelast uit?
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Het lijkt alsof het eind van de buis is platgemaakt en in een gleuf van de voorste buis schuift?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Wit spuiten en NASA logo's erop zetten, dan lijkt het op een echte marsbuggy uit een film.
     
    skipper vindt dit leuk.
  19. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Idd Ruud, leek me de netste oplossing als je geen boutjes wil zien
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    En in gelijmd?
     

Deel Deze Pagina