Psygho (Emil)
Forum veteraan
Sommigen kennen me waarschijnlijk wel van mijn immer voortdurend recenste project:
"ALU Tamiya f350 high-lift"
Een pracht apparaat, in een word geweldig, maar ja het was niet de bedoeling, maar het is nu echt een werkende shelfqueen, en geen working king! Nou ja, qua functionaliteit zou het best kunnen, hij gedraagt zich prima, en alles is er op gebouwd om te werken, maar dit stukje kunst komt er enkel af voor een "pats" meeting....
Puur shelfqueen it is, geen working king
Mis je dat nu niet dan?, hoor ik je denken...
Wat denk jezelf?
nweer:
Ik was erg gecharmeerd van de trial kunnen van mijn f350, ach ja hij was "iets" te zwaar, en eingelijk "iets" te duur, maar daar hield het ook bij op, hij deed het best goed, en die keren dat ik er mee gereden heb heb ik me uitermate vermaakt...
Na de verkoop van mijn Xray buggy, heb ik de gok genomen, en heb er de Axial AX 10 Artr voor weer gekocht.....
Ja ja, oke, en die laat je wel "stock"? NEE, tuurlijk niet! Alu, en aftermarket spul, is gewoon mooi, maar het enige verschil is dat , hoe mooi deze ook word, hier word gewoon mee gereden!
Het basis component:
Zonder de ax 10 , geen project...
De doos:
Even poseren, nu je nog schoon en maagdelijk bent...:
Motor en regelaar:
Altijd lastig de aandrijving, wat doen we nu daar mee, een 55 turns brushed en een simpel regelaartje, of gaan we echt meteen maar goed van start???
Meteen goed van start gaan!!
im: , en gekozen voor dit BL setje:
Novak GOAT BL set, met 18.5 BL crawler motor:
Lijstje met al binnengekomen aftermarket spul:
Standaard is goed, maar het kan natuurlijk altijd beter, mooier, of anders.
Carbon, roestvrij staal, en aluminuim, en wat te denken van "Xray style" (zwart met zilver randje) hopups?
Alu aandrijfassen,altijd goed, en ook nog eens een echte nuttige hop-up.
Alu Battery plate mount:
Alu heatsink motorplate, met schroef gat mogelijkheid voor aan de skidplate..
Alu skid plater chariot wheel:
Update, TOT 21-09-2008:
Yes de post:
En there was more.....
En (deze maand) voorlopig het laatste:
Update, 03-10-2008:
De postbode, frommeld even aan de deur, en plof, dit kwam er door heen:
Straks zal dit lijstje nog uitgebreid worden met alles wat nog binnenkomt al dan niet, van alu.
De daadwerkelijke bouw vorderingen:
Hier komen straks de eingelijke bouwproject vorderingen....
Update, 07-09-2008:
Vandag begonnen met het inkorten van de body posts:
Uiteraard zetten we deze vast met een rvs inbus, en een ringetje.
De rvs aandrijfas is aan de beurt, mooi dik stevig geheel:
We hebben indien nodig nog wat ruimte voor een grotere spurgear:
Alu "Xray style" Battery plate holder gemonteerd, uiteraard met rvs:
Bevestiging van het geval met rvs, en een extra boutje met ringetje:
Bovenste linkage ook voorzien van rvs bevestiging op de chassisplaten:
Rvs bout in de asbehuizing, altijd handig rvs in alle soorten en maten!:
Update, 08-09-2008:
Bijna de hele dag vrij, hopende op onderdelen, welke niet kwamen, heb ik maar een begin gemaakt met het goed uitshimmen van de vooras, het diff, en de wielassen. Doordat er veel klachten waren dat de tandwielen te snel braken, of glad waren, heb ik maar even gekeken hoe goed het spul uitgeshimmed was... Nou dat kon dus een stuk beter!
Axiale speling op het kliene tandwiel, niet echt handig, als je iets perfect wil shimmen, opgelost met een shim:
Het diff zelf is een sper dif, dus dat scheelt, enkel even een extra ringetje bij het kogellager, en hij was weer goed:
Om het kleine tandiel ook echt daar te houden waar het moet, moet je zorgen dat het geen kant uit kan.
Echter hij viel net niet diep genoeg in de assen,hier bleef wat speling op zitten. Deze even iets uitgeboord, en voila, opgelost.
Ook aan de binnekant was 1 shim genoeg, meteen wat extra vet erop:
Nu het spul goed vasthouden, en zo de cardanas monteren. Nu heb je een heel strak geheel wat wel soepel loopt :
Nu het diff even voorzien van een beetje rode kleverige kliederboel:
Het geheel in de behuizing:
Het andere huis, voorzien van een miniem laagje ver, ter afdichting:
Tijd voor wat RVS!
De andere kant voorzien van wat extra rvs, omdat het er zo mooi uitziet...
Het uitshimmen van de wiel as,best slecht gedaan,er zitten er 7 shimmetjes tussen!
Hoe ziet het de vooras er nu dan uit?,even wat verschillende hoeken:
De achteras, zal na verluid hetzelfde nodig hebben denk ik, echter dat komt de volgende keer wel...
Update, TOT 21-09-2008:
De Achteras is uitgeshimmed, hier gene foto´s van omdat het erg op de vooras lijkt.
Creatief met ringetjes , en rvs:
De andere kant, met een rvs doomed nut:
Nog een link met rvs vast gezet:
Ook de achteras weer op dezelfde manier gedaan als de vooras:
Alu spurgear holder:
Alu motorplate:
Met groene spacers, en rvs is het een stuk mooier in mijn ogen:
Das mooi, een alu chassis plate, met ruimte aan de binnenkant voor de links:
Leuke feature, een extra bevestiging aan de onderkant! (stevigheid!)
Helaas, te weinig ruimte voor de ball-links (4x), de freesmachine aangezet, problem solved.
De center skid wheels reeds gemonteerd:
Nouwelijks genoeg ruimte, maar goed,nouwelijks is goed genoeg:
Overzichtje van de plaat, en de links:
Alu gearbox cover!, RVS outdrives,en meteen alles maar goed uitgeschimmed, en een beetje vet erin:
Het geheel met de motorplaat, en de afstandsbussen:
Nu ook met alu tandwiel houder:
Hier en daar nog even de frees aangezet, en het past allemaal prachtig:
Alu servo houder, altijd een mooi alternatief voor standaard plastic:
De Hitec 5645 servo in zijn houdertjes, en op zijn vooras gemonteerd:
Alu 3 links, onder het motto, die hadden we nog niet:
Crea bea met carbon, ringetjes, en een achteras:
De electronica inbouwen, Turbo rampspoed deluxe, versie 7.1
!
De regelaar leek op zich niet zo heel groot, maar eenmaal daar waar hij wezen moest,WAT EEN BAKBEEST!
Na echt letterlijk 2 uur puzzelen,was ik eruit.
Echt veel ruimte was er niet en met het inkorten van de motordraden, pastte het echt nog maar net.
In het echt is het allemaal veel beter te zien, maar ik hoop dat de foto´s het een en ander duidelijk maken
De stuurservo, netjes wegwerken, ik had eerst alles in de krimpkous, maar toen was het te stug om nog te kunne bewegen, niet handig dus, dus dan maa rop deza manier:
Beweegpunt 2:
Mooi langs de ontvanger, weg-gerwerkt:
Dan tijd voor de kap, want we willen wel vrijhied van de wielen, ook tijdens hevig inveren:
Boven aanzicht:
Kort toaal aanzichtje (2 mooie dingen om naar te kijken)
) :
Lipo time! Zippy 2s1p 1600mah lipo, tussen 2 lexaanplaatjes gezet:
Side view:
Even wat weg gehaald zodat de kabel ook mooi laag er langs loopt:
Het geheel zit muurvast, geen kans dat de lipo beschadigd raakt:
Update, 03-10-2008:
Axial cvd's voor in de vooras, we zijn al halverwege met inbouwen:
Toch wel een minpunt als je Xray gewend bent, we blijven shimmen, en niet zon beetje ook!
Stuur linkage ook maar voorzien van RVS materiaal, want dit was ik vergeten:
Er is al veel vervangen door option materiaal, en rvs, even een klein overzichtje:
Update, 21-02-2009:
Een horror gezicht is als je ruim 600 euro in het water ziet liggen,Iets met ijs, erop rijden, en niet sterk genoeg.....
Uiteindelijke schade slechts (omgerekend) 30 euro, voor de lagers.
De wederopbouw, en een aantal aanpassingen op mijn klimgeitje:
Een 93 tands spurgear, en een 12 tands pinion:
Helaas moest ik hiervoor wel een setje nieuwe assen kopen, omdat de ouden het net niet toelieten,om volledig in te veren...
De nieuwe as in detail:
De linkage ook maar meteen aangepakt, om zo wat meer soeplesse in de wagen te krijgen, zonder dat ik te slappe veren moet gaan gebruiken, en het een onstabiel geheel is. Veel beweging, en toch nog redelijk stabiel, en niet "wobbellig"
Overzichtje met de nieuwe linkage en de nieuwe middenas:
Fun met onderleg ringetjes:
Loze gaatjes?, NEE! even opvullen....
Geometri overzichtje:
Heerlijk die beweegvrijheid!
To Be Continued....
"ALU Tamiya f350 high-lift"
Een pracht apparaat, in een word geweldig, maar ja het was niet de bedoeling, maar het is nu echt een werkende shelfqueen, en geen working king! Nou ja, qua functionaliteit zou het best kunnen, hij gedraagt zich prima, en alles is er op gebouwd om te werken, maar dit stukje kunst komt er enkel af voor een "pats" meeting....
Puur shelfqueen it is, geen working king
Mis je dat nu niet dan?, hoor ik je denken...
Wat denk jezelf?


Ik was erg gecharmeerd van de trial kunnen van mijn f350, ach ja hij was "iets" te zwaar, en eingelijk "iets" te duur, maar daar hield het ook bij op, hij deed het best goed, en die keren dat ik er mee gereden heb heb ik me uitermate vermaakt...
Na de verkoop van mijn Xray buggy, heb ik de gok genomen, en heb er de Axial AX 10 Artr voor weer gekocht.....
Ja ja, oke, en die laat je wel "stock"? NEE, tuurlijk niet! Alu, en aftermarket spul, is gewoon mooi, maar het enige verschil is dat , hoe mooi deze ook word, hier word gewoon mee gereden!
Het basis component:
Zonder de ax 10 , geen project...
De doos:

Even poseren, nu je nog schoon en maagdelijk bent...:

Motor en regelaar:
Altijd lastig de aandrijving, wat doen we nu daar mee, een 55 turns brushed en een simpel regelaartje, of gaan we echt meteen maar goed van start???
Meteen goed van start gaan!!

Novak GOAT BL set, met 18.5 BL crawler motor:

Lijstje met al binnengekomen aftermarket spul:
Standaard is goed, maar het kan natuurlijk altijd beter, mooier, of anders.
Carbon, roestvrij staal, en aluminuim, en wat te denken van "Xray style" (zwart met zilver randje) hopups?
Alu aandrijfassen,altijd goed, en ook nog eens een echte nuttige hop-up.

Alu Battery plate mount:

Alu heatsink motorplate, met schroef gat mogelijkheid voor aan de skidplate..

Alu skid plater chariot wheel:

Update, TOT 21-09-2008:
Yes de post:

En there was more.....

En (deze maand) voorlopig het laatste:

Update, 03-10-2008:
De postbode, frommeld even aan de deur, en plof, dit kwam er door heen:

Straks zal dit lijstje nog uitgebreid worden met alles wat nog binnenkomt al dan niet, van alu.
De daadwerkelijke bouw vorderingen:
Hier komen straks de eingelijke bouwproject vorderingen....
Update, 07-09-2008:
Vandag begonnen met het inkorten van de body posts:

Uiteraard zetten we deze vast met een rvs inbus, en een ringetje.

De rvs aandrijfas is aan de beurt, mooi dik stevig geheel:


We hebben indien nodig nog wat ruimte voor een grotere spurgear:

Alu "Xray style" Battery plate holder gemonteerd, uiteraard met rvs:

Bevestiging van het geval met rvs, en een extra boutje met ringetje:

Bovenste linkage ook voorzien van rvs bevestiging op de chassisplaten:

Rvs bout in de asbehuizing, altijd handig rvs in alle soorten en maten!:

Update, 08-09-2008:
Bijna de hele dag vrij, hopende op onderdelen, welke niet kwamen, heb ik maar een begin gemaakt met het goed uitshimmen van de vooras, het diff, en de wielassen. Doordat er veel klachten waren dat de tandwielen te snel braken, of glad waren, heb ik maar even gekeken hoe goed het spul uitgeshimmed was... Nou dat kon dus een stuk beter!
Axiale speling op het kliene tandwiel, niet echt handig, als je iets perfect wil shimmen, opgelost met een shim:

Het diff zelf is een sper dif, dus dat scheelt, enkel even een extra ringetje bij het kogellager, en hij was weer goed:

Om het kleine tandiel ook echt daar te houden waar het moet, moet je zorgen dat het geen kant uit kan.
Echter hij viel net niet diep genoeg in de assen,hier bleef wat speling op zitten. Deze even iets uitgeboord, en voila, opgelost.

Ook aan de binnekant was 1 shim genoeg, meteen wat extra vet erop:

Nu het spul goed vasthouden, en zo de cardanas monteren. Nu heb je een heel strak geheel wat wel soepel loopt :

Nu het diff even voorzien van een beetje rode kleverige kliederboel:

Het geheel in de behuizing:

Het andere huis, voorzien van een miniem laagje ver, ter afdichting:

Tijd voor wat RVS!

De andere kant voorzien van wat extra rvs, omdat het er zo mooi uitziet...

Het uitshimmen van de wiel as,best slecht gedaan,er zitten er 7 shimmetjes tussen!

Hoe ziet het de vooras er nu dan uit?,even wat verschillende hoeken:



De achteras, zal na verluid hetzelfde nodig hebben denk ik, echter dat komt de volgende keer wel...
Update, TOT 21-09-2008:
De Achteras is uitgeshimmed, hier gene foto´s van omdat het erg op de vooras lijkt.
Creatief met ringetjes , en rvs:

De andere kant, met een rvs doomed nut:

Nog een link met rvs vast gezet:

Ook de achteras weer op dezelfde manier gedaan als de vooras:

Alu spurgear holder:

Alu motorplate:

Met groene spacers, en rvs is het een stuk mooier in mijn ogen:

Das mooi, een alu chassis plate, met ruimte aan de binnenkant voor de links:

Leuke feature, een extra bevestiging aan de onderkant! (stevigheid!)

Helaas, te weinig ruimte voor de ball-links (4x), de freesmachine aangezet, problem solved.

De center skid wheels reeds gemonteerd:

Nouwelijks genoeg ruimte, maar goed,nouwelijks is goed genoeg:

Overzichtje van de plaat, en de links:

Alu gearbox cover!, RVS outdrives,en meteen alles maar goed uitgeschimmed, en een beetje vet erin:

Het geheel met de motorplaat, en de afstandsbussen:

Nu ook met alu tandwiel houder:

Hier en daar nog even de frees aangezet, en het past allemaal prachtig:

Alu servo houder, altijd een mooi alternatief voor standaard plastic:

De Hitec 5645 servo in zijn houdertjes, en op zijn vooras gemonteerd:

Alu 3 links, onder het motto, die hadden we nog niet:

Crea bea met carbon, ringetjes, en een achteras:

De electronica inbouwen, Turbo rampspoed deluxe, versie 7.1

De regelaar leek op zich niet zo heel groot, maar eenmaal daar waar hij wezen moest,WAT EEN BAKBEEST!
Na echt letterlijk 2 uur puzzelen,was ik eruit.
Echt veel ruimte was er niet en met het inkorten van de motordraden, pastte het echt nog maar net.
In het echt is het allemaal veel beter te zien, maar ik hoop dat de foto´s het een en ander duidelijk maken



De stuurservo, netjes wegwerken, ik had eerst alles in de krimpkous, maar toen was het te stug om nog te kunne bewegen, niet handig dus, dus dan maa rop deza manier:

Beweegpunt 2:

Mooi langs de ontvanger, weg-gerwerkt:

Dan tijd voor de kap, want we willen wel vrijhied van de wielen, ook tijdens hevig inveren:

Boven aanzicht:

Kort toaal aanzichtje (2 mooie dingen om naar te kijken)


Lipo time! Zippy 2s1p 1600mah lipo, tussen 2 lexaanplaatjes gezet:

Side view:

Even wat weg gehaald zodat de kabel ook mooi laag er langs loopt:

Het geheel zit muurvast, geen kans dat de lipo beschadigd raakt:

Update, 03-10-2008:
Axial cvd's voor in de vooras, we zijn al halverwege met inbouwen:

Toch wel een minpunt als je Xray gewend bent, we blijven shimmen, en niet zon beetje ook!


Stuur linkage ook maar voorzien van RVS materiaal, want dit was ik vergeten:

Er is al veel vervangen door option materiaal, en rvs, even een klein overzichtje:

Update, 21-02-2009:
Een horror gezicht is als je ruim 600 euro in het water ziet liggen,Iets met ijs, erop rijden, en niet sterk genoeg.....
Uiteindelijke schade slechts (omgerekend) 30 euro, voor de lagers.
De wederopbouw, en een aantal aanpassingen op mijn klimgeitje:
Een 93 tands spurgear, en een 12 tands pinion:
Helaas moest ik hiervoor wel een setje nieuwe assen kopen, omdat de ouden het net niet toelieten,om volledig in te veren...

De nieuwe as in detail:

De linkage ook maar meteen aangepakt, om zo wat meer soeplesse in de wagen te krijgen, zonder dat ik te slappe veren moet gaan gebruiken, en het een onstabiel geheel is. Veel beweging, en toch nog redelijk stabiel, en niet "wobbellig"

Overzichtje met de nieuwe linkage en de nieuwe middenas:

Fun met onderleg ringetjes:

Loze gaatjes?, NEE! even opvullen....

Geometri overzichtje:

Heerlijk die beweegvrijheid!

To Be Continued....
Laatst bewerkt: